Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: خزر یا کاسپین؟! این سوالی است که برای نامگذاری روی دریاچه شمال ایران اختلاف انداخته است!

روز دوشنبه بود که خبری با عنوان برگزاری نخستین المپیاد استعدادهای برتر ورزشی در گیلان با نماد فوک خزری از قول مریم بخشی مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان در رسانه ها منتشر شد. انتشار این مطلب از قول مریم بخشی این سوال را در ذهن ایجاد کرد که آیا مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان از موضوعات پیرامون نام جعلی “خزر” بر دریای کاسپین بی اطلاع است؟اما این سوال پیش می آید که ریشه اختلاف نظرها میان نام کاسپین و نام جعلی خزر از کجاست؟! در هیچ‌یک از نوشته‌های مؤلفان شرقی و غربی دوران پیش از اسلام نامی از «خزر» بر دریای شمال ایران دیده نشده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نوشته‌های مؤلفین اسلامی، این دریا در کنار نام‌های دیگر، خزر هم نامیده شده‌است. تا پیش از حمله عرب به قفقاز در اسناد دیده نشده این دریا را «دریای خزر» بنامند. در آغاز سدهٔ هفتم میلادی قوم خزر در دشت‌های سفلای رود تِرِکْ و رود ولگا و شمال قفقاز سکنی داشتند. خزرها در بین شمال غربی دریا و دریای سیاه سکونت داشتند و به دین یهودیت گرویده بودند. بنا به منابع تاریخی، آنان از نژاد زرد (اصفر) بودند. قوم خزر گاه‌وبیگاه به ایران و اقوام همسایه حمله می‌کردند و همسایه‌ها از دست آن‌ها و وحشی گری قوم خزر آسایش نداشتند و پیوسته از تجاوزات قوم خزر در وحشت به سر می‌بردند. آن‌ها در زمان سقوط Fall ساسانیان حکومت قدرتمندی تشکیل دادند و با اعراب جنگ‌های خونینی داشتند.
کاسپین نامی است که اروپائی‌ها و دیگر مردمان جهان برای دریای شمال ایران به‌کار می‌برند. فارسی زبانان نیز از جمله تاجیکان آن را هم «کاسپین» می‌نامند. کاسپین خود از نام قوم کاسپی (یا کاسّی) گرفته شده‌است که قبل از آریایی‌ها ابتدا در کرانه‌های غربی تا جنوب غربی آن ساکن بوده‌اند و به تدریج تا کرانه‌های جنوبی آمدند. پژوهش‌های جدیدی که دربارهٔ ژنتیک مردمان ساکن جنوب این دریا شده، گواهی بر این ادعاست که گیلانی‌ها و مازندرانی‌ها از نوادگان مردمی هستند که از غرب این دریا آمده‌اند. کاس‌ها که به نوعی مادر-قوم مردمان جنوبی و غربی این دریا محسوب می‌شوند، خود به دو دستهٔ کاسی‌ها و کاسپی‌ها تقسیم می‌شدند. «سی» در زبان گیلکی به معنی صخره (مثال: در سی‌پورد و سی‌بون و…) و «پی» به معنی جلگه‌است و به این صورت کاس‌های ساکن جلگه کاسپی‌ها نام گرفته‌اند.
اواخر شهریورماه سال جاری بود که مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه برداری کشور در نشستی در خصوص تغییر نام جعلی خزر به کاسپین با اشاره به اینکه ریاست کمیته تخصصی نام‎نگاری و یکسان‎سازی نام‎های جغرافیایی ایران، بر عهده سازمان نقشه‌برداری کشور است، ادامه داد: «در پی آن هستیم تا با انجام مطالعات تخصصی و اسنادی که در دست داریم نسبت به ترویج نام صحیح این دریا در داخل کشور اقدام کنیم. دریای خزر در اسناد قدیمی، با عنوان ایرانیِ «دریای کاسپین» معرفی شده و در نقشه‌های بین‌المللی هم با همین نام به ثبت رسیده ‌است، اما در داخل کشور نام «خزر» برای آن مورد توافق قرار گرفته‌، که از سوی بسیاری از صاحب‌نظران داخلی مورد اعتراض واقع شده و لذا این موضوع جای تأمل و بررسی بیشتری دارد».
قابل تامل آنکه نام علمی تنها پستاندار دریای کاسپین Pusa caspica است که در جهان آن را با نام فُک کاسپی می شناسند. حال اما برگزاری یک رویداد ورزشی کشوری با نام جعلی خزر و استفاده از نماد فُک کاسپی با نام جعلی فُک خزری بسیار قابل تامل است و به نظر می رسد در این موارد نیاز جدی به تحقیق و پژوهش برای استفاده از نام ها و نمادهای اصیل استانی و کشوری وجود دارد

.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

وحشت از حکم اعدام برای مدیران خودرویی در ایران ! فوری/ اعدام در ملاعام 3 دزد خطرناک در شیراز / صبح امروز صورت گرفت تجاوز به دانشجوی 24 ساله توسط همکلاسی های شیطان صفت انتشار عکس های لحظه مرگ مادر و کودک در رودهن! + جزییات کشف بقایای کشتی نوح در ایران / امریکایی ها پیدا کردند تجاوز به زن جوان در زندان زنان +عکس دخترکرمانشاهی در دام دسیسه شیطانی یک مرد! وحشتناکترین اتفاق برای مجری در پخش زنده + فیلم افزایش دستمزد کارگران هفته آینده مشخص می شود! علی مورچه با ساطور به پلیس حمله کرد +عکس بسته حمایتی 200 هزار تومانی به حساب چه کسی واریز شد ؟ اعتراض بانوی طلایی تکواندوی ایران به پخش سرود شاهنشاهی در جام جهانی ! + فیلم زنده شدن زن بابلی پس از مرگ + عکس وجزییات ماجرای شوخی بازیگر زن با علی ضیا چه بود؟ + فیلم آخرین خبر از روحانی محبوب ده ونکی ها / او 4 شاکی خصوصی دارد!

منبع: رکنا

کلیدواژه: سقوط Fall استان گیلان مدیرکل ورزش و جوانان عکس سند وحشی عکس فیلم ازدواج مرد دانشجو پاکستان عجیب دختر تصاویر زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۸۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری زیبا از ایجاد یک دریاچه در کویر تل شیطان (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: سد کجکی در افغانستان سرریز کرد؟ چرا حقابه ایران را نمی‌دهند؟ دیگر چه بهانه‌ای دارند (فیلم) آخرین وضعیت دریاچه ارومیه (فیلم) سیلاب مهیب؛ خیابان های چابهار غرق در آب شدند(فیلم)

دیگر خبرها

  • وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب
  • تصاویری زیبا از ایجاد یک دریاچه در کویر تل شیطان (فیلم)
  • حذف کیسه‌های پلاستیکی در ایران | آب دریای خزر باز هم عقب‌نشینی کرد
  • کاسپین آبی ساری قهرمان مینی فوتبال زیر ۱۴ سال مازندران
  • هیچ فاضلابی در شمال به دریا سرازیر نمی‌شود
  • دریای کاسپین: اهداف استراتژیک و چالش‌های جدید برای روسیه
  • تعابیر عجیب خاخام صهیونیست درباره ایران
  • ببینید | وحشت خاخام صهیونیست از قدرت منطقه‌ای ایران
  • رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران برگزار می شود
  • سرمایه گذاری ۹ هزار میلیارد ریالی در شهرک‌های صنعتی قزوین