Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رشت - ايرنا - رئيس سازمان جهاد کشاورزي گيلان حمايت‌ها در زمينه کشت برنج را از استان‌هاي شمالي عنوان کرد و گفت: اين کمک‌ها و حمايت‌ها در حوزه‌هاي فني - اعتباري، امور زيربنايي، تجهيز و نوسازي اراضي است.

گزارش روز چهارشنبه روابط عمومي سازمان جهاد کشاورزي گيلان به ايرنا حاکيست؛ علي درجاني با بيان اين مطلب؛ امور زهکشي، پرداخت تسهيلات، پژوهش و تحقيقات و بذر‌هاي گواهي شده را از ديگر کمک ها و حمايت ها در زمينه کشت برنج در استان هاي شمالي عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي يادآور شد: بر اساس مصوبه 9 آبان امسال هيات دولت، کشت برنج با هدف مديريت بهينه منابع آبي و کنترل سطح زير کشت فقط در دو استان گيلان و مازندران مجاز است.
وي افزود: کشت برنج در ديگر استان‌ها به شرط خشکه کاري و استفاده از آبياري تحت فشار، نصب کنتور آب، تحويل حجمي و استفاده از حداکثر هفت هزار متر مکعب آب در هکتار در يک دوره کشت با تاييد وزارت جهاد کشاورزي و وزارت نيرو مجاز است.
درجاني ادامه داد: با افزايش بهره وري در واحد سطح، افزايش بازده در هکتار و استفاده از روش‌هاي نوين آبياري مي‌توان از اين ظرفيت بي رقيب استفاده کرد.
به گزارش ايرنا براي کشت برنج در گيلان سالانه به دو ميليارد و 500 ميليون مترمکعب آب نياز است. يک ميليارد و 800 ميليون مترمکعب از آب مورد نياز شاليزار‌ها از سد سفيد رود و بقيه از رودخانه‌هاي مشرف بر سد، رودخانه‌هاي فصلي، آب بندان‌ها و بازچرخاني آب تامين مي‌شود.
استان گيلان 238 هزار هکتار اراضي شاليکاري دارد که سالانه يک ميليون و 160 تن شلتوک از آن استحصال مي شود و از اين ميزان حدود 750 تن برنج سفيد با کيفيت بدست مي آيد.
بيش از 317 هزار بهره بردار بخش شاليکاري گيلان همه ساله براي کاشت برنج ، ابتدا در فصل زمستان دو نوبت زمين هاي شاليزاري را همزمان با بارش هاي زمستانه شخم مي زنند تا هم زمينه نفوذ آب به خاک را فراهم آورند و هم نسل آفات باقيمانده در پوشش گياهي نابود شود.
پس از آن در نيمه اول فروردين ماه، خزانه گيري نشاء برنج آغاز مي شود و از نيمه دوم فروردين تا پايان نيمه اول ارديبهشت ماه، نشاء برنج دستي يا مکانيزه به زميني که از قبل با تيلر آماده و سپس آب تخت شده، منتقل مي شود.
از نيمه دوم ارديبهشت ماه تا اواسط نيمه اول تيرماه نيز فصل داشت برنج است که در اين مدت، وجين و مراقبت هاي گياهي انجام مي شود. از اواخر نيمه دوم تير تا پايان شهريورماه نيز به تناسب جدول زمان کاشت، فصل برداشت برنج در استان گيلان است.
استان گيلان بزرگترين توليدکننده ارقام بومي و باکيفيت برنج در کشور است و رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زيرکشت و همچنين رتبه دوم توليدکننده برنج بعد از استان مازندران را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمي، علي کاظمي، صدري، حسني و ديلماني جزو رقم هاي کيفي و ارقام گوهر، سپيدرود و خزر جزو رقم هاي پرمحصول است که در شاليزارهاي گيلان کشت مي شود.
بيشترين رقم هاي کشت شده برنج در اين استان، رقم هاي کيفي هاشمي و علي کاظمي است که افزون بر 85 درصد محصول برنج گيلان را شامل مي شود.
7296 /2007/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۰۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ مردم غیور و انقلابی گیلان امروز، همگام با سراسر کشور بعد از اقامه‌ی نماز جمعه، برای حمایت از عملیات «وعده صادقِ» و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، راهپیمایی کردند. 

نمازگزاران ، با حضوری گسترده و پرشور در راهپیمایی امروز، ضمن محکوم کردن جنایات نابخشودنی و تداوم نسل کشی رژیم جنایتکارصهیونیستی در غزه، از عملیات تنبیهی وعده صادق درپاسخ به جنایات رژیم جعلی اسرائیل، حمایت کردند.

دیگر خبرها

  • بارش‌های خوب در انتظار بسیاری از نقاط نیمه غربی و شمالی
  • سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود
  • راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل
  • راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه
  • همکاری اقتصادی و فرهنگی کره شمالی و بلاروس 
  • سامانه جدید بارشی از جمعه وارد فارس می‌شود
  • روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است
  • روابط دوستانه ۲ کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است
  • افزایش بیماران ام اس در خراسان شمالی
  • راهپیمایی مردم خراسان‌شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق