Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله روز سه شنبه خود نوشت: ' ترامپ'؛ یک مستبد جنایتکار را بخشید و جهان را ناامن تر از همیشه کرد و به خودکامگان و مستبدان جهان رخصت داد تا همچنان زنده بمانند و بر اریکه ظلم و استبداد تکیه بزنند.

به گزارش ایرنا، این روزنامه افزود:
'ترامپ' روز سه شنبه با صدور بیانیه ای در حقیقت، محور اهداف خود در جهان را ترسیم کرد: 'پول' و 'کمی هم منفعت طلبی شخصی' .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با این حساب؛ تمام آن تصاویر کاریکاتور زننده ای که از آمریکا در ذهن تمام منتقدان شکاک آمریکا می چرخد، به واقعیت بدل شد.
کاخ سفید روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای گیج کننده؛ نظر ترامپ را در ارتباط با ماجرای قتل 'جمال خاشقچی' اعلام کرد.
ترامپ در این بیانیه، نه اصلا وقعی به کشفیات سازمان 'سیا' در این پرونده گذاشت. نه اصلا بیان می کند که آیا قتل یک خبرنگار کار درستی بوده است یا نه. نه اصلا به این نکته اشاره می کند که پس مسئولیت قتل با کیست.
ترامپ در این بیانیه، فقط بر یک اصل صراحت دارد اینکه؛ او مقابل رژیم سعودی نخواهد ایستاد. هرگز این خزانه تامین'پول' ، ' نفت' و 'دست یاری' در خاورمیانه را به خطر نخواهد انداخت. 'محمد بن سلمان' را پاسخگوی این قتل نخواهد کرد.
ترامپ فقط به یک نکته اشاره می کند و با گماردن یک علامت تعجب '!' در پایان عبارت تاکید می کند :'این امکان وجود دارد که ولیعهد از این حادثه فجیع اطلاع داشته است. شاید کار او بوده. شاید هم نبوده است'.
بااین حساب؛ با تبرئه عامل قتل یک روزنامه نگار؛ هیچ تضمینی نیست که از این پس همه خبرنگاران و یا اصلا همه آمریکایی هایی که در خارج از کشور زندگی می کنند؛ جانشان در امان باشد.
خاشقچی در 'ویرجینیا' زندگی می کرد اما تبعه آمریکا نبود.
ولیعهد 33ساله عربستان؛ یک متحد آمریکا در نظر گرفته می شود و رابطه صمیمانه همچون یک خویشاوند با ترامپ و دامادش ' جرد کوشنر' دارد.
جالب است.
ترامپ بیانیه اش را با این عبارت آغاز می کند که؛ ' دنیا؛ جای بسیار خطرناکی است'.
اما، ترامپ خودش شخصا با تبرئه یک جنایتکار، جهان را خطرناکتر هم می کند. او به مستبدان و خودکامگان در عربستان و در گوشه گوشه دنیا این رخصت را می دهد تا با خاطری آسوده و معاف از هرگونه مجازات، همچنان زنده بمانند و همچنان بر اریکه ظلم و جنایت تکیه بزنند.
نوار صوتی که در اختیار ترکیه است؛ پرده از راز این قتل فجیع و بیرحمانه بر می دارد. اما حاکمان سعودی پشت سرهم دروغ می بافند و حقیقت را منکرمی شوند.حاکمان رژیم سعودی آنقدر خودرای و متکبرند که دیگر شرم و حیا و وجدان و اخلاقیات برایشان بی معناست. ترامپ آنها را بخشید، و در واقع آنها را تایید کرد.
در مجموع آنکه؛ این بیانیه به وضوح اشعار می کند که؛ نوع رابطه واشنگتن - ریاض؛ یک 'رابطه قراردادی' است.
در این جنس رابطه؛ نباید دنبال اصول و ارزشهایی همچون 'حقوق بشر' گشت. همه چیز فدای منافع ملی آمریکا می شود. در این رابطه آنچه در اولویت است، 'اول؛ آمریکا'ست.
ترامپ خودش در بیانیه می گوید:'ممکن است ما همه حقایق پیرامون قتل جمال خاشقچی را ندانیم. اما درهر صورت؛ رابطه ما با پادشاهی عربستان پابرجاست'.
موضوع این است که ترامپ، مسبب الاسباب همه وقایع شوم درخاورمیانه را فقط 'جمهوری اسلامی' می شناسد و کاری به عربستان سعودی ندارد.
او مقصر اصلی جنگ یمن را، جمهوری اسلامی می داند و می گوید که اگر ایران از یمن بیرون برود؛ عربستان هم با 'مسرت خاطر' آنجا را ترک خواهد کرد و خودش کمکهای بشر دوستانه را به یمن ارسال خواهد کرد.
تمام فریبندگی سعودی ها برای ترامپ، قراردادهای دهها میلیارد دلاری فروش سلاح است و سرمایه گذاریهایی است که ترامپ مدعی است آن را به زور از سعودی ها اخذ کرده است. اما اینها همه اغراق گویی است.
ترامپ در جایی قتل خاشقچی را 'یک قتل هولناک' می خواند اما در همین بیانیه بارها افترای سعودی ها را در مورد خاشقچی تکرار می کند و این روزنامه نگار را'یک دشمن حکومت'و'اسلامگرا' می خواند و فریبکارانه می گوید که این تعابیر درمورد خاشقچی تاثیری برذهنیت او باقی نمی گذارد.
این اولین دفعه نیست که ترامپ مطرح می کند شخصی که مورد ظلم واقع شده، فردی نیست که ارزش آن را داشته باشد که بیاییم و منافع ملی آمریکا را قربانی او کنیم.
ترامپ رهبری شایسته در مدیریت این معما را از خود سلب کرد.
حالا این مهم بر دوش کنگره است تا دست به کار شود و اجازه ندهد جایگاه معتبر آمریکا در 'دفاع از اصول و ارزشهای اخلاقی' در جهان خدشه دار شود.
ترامپ خوب می داند که با این نوع نگرش، حسابی با کنگره گلاویز خواهد شد. بیانیه او؛ منتهی به یک چالش با اعضائی از کنگره خواهد شد که بنا به دلائل سیاسی و یا هر دلیل دیگر، دوست دارند راهی متفاوت از دولت را بروند.
پس جلو بروید و سعی تان را بکنید.
اروپام**1591**1590

