Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@00:32:05 GMT

کپه کاری در سطح ۵۰ هکتار از مراتع دامغان اجرا شد

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۰۳۳۰

کپه کاری در سطح ۵۰ هکتار از مراتع دامغان اجرا شد

علی اکبر عباسی راد در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه کپه کاری در سطح ۵۰ هکتار از مراتع دانگاه اگره دامغان اجرا شد، ابراز داشت: این طرح با همیاری و مشارکت مردم محلی و گروه همیار طبیعت گردشگری و ورزشی مهر نگار دامغان اجرا شده است.

وی اضافه کرد: عرصه مراتع، به عنوان یکی از مهمترین منابع اقتصادی، تامین کننده معیشت قابل توجهی از کشاورزان و دامداران به طور مستقیم و غیر مستقیم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضرورت اصلاح مدیریت مراتع

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان ضمن بیان اینکه افزایش جمعیت در کشور به ویژه طی سه دهه اخیر باعث فشار فزاینده بر منابع  طبیعی موجود شده است، ابراز داشت: به منظور جلوگیری از آسیب و تخریب به عرصه های طبیعی اجرای اصلاح و مدیریت مراتع ضروری است.

عباسی راد در ادامه تصریح کرد: کپه کاری یکی از روش های بذرکاری است که در آن بذر نباتات مرتعی مورد نظر در چاله‌های حفرشده قرارگرفته و سپس با خاک پوشیده می‌شود و تا بتوانند از نزولات آسمانی برای جوانه زدن و نیز ادامه رشد حداکثر استفاده را داشته باشد.

وی کاشت گونه‌های سازگار با شرایط منطقه را یکی از عوامل مهم موفقیت در این روش برشمرد و اضافه کرد: گونه های ماشک، سکاله، اسپرس و درمنه دشتی از مهم‌ترین گونه های مورد استفاده برای اصلاح مرتع دانگاه اگره محسوب می‌شود.

عرصه‌های کشت شده حفاظت می‌شود

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان ابراز داشت: استفاده از گونه‌های باارزش بومی و تامین بذر آن از پایه‌های محلی ضمن کمک به کاهش هزینه‌های اجرا و وابستگی به بذرهای خارجی، درصد موفقیت اجرای طرح را نیز افزایش می‌دهد.

عباسی راد در ادامه تصریح کرد: گونه‌های مورد کشت می‌بایست خوش‌خوراک، پر تولید، قادر به رقابت با گیاهان دیگر و سازگار با محیط باشد و بتواند به حفظ خاک در مقابل فرسایش به خصوص در اراضی شیب‌دار کمک کند.

وی بر لزوم قرق کردن عرصه‌های کشت‌شده تاکید کرد و افزود: این عرصه‌ها تا زمانی که گیاهان جدید به سمت تولید بذر نرفته‌اند باید از چرا دام مصون بمانند.

به گزارش مهر، مرتع دانگاه اگره جزء مراتع قشلاقی در شمال غربی دامغان در فاصله دو کیلومتری روستای اگره قرار دارد که در فصل چرا برای حدود دو هزار راس واحد دامی با ۲۰ خانوار مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

کد خبر 4464376

منبع: مهر

کلیدواژه: دامغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۰۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادسازی ۳ هکتار از اراضی ملی ساری

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ساری اعلام کرد: در راستای اجرای حکم قضایی   اراضی ملی به مساحت تقریبی ۳ هکتار، واقع در پارسل ۴۳ سری ۶ هفت خال روستای چورت شهرستان ساری رفع تصرف شد.

این عملیات با حضور سرجنگلبان و نیرو‌های حفاظتی منابع طبیعی شهرستان حوزه استحفاظی شویلاشت، مامورین پاسگاه گرماب، نیرو‌های شرکت مجری طرح انجام و اعاده به وضع سابق شد.

هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی (چلم، خزه، سرخس و...) تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان
  • جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع همدان
  • تبلور شهادت‌گونه در زندگی سردار شهید حجازی
  • دامداران ضوابط قرق مراتع را رعایت کنند
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها از کی اجرا می‌شود؟
  • احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع به دلیل غنی شدن پوشش گیاهی منطقه
  • آزادسازی ۳ هکتار از اراضی ملی ساری
  • آغاز کوچ بهاره عشایر ورامین به مراتع جنوبی شهرستان
  • ظرفیت مراتع جنوبی ورامین ۳۳ هزار رأس دام است
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی در شهرستان چرام