Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@17:53:18 GMT

نخورديم نان گندم ...

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۱۶۱۸

نخورديم نان گندم ...

خبرگزاري آريا - بيرجند - ايرنا - نان، قوت غالب مردم است که در کشور ما حرمت والايي دارد و ضرب المثل ايراني « نخورديم نون گندم، ديديم دست مردم » بي ارتباط با کيفيت بعضي نان هاي امروزي نيست.

به گزارش ايرنا، نان همان نماد برکت و قوت روزانه مردم از گذشته هاي بسيار دور بين ايرانيان از اهميت بسيار خاصي برخوردار بوده و همگان آن را برکت مقدس براي رزق و روزي مي شناسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بدون شک همه ما براي يکبار هم شده در کوچه و خيابان ها ديده ايم رهگذري با ديدن تکه ناني روي زمين، آن را برداشته و با بوسه اي به نشان احترام به برکت سفره مردم، آن را به گوشه اي منتقل مي کند تا مبادا زير پاي رهگذران له يا لگد شود.
امروزه اين رفتار را شايد فقط بزرگان ما انجام مي دهند و تا حدودي نسل جوان و پوياي جامعه آن را تنها در حد يک اعتقاد مي شمارند. حال بماند که اين برکت مقدس روزانه حجم زيادي از کيسه هاي نان خشک يا سطل هاي زباله را به خود اختصاص داده است.
ناگفته نماند مردمان استان خراسان جنوبي نسبت به ساير استان ها همچنان بر اعتقادات ديني خود در خصوص برکت نان پايبند بوده و پيوندي محکم و معتقدانه با اين ماده غذايي مهم دارند.
يکي از زباله گردهاي شهر بيرجند درباره ميزان نان مشاهده شده در سطل هاي زباله به خبرنگار ايرنا گفت: انگار در محلات پايين شهر، مردم نان را بيشتر مقدس و بابرکت مي دانند تا محلات بالاي شهر.
رضا ادامه داد: اصولا در محلات شمال شهر مردم نان خشک و بيات شده را به نان خشکي ها مي فروشند اما در محلات بالانشين شهر، نان هاي خشک و نيمه مصرف شده زيادي لابه لاي زباله ها به چشم مي خورد که بيشتر هم کپک زده است.
وي افزود: علت اينهمه اسراف مردم را نمي دانم چرا بايد نان، اين برکت خداوندي را در سطل هاي زباله انداخت در حاليکه مردمان زيادي به همين نان محتاجند و دنبال تکه اي نان براي سير کردن فرزندانشان هستند.
رضا همچنان که حين صحبت مشغول جابه جا کردن زباله ها بود در ميان انبوهي زباله چشمش به مقداري نان افتاد، برافروخته نفسي عميق کشيد و گفت: نان ما ميان زباله هاست سپس نان را بوسيد و داخل کيسه خودش گذاشت و رفت.
به راستي چرا شاهد اين حجم انبوه از اسراف نان هستيم؟ عده اي از ساکنان خراسان جنوبي معتقدند اخيرا کيفيت نان هاي توليدي استان پايين آمده يا به تعبيري نزول کيفيت نان، داغ تر از تنورهاي آن شده است.
براي صحت اين موضوع و رسيدن به پاسخ سوال ياد شده ابتدا به سراغ چند تا از نانوايي هاي سطح شهر رفتيم.
يکي از نانوايان قديمي خيابان توحيد که اصرار داشت نامش ذکر نشود، گفت: آرد سهميه اي که بين نانوايي ها توزيع مي شود نقش بسيار مهمي در کيفيت نان دارد.
وي با بيان اينکه به اذعان ساکنان محله پخت نان ما از کيفيت مناسب برخوردار است، افزود: حدود 20 سال تجربه کاري سبب شده در توليد خمير و مراحل پخت دچار مشکل نشويم لذا دور ريز نان ما هم کم است.
اين نانوا که فن و فوت خميرگيري و پخت نان را اولويت نخست حفظ کيفيت آن دانست اظهار داشت: افزودن جوش شيرين، آرد نامرغوب و بي کيفيت و پخت هاي غيرحرفه اي از ديگر دلايل پايين آمدن کيفيت نان توليدي است.
يکي ديگر از نانوايان سنتي پز بيرجند هم گفت: صدور مجوز و پروانه کسب نانوايي در استان مانند گذشته نيست و هر روز شاهد راه اندازي نانوايي هاي نيمه يارانه اي يا يارانه اي در مرکز استان هستيم.
رضا محمدي افزود: جوانان زيادي در اين حرفه مشغول به کار شده اند اما کاش قبل از بکارگيري نيرو در نانوايي ها دوره هاي آموزشي لازم براي آنها برگزار شود.
وي تاکيد کرد: افزايش نانوايي ها در سطح شهر از طرفي سبب شده مردم هر ساعتي از شبانه روز نان مورد نياز خود را تهيه کنند اما از سويي ملاحظاتي که بايد در تهيه خمير لحاظ شود بکار گرفته نمي شود اين موضوع سبب افت کيفيت نان مي شود.
مديرعامل شرکت توليدي و صنايع غذايي آرد يگانه بيرجند گفت: يکي از دلايل پايين بودن کيفيت نان مربوط به گندمي است که در اختيار کارخانجات قرار گرفته و تبديل به آرد مي شود.
