Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-25@10:29:12 GMT

​سیر مطالعاتی اصلاحات و روشنفکری دینی معرفی شد

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۳۴۳۴

​سیر مطالعاتی اصلاحات و روشنفکری دینی معرفی شد

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، روشنفکری در ایران نحله‌ها و طیف‌های مختلفی داشت. با پیروزی انقلاب اسلامی دوباره جریان روشنفکری در ایران شکل گرفت و بتدریج به خود انسجام بخشید که به جریان روشنفکری دینی موسوم شد. از چهره‌های شاخص این جریان بویژه در دهه 70 و 80 شمسی که کل جریان روشنفکری را نمایندگی می کرد، می توان از عبدالکریم سروش و محمد مجتهد شبستری نام برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سیر مطالعاتی اصلاحات و روشنفکری دینیکه توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی تدوین شده است می‌تواند به بسیاری از ابهامات و سوال‌ها در این زمینه پاسخ دهد.

در این سیر، کتاب‌های زیر به ترتیب پیشنهاد می‌شود.

1.  روشنفکری و سیاست (بررسی تحولات روشنفکری در ایران معاصر)

نویسنده در این کتاب با نگاهی تاریخی اجتماعی، تحولات روشنفکری در ایران و چگونگی جریان دین‌مدار جامعه را از سال‌های دهه‌ی بیست به بعد بررسی کرده است.

این اثر به قلم جهاندار امیری تألیف شده و توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

2. روشنفکران دینی و دینداران روشنفکر

نویسنده این کتاب که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده، به دنبال تبیین خاستگاه نظری روشنفکران دینی و دینداران روشنفکر می‌باشد. بر این اساس روشنفکران دینی با تأثیرپذیری از نظام سنتی غرب اعتقاد دارند که میان ما و دنیای درون فاصله‌ای هست و تقید به دین سنتی و زندگی در دنیای جدید ناممکن است، پس در پی تلفیق سنت دینی با ارزش‌های مدرن هستند.ولی دینداران روشنفکر در صدد نواندیش در دین هستند.

نویسنده این اثر رضا دهقانی است.



3. مجموعه  ایدئولوژی اصلاحات

این کتب به بررسی آراء و اندیشه‌های سیاسی جریان اصلاحات می‌پردازد. حلقه‌ی کیان با اندیشه‌پردازی عبدالکریم سروش، حلقه‌ی آیین با طرح اندیشه‌های حسین بشیریه و حلقه‌ی مصطفی ملکیان از مهم‌ترین محافل اثرگذار در اقدام و عملکرد دولت‌ اصلاحات بودند که در این  آثار مورد بررسی قرار می‌گیرند.

هر سه اثر فوق توسط حمیدرضا اسماعیلی نوشته شده و موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است.

 

4.  روشنفکری دینی و سکولار

این کتاب به بازخوانی و نقد اندیشه‌های سیاسی حلقه‌ کیان، که از سری کتاب‌های ایدئولوژی اصلاحات است، می‌پردازد. نویسنده‌ی این کتاب کاظم سام دلیری است. این کتاب هم توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

5. روشنفکران دینی، لیبرال یا دین‌مدار؟

در این کتاب نویسنده به بررسی این موضوع پرداخته است که آیا روشنفکری دینی، جریانی دین‌مدار یا لیبرال است؟ نتیجه‌گیری نویسنده این است که آن عده‌ای که به‌عنوان روشنفکران دینی مطرح هستند، گفتمان غالب آنها، گفتمان لیبرالی است و در این چارچوب درباره دین صحبت می‌کنند و هدف آنها این است که دین را سکولار کنند.

این اثر توسط جهاندار امیری تألیف و توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

علاقمندان می‌توانند برای تهیه سیر مطالعاتی  "اصلاحات و روشنفکری دینی" به پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی به نشانی www.irdc.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۳۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

هشت اثر از ایران به عنوان نامزد فهرست کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه معرفی شدند. 

به گزارش ایسنا، گروه جوایز کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه شورای کتاب کودک در جلسه داوری اسفندماه ۱۴۰۲ از میان آثار رسیده، هشت اثر را برای معرفی به دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) انتخاب کرد. 

 در بخش کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه:  

«افسانه نمکی» (کتاب حسی – لمسی) طراحی و اجرای ستاره اقتداری. این کتاب براساس روایتی از روستای کبودر آهنگ همدان بازنویسی شده. برای فعال کردن کودکان نابینا و کم‌بینا درحین خواندن کتاب از المان‌های معماری ایرانی  و ابزارهای سنتی استفاده شده است. 

