Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@14:27:35 GMT

سینما به عنوان میراث ارزشمند فرهنگ ایرانیان حفظ شود

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۳۹۷۳

سینما به عنوان میراث ارزشمند فرهنگ ایرانیان حفظ شود

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سینما جز فرهنگ ایرانی در جهان معاصر شناخته می‌شود و در کشور ما از معدود موضوعاتی است که در دوران معاصر در حال مطرح شدن در آن هستیم،تاکید کرد: این امانت ارزشمند باید به عنوان میراث فرهنگ ایرانیان همواره حفظ و ارتقا یابد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در آئین تکریم و معارفه رئیس پیشین و سرپرست جدید سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری ضمن قدردانی از خدمات و تلاش محمد مهدی حیدریان رئیس پیشین این سازمان، گفت: وی نسبت به وزارتخانه و حوزه سینما به خوبی ‌شناخت داشت ازاین رو این آشنایی منجر به بهره گرفتن دوباره از تجربیات او در زمان جدید وزارتخانه شد، زیرا این‌ حوزه با توجه به ویژگی‌ها و فضای خاص خود نیازمند حضور فردی آگاه در این زمینه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صالحی با اشاره به اینکه بنا داشتیم مسیری را که رئیس پیشین سازمان سینمایی آغاز کرده ادامه دهیم ولی قانون منع به کارگیری بازنشستگان به طور ناخواسته مارا مجبور به تغییردر پست ریاست این سازمان‌کرد، گفت: در بخش‌های دیگر از تجربیات اوبطور یقین بهره مند خواهیم شد.

** تحول در اقتصاد سینما گامی بلند
وی در دامه با اشاره به عملکرد حیدریان در حوزه زیر ساختی و سالن‌های سینمایی، اظهار داشت: اقتصاد سینما در زمان حضور او متحول شد از این رو حوزه تعامل سازمان سینمایی با صنوف طی یک سال و نیم گذشته مناسب بوده است وازطرفی فضای دو قطبی این حوزه در دوره گذشته از بین رفت.
عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: حوزه فضای بین‌المللی سینما که از گذشته آغاز شده بود در این دوره قوت بیشتری گرفت و حضور فیلم‌های فراوان و داوران بی‌شمار در این دوره نشان می‌دهد سینمای ایران در فضای بین‌المللی پذیرفته شده است.
صالحی اضافه کرد: نوع نگاهی که در فضای بین‌المللی به وجود آمد مشارکت در تولید فیلم با خارج از کشور، حضور عوامل فیلم و حضور درعرصه‌های مختلف را به همراه داشت که اینها مجموعا به سرمایه کشورمان در این زمینه می‌افزاید.

** نیازمند نوسازی سازمانی در حوزه سازمان سینمایی هستیم
وی با بیان اینکه حو‌زه برنامه‌گرایی و اصلاحات ساختاری در این دوره شکل بهتری گرفت، گفت: در این حوزه حتما نیاز به نوسازی سازمانی و آینده‌نگری داریم، سینمای ایران هم باید در این راستا تغییراتی داشته باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر درسال گذشته نسبت به دوره‌های پیش کم حاشیه بود، همچنین جشنواره جهانی فیلم‌فجر کمک کرد که به عنوان قطب منطقه محسوب شویم، اصلاحات جشنواره قابل توجه بود و مجموعه فعالیت سینمای کشورمان نشان می‌دهد که گروهی قوی در حال فعالیت در این زمینه هستند.

** ایجاد دریچه تازه برای حرکت در سازمان سینمایی
وی بااشاره به انتخاب حسین انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی، گفت: با توجه به ویژگی‌های وی ، می‌تواند این قطار را سرعت دهد تا به عقب بازنگردیم.
به گفته صالحی آشنایی سرپرست جدید سازمان سینمایی با وزارتخانه در این زمینه موثر است زیرا انتخاب فردی بیرون از این مجموعه کار را برای ما سخت می‌کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به ویژگی‌ها وی، تاکید کرد: ویژگی‌های فردی و مدیریتی اومی‌تواند دریچه‌های تازه‌ای را برای حرکت سازمان سینمایی به وجود بیاورد، به ویژه اینکه امسال جشنواره‌های فجر از جمله فیلم همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی است که امیدواریم در این مسیر با همراهی همکاران سینمایی موفق باشند.

