Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) در نشست خبری که به مناسبت هفته نیروی دریایی برگزار شد، اظهارداشت: ۷ آذرماه روز خلق حماسه و افتخار بزرگی برای نیروهای مسلح به ویژه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که حماسه بزرگی را در دفاع مقدس خلق کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نیروی دریایی ارتش در اوایل جنگ حماسه‌ای را خلق کرد که طومار نیروی بعثی در دریا به نوعی پیچیده شد که در طول جنگ دیگر آثاری از آنها مشاهده نشد.

دریادار خانزادی گفت: هفته آینده شاهد الحاق یک ناوشکن جدید با نام «سهند» و با ظرفیت‌های بالاتر از جماران و توانایی حمل بالگردهای بزرگ‌ و سامانه‌های موشکی و جنگنده‌های به‌روز شده به ناوگان جنوب نسروی دریایی ارتش خواهیم بود.

همچنین علاوه بر ناوشکن سهند، هفته آینده ما شاهد الحاق اولین زیردریایی کلاس متوسط و تماما ایرانی «فاتح» به ناوگان جنوب کشور خواهیم بود که با قابلیت‌های ویژه‌ خود، یک غافلگیری برای دشمنان جمهوری اسلامی ایران است.

156 / 156 دریادار حسین خانزادی زیردریایی فاتح نیروی دریایی ارتش

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: زیردریایی فاتح نیروی دریایی ارتش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۱۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش حمله موشکی و پهپادی بی‌سابقه‌ای را علیه اسرائیل انجام داد. این اولین باری بود که ایران اقدام نظامی مستقیم علیه تل آویو را انتخاب می‌کرد. در حالی که حمله اولیه در اوایل هفته متکی به پهپاد‌های ایران بود.

به گزارش روزیاتو، در ادامه این مطلب به بررسی توانایی‌های رزمی فعلی نیروی هوایی ایران از دیدگاه یک رسانه خارجی تخصصی هوایی به نام Simple Flying می‌پردازیم. لازم به ذکر است که در این مطلب تنها به نیروی هوایی ارتش پرداخته شده است.

حقایقی کوتاه در مورد نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران

راهنمای جهانی هواپیما‌های نظامی مدرن (WDMMA) موجودی فعال نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را ۳۴۳ هواپیما اعلام کرده است که این نیرو، را در رتبه ۴۳اُم در میان تمام ۱۰۰ نیروی هوایی متعلق به ۷۴ کشور جهان که این وبسایت آن‌ها را بررسی می‌کند قرار داده است. این وبسایت ۱۸۳ مورد از این پرنده‌های جنگی را به عنوان جنگنده برچسب گذاری می‌کند و این دسته را به زیر مجموعه‌های جنگنده صرف، رهگیر، چند منظوره و هواپیمای تهاجمی تقسیم می‌کند.

گزارش سال ۲۰۱۱ توسط موسسه خاورمیانه، نیروی انسانی نیروی هوایی ارتش ایران را ۳۷،۰۰۰ پرسنل تخمین می‌زند.

جنگنده F-۴ Phantom II

جنگنده F-۴ Phantom II ساخت کمپانی مک دانل داگلاس پرتعدادترین هواپیمای جنگی موجود در زرادخانه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است، هواپیمایی که توسط نیرو‌های مسلح دو تن از رقبای فعلی جمهوری اسلامی، یعنی اسرائیل و ایالات متحده، به کررات در میدان نبرد مورد تست قرار گرفت.

بنابراین، چگونه یک کشور ضدغربی مانند ایران ۶۳ نسخه – طبق گزارش WDMMA – به یک هواپیمای طراحی شده توسط کشوری متخاصم دست یافت؟ این‌ها جنگنده‌های آمریکایی هستند که در زمان شاه خریداری شدند، یعنی زمانی که ایران در واقع با آمریکا و اسرائیل متحد بود.

فانتوم اولین بار در سال ۱۹۵۸ رونمایی شد و در دوران اوج خود یک هواپیمای جنگی واقعاً پیشرفته بود. همانطور که نویسنده مقاله‌ای در The National Interest نوشته است: «F-۴ در مدت زمان کوتاهی تأثیر بسیار زیادی برجای گذاشت و ۱۶ (درست است، شانزده) رکورد جهانی در زمینه سرعت و ارتفاع را بین سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۲ به نام خود ثبت کرد. ۵ مورد از این رکورد‌ها همچنان پابرجا بود تا اینکه F-۱۵ Eagle که محصول دیگری از مک دانل داگلاس بود و در سال ۱۹۷۵ عرضه شد این رکورد‌ها را جابجا کرد… این ترکیب از سرعت بالا و سایز بزرگ، خلبان کهنه کار جنگ ویتنام، دیک اندرگ را بر آن داشت تا به شوخی بگوید که این پرنده بزرگ “اثباتی بر این مدعاست که اگر پیشرانه‌ای به اندازه کافی را پشت یک آجر قرار دهید، می‌توانید آن را به پرواز در آورید. ”».

نیازی به گفتن نیست که فانتوم مدت هاست با دوران اوج خود فاصله گرفته است، با این حال نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مصرانه این پرنده جنگی مغرور را به پرواز در می‌آورد. در واقع، طبق اخبار بی‌بی‌سی، ایرانی‌ها از آن‌ها در نبرد‌ها در سال ۲۰۱۴ در حملات علیه دولت اسلامی (داعش) از این جنگنده‌ها استفاده کردند.

F-۱۴ Tomcat

یکی دیگر از پرنده‌های جنگی که ایران از ایالات متحده خریداری کرد، F-۱۴ Tomcat است که به لطف فیلم پرفروش Top Gun: Maverick برای مخاطبان آمریکایی دنیای سینما شناخته شده است.

