Web Analytics Made Easy - Statcounter

زمانی تیم ملی ایران در آسیا بی رقیب بود.

طرفداری- در فاصله یک ماه به آغاز جام ملت‌های آسیا در امارات، سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC)، مروری بر تاریخچه این رقابت‌ها داشته است و در بخش مربوط به سوابق تیم ملی ایران می‌نویسد.

به گزارش تسنیم و به روایت AFC:

جمهوری اسلامی ایران در سه دوره نخست جام ملت‌‌‌های آسیا نتوانست به مرحله نهایی صعود کند، اگرچه این کشور پیش از آن هم در سطح قاره‌ای توانسته بود خودش نشان دهد و آن زمانی بود که مدال نقره فوتبال اولین دوره بازی‌های آسیایی را سال 1951 در دهلی نو کسب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن موفقیت در نهایت زمینه‌ساز دوره سلطه‌ای بود که ایران از سال 1968 بر فوتبال آسیا پیدا کرد.

با افزایش تعداد شرکت کنندگان از 4 به 5 تیم، ایران در مرحله نهایی به تیم‌های رژیم صهیونیستی، میانمار، هنگ کنگ و چین تایپه ملحق شد، جایی که بازی‌ها در استادیوم امجدیه (شیرودی فعلی) تهران برگزار شد. داستان عاشقانه ایران و جام ملت‌های آسیا با پیروزی 2 بر صفر این تیم بر هنگ کنگ آغاز شد. هر دو گل ایران در 20 دقیقه پایانی به ثمر رسید و این سرآغاز روندی بود که با سه پیروزی دیگر همراه شد تا تیم تحت هدایت محمود بیات با رکورد صد درصد پیروزی (4 پیروزی از 4 بازی) از کسب اولین قهرمانی‌اش اطمینان حاصل کند. 4 سال بعد، ایران دوباره قهرمان شد. در آن دوره که تعداد تیم‌ها به 6 تا افزایش پیدا کرد، شکل برگزاری رقابت‌ها از (شیوه‌ای که در 4 دوره اول رقابت‌ها مورد استفاده قرار گرفت) تغییر کرد و مرحله حذفی هم به آن اضافه شد. ایران در گروهش صدرنشین شد و بالاتر از تایلند و عراق قرار گرفت و در همان حال کره جنوبی قهرمان دوره رقابت‌ها هم بالاتر از کامبوج و کویت در گروهش صدرنشین شد.

ایران در مرحله نیمه نهایی کامبوج را 2 بر یک شکست داد و کره جنوبی هم در ضربات پنالتی بر تایلند غلبه کرد. به این ترتیب دو تیمی فینالیست آن دوره جام ملت‌های‌ آسیا شدند که سه قهرمانی از 4 قهرمانی قبلی لیگ ملت‌های آسیا به نام آنها ثبت شده بود. گل اول بازی که توسط علی جباری به ثمر رسید را پارک لی چون پاسخ داد تا بازی مساوی شده و به وقت‌های اضافه کشیده شود، جایی که حسین کلانی گل برتری را در دومین وقت اضافه زد و ایران را برای دومین دوره متوالی قهرمان آسیا کرد.

4 سال بعد اما حتی اتفاقات بهتری در انتظار ایران بود و «تیم ملی» یک بار دیگر قهرمان ظاهر شد و برای سومین بار متوالی این افتخار را کسب کرد، رکوردی که هنوز تیمی موفق به تکرار آن نشده است. 6 تیم دیگر برای برگزاری مرحله نهایی گرد هم آمده بودند و یک بار دیگر ایران به آسانی به مرحله نهایی صعود کرد و این بار بالاتر از عراق و یمن در گروه دوم. کویت تیم تازه وارد به رقابت‌ها هم در گروه یک بالاتر از چین و مالزی صدرنشین شد.

