Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-04@08:19:12 GMT

CFT بین‌المللی است، نمی‌توانیم آن‌را دستکاری کنیم

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۰۲۸۲

CFT بین‌المللی است، نمی‌توانیم آن‌را دستکاری کنیم

سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس گفت: با توجه به ایراداتی که شورای نگهبان به cft داشته بعید به نظر می رسد کارگروه مشورتی در هفته جاری نظر خود را اعلام کند، احتمالا کارگروه مذکور هفته آینده هم تشکیل جلسه داده و بررسی ها را ادامه خواهد داد.

علی نجفی خوشرودی درباره روند بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه cftدر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرآنلاین گفت: روز یکشنبه هفته جاری (27 آبان) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه ای با حضور وزرای امور خارجه، اطلاعات، معاون حقوقی رئیس جمهور، مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح، مسئولان سپاه، نمایندگان شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس در خصوص لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را در دستور کار قرار داد که بعد از بحث و بررسی مفصل و با توجه به مجموعه ملاحظات و ایراداتی که شورای نگهبان به مصوبه مجلس وارد دانسته بود، مقرر شد کارگروهی با حضور نمایندگان ذیربط مجلس، دولت، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: قرار شد این کارگروه در قالب کارگروه مشورتی ایرادات را بررسی و جمع بندی خود را برای رفع ایرادات به کمیسیون امنیت ملی ارایه کند که کمیسیون نیز پس از بررسی ها نظر خود برای تصمیم گیری نهایی به صحن مجلس ارسال خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم درباره مدت زمان فعالیت کارگروه مشورتی و زمان اعلام نظر نتیجه به کمیسیون امنیت ملی، گفت: با توجه به دستور کار و ایراداتی که شورای نگهبان به این لایحه داشته بعید به نظر می رسد که کارگروه در هفته جاری نظر خود را اعلام کند، احتمالا کارگروه مذکور هفته آینده هم تشکیل جلسه داده و بررسی ها را ادامه خواهد داد؛ در واقع جلسات برگزار خواهد شد تا به جمع بندی برسند.

وی در پاسخ به اینکه آیا برای اعلام نتیجه از سوی کارگروه مشورتی زمان بندی خاصی تعیین شده است، گفت: خیر این بستگی به اتمام کار کارگروه دارد، اما تاکید شده که در اسرع وقت به نتیجه برسد.

خوشرودی تاکید کرد: کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی تلاش دارد تا در اسرع وقت نظر خود را درباره رفع ایرادات به لایحه cft جمع بندی و به صحن مجلس ارایه کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح دارد چنانچه مصوبات مجلس از سوی شورای نگهبان رد شود، ابتدا ایرادات آن در کمیسیون تخصصی بررسی شود تا کمیسیون نظر خود را نسبت به ایرادات اعلام کند؛ در این زمینه کمیسیون یا ایرادات را پذیرفته و اصلاح می کند یا بر نظر قبلی خود اصرار دارد، در نهایت جمع بندی به صحن مجلس ارسال شده و صحن هم در همین چارچوب تصمیم می گیرد، یعنی یا اصلاحیه کمیسیون را پذیرش کرده یا بر مصوبه قبلی خود تاکید می کند که در این صورت به مجمع تشخیص مصلحت ارسال می شود.

نجفی خوشرودی با بیان اینکه لایحه cft هم همین روند را سپری خواهد کرد، افزود: طبق آیین نامه بررسی و تصمیم نهایی پس از اعلام نظر کارگروه مشورتی درباره cft با حضور اعضای کمیسیون امنیت و نماینده شورای نگهبان انجام می شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره جو عمومی نسبت به رفع ایرادات شورای نگهبان، ادامه داد: با توجه به اینکه cft یک کنوانسیون بین المللی است ما نمی توانیم در جزئیات آن دست کاری کنیم یعنی به هیچ وجه نمی توانیم در متن جزییات دست برده و اصلاحاتی انجام دهیم.

وی ادامه داد: ولی یک سازو کار حقوقی و بین المللی به نام حق شرط طراحی شده که ما می توانیم در این قالب دیدگاه های خودمان را در بخش هایی که موافق سند نیستیم اعمال کنیم، یا یک درجه پایین تر در قالب اعلامیه تفسیری اعلام نظر کنیم که البته در مصوبه قبلی مجلس این مسایل دیده شده یعنی کنوانسیون با نظر داشت حق شرط ایران تصویب شده است.

خوشرودی تاکید کرد: بنابراین چون این سازو کار حقوقی و بین المللی وجود دارد فکر می کنم مجلس با اعمال حق شرط احتمالا بر نظر خود تاکید کند و به تصویب کنوانسیون رای بدهد.