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي خاشقچي ترامپ تبرئه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۴۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیویورک تایمز: نابودی حماس ممکن نیست

به گزارش قدس آنلاین، جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی در دویستمین روز از جنگ به بمباران مناطق مختلف نوار غزه ادامه داده و تا بدین لحظه ده‌ها شهید و مجروح بر جای گذاشته‌اند.

روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد: «اگرچه حملات اسرائیل، تلفاتی را در غزه و میان اعضای حماس ایجاد کرد اما اسرائیل نتوانسته است به اهداف اصلی خود از جمله آزادی اسرا و نابودی کامل حماس برسد.»

با گذشت ۶ ماه از جنایات بی‌امان رژیم صهیونیستی، سوالاتی مبنی بر اینکه این رژیم چه دستاوردهایی داشته است، این جنگ چه زمانی و چگونه به اتمام خواهد رسید، در حال ایجاد تنش‌های جهانی شدیدتر درباره جنگی است که متحدان رژیم صهیونیستی را به دلیل حمایت از این رژیم متحمل پرداخت هزینه‌هایی کرده است.

تلفات نظامی اسرائیل با حدود ۲۶۰ کشته و بیش از ۱۵۰۰ زخمی از زمان شروع حمله زمینی این رژیم در هفته های پس از عملیات طوفان‌الاقصی حماس در ۷ اکتبر شروع به افزایش کرده است. مقامات اسرائیلی می گویند که حدود ۱۳۳ نفر از اسیران این عملیات هنوز زنده‌اند. اما مذاکرات برای تضمین بازگشت حداقل برخی از آنها در ازای توقف درگیری و آزادی اسرای فلسطینی با مشکل مواجه شده است. با ادامه حملات ارتش صهیونیستی در غزه  این جنگ به یک الگوی مرگبار از درگیری‌ها و حملات هوایی تبدیل شده است.

نیویورک تایمز به نقل از مقامات فعلی و سابق آمریکایی می‌نویسد: «به‌رغم خسارات سنگینی که حماس متحمل شده است، بسیاری از رهبران ارشد آن در غزه همچنان در جایگاه خود حضور دارند و در شبکه وسیعی از تونل‌های زیرزمینی مستقر هستند و آنها خودشان تصمیم‌گیرندگان مذاکرات مربوط به تبادل اسرا هستند.»

