Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@06:40:19 GMT

چشم نداريد پيشرفت همسرتان را ببينيد؟

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۰۸۹۶

چشم نداريد پيشرفت همسرتان را ببينيد؟

خبرگزاري آريا -

شما اگر خانواده اي را ببينيد که يکي از همسران بعد از ازدواج پيشرفت خوبي در کار، تحصيل و يا موقعيت اجتماعي اش داشته و ديگري هيچ تغييري در وضعيتش روي نداده و بعد از ازدواج درجا زده، چه تصوري در مورد رابطه آن دو خواهيد داشت؟
بعضي حرف ها در گفتن ساده اما در زمان عمل بسيار دشوار است. يکي از موارد اعتقاد به پيشرفت همزمان همسران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شايد بسياري از ما بتوانيم در زمان صحبت و گفت و گو در اين مورد با فوايد اين موضوع و لزوم آن کلياتي بيان کنيم اما در عمل طور ديگري برخورد مي کنيم اما مشکل از کجاست؟
ما به آنچه مي گوييم معتقد نيستيم و يا اينکه عمل کردن به اين ايده آنقدر هم که از دور به نظر مي رسد، آسان نيست، شايد هم هر دوي اين موارد موثر است.
براي تغيير رويه دادن در هر موردي لازم است اول ضرورت تغيير را احساس کنيم. تا زماني که با تمام وجود احساس نکنيم تغيير لازم است، احتمالا تنها به برداشتن قدم هايي کوچک و البته موقت بسنده مي کنيم و البته در نهايت هم احساس مي کنيم که اين مورد عملي نيست.
اعتقاد به پيشرفت همزمان همسران هم يکي از اين موارد است. تا وقتي کاملا لزوم آن را احساس نکنيم، احتمالا قدم موثر و درستي براي آن برنخواهيم داشت اما واقعا ضرورت اين موضوع چيست؟
شک برانگيز است
شما اگر خانواده اي را ببينيد که يکي از همسران بعد از ازدواج پيشرفت خوبي در کار، تحصيل و يا موقعيت اجتماعي اش داشته و ديگري هيچ تغييري در وضعيتش روي نداده و بعد از ازدواج درجا زده، چه تصوري در مورد رابطه آن دو خواهيد داشت؟ اولين برداشت شما و احتمالا بسياري ديگر اين است که رابطه اين همسران چندان مناسب نيست و مشکلي بين آنها وجود دارد.
جدا از اينکه برداشت شما درست باشد يا نباشد، اما مي تواند همين موضوع هشداري جدي باشد، هشداري جدي به همه همسراني که با هم پيشرفت نکرده اند. خود اين همسران هم احتمالا بعد از مدتي مانند بسياري از ناظران بيروني احساس مي کنند که مشکلي در روابط آنها وجود دارد.
همين انتظار احتمال مواجه شدن با مشکل را البته افزايش مي دهد. اين موضوع به ويژه در همسران جوان بيشتر ديده مي شود تا افرادي که سني از آنها گذشته، چرا که تعريف پيشرفت در همسران جوان متفاوت با نسل گذشته است.
براي مثال، متاسفانه اين روزها تربيت فرزندان خوب ديگر چندان موفقيتي براي خانم ها محسوب نمي شود و در نتيجه، ممکن است خانمي که تنها بچه داري کرده است احساس شکست کند. البته در مورد اشتباه بودن اين تعريف از شکست بحث بسيار است که بايد در جاي خود به آن پرداخت.
جمع بندي همراه با سرخوردگي
زماني که همسران با هم پيشرفت نمي کنند، بعد از سنين ميانسالي و زماني که بچه هاي آنها ازدواج مي کنند و به اصطلاح «آشيانه» خالي مي شود، تفاوت در برنامه هاي روزانه همسران به شدت خود را نشان مي دهد. يکي از همسران احتمالا کماکان فعال است، ولي ديگري برنامه چنداني ندارد و در نتيجه، احساس پوچي به سراغش مي آيد.
نظريه اريکسون، معتقد است دوره پيري زماني است که افراد به جمع بندي از زندگي خود مي پردازند. عدم توازن بين مسيري که هر کدام از همسران طي کرده اند، مي تواند به تفاوت در نتيجه گيري آنها منجر شود و احساساتي متفاوت ايجاد کند.
احساس سرخوردگي و شکست و به تبع آن افسردگي موضوعي است که در اين سن به ويژه در خانم ها بيشتر ديده مي شود؛ زماني که خانم احساس مي کند آنقدر که کاشته، نتوانسته برداشت کند و در زند گي بازنده بوده است.
اين موضوع از آن نظر مي تواند بسيار مهم باشد که دقيقا در همين برهه از زندگي است که همسران دوباره نقشي مهم در زندگي يکديگر پيدا مي کنند. بچه ها رفته اند، ميزان فعاليت هاي اجتماعي به علت بازنشستگي کمتر شده و حالا دو همسر دوباره با هم مسيري را طي خواهند کرد. نارضايتي يکي از همسران از وضعيت خود مي تواند روزهاي نه چندان شيريني براي هر دوي آنها رقم بزند.
سرک کشيدن خيانت
يکي از مواردي که مي تواند به پيش آمدن خيانت عاطفي کمک کند، همين تفاوت در وضعيت همسران است؛ زماني که يکي از همسران به شدت فعال است و سر خود را شلوغ کرده، ولي ديگري در همان موقعيت پيشين خود مانده و در نتيجه، احساس مي کند فاصله زيادي با همسرش دارد پيدا مي کند.
هر چند بسياري از همسراني که با هم پيشرفت نکرده اند با چنين مشکلي مواجه نيستند، به هر صورت توجه داشته باشيد که احتمال رخ دادن خيانت عاطفي و حتي خيانت جنسي در اين موارد مي تواند بيش از حالت عادي باشد.
آينده اي که تاثير مي گيرد
زماني که همسران بچه داشته باشند، اين تفاوت نه تنها بر رابطه همسران که روي بچه ها نيز تاثيرات خود را دارد. يادتان باشد يکي از مهمترين منابع تربيتي براي بچه ها روابط والدين آنها با همديگر است. بچه ها با ديدن همين رابطه است که براي اولين بار براي خود رابطه بين همسران را تعريف مي کنند، ايده آل هاي خود را با توجه به آن تعريف مي کنند و البته انتظاراتي که از همسر آينده خود نيز خواهند داشت بر مبناي همين رابطه خواهد بود.

