Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@22:41:14 GMT

نکاتي براي پخت مربا

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۱۶۱۵

نکاتي براي پخت مربا

خبرگزاري آريا -

اگر مربا رقيق باشد کپک مي زند
در اين بخش نکات هاي ريز و درشت پيرامون مربا را براي شما آماده کرده ايم، اميدواريم که مورد توجه شما قرار گيرد.
در اين بخش نکات هاي ريز و درشت پيرامون مربا را براي شما آماده کرده ايم، اميدواريم که مورد توجه شما قرار گيرد.
كپک زدن مربا: مربا و شربت خانگي وقتي كپک مي زند كه شل باشد و درست و به اندازه قوام پيدا نكند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر يكي دو روز بعد از تهيه ي مربا فهميديد كه مربا رقيق است، آن را دوباره روي اجاق بگذاريد و بجوشانيد تا قوام بيايد.
هيچ وقت مربا را درون ظرف خيس نريزيد.
شكرک زدن مربا: مربا وقتي شكرک مي زند كه شكر و شيريني آن بيش از اندازه باشد و يا آن را با حرارت بالا جوشانده باشيد. در اين صورت دوباره روي مربا آب جوش بريزيد و آن را بجوشانيد. براي كاستن از شيريني مربا‌هاي خيلي شيرين، از كمي آبليمو استفاده كنيد.
در واقع، کم بودن ميزان قندهاي تغيير شکل ‌يافته موجود در مرباها، مهم‌ترين عامل شکرک زدن محسوب مي شود. البته شکرک زدن، نشانه فساد يا پايين بودن کيفيت مربا نيست و مي توانيم بدون کوچک ترين دغدغه‌اي نسبت به سلامت چنين محصولاتي، آن ها را با خيال راحت مصرف کنيم. بهتر است بدانيد اگر ميزان قند اينورت و اسيديته مرباها تنظيم باشد، جلوي شکرک زدن آن ها گرفته مي شود.
اگر قصد تهيه مرباي خانگي داشته باشيد و بخواهيد جلوي شکرک زدن آن را هم بگيريد، بايد 2 نکته را مد نظر قرار دهيد؛
اول اينکه قند اينورت در اثر اضافه کردن مقداري شکر به ميوه هاي ترش براي تهيه مربا از آن ها خودبه خود تشکيل مي شود و جلوي شکرک زدن مربا را مي گيرد.
نکته دوم هم درباره تهيه مربا از ميوه هاي شيرين است؛ در روند تهيه اين نوع مرباها، بايد حدود يک قاشق غذاخوري سرکه يا آبليمو در طول زمان پخت اضافه کرد تا قندهاي اينورت براي پيشگيري از شکرک زدن مرباي ميوه هاي شيرين تشکيل شود.

