Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@16:25:41 GMT

افسردگي پاييزي بيشتر سراغ چه کساني مي‌آيد؟

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۰۸۹۵

افسردگي پاييزي بيشتر سراغ چه کساني مي‌آيد؟

خبرگزاري آريا -

افسردگي پاييزي نوعي از اختلالات خلقي است که در فصل پاييز رخ مي‌دهد
​يک روان‌شناس گفت: افسردگي پاييزي نوعي از اختلالات خلقي است که در فصل پاييز رخ مي‌دهد و با تغيير فصل برطرف مي‌شود.
نوري اظهار کرد: افسردگي فصلي يکي از دلايل اختلالات خلقي است و هر چند که هر سال در يک زمان اتفاق مي‌افتد، تصور مي‌شود که نوعي از افسردگي باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

يک شکل نادر از افسردگي فصلي به «افسردگي تابستان» معروف است که اوايل بهار شروع مي‌شود و در پاييز به پايان مي‌رسد ولي اغلب اختلالات افسردگي فصلي در ماه‌هاي پاييز و زمستان شروع مي‌شود.
اين روان‌شناس با بيان اين‌که علايم مربوط به افسردگي فصلي مي‌تواند بسيار دشوار باشد، ادامه داد: علت دقيق افسردگي فصلي شناخته شده نيست و اعتقاد بر اين است که حضور هورمون‌هاي خاص ممکن است طي يک سال باعث تغييرات خاصي شود. يکي ديگر از تئوري‌ها اين است که افسردگي فصلي ممکن است به خاطر تغيير در دريافت مقدار نور خورشيد در طول ماه‌هاي پاييز و زمستان باشد؛ چراکه کمبود نور خورشيد باعث کاهش سروتونين مي‌شود و تنظيم خلق و خوي را بهم مي‌ريزد.
وي افزود: احساس افسردگي در زماني طولاني مدت، احساس بي‌ارزشي، احساس نااميدي، انرژي کم و کندي، مشکل داشتن با خواب، تغيير در وزن يا اشتها، دشواري در تمرکز، همچنين افکار مرگ يا خودکشي مي‌تواند علايم مشترک در افسردگي‌هاي فصلي باشد ولي تحريک‌پذيري، انرژي کم يا خستگي و احساس سنگيني در پاها يا بازوها علايم اختصاصي براي افسردگي پاييزي به حساب مي‌آيد.
نوري تصريح کرد: در حالي که مردان مبتلا به افسردگي فصلي ممکن است علايم بيشتري را تجربه کنند، اما زنان بيشتر به اين اختلال تشخيص داده مي‌شوند. همچنين جوانان بيشتر از بزرگسالان دچار افسردگي پاييزي يا افسردگي فصلي مي‌شوند و ژنتيک ممکن است در افسردگي فصلي نقش داشته باشد؛ چراکه افراد مبتلا به اين اختلال بيشتر احتمال دارد که بستگان افسرده داشته باشند.
اين روان‌شناس با تاکيد بر اين‌که براي مقابله با ابتلا به افسردگي پاييزي بايد سعي کنيم چيزهايي که در طول اين انتقال پيوسته باقي مي‌ماند را شناسايي کنيم، افزود: خواب، تغذيه کافي (از جمله مصرف پروتئين کافي) و مصرف آب براي سلامت و عملکرد مغز ضروري است و مي‌تواند به ما کمک کند تا اثرات استرس را تحمل کنيم.
وي ادامه داد: نمي‌توانيم تغيير را تغيير دهيم اما مي‌توانيم در طول اين تغيير، از خودمان مراقبت کنيم؛ در واقع نياز به کمک يا حمايت بيشتر از همسر، خانواده يا دوستان خود داريم. همچنين ممکن است نياز به ورزش، استراحت بيشتر و کاهش کار داشته باشيم. آن‌چه که اکنون نياز داريم ممکن است با سه ماه ديگرمان متفاوت باشد.
نوري يادآور شد: اگر به خودمان اجازه صحبت در مورد تاثير تغييرات فصلي را بدهيم، به احتمال زياد اطرافيان‌ درک‌مان مي‌کنند. بسياري از افراد مبتلا به اختلال عاطفي فصلي (غم) که اغلب در طول زمستان اتفاق مي‌افتد، زماني دچار اين مشکل مي‌شوند که کمترين نور در طول روز وجود دارد، بنابراين بايد آماده باشند و مراقبت‌هاي بسيار خوبي از خود انجام دهند. به عنوان مثال اين افراد اگر به آشپزي علاقه دارند مي‌توانند وعده‌هاي غذايي سالم‌تري را تهيه کنند.
اين روان‌شناس تاکيد کرد: افرادي با اين اختلال مي‌توانند به خانه خود رنگ و روح بدهند. اين‌ کار يک نوع مادي‌گرايي است اما ممکن است زمان خوبي براي رنگ زدن و نور باشد. کساني که در فصل زمستان در خانه‌اي با رنگ‌هاي تيره و بي‌حال زندگي مي‌کنند، روحيه‌شان بدتر مي‌شود. همچنين اگر متوجه شديم که در طول اين مدت دچار افسردگي يا اضطراب هستيم، ممکن است با چند نفس عميق زمينه را براي رهاسازي تنش و اضطراب فراهم کنيم.
نوري خاطرنشان کرد: فصل‌ها عوض مي‌شوند. حس‌ها مي‌آيند و مي‌روند. همه مي‌دانند که هيچ چيز براي هميشه باقي نمي‌ماند. اين به آن معني نيست که اين انتقال آسان خواهد بود، اما براي هميشه نخواهد ماند. پاييز مي‌آيد و مي رود، همان‌طور که زمستان مي‌آيد و مي‌رود. پس از آن بهار مي‌آيد و سپس تابستان و سپس دوباره پاييز و همين اتفاق‌ها تکرار مي‌شود. اما شايد اين بار با درک، تحمل و تمرين بيشتر و حال بهتر بتوان پاييز و زمستان را پشت سر گذاشت.
منبع: ايسنا


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۰۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| طغیان رودخانه فصلی در قائنات خراسان جنوبی

بارندگی‌های اخیر طغیان رودخانه فصلی چاهک موسویه در قائنات خراسان جنوبی را به دنبال داشته است.

کد خبر 750406

دیگر خبرها

  • ژن‌های افسردگی و بیماری قلبی کشف شد
  • چه کسانی نباید آب زرشک بخورند؟
  • چه کسانی نباید آب زرشک بخورند؟ | آب زرشک را چه زمانی بخوریم بهتر است؟
  • این غذا‌ها انرژی‌تان را بیشتر می‌کند
  • ممنوعیت‌های بیشتر در انتظار تیک‌تاک
  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  • دستگاه قضا ابتدا سراغ مفسدین گردن کلفت می‌رود
  • فیلم| طغیان رودخانه فصلی در قائنات خراسان جنوبی
  • چگونه در گرما از پا‌ها مراقبت کنیم؟
  • توزیع داروی افسردگی ترازدون پس از تایید سلامت محموله‌های وارداتی جهت رفع کمبود