Web Analytics Made Easy - Statcounter

زنجان- ایرنا- حضور وزیر جهاد کشاورزی، بازدید و افتتاح چندین طرح مهم کشاورزی در شهرستان طارم به مثابه کاشت بذر امید در دل کشاورزانی است که این روزها با سختی های فراوان این بخش دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش ایرنا، تجهیز زمین های کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری واجرای طرح توسعه باغ ها در زمین های شیب دار از سیاست های اصلی وزارت جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید است که فوائد مختلف این طرح ها از قبیل استفاده از روان‌ آب‌ها، جلوگیری از فرسایش خاک، پیشگیری از وقوع سیلاب، بهره وری بیشتر از اراضی کم‌ بازده، کاهش هزینه آبیاری، موجب افزایش تولید و در نهایت ایجاد اشتغال پایدار درعرصۀ کشاورزی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهرستان طارم یکی از مناطق مستعد کشاورزی با ظرفیت بسیار بالا در استان زنجان و منطقه شمالغرب کشور است که محصولات متنوع کشاورزی در این منطقه کشت و برداشت می شود.
عبور رودخانه قزل اوزن به عنوان شاهرگ حیاتی از این شهرستان توانمندیهای کشاورزی را دو چندان نموده و باعث رشد، توسعه و رونق اقتصادی منطقه گردیده، تاحدی که می توان این منطقه را به عنوان منطقه استراتژیک و قطب کشاورزی استان زنجان نام برد.
با توجه به شرایط اقلیمی، آب وهوای مناسب، خاک حاصلخیز، تامین آب مورد نیاز بطور مستقیم از رودخانه قزل اوزن محصولات باغی و زراعی شهرستان طارم از مرغوبترین محصولات کشور و حتی خاورمیانه است.
در چند سال اخیر به دلیل بحران آب و کاهش منابع آبی، این شهرستان نیز با مشکل کم آبی مواجه شده است، به طوری که در فصل تابستان رودخانه قزل اوزن که به عنوان شاهرگ حیاتی این شهرستان است به طور کامل خشک می شود.
با توجه به اهمیت موضوع و جهت مدیریت منابع آبی به تازگی توسعه باغات در زمین های شیب دار و تجهیز زمین های کشاورزی این شهرستان به سیستم های آبیاری نوین در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.
وزیر جهادکشاورزی روز سه شنبه در بدو ورود به شهرستان طارم به همراه استاندار، نمایندگان مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی و شماری از مسئولان استانی، بعد از استقبال پر شور مردم شهرستان طارم در شهر چورزق، از طرح توسعه باغ های زیتون در زمینهای شیب دار این شهرستان در منطقه موسوم به تخت کلتان دیدن کرد.
طرح توسعه باغات زیتون در زمین های شیب دار مربوط به این منطقه در سطح 264 هکتار است که با پیشرفت فیزیکی 95 در صد تا پایان سال 97 به بهره برداری خواهد رسید.
برنامه بعدی وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه بازدید از شرکت نگین سبز بود.
این شرکت یک زنجیره کامل تولید و فرآوری زیتون بوده و سالانه ظرفیت 2700 تن فرآوری و بسته بندی زیتون را دارد که برای راه اندازی این شرکت بالغ بر 60 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و برای 20 نفر نیز به طور مستقیم اشتغالزایی صورت گرفته است.
بازدید از مراحل اجرایی احداث اولین کارخانه تولید فرآورده های جانبی از تفاله کارخانجات روغن کشی زیتون کشور در دهستان گیلوان سومین برنامه سفر مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی و مقامات استانی به طارم بود.
این کارخانه هم‌اکنون با ظرفیت 14 هزار تن در سال و با جذب ماده خام 20 هزار تن با اعتبار 19 میلیارد و 810 میلیون ریال در شهرستان طارم در دست احداث است که تا پایان امسال به بهره‌برداری می رسد.
جمع آوری سالانه حدود 17 هزار تن تفاله زیتون از سطح شهرستان طارم، جلوگیری از آلودگی رودخانه قزل اوزن و مدیریت پسماندها در سه استان همجوار گیلان، قزوین و زنجان در شعاع 50 کیلومتر از مزایای احداث این کارخانه خواهد بود.
از نکات جالب بازدید وزیر از روند احداث این کارخانه، طبق گفته مالک این کارخانه، سابقۀ بازدید وزیر جهاد کشاورزی در دولت اصلاحات در روز 29 آبان سال 83 از فاز اول این شرکت که مربوط به فرآوری محصول زیتون می باشد، بود.
افتتاح تجهیز باغ های زیتون به سامانه های نوین آبیاری در مساحت 400 هکتار با اعتبار 470 میلیارد ریال ، برای 118 بهره بردار در روستای گیلانکشه، همزمان طرح سامانه های نوین آبیاری استان و شروع همزمان عملیات اجرایی تجهیز زمین های کشاورزی به سامانه های نوین، پایان بخش برنامه های سفر وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه، به شهرستان طارم بود.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/6085

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد بازديد وزير جهاد كشاورزي طارم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۹۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

ایسنا/مازندران سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان بابل با اشاره به اینکه شهرستان بابل در بسیاری از حوزه‌های زیربنایی محروم است گفت: ۶۰ درصد روستاهای شهرستان بابل از نعمت گاز برخوردار نیستند.

