Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@13:18:41 GMT

نگاهی امیدوارانه به متغیرهای با اهمیت بانک سرمایه

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۰۶۹۳

نگاهی امیدوارانه به متغیرهای با اهمیت بانک سرمایه

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، بانک سرمایه هم که در بازار سهام با نماد «سمایه» معامله می‌شود، پس از بازگشایی نماد در بازار پایه فرابورس توانست حدود ۴٠ درصد بازدهی را ثبت کند تا شاید این رخداد نقطه امیدی باشد برای جبران بخشی از زیان‌های سرمایه گذاران. ما در حالی شاهد کاهش سود تسهیلات دهی به سطوح ٢٢۶ میلیارد تومان در ۶ ماهه سال ٩٧ هستیم که این سود در سنوات قبل در سطوح بالاتری قرار داشته و بانک در سال مالی ٩۴ سود تسهیلات بالای ٢٣٠٠ میلیارد تومانی داشته است، به عبارتی بانک قادر است با رشد درآمدها از یک‌سو و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و با کاهش سود پرداختی به سپرده‌ها مواجه شده و این شکاف سود تسهیلات‌دهی با سپرده‌ها را تقلیل دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بورس۲۴: این روزها سهام بانکی در بورس تهران مورد توجه سهامداران واقع شده است. بانک سرمایه هم که در بازار سهام با نماد «سمایه» معامله می شود پس از بازگشایی نماد در بازار پایه فرابورس توانست حدود ۴۰ درصد بازدهی را ثبت کند تا شاید این رخداد نقطه امیدی باشد برای جبران بخشی از زیان های سرمایه گذاران.

بانک سرمایه طی سال‌های اخیر با روند زیان دهی همراه شده، روندی که علل اصلی آن عدم تناسب سود سپرده‌ها با سود تسهیلات اعطایی است. رصد آخرین وضعیت صورت های مالی «سمایه» نشان می‌دهد: تراز تسهیلات دهی بانک منفی است، به عبارتی بانک بیش از دو برابر سود تسهیلات سود سپرده پرداخت می‌کند که این امر ناشی از بالا بودن سود سپرده‌ها در سال ۹۶ و عدم تسهیلات دهی متناسب با سپرده گیری است.

در سال ۹۷ در صنعت بانکداری شاهد شکست نرخ پول و کاهش بهای تمام‌شده پول هستیم این امر در درجه اول می‌تواند سود پرداختی یا همان هزینه تمام‌شده پول در بانک سرمایه را کاهش دهد.

اما در حالی شاهد کاهش سود تسهیلات دهی به سطوح ۲۲۶ میلیارد تومان در ۶ ماهه سال ۹۷ هستیم که این سود در سنوات قبل در سطوح بالاتری قرار داشته و بانک در سال مالی ۹۴ سود تسهیلات بالای ۲۳۰۰ میلیارد تومانی داشته است، به عبارتی بانک قادر است با رشد درآمدها از یک‌سو و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و با کاهش سود پرداختی به سپرده‌ها مواجه شده و این شکاف سود تسهیلات‌دهی با سپرده‌ها را تقلیل دهد.

از سوی دیگر همان‌طور که در جدول ذیل مشخص است بانک در زمینه سود پرداختی به سپرده ها یک روند کاهشی را طی کرده است، به طوری که در ۶ ماهه سال گذشته سود پرداختی به سپرده ها در سطوح بالای ۲۰۰۰ میلیارد تومان بوده که این رقم برای ۶ ماهه سال جاری به سطح ۱۸۵۷ میلیارد تومان تقلیل یافته است.

در نهایت در صورتی که بانک بتواند از یک سو درآمدهایش را افزایش و از سوی دیگر در مسیر کاهش هزینه به خصوص با فروش دارایی هایش حرکت نماید ، می توان متوقف شدن روند صعودی زیاندهی و شروع روند کاهش زیان را در این بانک شاهد بود.

شاید این تحلیل امیدوارانه سهامداران سبب شده تا سهم پس از بازگشایی حدود ۴۰ درصد رشد کند.

کد خبر 4463831

منبع: مهر

کلیدواژه: بانک سرمایه بورس سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۰۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متقاضیان وام ۳۰۰ میلیونی بخوانند

طرح‌ «مهربانی ملی» خدمتی دیگر از بانک ملی ایران است که مشتریان و متقاضیان وام می توانند تا سقف سه میلیارد ریال وام قرض الحسنه دریافت کنند. - اخبار بازار -

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران،  در طرح پرداخت وام قرض الحسنه «مهربانی ملی» که با شعار سقف مهربانی در بانک ملی ایران بلند است، متقاضیان می‌توانند با افتتاح حساب قرض‌الحسنه در این بانک از مزایای این وام بهره مند شوند.

مشتریان و متقاضیان وام می توانند با مراجعه به هریک از شعب بانک ملی ایران به صورت حضوری و یا با وارد شدن به سامانه بام به صورت غیر حضوری (قسمت خدمات حساب - افتتاح حساب – نوع حساب (قرض الحسنه طرح مهربانی) افتتاح حساب کنند و در کمترین زمان ممکن تا سقف سه میلیارد ریال (300 میلیون تومان) با یک ضامن و با کارمزد 4 درصد وام دریافت کنند. 

این طرح امتیازی است و مشتریان براساس مبلغی که از یک ماه تا 12 ماه سپرده گذاری می کنند امکان دریافت این وام را دارند. 

همچنین متقاضیان می توانند با مراجعه به  لینک محاسبه گر سپرده و تسهیلات،  با توجه به مدت ماندگاری و زمان بازپرداخت، از میزان مبلغ این وام مطلع شوند.  در این بخش متقاضی باید گزینه سپرده را انتخاب و سپس در قسمت مبلغ سپرده ، مبلغ مورد نظر را درج و بر روی کلید محاسبه کلیک نماید تا اطلاعات کامل برای مشتری مشخص شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران
  • تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند
  • بانک‌هایی که بیشترین سود سپرده را می‌دهند
  • جزییات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲
  • جزییات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
  • سقف مهربانی در بانک ملی ایران بلند است
  • افزایش ۲۴٫۷ درصدی تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در سال ۱۴۰۲
  • جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲ (+جدول)
  • جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
  • متقاضیان وام ۳۰۰ میلیونی بخوانند