Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-28@21:12:19 GMT

ایجاد ۲۰۵ هزار شغل برای مددجویان کمیته امداد

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۴۷۴۶

ایجاد ۲۰۵ هزار شغل برای مددجویان کمیته امداد

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، با بیان اینکه تنها ۵ درصد از منابع اشتغال‌زایی کشور در اختیار این نهاد است، گفت: با این وجود یک سوم بیکاران کشور مددجو یا تحت حمایت کمیته امداد هستند.

به گزارش مشرق، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های حال حاضر اقتصاد ایران موضوع بیکاری است. یکی از نهادهایی که در سال‌های اخیر توانسته است در حوزه اشتغال عملکرد مناسبی از خود به نمایش بگذارد کمیته امداد امام خمینی(ره) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس تنها در سال گذشته کمیته امداد توانسته ظرفیت ۱۳۶ هزار شغل را در سرتاسر کشور ایجاد کند. کمیته امداد امام خمینی(ره) در سال جاری هم اقداماتی در این حوزه انجام داده که برای اطلاع از آنها با حجت‌الله عبدالملکی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد به گفتگو نشستیم.

بیشتر بخوانید:

متن گزارش کمیسیون ویژه درباره‌ وضعیت اشتغال

تیکه دو بازیگر به وام مسکن و ایجاد شغل! +فیلم

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، در پاسخ به این سئوال که این معاونت از چه سالی شروع به کار کرده و تاکنون توانسته چند مددجو را به خودکفایی کامل برساند؟ گفت: از سال ۷۴ معاونت اشتغال کمیته امداد به صورت رسمی شروع به کار کرده و در بازه زمانی سال‌های ۷۴ تا ۹۶ نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است که از این بین بیش از ۷۰۰ هزار نفر به اشتغال پایدار دست یافته و این امر به خودکفایی مددجویان منجر شده است.

وی افزود: این بدین معناست که خانواده مددجویانِ خودکفا شده هیچ دریافتی از کمیته امداد امام خمینی(ره) نداشته و زمینه برای بهره مندی خانواده‌های نیازمند جدید از خدمات کمیته امداد فراهم شده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره)، ادامه داد: هزینه هر خانواده به صورت میانگین برای کمیته امداد سالانه ۳ میلیون تومان است. با این احتساب رقمی معادل دو هزار و صد میلیارد تومان با اشتغال‌زایی پایدار در هزینه‌های فقرزدایی کشور صرفه جویی صورت گرفت.

عبدالملکی با بیان اینکه تاکنون رقمی معادل ۷ میلیارد تومان تسهیلات نقدی توسط شبکه بانکی کشور به مددجویان کمیته امداد امام پرداخت شده، گفت: در این مسیر ۱۸ بانک با کمیته امداد همکاری داشته‌اند و سقف تسهیلات اعطایی ۲۰ میلیون تومان بوده است. هر ساله بانک‌ها موظف می‌شوند رقمی برای این موضوع تخصیص دهند که در اکثر مواقع بانک‌ها بیش از رقم مشخص شده برای این کار اختصاص می‌دهند، از این رو همواره ما از بانک‌ها تشکر می‌کنیم.

وی افزود: تسهیلاتی که بانک‌ها به مددجویان می‌دهند به دلیل سه شاخصه بهترین نوع تسهیلات اعطایی بانک‌هاست؛ اولا این تسهیلات به شکل قرض الحسنه است، دوما به منظور اشتغال درنظر گرفته شده و از همه مهم تر اینکه تسهیلات به محروم ترین اقشار جامعه می‌رسند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه بیش از یک سوم بیکاران کشور تحت حمایت کمیته امداد هستند، گفت: به طور مستقیم یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مددجو کمیته امداد در سن اشتغال قرار دارند که بیکارند، این یعنی یک سوم حجم کل بیکاران کشور در کمیته امداد هستند و ما وظیفه اشتغال آنها را بر عهده داریم اما تنها ۵ درصد از منابع اشتغال‌زایی کشور در اختیار کمیته امداد است.

 تنها ۱ درصد تسهیلات اعطایی به مددجویان کمیته امداد معوق می‌‎شود

عبدالملکی با کم خواندن حجم معوقات بانکی مددجویان گفت: با اقداماتی که صورت گرفته سهم معوقات بانکی مددجویان کمیته امداد بین یک تا دو درصد کل تسهیلات اعطایی به آنها است در صورتی که این سهم برای تمام شبکه بانکی و تسهیلات اعطایی ده‌ها برابر این نسبت است.

وی تصریح کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) قبل از تخصیص تسهیلات به مددجو برنامه پیشکاری را اجرا می‌کند. در زمان پرداخت تسهیلات نیز نظارت و مشاوره کارشناسان کمیته امداد باعث می‌شود این تسهیلات از مسیر اصلی خود خارج نشوند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در تشریح طرح پیشکاری، گفت: قبل از اینکه یک طرح اشتغال از سوی مددجو پذیرفته شود توانایی وی برای اجرای آن طرح مورد سنجش قرار می‌گیرد و درصورتی که تشخیص داده شود مددجو شرایط اجرای آن طرح اشتغال‌زایی را ندارد دوباره به کارشناس فنی اشتغال ارجاع و شغل جدید یا مدل درآمدی جدیدی برای او طراحی می‌شود.