عباسعلي قربان نژاد ادامه داد: گندم مورد نياز کارخانه هاي آرد خراسان جنوبي از استان هاي خراسان شمالي، گلستان، شيراز و يزد وارد مي شود.
وي بيان کرد: در شرايط فعلي که کارخانه هاي آردبر از جمله ماکاروني، کيک و کلوچه و ساير صنايع مرتبط با آرد در مرکز استان تعطيل شده کارخانه هاي آرد هم از نظر توليد با مشکل مواجه شده اند.
مديرعامل شرکت توليدي و صنايع غذايي آرد يگانه بيرجند، توليد ماهانه اين کارخانه را يکهزار تن دانست و اظهار داشت: در شرايطي کارخانه آرد نياز به نقدينگي و حمايت دارد اما نرخ آسياباني در استان در مقايسه با ساير استان ها از سال 93 تاکنون کيلويي 50 ريال کمتر مصوب شده و ضرر و زيان زيادي به کارخانه ها وارد کرده است.
وي اضافه کرد: اين در حالي است که خراسان جنوبي استاني کم برخوردار بوده و از خشکسالي ها رنج مي برد همچنين نان و آرد در معاش مردم جايگاه بسيار مهمي دارد.
قربان نژاد با تاکيد بر اينکه مسئولان بايد در جداسازي سبوس از آرد تجديدنظر کنند يادآور شد: دستور حذف سبوس از گندم و توليد نان از آرد سفيد يک دستور غير علمي است که وزارت بهداشت بايد اين موضوع را مورد توجه قرار دهد.
زن ميانسالي که با روش خمير و پخت نان آشنايي کامل داشت هم گفت: خيلي کم از نانوايي شهر خريد مي کنيم چون تمايل زيادي به اين نان نداريم تا حد امکان سعي مي کنيم روزهاي تعطيل به روستا رفته و خودمان در تنورهاي گلي پخت نان داشته باشيم.
زينب نخعي افزود: امروزه شاطرهاي نانوايي مانند زمان هاي قديم حال و حوصله بيدار شدن از خواب ناز در ساعت 2 يا سه صبح را براي تهيه خمير ندارند و به روش هايي از جمله افزودن جوش شيرين روي آورده اند.
وي ادامه داد: نيم ساعت قبل از باز کردن کارگاه و اکثر اوقات همزمان با صف کشيدن مشتري ها ( صف هاي انگشت شمار) نانوا آرد و آب را در دستگاه خميرگير ريخته و به جاي عمل آوردن خمير که نقش مهمي در بالا بودن کيفيت نان دارد از جوش شيرين استفاده مي کند لذا نان از کيفيت برخوردار نبوده يا زود بيات و دور ريخته مي شود.
نخعي اظهار داشت: بعضي اوقات ناني که به دست مشتري مي رسد بخشي از آن سوخته و بخشي خمير است که اين موضوع به تجربه و مهارت شاطر بستگي دارد.
مدير شرکت غله و خدمات بازرگاني خراسان جنوبي نيز در گفت و گو با ايرنا گفت: در حال حاضر 740 باب نانوايي در سطح استان فعال است که از اين تعداد 91 مورد (13 درصد) نيمه يارانه اي يا آزاد پز هستند.
مجيد اسداللهي افزود: در بحث پخت نان مثلث گندم، کارخانه و نانوايي دخيل هستند که با رعايت مسائل فني و علمي مي توان نان با کيفيت مطلوب را در اختيار مشتري قرار داد.
وي بيان کرد: در حال حاضر سه کارخانه توليدي و صنايع غذايي آرد در استان فعال است که امکان کنترل و نظارت ما بر آنها زياد است و با برگزاري دوره هاي آموزشي فرمول و روش هاي بهبود کيفيت آرد را به مديران کيفي ابلاغ و آموزش مي دهيم.
مدير شرکت غله و خدمات بازرگاني استان با بيان اينکه خراسان جنوبي از نظر توليد نان با کيفيت جزو استان هاي برتر کشور است اظهار داشت: آرد استان از کيفيت مطلوبي برخوردار است و نانوايان استان کيفيت را فداي منافع خود نمي کنند.
وي عنوان کرد: اگر تعدادي از نانوايي هاي استان به طور همزمان نان بي کيفيت در اختيار مردم قرار دهند به منزله اين است که آرد کارخانه بي کيفيت بوده و مساله را مورد بررسي قرار مي دهيم در غير اينصورت عدم کيفيت نان به نانوا بستگي دارد.
با تهيه اين گزارش به اين نتيجه مي رسيم بهبود کيفيت نان وابسته به زنجيره کيفيتي از توليد گندم تا آرد و سپس پخت و نگهداري آن است براي داشتن نان باکيفيت بايستي اين زنجيره رعايت شود در غير اينصورت توليد آرد يا گندم با کيفيت به تنهايي ضامن کيفيت نان نخواهد بود.
براي تهيه نان با کيفيت مشکلات و موانع زيادي وجود دارد و نانوا به تنهايي نمي تواند بار بي کيفيتي نان را به دوش کشد.
گزارش از رقيه محمدي
7557 * 6054
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۱۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه پردیسان قم صاحب مجتمع نانوایی می‌شود

