Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ مراسم رونمایی از کتاب «قوت دل و نوش جان»، تالیف نصرالله پورجوادی، شب گذشته 29 آبان در موزه کتاب و میراث مستند واقع در کتابخانه ملی، با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان برگزار شد.
سیدمحمدکاظم بجنوردی، رئیس مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی به عنوان یکی از سخنرانان این نشست بیان کرد: آقای پورجوادی هر کجا که بوده، منشأ خیر و اثر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه زمانی که مرکز نشر دانشجویی را اداره می‌کرد و چقدر کار علمی بالایی بود و چه زمانی که دانشنامه جهان اسلام را اداره می‌کرد و امروز ما در مرکز دایرة المعارف از وجود ایشان بهره‌مند هستیم. افتخار داده‌اند و در همه جلسات شواری عالی علمی جزء اعضای فعال هستند و همیشه در تصمیمات شورا شرکت دارند.
وی در ادامه افزود: بنده کتاب «قوت دل و نوش جان» را به دقت مطالعه کردم. این اثر مانند هر اثر دیگری از وی یک شاهکار است و یک قمست آن را به عنوان کار دقیق علمی انتخاب کرده‌ام که مربوط به عشق نامه بود که معروف است برای فخرالدین عراقی است، اما ایشان با زبان علمی و با تکیه به منابع معتبر ثابت کرده که اینطور نیست، بلکه این کار برای آقای عطائی است.
رئیس مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی بیان کرد: در اینجا با مسائلی مانند شاهدبازی، کرامات و مسئله روح و فضای روح مطرح می‌شود که به هر یک از این موارد به صورت اجمالی می‌پردازم. اصل جریان، مبتنی بر دو محور است، یکی بینش اساسی وحدت وجودی است و یکی هم سلوک و پویش تقرب الی الله است. خیلی‌ها در این جریان افراط می‌کنند و اینکه چطور این را با نظریه وحدت وجود جمع می‌کنند و با ذات حق به مرحله اندکاک می‌رسانند و در آن محو می‌شوند نیز از جمله مسائل بسیار پیچیده‌ای است که جای بحث فراوان دارد.
از خودمان ممکن است غافل شویم اما از عشق نه
بجنوردی در ادامه تصریح کرد: بنده در مورد شاهد بازی، یک مطالعه‌ای داشته‌ام که چرا آقایان عرفا به دنبال شاهد هستند و الزاما هم به دنبال شاهد مذکر می‌گردند. مخصوصا آنطور که مطالعه کرده‌ام متوجه شدم که اینها می‌خواستند، کثرت تعلقات را تلخیص کنند در یک تعلق واحد و آن عشق است، چون عشق به مثابه یک علم حضوری است. من حتی معتقدم که عشق حضور دائم است و از خودآگاهی انسان نیز حضورش بیشتر است، یعنی ممکن است که ما از خودمان نیز غافل شویم اما معشوق غافل نمی‌شویم.
وی بیان کرد: اگر واقعا شاهد را به این معنا بگیریم که ما برای اینکه خودمان را از تعلقات زیاد رها کنیم و تعلق خودمان را به تعلق واحدی برسانیم و آن تعلق واحد را به اصطلاح آقایان قنطره‌ای کنیم برای اندکاک در ذات حق برای تحقق الی الله، باید ببینیم که در حاق واقع چقدر قابل تحقق است.
بهترین سلوک برای تقرب به سوی خدا مبارزه با ظلم است
رئیس مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی در ادامه تصریح کرد: سابقا در دوران مبارزه برای جوان‌ها اینطور می‌گفتم که بهترین سلوک برای تقرب به خداوند مبارزه با ظلم و ستمکار و دفاع از مظلوم است و آنها نیز قبول می‌کردند چون قابل درک بود. به آنها می‌گفتم که این بهترین سلوک برای نزدیک شدن به خدا است. اینکه ما از خودمان اداهایی درآوریم و مراد و مریدی درست کنیم و ... را قبول نداشته‌ام، ولی بخش عظیمی از فرهنگ و ادبیات ما، مبتنی بر همین‌ها است.
بجنوردی بیان کرد: امروز با خواندن کتاب «قوت دل و نوش جان» به جلسه‌ای رفتم و با دست اندرکاران دانشنامه فولکلور دیدار کردم و به آنها کهمشغول تدوین دانشنامه فرنگ هستند پیشنهاد دادم که در آنجا عنوانی با نام «صوفی، آداب» بگذاریم. یعنی آداب صوفیه را بیاوریم. خیلی آداب عظیمی است و رفتارهایی است که در چارچوب فولکلور می‌تواند جای بگیرد و ناظر به یک رفتار اجتماعی است و اصول خیلی وسیعی در فرهنگ ما جا باز کرده و حتی در جهان بینی ما جایی پیدا کرده و تبدیل به مسئله مهمی شده است.
رئیس مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی در ادامه تصریح کرد: مسئله دیگری که در مورد این کتاب با آن برخورد کردم، مسئله کرامات است، بنده خود نمی‌توانم با این مسئله کنار آیم و از خود من تا به حال کرامتی سر نزده و با این مسئله ناآشنا هستم. من نمی‌دانم باید با کرامات چه کنیم. به هر حال این نیز یک فرهنگ است و نمی‌دانم خود ایشان واقعا باور دارند یا نه، ولی کتاب ایشان بسیار ارزشمند است، از این بابت که تمام این مسائل را با یک زبان علمی مطرح کرده‌اند و همه می‌توانند از آن استفاده کنند.
