Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-16@12:00:47 GMT

ضدآفتاب بزنید تا سرطان پوست نگیرید

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۲۲۳۷

ضدآفتاب بزنید تا سرطان پوست نگیرید

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، گاهی سرطان های دیگر با سرطان پوست اشتباه گرفته می شوند؛ مهم است که بیمار این دو را از یکدیگر تفکیک کند.

سرطان پوست از سلول های پوستی آغاز می شود؛ برخی از انواع دیگر سرطان هم هستند که در سایر نقاط بدن شروع می شوند و می توانند به پوست برسند، اما نباید آنها را با سرطان پوست اشتباه گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سه نوع اصلی سرطان پوست وجود دارد:

کارسینوم سلول بازال کارسینوم سلول سنگفرشی ملانوما

 

سرطان های سلولی بازال و سنگفرشی

سرطان های سلولی بازال و سنگفرشی، شایع ترین سرطان های پوست هستند. هر دو به طور عمده در قسمت هایی از بدن که در معرض آفتاب قرار می گیرند، مانند سر و گردن بروز می کنند. این سرطان ها به شدت با قرار گرفتن در معرض آفتاب یک فرد ارتباط دارند. بنابراین بسیار مهم است به زمانی که در زیر آفتاب سپری می کنید، توجه داشته باشید. حتما از کلاه، لباس های مناسب و ضدآفتاب استفاده کنید. نه تنها در تابستان بلکه در فصل های دیگر نیز استفاده از ضدآفتاب توصیه می شود.

سرطان های سلولی بازال و سنگفرشی، بسیار کمتر از ملانوماها به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد وحیات فرد را تهدید می کند. با این حال، مهم است که آنها را بلافاصله پیدا  و درمان کنید.

این علائم اگر مورد غفلت واقع شوند، می توانند بزرگتر شده و به بافت ها و اندام های مجاور نفوذ کنند، باعث ایجاد زخم، تغییر شکل عضو یا حتی از دست دادن عملکرد برخی اعضای بدن شوند.

برخی از این سرطان ها (به خصوص سرطان های سلول سنگفرشی) اگر درمان نشوند، می توانند گسترش پیدا کنند و گاهی اوقات حتی ممکن است کشنده باشند.

 

ملانوما

ملانوماها سرطان هایی هستند که از ملانوسیت ها ایجاد می شوند. ملانوسیت ها سلول های ایجادکننده رنگدانه قهوه ای هستند که رنگ پوست را مشخص می کنند.

ملانوسیت ها همچنین می توانند عارضه ای خوشخیم (غیر سرطانی)  به نام مول ایجاد کنند که آن را به نام خال گوشتی می شناسیم.

ملانوما می تواند در هر جایی از بدن رخ دهد، اما احتمال ایجاد آن در مناطق خاصی از بدن بیشتر است. در مردان، تنه (قفسه سینه و پشت) و در زنان، پاها شایع ترین قسمت بدن برای این سرطان است. گردن و صورت، دیگر قسمت های بدن برای شروع ملانوما هستند.

ملانوما مانند سرطان های سلولی بازال و سنگفرشی رایج نیستند، اما می توانند بسیار جدی تر باشند. همچنین مانند سرطان های سلولی بازال و سنگفرشی، تقریبا همیشه در مراحل اولیه قابل درمان هستند. اما اگر نادیده گرفته شوند، احتمال گسترش ملانوما به سایر قسمت های بدن بیشتر است، جایی که درمان می تواند بسیار سخت باشد.

 

سایر سرطان های پوست

بسیاری از انواع دیگر سرطان پوست نیز وجود دارد، اما بسیار کمتر معمول هستند، مانند لنفوم پوستی، تومورهایی که از فولیکول های مو یا عرق و غدد چربی شروع می شوند و انواع مختلف سارکوم (چنگار گوشتی).

این گونه ها رویهم رفته کمتر از یک درصد از سرطان های پوست را تشکیل می دهند.

مهم است که پزشکان بتوانند انواع مختلف سرطان پوست را از یکدیگر متمایز کرده و به بیمار خود معرفی کنند. این مسئله می تواند به شما کمک کند که آنها را در حد امکان در اولین مراحل پیدایش پیدا کنید، زمانی که درمان آنها آسان تر و امکان پذیرتر است.