هيچ وقت مربا را درون ظرف خيس نريزيد
راهنمايي هايي براي تهيه‌ي مرباي خوب:
هميشه از ميوه ي سالم و تازه استفاده كنيد. ميوه‌ بايد حتماً سالم و بدون لک باشد و زياد هم رسيده و له نباشد.
براي معطر شدن مربا، از گلاب، دانه هاي هل، وانيل و چوب دارچين استفاده كنيد. براي خوش رنگ شدن آن نيز، مي توانيد از زعفران يا رنگ هاي مجاز خوراكي كمک بگيريد.
بهتر است مرباها را ظرف لعابي تهيه كنيد. بجز مرباي به كه بايد در ظرف مسي تهيه شود.
قوام آمدن شربت، به اين معني است كه شكر و آب تا اندازه اي غليظ شود كه ميوه در آن كپک نزند. قوام آمدن شربت و مربا را زماني مي توانيد تشخيص دهيد كه مرباي خنک شده، با حالت كش دار از قاشق بريزد.
براي تهيه‌ي شربت ساده، مي توانيد به شربت در حال جوش، يک عدد سفيده ي تخم مرغ بيفزائيد ولي آن را قاطي نكنيد. بعد از چند دقيقه خواهيد ديد كه سفيده‌ي تخم مرغ سفت و رنگ آن تيره مي شود، ولي رنگ مربا شفاف خواهد گرديد.
زياد جوشاندن مربا نيز، موجب تيره رنگ شدن آن مي شود.
اگر مربا را از ميوه ي خيلي شيرين تهيه مي‌كنيد، در اواخر پخت، كمي آبليمو به آن بيفزائيد.
هنگام پختن مرباها بجز مرباي به، درِ ظرف بايد باز باشد تا رنگ مربا تغيير نكند. در مورد مرباي به، درِ ظرف بايد بسته باشد تا رنگ مربا قرمز شود.
هر نوع عطر مايه اي (اسانسي) كه براي معطر كردن مربا به كار مي بريد، بايد در اواخر پخت به مربا بيفزائيد.
در مورد اكثر مرباها بهتر است بلافاصله بعد از تهيه‌ي مربا، آن را داخل شيشه نريزيد و آن را يک شب در ظرفي كه مربا را در آن پخته ايد، نگه داريد. چنانچه فهميديد غلظت شربت مناسب است، آن را درون شيشه بريزيد و اگر مربا بيش از حد رقيق بود، دوباره آن را بجوشانيد و بعد از آن كه كاملاً سرد شد، آن را درون شيشه بريزيد.
براي آنكه بتوانيد مربا را به صورت طولاني مدت نگه داريد، شيشه را از مربا پُر كنيد و درِ آن را محكم ببنديد و درون قابلمه ي آب جوش قرار دهيد؛ به گونه اي كه آب كاملاً روي شيشه را بپوشاند و 5 تا 10 دقيقه بجوشانيد. بعد آن را برداريد و كنار بگذاريد تا سرد شود. در اين حالت، مي توانيد مربا را به مدت طولاني نگهداري كنيد.
شناور شدن و جدا شدن مربا از شربت، به دليل استفاده از ميوه‌ي نارس است، يا ميوه را خوب نپخته ايد و يا زماني كه آن را از روي حرارت برداشته ايد بلافاصله درون شيشه ريخته‌ ايد.
براي تهيه ي مرباهايي كه از پوست ميوه تهيه مي شود، ابتدا بايد تلخي آن را بگيريد مثل مركبات. براي اين كار، دو بار آن را در آب بجوشانيد. سپس در صافي بريزيد و 24 ساعت در آب سرد قرار دهيد و در يخچال بگذاريد. در طول اين 24 ساعت، چندين بار آب آن را عوض كنيد.
براي هم زدن مربا، بهتر است از قاشق چوبي استفاده كنيد.
از ميوه‌ي خشک نيز در تهيه ي مرباها مي توانيد استفاده كنيد؛ ولي در صورت امكان بهتر است از ميوه‌ي تازه استفاده شود.
قبل از افزودن شكر و شربت به مربا، بايد ميوه را كاملاً پخت. زيرا شكر مانع از پختن كامل ميوه مي شود و پوست روي آن را سفت مي كند.
ميوه هايي همچون توت فرنگي- كه بسيار نرم هستند و سريع له مي شوند- بهتر است ابتدا در شكر بغلتانيد و يا آن را شربتي كنيد تا مانع از له شدن آن ها بشويد.

براي هم زدن مربا، بهتر است از قاشق چوبي استفاده كنيد
نکاتي درباره درست کردن انواع مارمالاد
با چه ميوه هايي مي شود انواع مارمالاد تهيه کرد؟ از زرد آلو، توت فرنگي، به، سيب، هلو، آلبالو، کيوي، آلو زرد يا قطره طلايي.
درباره ميوه هايي که هسته دار هستند، ااولا هسته آنها را بيرون آورده و سپس چرخ کنيد. براي يک کيلو ميوه ي شيرين، نيم کيلو شکر و براي يک کيلو ميوه ي ترش، 750 گرم شکر اضافه کنيد و بگذاريد تا با شعله ملايم پخته شود. در صورتي که بخواهيد مارمالاد شما حالت ژلاتينه داشته باشد، مي توانيد براي يک کيلو ميوه، يک قاشق مرباخوري پودر ژلاتين را به نصف فنجان آب جوش اضافه کرده و آن را به ميوه مورد نظرتان افزوده و بعد از 4-3 بار جوش، آن را از روي حرارت برداريد.
براي تهيه مارمالاد سيب و به، آنها را پوست کرده و چرخ کنيد و آن را با 2 ليوان آب بپزيد. سپس شکر را اضافه کنيد. بهتر است براي ژلاتينه کردن مارمالاد ِبه، تخم هاي به را در يک فنجان آب جوش حل کنيد و آن را با نصف قاشق مرباخوري پودر ژلاتين به مارمالاد اضافه کنيد.
ميوه هاي کاملاً رسيده براي تهيه مارمالاد بهتر هستند.
براي اينكه بفهميد مربا خوب قوام آمده يا نه، مي توانيد از دو روش زير استفاده كنيد:
1) مقداري از مرباي در حال جوش را برداريد و كمي سرد كنيد. حالا قدري از آن را بين دو انگشت قرار دهيد و انگشت خود را باز كنيد؛ اگر كشيده شد، مربا قوام يافته است.
2) قطره اي از مربا را داخل كمي آب سرد بريزيد. اگر مربا ته نشين شد و باز نشد و وانرفت، قوام يافته است.
براي جلوگيري از ورود هوا به داخل شيشه‌ي مربا، روي آن را با كاغذ فويل بپوشانيد و درِ آن را محكم ببنديد و در موقع استفاده، فويل را از روي شيشه برداريد.
هيچ وقت مربا را داخل شيشه‌ي خيس نريزيد و قاشق خيس داخل آن نكنيد؛ زيرا مربا كپک مي زند.
هر وقت مربا كف كرد، كاملاً پخته شده است.
براي تهيه ي مربا، مي توانيد از تركيب ميوه ها استفاده كنيد مثلاً تركيب توت فرنگي و سيب!
بعد از پوست كندن ميوه هائي كه به سرعت سياه مي شوند مثل سيب، آن ها را درون آب سرد و آبليمو بگذاريد و پس از چند دقيقه آن را بپزيد. اين كار، مانع از تغيير رنگ مربا و سياه شدن ميوه مي شود.
براي ترد شدن برخي از مرباها مثل خيار، كدو و پوست هندوانه، مي توانيد از آب آهک استفاده كنيد. براي تهيه ي آن، 3 قاشق سوپخوري آهک را با 2 ليتر آب مخلوط كنيد و ميوه ها را 24 ساعت درون آن قرار دهيد. سپس ميوه را از آب دربياوريد و خوب بشوئيد. بعد براي پختن مربا استفاده كنيد.
گردآوري: بخش آشپزي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۱۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت مدیریت مگس میوه در باغات مرکبات و سیاه ریشه

