Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@10:34:06 GMT

خودی‌ها را نزنیم

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۰۹۶۲۵

خودی‌ها را نزنیم

تهران- ایرنا- انتقاد کردن روش خوبی است و باید هم باشد. در کشورهایی که جامعه آزاد دارند، منتقدان دولت می‌توانند به راحتی نظرات خود را بیان کنند، اما وقتی به سمت اتهام زدن و بی‌حیثیت کردن می‌رود، روش‌های نادرستی است که متاسفانه در بعضی موارد شاهد آن هستیم و باید از این تفکرات و برخوردها اجتناب شود.

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم حسن بهشتی پور تحلیلگر مسائل بین‌الملل، آورده است: معمولا وقتی مسئولان صحبت می‌کنند، کلی‌گویی می‌کنند که این کلی‌گویی بعضا موجب بروز مشکلاتی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توجه به این نکته که وزیرامورخارجه یا سایر مسئولان ملاحظاتی دارند که بعضا نمی‌خواهند صریحا یکسری مشکلات را بازگو کنند را نباید از نظر دور داشت در عین حال که از منظر تحلیل رسانه‌ای، یک مسئول یا نباید موضوعی را مطرح کند یا باید آدرس دقیق بدهد.چون با کلی‌گویی برداشت‌های مختلفی از یک موضوع می‌شود، ضمن اینکه عده‌ای هم می‌توانند از آن سوءبرداشت یا سوءاستفاده کنند. بنابراین یک وجه هجمه‌های اخیر نسبت به محمدجواد ظریف به کلی‌گویی برمی‌گردد.

در این ماجرا وزیر خارجه دو بار بر اینکه مقصودش سازمان‌ها یا نهادها نیستند نیز تاکید کرد و گفت این افراد هستند که در این پولشویی نفع می‌برند. اما بحث سر این است که این افراد باید معرفی شوند درحالی که در نام بردن افراد ملاحظه داشته است. درواقع یا نباید موضوعی مطرح شود یا اگر مطرح می‌شود، به طور دقیق بیان شود تا امکان پیگیری از نظر حقوقی وجود داشته باشد. لذا مسئولان در بیانات خود حتما آدرس دقیق ارائه دهند تا از سوءاستفاده در داخل یا خارج کشور جلوگیری شود.

نکته دوم یکی از معضلات ما در کشور این است که همه چیز را به پای جناح‌بندی و گروه‌گرایی می‌گذاریم. واقعیت این است، کسانی که الان به ظریف هجمه می‌برند، نه به واسطه مسائل دلسوزی یا به خاطر اینکه اتهامی بلاوجه مطرح شده، بلکه به نظر می‌رسد یک نوع تسویه حساب کردن با افرادی است که زحمت می‌کشند و صبح تا شب برای کشور خون دل می‌خورند. در این شرایط که باید آدم‌های خودمان را تقویت کنیم و هرچه فریاد داریم بر سر کسانی که کشور ما را تحریم کردند و تحت فشار قرار دادند مثل آمریکا، اسرائیل و متحدینشان بکشیم، حالا از داخلی‌ها انتقاد می‌کنیم که از انصاف به دور است و از آن طرف هم منافع ملی‌مان نادیده گرفته می‌شود.

امروز ما باید از کسانی که به کشور خدمت می‌کنند و در جهت مقابله با تحریم‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نیستند تا بار فشار روی ملت ایران را کم کنند، حمایت کنیم نه اینکه به بهانه‌های مختلف در جهت تضعیف آنها گام برداریم. درحالی که در داخل بعضا شاهدیم که از شرایط پیش آمده، این گونه استفاده‌های ابزاری می‌شود.

فراموش نکنیم در شرایط فعلی باید به سمت همبستگی و اتحاد پیش رویم و هرچه فریاد داریم سر آمریکایی‌ها و تحریم کنندگان بکشیم نه اینکه خودی‌ها را بزنیم و موقعیت آنها را تضعیف کنیم که در اینصورت آمریکا بهتر می‌تواند به اهداف خود برسد و برنامه‌های خود را پیش ببرد. از طرفی برخی به سکوت رئیس‌جمهور در اینباره خرده می‌گیرند که به نظر می‌رسد این نوع تفکرات، تعارضات را در داخل کشور بیشتر می‌کند و مبنایی ندارد.

در کشورهای مختلف جناح‌ها و گروه‌ها و احزاب حق دارند با هم رقابت کنند و در موضوعات مختلف دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشند، بدون اینکه به تخریب و اتهام‌زنی و بی‌آبرو کردن طرف مقابل بینجامد. گروه‌های مخالف دولت هم حق مخالفت دارند، همان‌طور که در همه کشورها هم چنین است. اما اینکه بخواهند به هر وسیله‌ای متمسک شوند و به هر موضوعی چنگ بزنند برای اینکه دولت را زیر سوال ببرند، روشی نادرست است.

انتقاد کردن روش خوبی است و باید هم باشد. در کشورهایی که جامعه آزاد دارند، منتقدان دولت می‌توانند به راحتی نظرات خود را بیان کنند، اما وقتی به سمت اتهام زدن و بی‌حیثیت کردن می‌رود، روش‌های نادرستی است که متاسفانه در بعضی موارد شاهد آن هستیم و باید از این تفکرات و برخوردها اجتناب شود. اکنون که در برابر فشارهای آمریکا و متحدانش قرار داریم باید بتوانیم انسجام و وحدت ملی را حفظ کنیم. البته حفظ انسجام ملی به این معنا نیست که همه یک حرف بزنیم و یک کار انجام دهیم بلکه در نظرگرفتن ملاحظات منافع ملی و اینکه به دست دشمنان بهانه ندهیم و زمینه را برای بهره‌برداری طرف مقابل مهیا نکنیم هم مهم است که انجام شود.

*منبع: روزنامه آرمان،1397،8،30
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آرمان كمك به آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۹۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آب و هوای کشور در آخرین روز سال ۱۴۰۲

دریافت 17 MB کد خبر 6058688

دیگر خبرها

  • وضعیت آب و هوای کشور در آخرین روز سال ۱۴۰۲
  • صهیونیست ها به خودشان هم رحم نمی کنند/ کشته شدن 20 نظامی اسرائیلی در غزه به ضرب گلوله نیروهای خودی
  • بیش از ۴۱۲ نقطه حادثه خیز در کشور رفع شد
  • جدال مغزها در فوتبال برزیل؛ سلسله اشتباهات و گل به خودی مدافع تومبنس مقابل کروزیرو / فیلم
  • اینتر 1-1 ناپولی: اینزاگی از خودی خورد!
  • گل به خودی مضحک مدافع چلسی (فیلم)
  • گل به خودی عجیب اکسل دیساسی مقابل لسترسیتی (چلسی 2-1 لسترسیتی)
  • تیراندازی ۲ ساعت طول کشید اما طرف مقابل شلیک نمی کرد /به قول یکی از بچه‌ها دشمن خودی بود
  • فیلم/ آخرین وضعیت آب و هوا در کشور
  • غریبه ؛ علیرضا پوراستاد