به نقل از شهرداری قم، باتوجه به گستردگی جغرافیایی و وجود شهرک‌های مسکونی به شکل پراکنده در منطقه پردیسان، کمبود مراکز خدماتی به‌عنوان یکی از نیاز‌های اساسی ساکنین، بیشتر احساس می‌شود که با راه‌اندازی مجتمع نانوایی به متراژ ۱۸۰ مترمربع در بازار همشهری ۱۷ واقع شاهد کاهش این کمبود خواهیم بود.

سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قم، با ایجاد تسهیلات لازم و ساخت فضای مناسب در امر تهیه و توزیع میوه و تره‌بار و محصولات کشاورزی، در راستای اهداف سازمان خدمات ارزنده‌ای را به شهروندان ارائه، و با همکاری شهرداری‌های مناطق در قبال تحویل زمین، ساماندهی مشاغل و صنوف مزاحم را با جدیت پیگیری و شهرداری را در راستای شهری سالم یاری می‌نماید.

شایان‌ذکر است، سازمان میادین در راستای امر ساماندهی، نیازمند دریافت زمین مناسب جهت توسعه خدمات‌رسانی مؤثر و مطلوب است، تا زمینه فعالیت در سازمان گسترده‌تر و خدمات شایسته‌ای را به شهروندان ارائه و رضایت‌مندی عموم را جلب نماید. در نهایت اجرای طرح‌ها و پروژه‌های سازمان در سطح شهر، باعث جذب سرمایه، ساماندهی مشاغل مختلف و کسب درآمد پایدار می‌گردد و از سفر‌های غیرضروری درون‌شهری کاسته، که این امر باعث کاهش ترافیک و مصرف انرژی خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • جلسه کارگروه آرد و نان شهرستان مهریز
  • پاک‌ترین و آلوده‌ترین کشورهای جهان
  • پلمب یک واحد نانوایی در شهر آبگرم
  • آغاز رسمی طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای با پلاستیکی در بروجرد
  • ۳۰ درصد نانوایی‌های سمنان دوگانه‌سوز شود
  • ۳۰ درصد نانوایی‌های استان سمنان دوگانه سوز می‌شوند
  • منطقه پردیسان قم صاحب مجتمع نانوایی می‌شود
  • تولید نان کامل در ۱۵ واحد نانوایی در استان زنجان
  • کشف بیش از یک تن نان خشک در مشهد
  • نحوه پخت نان‌های محلی ترکیه‌ای در یک نانوایی استانبولی (فیلم)