براي تغيير با ما همراه شويد
اگر واقعا دوست داريد به پيشرفت همسرتان کمک کنيد، مي توانيد با ما همراه شويد و با توجه به برخي نکات، گام هايي عملي برداريد.
- از شعار کم کنيد و واقعيت ها را در مورد خود بهتر ببينيد. هر قدر ديد واقعي تري به تفکرات خود داشته باشيد، بهتر مي توانيد قدم هاي بعدي را برداريد.
- از خودگذشتگي را در خود تقويت کنيد. اگر قرار باشد در برنامه شخصي شما هيچ تغييري ايجاد نشود، احتمالا همسر شما نيز نمي تواند تغييري در برنامه اش داشته باشد و البته قدمي براي پيشرفت شخصي اش بردارد.
- روي کاستي ها و کوتاهي هاي پيش آمده در زندگي روزانه گاهي چشمان خود را ببنديد و به روي همسرتان نياوريد. به هر صورت فراموش نکنيد اين به هم روال خوردن روال زندگي روزمره گاهي اوقات لازمه پيشرفت همسرتان است.
- از پيشرفت همسرتان هم در زماني که با او تنها هستيد، بگوييد و هم زماني که ديگران حضور دارند. اين کار مي تواند به او اطمينان دهد که واقعا از پيشرفت او خوشحال هستيد.
- اگر احساس مي کنيد بين تعريف شما و همسرتان در مورد موفقيت تفاوت زيادي وجود دارد، سعي کنيد اين فاصله را با گفت و گو کم کنيد و نه با تحت فشار گذاشتن او و يا تحميل نظر خودتان.
بعضي مي گويند در قديم زنان به پيشرفت همسر خود راضي بودند و دنبال پيشرفت شخصي خود نبودند
ايراد از زنان است يا مردان؟
چطور در گذشته اي نه چندان دور، زنان به پيشرفت همسرشان دلخوش بودند و به دنبال پيشرفت شخصي به شکل امروزي نبودند؟ اين سوال يا شايد بهتر بگوييم اين اعتراض برخي از مردان است. راستي، شما در پاسخ به اين سوال چه مي گوييد؟ شايد بگوييد آن زنان انگيزه اي براي پيشرفت نداشتند يا اينکه فرهنگ عمومي و انتظارات اجتماعي چنين اقتضا مي کرده و يا اينکه آنها کمتر از زنان امروزي خودخواه بودند اما به اين ماجرا مي توان به صورتي ديگر نيز نگاه کرد.
واقعيت اين است انتظار اينکه زنان امروز مانند زنان پنجاه يا شصت سال قبل موفقيت خود را تعريف کنند، اشتباه است. همانطور که مردان امروزموفقيت خود را با معيارهاي امروز تعريف مي کنند، زنان نيز از اين امر مستثني نيستند.
در گذشته، زنان توفيق همسران خود را موفقيت خود مي ديدند و به آن راضي بودند، اما امروزه زنان تعريفي متفاوت از موفقيت دارند و پيشرفت فردي خودشان اولويت پيدا کرده است.
امروزه زنان بسياري را مي بينيم که ديگر مانند گذشته بچه داري برايشان ارضاکننده نيست؛ زناني که دنبال تحصيل و کسب مدارج علمي بالاتر هستند و پيشرفت شغلي براي آنان به اندازه مردان اهميت دارد.
شما مي توانيد به اين تعريف از پيشرفت انتقاداتي داشته باشيد. واقعيت هم اين است که اين تعريف از پيشرفت تعريفي کامل و مطلوب نيست اما چاره چيست؟ جلوگيري از پيشرفت زنان و يا همراهي نکردن و ياري نرساندن به آنها قطعا نمي تواند تغييري در اين تعريف ايجاد و تنها شايد بتواند اثري نامطلوب بر روابط همسران داشته باشد.
به نظر شما، چرا انگيزه کافي براي کمک به پيشرفت همسرم نداريم؟مي دانم بهتر است اما ...
اگر به همسر به عنوان همسفري نگاه کنيد که قرار است سال هايي را در کنار هم باشيد و مسيري را با هم طي کنيد، ديگ ربه نظر شما اينکه همسران با هم پيشرفت کنند، بديهي خواهد بود.
