Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@15:35:15 GMT

تکلیف دولت و نظام با قانون کپی رایت معلوم نیست

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۰۹۶۴۳

تکلیف دولت و نظام با قانون کپی رایت معلوم نیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، محسن جوادی،  معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش «حقوق نشر» گفت: ما باید یاد بگیریم که ویژگی‌های مثبت و موثر را در جامعه نهادینه کنیم، ‌ یکی از آنها حقوق است. باید رعایت حقوق را در مردم اخلاق‌مند کنیم تا جامعه پایبندی به مسائلی همچون حقوق را بیاموزد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادادمه داد: باید به موضوع «حقوق نشر» از جنبه حمایتی نیز نگاه کرد. از نظر من، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و یا هر نهاد تربیتی دیگر باید به این موضوع ورود کرده و بحث حقوق نشر را در مردم با تکیه بر روش‌های موجود نهادینه کنند. ما باید بتوانیم موضوع حقوق را نهادینه کنیم و این احساس را به مردم بدهیم که رعایت این کار به نفع همه از جمله ناشر، نویسنده و عموم مردم است تا از رعایت حقوق نشر در جامعه سود ببرند.

جوادی یادآور شد: باید به مردم بگوییم که هزینه مخالفت با این موضوع چه اندازه بالاست و علاوه بر موضوع حقوق بر رفتار و اخلاق مردم جامعه نیز کار کنیم تا تعهد اخلاقی به حقوق در مردم نهادینه‌تر شود و قطعاً با این کار راه موثری در پیشرفت جامعه طی خواهیم کرد. ما به‌عنوان نقش حاکمیتی در جامعه باید بر عدالت و ضابطه تاکید کنیم و از موضع قانون و اجرای قانون متعهد به رعایت و اجرای عدالت باشیم تا جامعه به ظرفیت مطلوبی دست پیدا کند.

در ادامه عباس حسینی‌نیک، مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی و دبیر علمی همایش در رابطه با حقوق نشر داخلی و کپی رایت بین‌المللی این گونه آغاز کرد: عضو شدن ایران در بحث کپی رایت باید انجام شود و اگر ما عضو جامعه جهانی و سازمان تجارت جهانی شویم باید معاهده ادبی و هنری را بپذیریم و کسانی که می‌خواهند به این بحث بپیوندند باید ۲۱ ماده از ماده‌های اصلی حقوق نشر را که از اصول مادی و معنوی مالکیت فکری است را قبول کنند. نظام حقوقی کشور ما از نظام فرانسه تقلید شده است. یعنی نظام حقوقی کشور ما بر اساس نوشته‌ها است چراکه ذات حقوقی ما بر اساس قرآن و احادیث نوشته شده است.

وی افزود: متاسفانه یکی از دلایلی که نمی‌توانیم به بحث کپی رایت بپیوندیم قیمت کتاب‌هاست. در گذشته اختلاف‌هایی بین انتشار کتاب داخلی و خارجی وجود داشت در صورتی که شرایط عمومی مردم و رفاه اجتماعی آن‌ها بهتر بود و اختلاف‌ها بین کتاب داخلی و خارجی به چشم نمی‌آمد. ما وقتی این نسبت را می‌بینیم متوجه خواهیم شد که این موضوع دلیل گران شدن علم در کشور است و وضع اجتماعی آن زمان جوری نبوده است که علم به کشور با قیمت گزافی برسد.

حسینی‌نیک یادآور شد: تکلیف دولت و نظام با قانون کپی رایت معلوم نیست با این که ۵۰ سال از قانون و چهل سال از انقلاب اسلامی گذشته است ولی باز هم تکلیف این موضوع روشن نشده است. پیشنهادی که می‌توانم در رابطه با این موضوع بدهم، این است که ماده ۲۲ یعنی موضوع همزمانی بر اساس «کنوانسیون برن» بر توافق ناشران داخلی و خارجی و انتشار کتاب به طور همزمان در کشورها رعایت شود و هر دو کشور بتواند به طور همزمان کتاب‌های ناشران داخلی و خارجی را در کشورهای دیگر منتشر کنند که هدف از این موضوع این است که ناشران خارجی بر حمایت از قوانین داخلی ایران بسیار تاکید دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با انجام این کار می‌توانیم علم را وارد کشور کنیم و از لحاظ پزشکی، مهندسی و فرهنگی به‌روز باشیم و با انتشار همزمان آثار خارجی در ایران مورد حمایت قرار گرفته و در کشور انقلاب علمی به وجود بیاوریم.

بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ ۲۴ آبان تا ۱ آذرماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

کد خبر 4464355 کمال صادقی

منبع: مهر

کلیدواژه: هفته کتاب کپی رایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۹۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق کارگر با تورم و مشکلات اقتصادی جامعه همخوانی داشته باشد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز اظهار کرد: در به گسترش اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا علیه رژیم غاصب اشاره و اظهار کرد: این هفته شاهد اعتراضات گسترده دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا علیه رژیم صهیونیستی هستیم. نیروهای پلیس آمریکا و دانشجویان حامی فلسطین مقابل هم قرار گرفته‌اند و روند تشدید صهیونیزم ستیزی در حال افزایش است. ظاهراً کار رژیم صهیونیستی بیخ پیدا کرده است.

