نوسازی و آیندهنگری در حوزه سینما یک ضرورت است
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۲۸۳۰
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت سازمان سینمایی گفت: حوزه برنامهگرایی و اصلاحات ساختاری در دوره آقای حیدریان شکل بهتری گرفت، با این وجود در این حوزه حتما نیاز به نوسازی سازمانی و آیندهنگری مشهود است و سینمای ایران باید در این راستا تغیی
به گزارش خبرگزاری شبستان، «سید عباس صالحی» در آئین تکریم و معارفه رئیس پیشین و سرپرست جدید سازمان امور سینمایی و سمعی بصری با بیان این مطلب افزود: حوزه سینما طی میراثی به دست ما رسیده است و نباید طوری رفتار کنیم که بر این میراث خط شکنندهای بیفتد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه سینما جز فرهنگ ایرانی در جهان معاصر شناخته میشود و در ایران از معدود موضوعاتی است که در دوران معاصر در حال مطرح شدن در آن هستیم، ادامه داد: این امانت ارزشمند است و نباید این میراث را بر باد داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از خدمات و تلاش محمد مهدی حیدریان رئیس پیشین سازمان امور سینمایی گفت: آقای حیدریان هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم حوزه سینما را به خوبی میشناخت. همین شناخت منجر به بهره گرفتن دوباره از تجربیات ایشان در زمان وزارت جدید شد، زیرا این حوزه باتوجه به ویژگیها و فضای خاص خود نیازمند حضور فردی آگاه در این زمینه است.
صالحی در عین حال تصریح کرد: بنا داشتیم مسیری را که آقای حیدریان آغاز کرده بودند را ادامه بدهیم ولی با قانون منع به کارگیری از بازنشستگان به طور ناخواسته مجبور به عدم همکاری با ایشان در پست ریاست این سازمان شدیم ولی در بخشهای دیگر از تجربیات ایشان استفاده خواهیم کرد.
وی با اشاره به عملکرد حیدریان در حوزه زیرساختی و سالنهای سینمایی ادامه داد: اقتصاد سینما در زمان حضور آقای حیدریان متحول شد. حوزه تعامل سازمان سینمایی با صنوف در یک سال و نیم گذشته مناسب بوده است و همچنین فضای دو قطبی این حوزه در دوره گذشته از بین رفت.
صالحی خاطرنشان کرد: حوزه فضای بینالمللی سینما که از گذشته آغاز شده بود در این دوره قوت بیشتری گرفت و حضور فیلمهای فراوان و داوران بیشمار در این دوره نشان میدهد سینمای ایران در فضای بینالمللی پذیرفته شده است. نوع نگاهی که در فضای بینالمللی به وجود آمد مشارکت در تولید فیلم با خارج از کشور، حضور عوامل فیلم و حضور در عرصههای مختلف را به همراه داشت که اینها مجموعا به سرمایه کشورمان در این زمینه میافزاید.
وی با بیان اینکه حوزه برنامهگرایی و اصلاحات ساختاری در این دوره شکل بهتری گرفت، گفت: در این حوزه حتما نیاز به نوسازی سازمانی و آیندهنگری داریم، سینمای ایران هم باید در این راستا تغییراتی داشته باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر در سال گذشته نسبت به دورههای پیش کم حاشیه بود، همچنین جشنواره جهانی فیلمفجر کمک کرد که به عنوان قطب منطقه محسوب شویم، اصلاحات جشنواره قابل توجه بود و مجموعه فعالیت سینمای کشورمان نشان میدهد که گروهی قوی در حال فعالیت در این زمینه هستند.
وی بااشاره به انتخاب حسین انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی، گفت: ایشان ویژگیهایی دارند که میتواند این قطار را سرعت بدهد و به عقب بر نگردیم، آشنایی ایشان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه موثر است زیرا انتخاب فردی بیرون از این مجموعه کار را برای ما سخت میکرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ویژگیها و تجربیات حسین انتظامی تاکید کرد: ویژگیهای فردی و مدیریتی آقای انتظامی میتواند دریچههای تازهای را برای حرکت سازمان سینمایی به وجود بیاورد، به ویژه اینکه امسال جشنوارههای فجر از جمله فیلم همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی است و امیدواریم در این مسیر ایشان و همکارانشان موفق باشند.
