Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@17:32:10 GMT

اتمام ابعاد اجرایی طرح جامع مالیاتی تا پایان سال

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۲۰۵۳

اتمام ابعاد اجرایی طرح جامع مالیاتی تا پایان سال

«طرح جامع مالیاتی» از طرح های مهم و ملی کشور است و موتور محرک نظام نوین مالیاتی محسوب می شود که به گفته معاون پژوهش، برنامه ریزی و امور بین الملل سازمان امور مالیاتی کشور ابعاد اجرایی این طرح تا پایان سال به اتمام می رسد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «طرح جامع مالیاتی» از طرح های مهم و ملی کشور است و موتور محرک نظام نوین مالیاتی محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح از طرح های اولویت دار وزارت امور اقتصادی و داریی برای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

 

افق چشم انداز طرح جامع مالیاتی باتوجه به مشکلات موجود سیستم مالیاتی کشور بر سه فرآیند شناسایی و ردگیری جریان اطلاعات فعالان اقتصادی کشور، پردازش اطلاعات و تشخیص مالیات و در نهایت وصول مالیات حقه متمرکز شده است.

 

با توجه به اهمیت این طرح، بند 21 «الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت» که توسط صاحب نظران و استادان دانشگاهی و حوزوی تهیه و از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است به «تحقق عدالت مالیاتی و کاهش فاصله‌های جمع درآمد خالص خانوار از طریق ایجاد نظام یکپارچه مالیات ‌ستانی، تأمین اجتماعی و ارائه تسهیلات مالی با بهره ‌گیری از سامانه جامع اطلاعاتی ملی» اختصاص دارد. در این سند افق مطلوب کشور و آرمان های پیشرفت در پنج دهه آینده ترسیم و تدابیر ویژه برای رسیدن به این اهداف طراحی شده است.

 

در صورت اجرایی شدن این طرح می توان به بهبود روش های دریافت مالیات، رشد درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی امیدوار شد. با اجرای طرح جامع مالیاتی، مودیان شاهد گونه ای جدیدی از خدمات مالیاتی به صورت الکترونیک وآنلاین هستند.

 

مکانیزه کردن اطلاعات مودیان یکی از اقدامات به منظور استقرار نرم افزار یکپارچه مالیاتی است. دریافت اظهار نامه ، ارسال صورت معاملات فصلی، دسترسی مودیان به پرونده مالیاتی خود، برخورداری از امضای دیجیتال وتامین اطلاعات مورد نیاز درفرایند الکترونیکی کردن نظام مالیاتی انجام می شودو با توجه به موارد یاد شده بیش از پیش اهمیت اجرای طرح جامع مالیاتی و مزایای بی شمار آن آشکار می شود در این راستا سازمان امور مالیاتی کشور معتقد است که اجرای این طرح تاثیر به سزایی بر اقتصاد کشور دارد و پیاده سازی موفق این طرح نه تنها پشتیبانی سازمان و وزارتخانه بلکه حمایت دولت و کل نظام را می طلبد و به منظور تامین هزینه های جاری دولت از طریق درآمدهای مالیاتی، گزینه ای به غیر از اجرای کامل و یکپارچه طرح جامع مالیاتی وجود ندارد.

 

در همین راستا «احمد زمانی»، معاون سازمان امور مالیاتی کشور در گفتگو با ایرنا با اشاره به اینکه اجرای طرح جامع مالیاتی در ساختار نظام مالیاتی با اهدافی چون افزایش رضایت مودیان، افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش هزینه های اداری یا وصول در سازمان امور مالیاتی کشور در حال بهره‌برداری است، گفت: «از بین 37 پروژه مربوط به اجرای طرح جامع مالیاتی تاکنون 22 پروژه کلیدی و اولویت‌دار به پایان رسیده است. از طرف دیگر برنامه‌ریزی انجام شده به گونه‌ای بوده است که حداکثر تا پایان سال جاری همه ابعاد اجرایی طرح یادشده به اتمام برسد.»

وی تاکید کرد: «در راستای عملیاتی شدن برنامه‌های مرتبط با طرح جامع مالیاتی، ‌اکنون بسیاری از ادارات امور مالیاتی در سراسر کشور فقط از طریق سامانه نرم‌افزاری یکپارچه مالیاتی مشغول فعالیت و سرویس‌رسانی به مودیان مالیاتی هستند.»