** دولتی و غیردولتی،محیط داخلی و بیرونی نداشتیم
درادامه رئیس پیشین سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری نیز با تشریح برخی از اقدامات و عملکرد این سازمان در دوره خود، گفت: شکل خانوادگی سینما در این دوره تلاش کرد که دولتی و غیردولتی، محیط داخلی و بیرونی نداشته باشد و همه چیز در یک سطح از نگاه به سر ببرد، این کار سختی بود که خوشبختانه آمار نشان دهنده عملکرد مثبت در این بخش است.
محمد مهدی حیدریان افزود: خانواده سینما در قالب‌های مختلف این سازمان در حال فعالیت هستند و حضورسرپرست جدیداین نوید را می‌دهد که با شتاب بیشتری این برنامه‌ها ادامه یابد.
به گفته وی خوشبختانه فعالیت‌های سینمایی در دل مردم جای گرفته و امروز از فضای فیلم‌های اکشن و طنز فراتر رفته‌ایم و ‌نیازهای مردم به این سازمان در حال انتقال است و ما هم براساس آن‌ نیازها به سمت جلو حرکت می‌کنیم.
حیدریان در مورد اهتمام سازمان سینمایی به بخش خصوصی هم اظهار داشت: تا زمانی که بخش خصوصی پاسخ حسن اعتماد ما را بدهد ما هم همیار آن‌ها خواهیم بود. در بخش سرمایه‌گذاری جلب توجه مردم و استقبال مردم از فیلم‌ها نشان می‌دهد که برنامه‌های سازمان سینمایی در یک سال و ‌نیم گذشته موفق بوده و از این پس هم پویاتر خواهد شد.

** کمک به سینمای ایران برایم افتخار است
درادامه این آئین نیز سرپرست سازمان سینمایی ضمن تشکر ازحسن اعتماد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهارداشت: در سیاست‌هایی که دراین وزارتخانه درحوزه سینما وجود دارد کاری عالمانه و ویژه صورت گرفت.
حسین انتظامی گروهی که درسازمان سینمایی قرار دارد از لحاظ انسجام، هماهنگی، نورآوری، برنامه و حرکت رو به جلو بی‌نظیراست و برای من افتخار است که در این دوران بتوانم به سینمای ایران کمک کنم.
در پایان این آئین وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با اهدای لوح تقدیر به محمد مهدی حیدریان از خدمات و تلاش‌های وی قدردانی وحکم سرپرستی سازمان سینمایی را به حسین انتظامی ابلاغ کرد.
فراهنگ ** 9246 ** 1355 **

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي وزارت ارشاد سازمان سينمايي صالحي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۳۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکران اختصاصی فیلم «آپاراتچی» در ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  در گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی فعالین  رسانه ای و هنرمندان  ارومیه ای فیلم سینمایی «آپاراتچی» را با حضور کارگردان این اثر بطور اختصاصی تماشا کردند.

در این ویژه برنامه   که در  سینما ایران ارومیه برگزار شد بیش از ۳۰۰ نفر از خبرنگاران و هنرمندان و خانواده هایشان به تماشای فیلم سینمایی آپاراتچی نشستند.

فیلم سینمایی آپاراتچی به کارگردانی قربان علی طاهرفر، تولید مشترک سازمان سینمایی سوره حوزه هنری و بنیاد سینمایی فارابی در سال ۱۴۰۲ شمسی است.

در این اثر سینمایی داستان دلبستگی یک نفر نقاش ساختمان به هنر سینما به تصویر کشده شده است و جلیل همان نقاش عاشق سینماست که  دردسرهای ساخت اولین فیلمش به تصویر در آمده است.

 آپاراتچی نوشته حسین تراب نژاد و احسان لطفیان است که هنرمندانی همچون تورج الوند، فاطمه مسعودی فر، رضا ناجی، امین گلستانه و ولی فروتن در آن ایفای نقش کرده‌اند.

 این اثر سینمایی برنده جایزه ویژه هیئت داوران و نامزد بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر بود.

دیگر خبرها

  • فیلم‌هایی که بحران آب را به تصویر کشیده‌اند
  • قزوین قطب مستند کشور می‌شود
  • رییس حوزه هنری قزوین قائم مقام سازمان سینمایی شد
  • بیش از ۱۶ هزار همدانی در تعطیلات نوروز به سینما رفتند
  • انتقال ستاد مرکز مستند سوره به استان قزوین
  • فرهنگ و هنر استان قم از نظر زیرساخت دچار ضعف است
  • حدود هفت هزار قزوینی در تعطیلات نوروز به سینما رفتند
  • دفاع مقدس گنجینه ارزشمند تاریخ ایران است
  • اکران اختصاصی فیلم «آپاراتچی» در ارومیه
  • اکران اختصاصی فیلم سینمایی «آپاراتچی» در ارومیه