مقامات کنونی و سابق آمریکا می‌گویند که این تونل‌ها به حماس اجازه می‌دهد تا زنده بماند و پس از پایان جنگ دوباره تشکیل شود.

داگلاس لندن، بازنشسته سازمان سیا گفت: «مقاومت فلسطینی‌ها در برابر اسرائیل که توسط حماس و دیگر گروه‌های مقاومت آشکار می‌شود، به همان اندازه که یک گروه فیزیکی و ملموس از مردم است، یک ایده است. حماس هنوز توانایی، انعطاف پذیری، بودجه و صف طولانی مردمی دارد که به احتمال زیاد منتظر ثبت نام و پیوستن به آن پس از تمام جنگ‌ها و همه ویرانی ها و تمام تلفات هستند.

«داگلاس لاندن» افسر بازنشسته سیا با اشاره به مقاومت فلسطینیان و جنبش حماس گفت: «تاکنون به همان اندازه‌ای که اسرائیل به حماس آسیب زده است، حماس همچنان مقاومت، ظرفیت و بودجه خود را حفظ کرده است.»

طبق ارزیابی سالانه امنیتی منتشر شده در ماه مارس، سازمان‌های جاسوسی آمریکایی در توانایی رژیم صهیونیستی برای نابودی واقعی حماس تردید دارند.

در این گزارش آمده است: «اسرائیل احتمالا برای سال‌های آینده با مقاومت مسلحانه مداوم حماس مواجه خواهد شد. ارتش اسرائیل برای نابودی زیرساخت‌های زیرزمینی حماس که به آنها اجازه پنهان شدن و تجدید قوا می‌دهد و موجب غافلگیری نیروهای اسرائیلی می‌شود، باید بجنگد.»

مقامات آمریکایی مخفیانه می‌گویند که تنها راه برای توقف رژیم صهیونیستی درخصوص حمله زمینی به رفح، توافق آزادی اسرا می‌باشد اما مقامات صهیونیستی ادعا می‌کنند که حمله زمینی به رفح می‌تواند حماس را پای میز مذاکره بنشاند. همچنان که این گفت‌وگوها ادامه می‌یابد، خانواده اسرای صهیونیستی از رویکرد و نحوه مدیریت کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شدیدا خشمگین هستند.

روزنامه نیویورک تایمز در ادامه به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی می‌نویسد: «تونل‌های حماس تا ۱۵ طبقه زیرزمین ادامه دارد؛ شبکه‌ای از تونل‌ها که شامل اتاق‌هایی برای فرماندهان و نگهداری اسرا می‌شود. اسرائیل نتوانسته تونل‌هایی را که حماس سالها آنها را ساخته است، ویران کند.»

این روزنامه به نقل از آژانس‌های اطلاعاتی آمریکایی که نابودی حماس را محتمل نمی‌دانند، تاکید می‌کند: «حماس به طرز قابل‌توجهی قدرت رزم خود را از دست داده است و تجدید قوا زمان خواهد برد اما این بدین معنا نیست که حماس نابود شده است.»

نیویورک تایمز هم‌چنین با استناد به آنچه مقامات آمریکایی و تحلیلگران می‌گویند، نوشت: «پس از پایان جنگ، حماس احتمالا در غزه خواهد ماند اما اینکه چقدر سریع تجدید قوا خواهد کرد به تصمیمات اسرائیل در فازهای بعدی جنگ بستگی خواهد داشت.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ترامپ: پلیس باید دانشجویان مخالف اسرائیل را به شدت سرکوب کند
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویانی که مخالف (نسل‌کشی) اسرائیل در غزه هستند را به شدت سرکوب کند
  • شورش بزرگ در دانشگاه های آمریکا / حمایت واشنگتن از اسرائیل بالاخره کار دستش داد/ تلاش دولت برای سرکوب معترضان عدالتخواه با بهانه «یهودی ستیزی»
  • نیویورک‌تایمز: جنگ اوکراین برای ارتش آمریکا حکم رگه طلا را دارد
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • نیویورک تایمز: نابودی حماس ممکن نیست
  •   همۀ دوستان و دشمنانِ خاورمیانه در روایت نیویورک تایمز
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