ایران در وقت‌های اضافه چین را شکست داد و کویت به 30 دقیقه اضافه نیاز داشت تا بر عراق غلبه کند. به این ترتیب مدافع عنوان قهرمانی در فینال به مصاف کویت رفت و یک مصاف تماشایی مقابل 100 هزار تماشاگر ورزشگاه آزادی شکل گرفت که در آن ایران پیروز و برای سومین بار پی‌در‌پی قهرمان شد.

علی پروین، کسی که تنها گل آن بازی را به ثمر رساند، گفت:

کویت آن زمان بسیار قوی بود، یک تیم قوی که همراه با ایران به فینال صعود کرده بود. بازی نفسگیری بود. در محوطه جریمه کویت، یکی مرتکب اشتباهی شد و من به توپ رسیدم و به لطف خدا توانستیم توپ را شوت کنم و گل بزنم.

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۳۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود مقتدرانه یوز‌های ایرانی به دور حذفی فوتسال جام ملت‌های آسیا

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، تیم ملی فوتسال ایران در سومین دیدار خود در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا تایلند ۲۰۲۴ با پیروزی ۴ به صفر برابر کویت به عنوان تیم نخست از گروه D به مرحله یک چهارم پایانی صعود کرد.   تیم ایران که در این دیدار با ترکیب سعید مؤمنی، محمدحسین درخشانی، مسلم اولادقباد، سالار آقاپور و بهروز عظیمی مقابل حریف خود صف‌آرایی کرده بود بازی را با حملات پر دامنه آغاز کرد و در دقیقه ۸ بازی با نفوذ زیبای علی اکرمی و ضربه او که به مدافع برخورد کرد به گل اول دست پیدا کرد.    در دقیقه ۱۶ بازی باز هم فشار ایران و دفاع بسته کویت باعث شد که شلیک سالار آقاپور پس از برخورد به مدافع کویتی به گل تبدیل شود.   در حالیکه تنها دو ثانیه از پایان نیمه نخست باقی مانده بود، سعید احمدعباسی با توپ‌ربایی زیرکانه از میانه میدان دروازه کویت را گشود تا شاگردان شمسایی با پیروزی سه بر صفر به رختکن بروند.   در حالیکه ۱۳ دقیقه از نیمه دوم بازی گذشته بود با اعلام ضربه پنالتی به سود ایران سعید احمدعباسی گل دوم خود و گل چهارم ایران را به ثمر رساند تا بازی با همین نتیجه به سود ایران به پایان برسد و شاگردان شمسایی با کسب ۹ امتیاز و قرار گرفتن در صدر جدول گروه D مسابقات به دور بعد راه یابند.     کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   تیم ملی فوتسال ایران در مرحله یک چهارم پایانی جام ملت‌های آسیا به مصاف قرقیزستان می‌رود.    دیدار دو تیم ساعت ۱۲:۳۰ چهارشنبه هفته جاری پنجم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • ساعت پخش زنده بازی ایران و کویت در جام قرقیزستان آسیا از تلویزیون + شبکه ورزش و آنلاین
  • تکرار یک رکورد تاریخی در سری A با قهرمانی اینتر
  • تیم ملی فوتسال ایران متحول شد/ ژاپنی‌ها چوب غرورشان را خوردند
  • ششمین برد متوالی اینتر مقابل میلان و برابری با رکورد بیشترین پیروزی پیاپی در دربی دلامادونینا
  • صعود مقتدرانه یوز‌های ایرانی به دور حذفی فوتسال جام ملت‌های آسیا
  • گزارش زنده: ایران 0- کویت 0
  • قضاوت دو داور ایران در مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا
  • جام ملت‌های فوتسال آسیا؛ جلسه فنی ایران و کویت برگزار شد
  • احتمال تقابل دو قدرت فوتسال آسیا/ حفظ رکورد یا انتخاب مسیر آسان؟
  • رکوردهای جدید برای رئال و بارسا در ال‌کلاسیکوی دیشب