وی در پاسخ به اینکه آیا این حق شرط مورد ایراد شورای نگهبان بوده است، گفت: بله البته شورای نگهبان راجع به چگونگی و اساس اعمال حق شرط نظر دارد، اینکه آیا می شود بر برخی مفاد این کنوانسیون حق شرط اعمال کرد یا خیر؟

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر مجلس بر رای خود اصرار کند لایحه برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع ارسال خواهد شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: خوشرودی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای نگهبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۰۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصولگرایان در مجلس آینده یک فراکسیون تشکیل می‌دهند

«حسین نجابت» نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس و آرایش فهرست‌های انتخاباتی، اظهار کرد: در مورد وضعیت لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) و ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (اُمنا) باید صبر کنیم ببینیم چه لیستی برای مرحله دوم از این دو تشکیلات خارج می‌شود و بعداً در این خصوص اظهار نظر کنیم.

وی افزود: با توجه به تاکیداتی که رهبر معظم انقلاب نسبت به برخی بد اخلاقی‌ها، نفرت‌پراکنی‌ها، درگیری‌ها و یقه‌گیری‌ها داشتند، فکر می‌کنم اقبال به لیست شورای ائتلاف (شانا) در مرحله دوم انتخابات، بیشتر از مرحله اول انتخابات باشد که البته این امر در حال حاضر یک ارزیابی و پیش‌بینی است.

نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم با اشاره به ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم اظهار کرد: در مجلس آینده، یک گروه کوچک از اصلاح‌طلب‌ها حضور خواهند داشت که فراکسیون تشکیل می‌دهند؛ در جناح اصولگراها در ابتدا احتمال می‌دهم برای اینکه آیا یک فراکسیون واحد شود یا دو فراکسیون، چالش‌هایی به وجود بیاید اما فکر می‌کنم در نهایت یک فراکسیون تشکیل شود زیرا حتماً دوستان با مقداری خویشتن‌داری بتوانند با همدیگر کار کنند.

داوطلب عضویت در کمیسیون انرژی خواهم بود

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اولویت خود در مجلس آینده تاکید کرد: با توجه به حوزه تخصصی‌ام، در مجلس آینده حتماً داوطلب عضویت در کمیسیون انرژی خواهم بود؛ تخصص من فیزیک ذرات بنیادی یا نزدیک به فیزیک هسته‌ای است و در کمیسیون انرژی، مطالعات و تحقیق و تجربه در سه دوره مجلس دارم که علی‌القاعده باید به آن کمیسیون بروم.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در رابطه با اولویت مجلس دوازدهم اظهار کرد: با توجه به تخصصم، قطعاً مسائل مربوط به حوزه انرژی باید در اولویت مجلس آینده باشد زیرا به طور عمومی در انرژی، مصرف بی‌محابا و هدررفت داریم.

وی ادامه داد: در بخش انرژی باید روی فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری شود و به سرعت جواب بدهد و هم مردم در مصرف انرژی باید توجه پیدا کنند که چه سرمایه عظیمی در اختیار آن‌هاست؛ بنابراین به نظرم باید انرژی و کنترل مصرف در مجلس آینده به مساله فراگیر تبدیل شود.

نجابت تاکید کرد: طبیعتاً در کمیسیون انرژی نظرات متخصصان مهم است و اعضای این کمیسیون با وزرای نفت و نیرو و نیز رئیس سازمان انرژی اتمی در ارتباط هستند و می‌توانند نظرات جامعی را ارائه دهند؛ همانطور که در مجلس هفتم ما تبصره ۱۳ معروف را دادیم که ابعاد مختلفی دارد.

وی ادامه داد: لازم است در کنار ارتقای فناوری‌ها و اصلاح شیوه مصرف به موضوع مهم تخصیص یارانه‌ها و اینکه کجا و چگونه و به چه اشخاصی تعلق بگیرد هم توجه شود؛ همه این‌ها از نظر من مسائل اساسی و نظرات مهمی است که در مجلس آینده باید به آن‌ها رسیدگی شود.

حرکت پویش مهر قابل قدردانی است

نجابت در رابطه با «پویش با مهر انتخاب کنیم» خبرگزاری مهر گفت: در پویش مهر، کار مثبتی صورت گرفته است که در اتصال با فرمایشات رهبری انقلاب، هر کسی باید آورده‌های خود را در میدان بیاورد و خبرگزاری‌ها هم باید در این خصوص تلاش و به هر میزانی که می‌توانند کمک کنند تا مردم حضور بیشتری در انتخابات داشته باشند و انتخاب آن‌ها آگاهانه باشد که قابل قدردانی است.

کد خبر 6085077

دیگر خبرها

  • آخرین خبر از پاسکاری برنامه هفتم توسعه میان مجلس و شورای نگهبان /تکلیف بودجه ۱۴۰۳ در این مجلس روشن می شود؟
  • برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت ابلاغ می‌شود
  • ایرادات شورای نگهبان به جداول بودجه چه زمانی بررسی می‌شود؟
  • واکنش محمد مهاجری به دلایل رد صلاحیت روحانی
  • نامه سوم روحانی به شورای نگهبان درباره ارائه مستندات ردصلاحیتش
  • اصولگرایان در مجلس آینده یک فراکسیون تشکیل می‌دهند
  • اولویت مجلس آینده «اقتصاد» و «فرهنگ» خواهد بود
  • باید بعد از انتخابات «لیست‌بندی‌ها» را کنار گذاشت
  • باید افراد اصلح را به مردم معرفی کنیم
  • پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس آینده