در ادامه محمد مهدی حیدریان رئیس پیشین سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری گفت: شکل خانوادگی سینما در این دوره تلاش کرد که دولتی و غیردولتی، محیط داخلی و بیرونی نداشته باشد و همه چیز در یک سطح از نگاه به سر ببرد، این کار سختی بود که خوشبختانه آمار نشان دهنده عملکرد مثبت در این بخش است.
وی ادامه داد: خانواده سینما در قالبهای مختلف این سازمان در حال فعالیت هستند و حضور آقای انتظامی این نوید را میدهد که با شتاب بیشتری این برنامهها ادامه یابد. خوشبختانه فعالیتهای سینمایی در دل مردم جای گرفته و امروز از فضای فیلمهای اکشن و طنز فراتر رفتهایم و نیازهای مردم به این سازمان در حال انتقال است و ما هم براساس آن نیازها به سمت جلو حرکت میکنیم.
حیدریان در مورد اهتمام سازمان سینمایی به بخش خصوصی توضیح داد: تا زمانی که بخش خصوصی پاسخ حسن اعتماد ما را بدهد ما هم همیار آنها خواهیم بود. در بخش سرمایهگذاری جلب توجه مردم و استقبال مردم از فیلمها نشان میدهد که برنامههای سازمان سینمایی در یک سال و نیم گذشته موفق بوده و از این پس هم پویاتر خواهد شد.
حسین انتظامی در ادامه این آئین ضمن تشکر از حسن اعتماد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: در سیاستهایی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سینما وجود دارد کاری عالمانه و ویژه صورت گرفت. گروهی که در سازمان سینمایی قرار دارد از لحاظ انسجام، هماهنگی، نورآوری، برنامه و حرکت رو به جلو بینظیر است و برای من افتخار است که در این دوران بتوانم به سینمای ایران کمک کنم.
در پایان این آئین سید عباس صالحی با اهدای لوح تقدیر به محمد مهدی حیدریان از خدمات و تلاشهای وی قدردانی کرد و حکم سرپرستی سازمان سینمایی را به حسین انتظامی ابلاغ کرد.
پایان پیام/523
منبع: شبستان
کلیدواژه: حسن روحانی هفته بسیج ارومیه هفته وحدت آذربایجان غربی شیراز وحدت بیرجند استان همدان خوی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری انتظامی حیدریان صالحی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۲۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پاسخ مرتضیعلیزاده به منتقد «هفت»: سینما بر همهچیز مقدم است
مرتضی علیزاده کارگردان فیلم سینمایی «بیبدن» عنوان کرد: من معتقدم که فیلم اول باید به تعریف سینما و قصه گویی نزدیک باشد و بعد ایدئولوژیاش را جلو ببرد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، اولین برنامه از سری جدید برنامه سینمایی «هفت» با بررسی موضوع جنایی و فیلم «بیبدن» از شبکه نمایش پخش شد
بخش اول «هفت» به نقد فیلم سینمایی «بیبدن» اختصاص داشت که با حضور امیرقادری و رضا صدیق برپا شد.
رضا صدیق در ابتدا بیان کرد: من میخواهم قبل از بررسی فیلم به اتفاقات اخیر در منطقه گریزی بزنم و بگویم محور مقاومت اگر تا پیش از وعده صادق یک موضوع پراگماتیک منطقهای بود، اکنون به یک ایده ضدامپریالیستی در جهان تبدیل شده است. سینمای هالیوود نسبت به اعتراضات اخیر دانشجویان آمریکا علیه اسرائیل سکوت کرده؛ این در حالی است که در اعتراضات داخلی ما، رسانههای امپریالیستی مانند بازجو به دنبال بازیگران و سینماگران ما بودند، اما به بازیگران خودشان اجازه اظهار نظر نمیدهند و هرکس در این موضوع موضعگیری کند، قطعا نابود خواهد شد. این قضیه نشان از این است که آمریکا در امنیت ملیاش با کسی شوخی ندارد.
امیر قادری در ادامه عنوان کرد: هالیوود ۱۰ الی ۱۵سال اخیر اهدافش بسیار تغییر کرده و فرمایشی شده است. من همیشه میگویم صد رحمت به دهه شصت خودمان که حتی اگر سختگیری وجود داشت، اما حامی مستضعفین بود.