وی ادامه داد: اخیراً یکی از نشریات معروف آمریکا نوشته، «قرار بود اسرائیل سرمایه راهبردی آمریکا باشد اما تبدیل به یک وبال راهبردی برای آمریکا شده است». همین هفته نتایج نظر سنجی یک موسسه معتبر از ۱۳۰ کشور جهان راجع به نگاه مردم دنیا به سیاست‌های آمریکا منتشر شد نتیجه این بود که ۶۴ درصد مردم دنیا مخالف سیاست‌های آمریکا هستند.

آل‌هاشم تاکید کرد: طبیعتاً بخش اعظمی از نگاه منفی دنیا به امریکا محصول حمایتهای این کشور از رژیم صهیونیستی است. دانشجویان آمریکا معتقدند هیئت حاکمه این کشور مالیات آنها را صرف حمایت از نسل‌کشی رژیم جعلی درغزه نموده است.

وی یادآور شد: مشکل امریکا فقط مربوط به مرزهای خود نیست در حال حاضر حمایت بی وقفه واشنگتن از اسرائیل، بحران مشروعیتی را آغاز کرده که چارچوب برتری ایالات متحده در منطقه غرب آسیا را تهدید می‌کند.

آل‌هاشم تصریح کرد: این معلم است که می‌تواند به آگاهی نسل جوان ما عمق ببخشد و مبنای پذیرش سخنان را استدلال و منطق قرار دهد و اینگونه جامعه را به سمت آگاهی و سعادت هدایت کند مانند نقشی که انبیاء الهی ایفا کرده‌اند اگر قرار باشد در جامعه‌ای مبنای پذیرش، سخن علم نباشد آنگاه در آن جامعه علم و معلم ارزشی پیدا نخواهد کرد.

وی گفت: یکی از مولفه‌های اصلی مباحث اجتماعی آموزش است و در بحث آموزش نمی‌توان از شاخصی به نام معلم صرف نظر کرد هرچند بحث معیشت معلمان بحثی غیر قابل کتمان است و وظیفه دولت و مجلس است که تامین زندگی این قشر را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهد با این حال نباید از این مساله گذشت که نگاه به مسائل معلمان نباید تنها به این بخش خلاصه شود اگر می‌خواهیم شاهد جامعه‌ای کرامتمند باشیم، باید نگاهی ویژه به معماران اصلی جامعه داشته باشیم معلم معمار جامعه است.

امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت سفر رئیس جمهور به پاکستان اظهار کرد: یک‌هزار کیلومتر مرز مشترک ایران و پاکستان باعث روابط بسیار عمیقی میان ۲ کشور شده و آنچه حائز اهمیت است اینکه سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان بعد از روی کار آمدن دولت جدید پاکستان و نخست وزیری شهباز شریف انجام میش‌ود. طبعاً این سفر در سازوکارهای میان دو کشور به لحاظ، سیاسی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی گشایش‌های جدیدی ایجاد می‌کند.

وی افزود: تحرکات گروهک‌های تروریستی فعال در خاک پاکستان هر از گاهی به تنش‌زایی دامن می‌زند بنابراین سفر آیت‌الله رئیسی برای یافتن راهی که مانع فعالیت‌های تروریستی در مرز شود بسیار حائز اهمیت است و نشان می‌دهد ۲ کشور اراده قوی بر تقویت روابط دارند.

آل‌هاشم ادامه داد: افکار عمومی داخل پاکستان بعد از حمله عملیات وعده صادق ایران به رژیم صهیونیستی که با استقبال مردم پاکستان مواجه شد. بی‌تردید فضای روانی ایجاد شده در پاکستان و استقبال مردم از سفر رئیس جمهور کشورمان و دورنمای مطلوب این سفر می‌تواند زمینه‌ساز وحدت هرچه بیشتر دو کشور در راستای همکاری‌های منطقه‌ای و تحقق آتش بس در غزه باشد.

کد خبر 6089176

دیگر خبرها

  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • بوتسوانا درخواست انگلیس برای توافق ضد مهاجرتی را رد کرد
  • بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند
  • ماسک آزادی و حقوق بشر دولت‌های خارجی برای مردم جهان کنار رفته است
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • امر به معروف در حجاب به گونه‌ای باشد که مردم به اصل نظام بدبین نشوند
  • رها کردن فضای عفاف و حجاب به ضرر همه جامعه است
  • حقوق کارگر با تورم و مشکلات اقتصادی جامعه همخوانی داشته باشد
  • حجاب و عفاف نماد مسلمانی و پرچم افتخار امت اسلامی است
  • قطب گردشگری، ترمینال خارجی ندارد