فرید بیگی سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به افزایش جمعیت و شکار مگس میوه مدیترانه‌ای در ایستگاه‌های ردیابی باغات سیاه ریشه و مرکبات به لزوم مدیریت این آفت در باغات مرکبات و سیاه ریشه تاکید کرد.

او افزود: برداشت سریع تمامی میوه‌های رسیده باقیمانده روی درخت بخصوص نارنج و پرتقال والنسیا موجود در باغات، خانه سراها، فضای سبز شهری و روستایی، مجتمع‌های تفریحی ساحلی و برداشت بموقع تمامی میوه‌های رسیده فصل بهار شامل ارقام هسته دار مانند هلو، شلیل، آلو، آلوچه، ازگیل ژاپنی برای جلوگیری از گسترش آلودگی به ارقام متوسط و دیررس هسته دار و دانه دار از روش‌های مهم مدیریت و مبارزه با این آفت است.

بیگی رعایت بهداشت کف باغ مانند حذف و از بین بردن علف‌های هرز داخل و حاشیه باغات، جمع آوری و دفن هرگونه میوه ریخته شده پای درختان در عمق ۵۰ سانتیمتری خاک برای کاهش آلودگی، نصب تله‌های جلب کننده حاوی مایع سراتراپ، سراتینکس و سراتل به تعداد ۲۰ الی ۳۰ عدد تله در هر هکتار در مرحله اول در باغات سیاه ریشه یا باغات مختلط مرکبات و سیاه ریشه بویژه در باغات دارای سابقه آلودگی با هماهنگی و مشاوره با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی جهت از بین بردن جمعیت اول فصل آفت مگس مدیترانه‌ای و انجام طعمه پاشی با استفاده از پروتئین هیدرولیزات و حشره کش مالاتیون بصورت طعمه مسموم با قطرات درشت روی تنه و شاخ و برگ و علف‌های هرز زیر درختان بر اساس دستورالعمل و با مشاوره از کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی در صورت مشاهده شکار روزانه ۲ الی ۳ عدد مگس در روز در یک تله نصب شده را از دیگر روش‌های مدیریت و کنترل و مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای برشمرد.

او به باغداران و بهره برداران توصیه کرد برای کسب اطلاعات و راهنمایی‌های بیشتر به کارشناسان حفظ نباتات مستقر در مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و کلینیک‌های گیاهپزشکی مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • قیمت تخم مرغ در میادین تره‌بار
  • ضرورت مدیریت مگس میوه در باغات مرکبات و سیاه ریشه
  • طرز تهیه مربای بهارنارنج، مربای خوش عطر فصل بهار 
  • قیمت قند و شکر در میادین تره بار
  • شربت توت فرنگی بهترین نوشیدنی برای روزهای گرم تابستان
  • تاثیر بی‌نظیر این میوه برای کاهش وزن (اینفوگرافی)
  • تجارت ایران و هند با رشد ۵ درصدی به ۳۷۷ میلیون دلار رسید
  • ساخت ۴۰ میدان تره بار در پایتخت
  • ۵ خوراکی که سلامت دندان را تهدید می‌کند
  • آموزش یک مدل نوشیدنی کافی شاپی خوشمزه با طالبی