نمی‌دانم با کرامات مشایخ صوفیه چطور باید کنار آمد
وی بیان کرد: من نمی‌دانم با کرامات مشایخ صوفیه چگونه باید کنار آمد، به هر حال امیدوارم که ادعاهایی که در این زمینه می‌شود درست باشد البته نمی‌خواهم منکر آنها باشم اما نمی‌توانم با آنها کنار آیم. جهان را قانون‌مند می‌دانم و واقعیت این است که یکی قانون عام علیت و یکی هم علم پیشین الهی وجود دارد و دو دیوار جبر جلوی ما است که ما را در حرکت راهبری میکند در حرکت.
رئیس مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی گفت: اما به هر حال ما اختیار داریم، اما اختیار چیست را نمی‌دانیم که چیست، اما می‌دانیم که هست و می‌توانیم به آن پی ببریم، چون بر خلاف تمام علم پیشین و قانون عام علیت است. برای همین است که من فکر می‌کنم که خداوند حتی به پیامبر(ص) هم گفت اگر از روح پرسیدند مسئله را باز نکن که این چه چیزی است. به نظر من همان است که ما راهی برای گشودن این راز نداریم و یکی از آنها همین اختیار است.
در ادامه این مراسم نوبت به سخنرانی بهاءالدین خرمشاهی، قرآن‌پژوه برجسته رسید که البته اگر نگوییم تمام باید بگوییم که بیشتر سخنان وی معطوف به شخصیت پورجوادی بود. وی در ابتدای سخنانش بیان کرد: می‌خواهم به خود آقای پورجوادی بپردازم، به کار و کارنامه علمی درخشان و کم نظیری که از آغاز انقلاب شروع شد، تا مدت‌ها قبل که نگذاشتند کار ایشان ادامه پیدا کند.
خرمشاهی در ادامه با اشاره به سابقه دوستی خود با پروجوادی تصریح کرد: دوستی من و ایشان از سن خیلی از حاضران در این مراسم بیشتر است، یعنی 51 سال. از سال 1346 که جناب ایشان 23 و بنده 22 ساله بودم و 51 سال از آن زمان گذشت و اگر می‌پرسیدند 50 سال دیگر در اینجا حاضر می‌شوید می‌گفتیم که 50 سال یک عمر است.
این حافظ‌شناس با اشاره به این مسئله که چه زمانی با پورجوادی آشنا شده و این دوستی چطور آغاز شده است بیان کرد: ایشان را از قبل نمی‌شناختم و آثار علمیشان نیز اگر بود هنوز در فرنگ ما ظاهر نشده بود. ایشان بیشتر می‌خواندند و سلوک علمی و عرفانی داشتند و خیلی کم‌حرف بودند، حالا هم همین است. یک شعبه امیرکبیر در مقابل دانشگاه تهران است و آدم دوست دارد که کتاب خریداری کند و یا اصلا کتاب‌ها را ببیند. من در این کتابفروشی دیدم که یک نفر به کتاب‌ها نگاه می‌کند و دنبال کتاب است. سلام کردم در حالی که هیچ کدام همدیگر را نمی‌شناختیم و کار قلمی چند سال بعد شروع شده بود. گفتند دنبال ترجمه پاینده از قرآن هستم و بنده نیز این ترجمه را پیدا کردم و ایشان خوشحال شدند. بعد به جلسه‌ای روحانی رفتیم که البته بدون روحانی بود.
خرمشاهی تصریح کرد: غروب که شد، نماز را به جماعت خواندند و دوستی ما پا گرفت. دوستی خانوادگی و رفت‌وآمد شکل گرفت و به نوعی هم همسایه اگر نبودیم، نزدیک هم بودیم. 14 سال از سال 1346 گذشت که انقلاب پیروز شد. برعکس تصویری که از ایشان داشتم که به کار اجرایی و عملی علاقه ندارند، کارهای اجرایی سنگینی را قبول کردند. از جمله ریاست دانشنامه جهان را قبول کردند و قبل و بعد از آن نیز مرکز نشر دانشگاهی را داشتند که واقعا در این سوی جهان می‌درخشید.
این قرآن‌پژوه در ادامه با اشاره به عملکرد مثبت پورجوادی تصریح کرد: در زمان مسئولیت ایشان، حدود هزار کتاب منتشر کردند و بیش از هزار تک نسخه مجله منتشر کرد در حالی که شما می‌دانید که یک نشریه خوب چقدر زحمت لازم دارد و ایشان بیش از همه همکارانشان کار می‌کردند و ما هم با علاقه و عشق تمام خدمت ایشان بودیم و گاهی هم همکاری‌هایی داشتیم.
وی در انتهای سخنان خود بیان کرد: مرکز دایرة المعارف اسلامی با این زیر مجموعه‌هایی که دارد واقعا عظمتی دارد آن هم با این امکانات ناچیز. بزرگترین حقوقی که پرداخت می‌شود یا می‌شد یا بشود، یک حقوق ناچیزی است کمتر از حقوق یک دانشگاهی، در واقع میانگین حقوق دانشگاهی از اول تا استادی پرداخت می‌شود. اما همین تلاش‌ها و زحمات است که آدم را علاقه‌مند می‌کند وگرنه چیزی ندارد که زندگی معنا پیدا کند.
انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن کتاب کرامات اندیشه علم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۰۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت ترافیک شهرستان همدان بهتر شده است