رضا صدیق درباره «بیبدن» اظهار کرد: از نظر من این فیلم بدون شخصیت و وسط باز است که تکلیفش با خودش مشخص نیست. فیلم «بیبدن» از موقعیتهای دراماتیکی که میتوانست قصهاش را نجات دهد، هیچ استفادهای نکرده است. موضوع قتل در فیلم یک موضوع ثانویه است و نقطه قوت فیلم بازی درجه یک الناز شاکردوست است. همچنین باید بگویم که گذر زمان در این فیلم اصلا پیدا نیست و گویی در فیلمنامه اصلا به آن اشاره نشده؛ ما در نهایت با ریش قاتل متوجه گذر زمان میشویم.
امیر قادری در ادامه بیان کرد: موضوعاتی مانند قصاص یا جنگ مفاهیم پیچیدهای هستند. از نظر من «بیبدن» وسطباز نیست و اتفاقا اینکه با چندین زاویه نشان مساله قصاص را بررسی میکند؛ نقطه قوت فیلم است. امتیاز بزرگ فیلم بازی بازیگرانش است؛ اما میتوان گفت که لحن تلخ و یکدست فیلم، کار را خراب کرده است. این فیلم خاکستری است و اگر کارگردان سلیقه بصری بهتری داشت، قطعا فیلم شیکتری میشد و شلختگی الان را نداشت.
صدیق در ادامه گفت: «بیبدن» فیلم بازیگران است نه فیلمنامه و کارگردانی. مساله فیلم قصاص نیست بلکه شخصیت خانواده قاتل است. «بیبدن» یک فیلم حیف شده است چرا که موضوع بسیار جذابی دارد.
بهروز افخمی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه در یک فیلم بتوان تماشاچی را وارد دالان تجربههای مختلف کرد، بسیار مهم است تا تماشاچی داستانهای متفاوت را تجربه کند. از نظر من بهترین بازی این فیلم متعلق به گلاره عباسی است.
در ادامه رضا صدیق منتقد نسبت به اظهار نظر یکی از مدیران نماوا راجع به سینماگران و حواشی آن بیان کرد: هر کسی میتواند در سینما سرمایهگذاری کند؛ اما قرار گرفتن سرمایهگذاران در چرخه فرهنگ سرنوشتی مانند نماوا دارد که در حال ورشکسته شدن است. طرف دیگر صحبت من آن بخش از سینماگران است که معتقدند اخلاق و شرافت بیش از هر حرفه، نزد سینمایی هاست. من باید بگویم این جمله خیلی برای سینماگران گنده است. شرافت نزد کارگران و معلمان ماست؛ شرافت یعنی بخش مستضعف جامعه. من باید بگویم که لطفا شرافت را متر نکنید.
امیر قادری در ادامه عنوان کرد: زنگ خطر این ماجرا جایی است که بعد از اظهار نظر این مدیر نماوا، مردم سمت او را گرفتند. میخواهم بگویم که دهه فرصتطلبی ۹۰ چه چیزی بر سر سینماگران ما آورده که مردم دیگر از آنها حمایت نمیکنند.
بخش دوم «هفت» به بررسی موضوع جنایی اختصاص داشت که با حضور مرتضی علیزاده کارگردان «بیبدن» و محمدرضا نصراللهی استاد دانشگاه برپا شد.
مرتضی علیزاده کارگردان فیلم سینمایی «بیبدن»، ابتدا درباره نقد رضا صدیق به فیلم، عنوان کرد: من معتقدم که سینما اول باید سینما باشد و قصه تعریف کند و بعد ایدئولوژیاش را جلو ببرد. اینکه ما از اول فیلم تکلیف را مشخص کنیم که طرفدار قصاص هستیم یا خیر، خلاف قصهگویی در سینماست و این متر غلطی برای بررسی و نقد فیلم است. البته که نقد به منی که در قدمهای اولیه فیلمسازی هستم، بسیار کمککننده است.