خلبانان ایرانی تامکت ادعا کرده اند که نسبت کشتار ۱۳۰:۴ در طول جنگ ایران و عراق با این جنگنده به دست آمده است، یعنی اینکه تامکت‌های ایرانی توانستند ۱۳۰ جنگنده عراقی را ساقط کرده و در این مدت تنها ۴ فروند تامکت ایرانی ساقط شدند. درست مانند فانتوم، تامکت قدیمی نیز دوران اوج خود را پشت سر گذاشته است، در حالی که اولین بار در سال ۱۹۷۰ سرویس شد. تخمین زده می‌شود که نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران ۲۶ فروند تامکت در اختیار دارد.

F-۵E یا تایگر ۲/ صاعقه

این پرنده جنگی متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی دیگر از جنگنده‌های آمریکایی است که توسط فرانچایز Top Gun جاودانه شده است: در نسخه اصلی تاپ گان در سال ۱۹۸۶، F-۵ Freedom Fighter نقش یک MiG-۲۸ را بازی می‌کند. نوع اورجینال Tiger II اولین پرواز خود را در سال ۱۹۷۲ انجام داد. علاوه بر ایران، امروزه مهمترین کاربر این هواپیما نیروی هوایی جمهوری تایوان است.

علاوه بر ۱۷ فروند F-۵ ساخت آمریکا، ایران همچنین دارای ۸ نسخه بومی از آن به نام صاعقه محصول هسا است که در گزارش WWMDA درباره آن آمده است: «صاعقه آرایش تک سرنشینی و دو موتوره اش را حفظ کرده است، اما هواپیما‌های با دم به بیرون تاب خورده را معرفی کرد… اولین پرواز در جولای ۲۰۰۴ انجام شده و ورود به سرویس در سپتامبر ۲۰۰۷ آغاز شد».

F۱ Mirage

نیروی هوایی ارتش ایران به یک جت غربی دیگر نیز دسترسی دارد. این جنگنده ساخت سال ۱۹۶۶ فرانسه در طول جنگ ایران و عراق مورد استفاده عمده طرف مقابل نیز قرار گرفت. در حالی که F۱ Mirage ساخت کمپانی داسو مدت‌هاست که از نیروی هوایی عراق محو شده است، طبق گزارش‌ها، نیروی هوایی ارتش ایران هنوز ۹ فروند از آن‌ها را حفظ کرده است.

Mikoyan MiG-۲۹ “Fulcrum”

علاوه بر پرنده‌های جنگی ساخت غرب، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دارای تعداد قابل توجهی از جنگنده‌های ساخت کشور‌های غیر غربی نیز هست. جنگنده MiG-۲۹ طراحی شده توسط شوروی یک نمونه بارز از این جنگنده‌های غیرغربی است – تخمین زده شده که نیروی هوایی ارتش ایران ۲۰ فروند جنگنده فالکروم در اختیار دارد. در مقایسه، Fulcrum جدیدترین هواپیمای جنگی ایران است. این جت پس از انجام اولین پرواز خود در اکتبر ۱۹۷۷، به طور رسمی در آگوست ۱۹۸۳ معرفی شد. روی کاغذ، میگ-۲۹ قرار بود رقیبی برای F-۱۵ و F-۱۶ باشد، اما نبرد‌های هوایی واقعی در طول عملیات طوفان صحرا و نیرو‌های ائتلاف خلاف این را نشان دادند.

Sukhoi Su-۲۴ “Fencer”

یکی دیگر از طرح‌های شوروی، سوخو سو-۲۴، تنها پرنده جنگی در زرادخانه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که توسط WDMMA در رده “تهاجمی ” تعیین شده است. این بمب افکن مافوق صوت با هندسه متغیر امسال پنجاهمین سالگرد تولد خود را جشن می‌گیرد و ارتش ایران ۲۳ فروند از آن را در اختیار دارد.

Chengdu J-۷/F-۷ ‘Fishcan”

بررسی خود را از قابلیت‌های هواپیمای نیروی هوایی ایران با جنگنده‌ای که توسط یک کشور کمونیستی متفاوت – جمهوری خلق چین – تولید شده است، به پایان می‌رسانیم. بله، این یک کپی چینی از MiG-۲۱ شوروی “Fishbed” است که ناتو نام مشابه “Fishcan” را برایش انتخاب کرده است. این جت جنگنده نسل سوم اولین پرواز خود را در ژانویه ۱۹۶۶ انجام داد و بین سال‌های ۱۹۶۵ تا ۲۰۱۳ حدود ۲،۴۰۰ فروند از آن تولید شد. نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ۱۷ فروند از آن‌ها را در اختیار دارد.

دیگر خبرها

  • (تصاویر) جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • اسکورت کشتی‌های ایران تا دریای سرخ/ فرمانده نیروی دریایی ارتش: ناوشکن جماران با همه توان در خلیج عدن حضور دارد
  • پل طبیعت همرنگ پرچم ایران می‌شود
  • دریادار ایرانی: با همت مردم به راه خود ادامه می‌دهیم
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش: کشتی‌هایمان را از خلیج عدن تا دهانه سوئز اسکورت می‌کنیم
  • رژه ناوهای ارتش در خلیج فارس+ تصاویر
  • رژه یگان‌های نمونه زیرسطحی، سطحی و پروازی ارتش
  • اسکورت کشتی‌های ایران تا دریای سرخ
  • دریادار ایرانی: ناوشکن جماران با همه توان در خلیج عدن حضور دارد
  • پیام دریادار تنگسیری به فرمانده کل ارتش ایران