 

 

 

خبرنگار: مریم گرابیان

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: درمان سرطان پوست ضدآفتاب ملانوسیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۲۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ توصیه کاربردی در پیشگیری از خطر سرطان‌ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت:برای سرطان هایی با گزینه های درمانی موثر، پیشگیری بیشترین امکان را برای کاهش بار سرطان در جمعیت عمومی دارد.
صبا خطاپوش،افزود:از آنجایی که هر فرد در معرض عوامل محیطی و سبک زندگی منحصر به فردی است، خطر ابتلا به سرطان می تواند متفاوت باشد. اگرچه برخی از عوامل مانند جهش های ژنتیکی ارثی را نمی توان کنترل کرد، اما طیف وسیعی از عوامل محیطی و شیوه زندگی قابل تغییر وجود دارد که می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.
وی ادامه داد:طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، 30 تا 40 درصد بار سرطان را می توان به عوامل خطرزای سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، رژیم غذایی کم میوه و سبزی، اضافه وزن و چاقی و عدم تحرک بدنی نسبت داد.
او گفت:در گزارش سال 2018 صندوق جهانی تحقیقات سرطان (WCRF) و موسسه تحقیقات سرطان آمریکا (AICR)، 10 توصیه برای پیشگیری از سرطان در مورد رژیم غذایی و تغذیه مطرح شده است.
کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت:به طور کلی، سبک زندگی متشکل از یک الگوی غذایی سالم، فعالیت بدنی و مدیریت وزن توصیه می شود. این ممکن است نه تنها به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند، بلکه می تواند به پیشگیری از چاقی و سایر بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی نیز کمک کند.

 نگاهی دقیق تر به برخی از توصیه ها :

وزن خود را در محدوده سلامت حفظ کنید
هر 5 کیلوگرم در افزایش وزن در دوران بزرگسالی به طور قابل توجهی با افزایش 16 درصدی خطر ابتلا به سرطان آندومتر و افزایش 6 درصدی خطر ابتلا به سرطان پستان پس از یائسگی مرتبط است. یافته ها نشان می دهد بروز سرطان های مرتبط با چاقی در بزرگسالان جوان در حال افزایش است.

فعالیت بدنی داشته باشید
فعالیت بدنی به هر حرکتی گفته می شود که از عضلات اسکلتی استفاده می کند و به انرژی بیشتری نسبت به استراحت نیاز دارد. فعالیت بدنی می تواند شامل کار، ورزش، انجام کارهای خانه و فعالیت های اوقات فراغت مانند پیاده روی، دویدن، دویدن، یوگا، پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا باشد.
رفتارهای بی تحرک، مانند گذراندن مدت زمان طولانی در حالت نشستن یا دراز کشیدن نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید
یک الگوی غذایی سالم به طور کلی می تواند خطر ابتلا به سرطان را 10 تا 20 درصد کاهش دهد. ارتباط بین رژیم غذایی و بروز سرطان در محل سرطان و همچنین جنسیت متفاوت است، اما اجزای توصیه شده یک رژیم غذایی سالم اغلب مشابه است.

مصرف الکل را محدود کنید
رژیم غذایی غنی از غلات کامل، سبزی ها، میوه و لوبیا داشته باشید
غذاهای «فست فود» را محدود کنید
گوشت قرمز و فرآوری شده را محدود کنید
با این حال، مرغ و غذاهای دریایی به طور کلی منابع سالم تری از پروتئین و همچنین بسیاری از این مواد مغذی دیگر است. گوشت فرآوری شده بسیار کم، در صورت وجود، باید مصرف شود.

نوشیدنی های شیرین شده با شکر را محدود کنید
شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر باعث افزایش وزن، اضافه وزن و چاقی در کودکان و بزرگسالان می‌شود، به‌ویژه زمانی که به طور مکرر یا در مقادیر زیاد مصرف شوند. همانطور که در بالا ذکر شد، چاقی خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها را افزایش می دهد.
سیگار نکشید
پرهیز از قرار گرفتن در معرض تنباکو و آفتاب زیاد نیز در کاهش خطر ابتلا به سرطان مهم است.

دیگر خبرها

  • قند و شکر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند
  • چهار خاصیت شگفت انگیز آب گوجه فرنگی
  • ۱۰ توصیه کاربردی در پیشگیری از خطر سرطان‌ها
  • تشخیص سرطان پوست در چند ثانیه با گوشی موبایل!
  • تصمیم بگیرید که تصمیم نگیرید!
  • اقدام متقابل ایران همچنان پابرجاست/ بزنید می‌خورید
  • چهار خاصیت شگفت‌انگیز آب گوجه‌فرنگی
  • این پنیر را بخورید تا آلزایمر نگیرید
  • ویدیو/ «اگر بزنید، می‌زنیم»؛ واکنش به سیلی ایران در خیابان‌های تهران
  • معیار انتخاب ضد آفتاب مناسب