محمدرضا نصراللهی در ابتدای صحبتهای خود گفت: به اعتقاد همه افرادی که پرونده جنایی را دنبال میکنند، «بیبدن» برگرفته از پرونده آرمان و غزاله است؛ هر چند که نویسنده فیلم منکر این موضوع باشد. باید بگویم که این فیلم در مجموع اصلا جنایی نیست و «بیبدن» یک فیلم اجتماعی درام است. در این فیلم موضوع از زاویه بازپرس بررسی میشود و به عملیات پلیسی و کارگاه آنچنان که باید نمیپردازد و نحوه قتل هم مشخص نمیشود.
کارگردان «بیبدن» درباره ژانر جنایی بیان کرد: سینمای هالیوود به شکل خالص ژانر جنایی را بررسی میکند، اما در کشورهای دیگر این ژانر با فرهنگهای مختلف ترکیب میشود. در همین راستا مضمونهایی به فیلم اضافه میشود که برای مخاطب از کشف معما مهمتر است. در «بیبدن» هم همین اتفاق رخ داده است. ما فکر میکردیم که مسائل دیگر از کشفیات کارآگاه برای مخاطب جذابتر است.
محمدنصراللهی در ادامه عنوان کرد: یکی از نقدهای همیشگی من این است که از کارآگاهان و کارشناسان جنایی در متن فیلم استفاده کنند، نه در بخش تولید. به عنوان مثال این موضوع که تمام بازپرسها و پلیسهای ما در فیلم دختر دارند به یک کلیشه تبدیل شده و همچنین این موضوع که ماموران ما در فیلمهای ایرانی پا را فراتر از قانون میگذارند، واقعیت بیرونی ندارد و به یک کلیشه در فیلمها تبدیل شده است.
میز سینمای جهان برنامه «هفت» نیز به بررسی فیلم سینمایی «Dune ۲» اختصاص داشت که با حضور سیدحمیدرضا قادری و آرش خوشخو برپا شد.
سیدحمیدرضا قادری ابتدا گفت: یکی از متر و معیارهایی که در نقد شعر استفاده میشود، وجه خیالانگیز شعر است. من میپذیرم که افراد جوان با دیدن فیلم «Dune ۲» در سینما به وجد بیایند، اما در نهایت فیلم روی من تاثیر نداشت چرا که فیلمهای الان، ویرایش شده فیلمهای قبلیشان هستند. این فیلم صرف نظر از رمانش، برای کسانی که سینماباز هستند چیز جدیدی ندارد.
آرش خوشخو در ادامه این برنامه بیان کرد: در «Dune ۲» ماجرا پیچیده شده و به نظرم به فیلم تاجوتخت ربطی ندارد. فیلمهای این کارگردان سرد است و ما از زندگی مردمان این فیلم هیچ چیزی نمیبینیم و این سرما در تمام فیلمهایش وجود دارد. «Dune ۲» پر از تواناییهای فنی است و بازیگرانش به بهترین شکل انتخاب شدهاند. بیشتر از داستان فیلم جزئیات فنی فیلمش بسیار برای من جذاب بود. این فیلم مانند هر فیلم مهم دیگری تفسیر معاصر دارد.
امیرقادری نیز درباره فیلم «Dune ۲» اظهار کرد: کتاب بسیار فراتر از فیلم است چرا که مجموعهای از خردهای مختلف در آن دیده میشود. درک این کتاب از مسئولیت رهبریت یک قوم بینظیر است و به شدت تحت تاثیر خرد خاورمیانه است. من به شدت توصیه میکنم که ترجمه این کتاب را که بسیار روان هم است، بخوانید.
افخمی درباره این فیلم گفت: این فیلم تبلیغ آشکاری برای فراماسونها است و به شکل آشکاری برای بزرگنمایی و قدرتنمایی فراماسونی تبلیغ میکند.
بهروز افخمی در پایان این برنامه تاکید کرد: از این به بعد به امید خدا در پایان هر برنامه «هفت» یک تیتراژ جداگانه داریم؛ یعنی هر تیتراژ با برنامه قبلی فرق میکند. هر بار درباره یکی از استادان بزرگ سینمای ایران، چه آنها که از بین ما رفتند و چه آنهایی که در قید حیات هستند، برنامه کوتاهی ساخته میشود که در حاشیه تیتراژ میبینید و در برنامه امشب تیتراژ ما درباره علی حاتمی است که با فیلمهای علی حاتمی و موسیقی مرتضی حنانه از فیلم «هزاردستان» ساخته شده است.