علی پیرفلک چهارشنبه، ۵ اردیبهشت در جلسه شورای اداری شهرستان بابل اظهار کرد: طبق نگاه دولت سیزدهم باید تلاش مدیران ایثارگرانه و بی‌منت باشد، مدیران با روزمرگی و کارهای فرسایشی و یا از سرتکلیف سازمانی به اهداف مورد نظر نمی‌رسند.

وی افزود: برای اقدامات بزرگ و موثر باید همچون رزمندگان اسلام بود که در دوران دفاع مقدس اقدامی شبانه روزی بدون چشمداشت به امور مادی، با کم‌ترین حقوق بیشترین خدمات را ارائه دادند.

سرپرست فرمانداری ویژه بابل تصریح کرد: هیچ مدیری حق ندارد وابسته به حزب، جریان و تفکر سیاسی باشد بلکه تفکر مدیران باید رفع امورات مردم باشد.

پیرفلک یادآور شد: شهرستان بابل باوجود عملکرد درخشانی که در حوزه‌های مختلف در این نظام داشته است اما پیشرفت و توسعه مناسبی مطابق با خدمات ارزنده خود نداشته است.

وی ادامه داد: بسیاری از روستاهای بابل در حوزه زیربنایی محروم بوده و هنوز ۶۰ روستای شهرستان بابل از داشتن شبکه گاز محروم است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از روستاهای بابل فاقد آب شرب بهداشتی است، افزود: همچنین بسیاری از روستاهای دچار نوسان و ضعف ولتاژ برق هستند و تعدادی از روستاها از اینترنت برخوردار نیستند.

وی محور اقتصاد استان را فعالیت کشاورزی برشمرد و گفت: نقش مازندران در ارزآوری و تامین امنیت غذایی کشور برکسی پوشیده نیست، لذا ضروریست در تامین نیازهای حداقلی کشاورزان تلاش مضاعف شود.

پیرفلک با اشاره به اینکه شایسته نیست کشاورزان دغدغه و مشکل کود، سم و سوخت مورد نیاز کشاورزی داشته باشند، یادآور شد: لازم است در کمترین زمان ممکن این مشکلات مرتفع شود.

فرماندار بابل با اشاره به تنش آبی موجود در حوزه کشاورزی تصریح کرد: به بهانه ایجاد خطر برای حفره‌های زیرزمینی، کشاورزان را از اخذ پروانه چاه‌های کم عمق محروم نکنید بلکه با تشکیل کارگروه، پروانه حفر چاه صادر شود.

وی اظهار کرد: در ۲۵ فروردین سال گذشته ۴۵ متر مکعب دبی رودخانه در هراز بود که بین چند شهرستان بدون ایجاد مشکلی توزیع می‌شد اما این میزان به ۱۱ متر مکعب یعنی به یک چهارم کاهش یافت که تنش آبی را امسال شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه باید متولیان امر برای جبران تنش آبی منابع آبی جدید برای خود برنامه ریزی و طراحی کنند گفت: لایروبی آببندان‌ها، لاینینگ انهار، حفر چاه‌های عمیق کشاورزی و برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی از جمله این اقدامات است.

پیرفلک یادآور شد: با نهادینه کردن فرهنگ صرفه جویی ضمن مدیریت انرژی از قطعی برق واحدهای تولیدی جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه اولویت‌بندی در حوزه اعتبارات مورد توجه مدیران باشد و در اختیار فرمانداری قرار دهد، تصریح کرد: استفاده از اعتبارات شناور که شامل حوزه سفر ریاست جمهوری، ستاد بحران، اعتبارات بخش‌های کمیته برنامه ریزی استان در قالب تملک و دارایی، اعتبارات متوازن و سهم نمایندگان است رکن توجه مدیران دستگاه های اداری باشد و مدیر نمونه از نگاه ما مدیری است که در بخش اعتبارات شناور موفق عمل کرده باشد.

وی همچنین به استفاده از ظرفیت شهرستان در حوزه کشاورزی، صنعت و معدن، خدمات و گردشگری تاکید کرد و گفت: اولویت بخش گردشگری حوزه بومگردی باشد .

پیرفلک تصریح کرد: در حوزه ساخت و سازغیر مجاز نیز اصل بر پیشگیری است، باید کارگروهی تشکیل و مشکلات مردم در حوزه منابع طبیعی و عرصه جنگلی حل شود.

وی گفت: کشاورزان و تولیدکنندگان، فروشندگان و بازاریاب خوبی نیستند این ما هستیم که باید بازار هدف برای فروش تضمینی این تولیدکنندگان را فراهم کنیم اما تاکنون در ایجاد بازار جامع سازمان یافته در شهرستان موفق نبودیم.

وی همچنین بر جذب سرمایه گذار بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف برای توسعه شهرستان تاکید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • بازدید استاندار خوزستان از هلدینگ کشاورزی در دزفول
  • ۴۰ درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • مناطق کوهستانی طارم مه آلود است
  • مناطق کوهستانی شهرستان طارم مه آلود است
  • ۱۶ هزار تن سیر در طارم برداشت می‌شود
  • مدیریت آبرسانی به زمین های کشاورزی پایین دست سد زیردان چابهار سرعت می‌گیرد
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • آمادگی زنجان، طارم و خدابنده برای دور دوم انتخابات