اگر قرار باشد تنها يکي از همسران مدارج پيشرفت را طي کند و ديگري درجا بزند و مشغول امور روزمره و تکراري شود، قطعا بعد از مدتي عوارض خاصي مي تواند رابطه آنها را تهديد کند.
آشنايي با اين عوارض يکي از مهمترين قدم ها براي کنار گذاشتن عادت هاي گذشته است اما واقعيت را بخواهيد، تنها ناآشنايي با اين عوارض نيست که باعث مي شود افراد نتوانند همراهي لازم را در اين زمينه با همسرشان داشته باشند، بلکه هميشه پاي عوامل ديگري در ميان است.
اگر از برخي مردان بپرسيد چرا همسران آنها نتوانسته اند به اندازه آنها پيشرفت کنند، احتمالا پاسخ خواهند داد که آنها مانع پيشرفت نبوده اند، بلکه همسرشان توانايي بيشتر از اين نداشته و بر فرض، اگر مي خواسته به فکر ادامه تحصيل باشد، احتمالا ديگر نمي توانسته به کارهاي خانه برسد، بچه ها را بزرگ کند و يا اصلا خسته مي شده و توانايي جسمي لازم را نداشته.
به صورت کلي، باور نداشتن به توانايي هاي همسر يکي از موانعي است که مي تواند به صورت غيرمستقيم بر تمايل همسر به تلاش براي پيشرفت و کسب موفقيت هاي جديد تاثير بگذارد.
واقعيت اين است که اگر هر کدام از همسران بخواهند ادامه تحصيل دهند، پيشرفت شغلي داشته باشند و يا موفقيت هاي جديدي کسب کنند، ناچارند از زماني که براي زندگي مشترک خود صرف مي کردند، کم کنند و انرژي بيشتري صرف پيشرفت هاي شخصي خود کنند.
در اين ميان، تفاوتي نمي کند که خانم بخواهد پيشرفت کند و يا آقا، هر چند معمولا کم شدن زمان و انرژي صرف شده در زندگي مشترک از طرف خانم ها بيشتر ديده مي شود. زماني که همسران تمايل نداشته باشند در اينه مورد با همديگر همراهي کنند، در واقع به صورت غيرمستقيم در راه پيشرفت همديگر سنگ اندازي مي کنند.
منبع:سپيده دانايي/برترين ها


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۰۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناگفته‌های دردناک زنان سیستان و بلوچستان از وضع آب شرب: خیلی بو میده! | فیلم

مردم سیل زده سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگاران گفت: همیشه که آب شرب نیست، بعد از مدتی هم که درست میشه فقط کافیه سیل بیاد، کل زیرساخت‌ از بین میره و آب فاضلاب هم مخلوط میشه. منبع: چندثانیه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تقویم نجومی امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بیانات پربیننده رهبری درباره پیشرفت تسلیحاتی در جمع کارگران | فیلم
  • ناگفته‌های دردناک زنان سیستان و بلوچستان از وضع آب شرب: خیلی بو میده! | فیلم
  • ببینید | ناگفته‌های دردناک و تلخ زنان سیستان و بلوچستان درباره آب؛ آواره‌ایم!
  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • مادر کارفرین وبا نگاهی اقتصاد نگر
  • چرا تاکنون موفق به پیوند مغز نشده‌ایم؟ + فیلم
  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • (ویدئو) فحاشی یک نژادپرست به زنان فلسطینی
  • تصویری از مراسم دعا کردن رئیسی در کنار زنان پاکستانی در کاخ