«خاله می‌بافه من می‌پوشم» (کتاب حسی – لمسی) طراحی و اجرای سودا آزادی، نویسنده خط بریل ناصر مرادی. از ویژگی‌های کتاب راویت داستان توسط ﮐودکی نابیناست. از بافت‌های متنوع و حجم‌های گوناگون در ساخت اثر استفاده شده است. ظرافت اجرا و تنوع در بافت‌ها برای کودک با آسیب بینایی جذاب است. 

«روباه و زاغ» (کتاب حسی – لمسی) طراحی و اجرای سمانه نادری. بازسازی یک روایت کلاسیک  به شکل حسی - لمسی. استفاده از بافت‌های متنوع برای نمایش شخصیت‌ها و فضای داستان. ابتکار عمل در ساخت کتاب برای حرکت شخصیت‌ها به وسیله مخاطب.

 «من مترسکم ولی می‌ترسم» نویسنده احمد اکبرپور، تصویرگر مریم طهماسبی، انتشارات فاطمی، کتاب‌های طوطی. (اثر صوتی گروه جیکو، وابسته به کمیته خدمات کتابداری برای کودکان با نیازهای ویژه) 

 «تو یک جهانگردی» نویسنده شهرزاد شهرجردی، تصویرگر غزل فتح الهی، انتشارات فاطمی، کتاب‌های طوطی. (اثر صوتی گروه جیکو، وابسته به کمیته خدمات کتابداری برای کودکان با نیازهای ویژه) 

 «موزی که می‌خندید» نویسنده حمیدرضا شاه‌آبادی، تصویرگر حسن موسوی، انتشارات افق.(اثر صوتی گروه جیکو، وابسته به کمیته خدمات کتابداری برای کودکان با نیازهای ویژه) 

در این سه اثر صوتی در کنار خواندن متن از موسیقی و جلوه‌های صوتی برای انتقال بهتر مفاهیم استفاده شده و برای شنونده‌ با آسیب بینایی فضایی ایجاد می‌کند که می‌تواند داستان و تصاویر کتاب را از طریق صدا در ذهن خود تصور کند. 

در بخش کتاب با شخصیت‌های معلول:   

 «جهان مال من است» نویسنده تهمینه حدادی، تصویرگر هاله قربانی، انتشارات فاطمی، کتاب‌های طوطی. داستان با روایتی ساده به جزئیاتی از تجربیات خیال‌انگیز کودکی می‌پردازد. شخصیت‌پردازی در متن پویاست و عدم آشکارسازی و عدم تمرکز بر معلولیت کودک دیده می‌شود. 

«ترسناک‌ترین کاری که تا حالا انجام دادی چه بوده؟» نویسنده سولماز خواجه‌وند، تصویرگر مرجان وفاییان، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. داستان با شخصیتی باورپذیر، به دور از کلیشه‌ها و با برانگیختن حس پذیرش معلولیت به موضوع ترس از دیدن و بینایی می‌پردازد. 
  
داوران گروه جوایز کودکان با نیازهای ویژه شورای کتاب کودک، مرضیه شاه کرمی، سوده کریمی، مرجان ریحانیان، ماندانا رضوی زاده، میترا مؤدب، فریبا کیهانی و طاهره بشیر هستند. مسعود طاهریان( عضو نابینای گروه‌ خدمات کتابداری برای کودکان با نیازهای ویژه) نیز به عنوان مشاور در گروه حضور دارد. 

دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان هر دو سال یک بار فهرستی از کتاب‌های مناسب برای کودکان ویژه را به منظور ایجاد فرصت لذت از کتاب برای کودکان ویژه، تشویق ناشران و توسعه این نوع محصولات منتشر می‌کند. داوری نهایی در تورنتو کانادا برگزار می‌شود و آثار برگزیده در فهرست دوسالانه‌ای تحت عنوان کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه منتشر و در نمایشگاه کتاب کودک بولونیا ۲۰۲۵ به نمایش گذاشته می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود
  • معرفی کتاب «فیزیک خداباوری»
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی خوزستان انتخاب می‌شود
  • رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» در کاشان
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • سه ویژگی نخست تواصی در مسیر «اخوت»
  • دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • مطالبه رهبر انقلاب از نشر کودک و نوجوان نیازمند شتاب بیشتر است / امروز دیگر خریدن کتاب ترسناک نیست
  • جواب دانش‌آموز به ساده‌ترین سؤال دینی همه را شوکه کرد+ عکس