فرماندار همدان در شورای ترافیک شهرستان همدان با بیان اینکه وضعیت ترافیک شهرستان همدان بهتر شده و اقدامات کارشناسی خوبی در حال انجام است، گفت: در این راستا مسائل ترافیکی با نظرات کارشناسی و بهتر برای تصمیم به استان ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، مسلم مخفی امروز _یکشنبه، نهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اجرای طرح زوج و فرد در همدان را موفق دانست و اظهار کرد: این طرح را ادامه خواهیم داد، البته باید طوری مدیریت کنیم که استثناها کمتر شود تا از اثر آن کاسته نشود؛ ما در اجرای این طرح به دنبال این هستیم مردم را به سمت حمل و نقل عمومی سوق دهیم.

وی با اشاره به اهمیت رفع نقاط حادثه‌خیز افزود: این مسئله مهم است و تاکنون ۲۴ نقطه رفع حادثه شده و باید در ادامه کمک کنیم کار مابقی نیز تسهیل شود.

فرماندار همدان ادامه داد: ایجاد مشاغل در بلوارهایی نظیر بعثت معضلاتی ایجاد کرده و باید رسیدگی به آن‌ها در دستور کار قرار گیرد و با جدیت مدیریت شود.

مخفی با بیان اینکه اجرای پارک حاشیه‌ای مهم است و باعث کاهش ترافیک خواهد شد، اضافه کرد: از پلیس راهنمایی و رانندگی تقاضا داریم تا در اجرای این طرح شهرداری را کمک دهد.

وی رفع مشکلات ترافیکی سه زیرگذر بلوار بعثت، صدا و سیما و پژوهش را مهم عنوان کرد و در ادامه در خصوص مدارسی که در محدوده ترافیک احداث شده‌اند، خاطرنشان کرد: به چند مدرسه سال گذشته اجازه احداث ندادیم و چند مدرسه هم باید ساماندهی شوند؛ موضوع بار دیگر به این مدارس ابلاغ شود و نیاز به پیگیری است چرا که اهمیت آن تنها مربوط به مسئله ترافیکی نیست و عدم توجه به آن خطراتی به همراه دارد.

کد خبر 748918

دیگر خبرها

  • حمله شدیدالحن سایت اصولگرا به ذوالنوری | به چه حقی "شورایعالی سران قوا" که دستور رهبری است را خلاف می‌دانی!
  • وضعیت ترافیک شهرستان همدان بهتر شده است
  • اصحاب رسانه به جای «اعتبار» برای اصفهان مطالبه «اختیار» کنند/همه چیز درباره پروژه انتقال آب، اتباع و فرونشست
  • تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد
  • کشف اخلال در نظام اقتصادی به ارزش ۵۰ میلیارد در لرستان
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • قم در ارائه خدمات مکان محور رتبه نخست کشور را در اختیار دارد
  • جمع‌آوری «نامزد گلوله‌ها» سال گذشته از نمایشگاه کتاب به شدت غیرفرهنگی بود!
  • فراجا در اجرای طرح نور سست نشود و محکم ادامه بدهد