 

معاون پژوهش و برنامه ریزی سازمان مالیاتی گفت: «اکنون اجرای این طرح در سازمان امور مالیاتی کشور منجر به پوشش الکترونیکی همه تعاملات مودیان با نظام مالیاتی در چارچوب موارد قانونی که امکان آن وجود دارد، از جمله «تولید نرم‌افزار تلفن‌های هوشمند برای سهولت دسترسی و پیگیری مودیان به پرونده مالیات»، «تولید پورتال اعتراضات و شکایات به منظور الکترونیکی کردن کامل فرآیندهای ثبت اعتراضات و شکایات مودیان و پیگیری آنها» و «طراحی و تولید سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی و کاهش شدید مصرف کاغذ و مراجعات حضوری مؤدیان مالیاتی» شده است.»

 

یادآور می شود: الگوی پایه اسلامی - ایرانی پیشرفت، که در آن مهمترین مبانی و آرمان‌های پیشرفت و افق مطلوب کشور در دهه های آینده ترسیم و طراحی شده است، از جمله مهم‌ترین اسناد بالا دستی کشور به شمار می رود. یکی از تدابیر مهم این سند تحقق عدالت مالیاتی و کاهش فاصله‌های جمع درآمد خالص خانوار از طریق ایجاد نظام یکپارچه مالیات ‌ستانی، تامین اجتماعی و ارائه تسهیلات مالی با بهره ‌گیری از سامانه جامع اطلاعاتی ملی است.

 

«سازمان امور مالیاتی کشور با اجرای پروژه های مختلف از جمله استقرار نظام جامع مالیاتی، تشکیل پایگاه جامع اطلاعات مودیان، برقراری مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و مالیات بر عایدی سرمایه، ساماندهی معافیت ها و مشوق های مالیاتی در مسیر نیل به اهداف یادشده در حال حرکت بوده است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: حسن روحانی هفته وحدت ارومیه استان همدان آذربایجان غربی هفته بسیج وحدت شیراز بیرجند همایش برادری طرح جامع مالیاتی اقتصاد ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۲۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد

تین نیوز

از تاریخ اول خردادماه ۱۴۰۳ وراث متوفیان ۱۳۹۵.۱.۱ و بعد از آن می توانند بدون مراجعه به ادارات امور مالیاتی ذیربط و صرفاً با مراجعه مستقیم به شعبه بانک ذیربط نسبت به پرداخت مالیات سپرده های متوفی و دریافت مابقی سپرده، اقدام کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تابناک اقتصادی؛ سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: "در راستای تسهیل و تسریع بهره مندی مؤدیان مالیات بر ارث از سپرده های متوفیان نزد بانک ها و مؤسسات اعتباری، از تاریخ ۱۴۰۳.۱.۱ وراث متوفیان ۱۳۹۵.۱.۱ و بعد از آن می توانند بدون مراجعه به ادارات امور مالیاتی ذیربط و صرفاً با مراجعه مستقیم به شعبه بانک ذیربط نسبت به پرداخت مالیات سپرده های متوفی و دریافت مابقی سپرده، اقدام کنند.

بر این اساس پس از درخواست وراث با ارائه اسناد و مدارک مربوطه از جمله اسناد هویتی و گواهی حصر وراثت، بانک ذیربط مالیات مربوط به سپرده متوفی و سود متعلق به آن (تا تاریخ پرداخت سپرده به وراث) را محاسبه و از مبلغ سپرده و سود آن کسر کرده و مابقی را به وراث پرداخت می کند."

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود
  • وزیر ورزش: دخالتی در امور اجرایی سرخابی ها نداریم
  • تامین ۹۸ درصد درآمدهای استان سمنان از درآمدهای مالیاتی
  • مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد
  • تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه
  • استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور
  • پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد
  • چگونگی استفاده بیماران از سامانه انتظامی نظام پزشکی
  • آیا با عدالت نسبتی داریم؟/ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به پاکستان/اشاعه ايران‌هراسي يا تبليغ بازدارندگي؟