وی گفت: در یک سال اخیر ۲ کلان پروژه بزرگ شروع شده است؛ اول نظام هدایت شغلی و موضوع دیگر نظام راهبری شغلی؛ این دو طرح در راستای این اجرا شد که موضوع کارشناس محور بودن طرح‌های اشتغال‌‎زایی از بین برود و از دیگر ظرفیت‌های حال حاضر در اقتصاد کشور نیز در این مسیر استفاده شود.

عبدالملکی در توضیح تفاوت‌های روش قبلی کارآفرینی با رویکرد جدید کمیته امداد، گفت: پیش از این یک کارمند در مرکز عملیات اشتغال و خودکفایی یک مددجو بیکار قرار می‌گرفت و با مشاوره و تامین مالی او را هدایت می‌کرد ولی ما سعی کرده‌ایم در رویکرد جدید، راهبری تخصصی‌ مورد توجه قرار گیرد. برای این منظور ابتدا به ساکن شروع به آموزش و ارتقا سطح مهارتی کارشناسان اشتغال کردیم، بدین نحو که دوره آموزشی ۶۰ ساعته که کارشناسان در آن کوچینگ، منتورینگ، ارزیابی طرح‌های اقتصادی، بازاریابی و بازار شناسی، مدیریت فنی، قوانین کار، مدیریت منابع انسانی، روش تامین مالی خرد و  اصول و مبانی تکنیک‌‎های کارآفرینی را آموزش دیدند.

وی افزود: اقدام بعدی حذف دو سوم قواعد و ضوابط زائد حوزه اشتغال کمیته امداد بود که این اقدام به اقتضای مسائل منطقه‌‎ای و جغرافیایی صورت گرفت.

عبدالملکی افزود: طبق برنامه بالادستی کمیته امداد تا پایان سال جاری باید ۲۰۵ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شود که تاکنون بخشی از این مهم صورت گرفته و امیدواریم با همکاری بانک‌ها مانند سنوات گذشته این موضوع به صورت کامل محقق شود.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای اشتغال‌زایی مددجویان

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) درباره به کارگیری ظرفیت‌های بخش خصوصی برای اشتغال‌زایی مددجویان، گفت: این موضوع در طرح نظام راهبری شغلی پیگیری شده است. در این طرح بخشی از بار ایجاد اشتغال برای اقشار کم درآمد بر گردن توانمندان و کارآفرینان موفق قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: از کارفرمایان و کارآفرینان برای ارائه برنامه جهت اشتغال مددجویان دعوت می‌شود و درصورت تایید طرح وی و امکان ایجاد اشتغال برای مددجویان نسبت به ارایه تسهیلات به کارآفرین اقدام خواهد شد.

عبدالملکی ادامه داد: برای تسری بخشی در کشف این کارآفرینان و تایید صلاحیت آنها برای راهبری مددجویان در سال جاری، محلی تحت عنوان قرارگاه جهادی امیرالمومنین(ع) در کمیته امداد ایجاد شده است. این قرارگاه وظیفه شناسایی، ارزیابی، نظارت، هدایت، الگوسازی، مدل سازی و ترویج مشاغل را بر عهده دارد.

تسهیلات برای کارگاه‌هایی که بتوانند اشتغال پایدار برای مددجویان ایجاد کنند

وی درباره مسیر درآمد زایی بخش خصوصی در زمینه اشتغال مددجویان، گفت: اولین برنامه، قرار گرفتن مسیر منافع کارفرما در زنجیره ارزش فعالیتی است که برای مددجو ایجاد می‌شود. به این صورت که منافع و سود کارفرما در ازای خدماتی از قبیل: مشاوره، فروش یا تامین مواد اولیه محفوظ خواهد بود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، افزود: دومین برنامه پرداخت کارمزد به کار آفرینان است، به این صورت که اگر کارفرمایی بتواند مشاغل پایداری برای مددجویان ایجاد کند کارمزدی به ازای هر مددجو از طریق کمیته امداد به او تعلق می‌گیرد.

عبدالملکی ادامه داد: در روش سوم، کارآفرین به صورت خیرخواهانه و در راستای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی خود با امداد همکاری می‌کند. البته تسهیلات و آموزش مددجو بر عهده کمیته امداد امام خمینی(ره) است. در روشی دیگر، کارفرمایان در ازای بکارگیری هر مددجو می‌توانند از ۲۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه بانکی بهره‌مند شوند.

تاسیس کانون‌های خیرین کارآفرین

وی با اشاره به تاسیس کانون‌های خیرین کارآفرین، گفت: کمیته امداد با الگوگیری از تجربه موفق خیرین مدرسه‌ساز کانونی را ایجاد کرده که در آن از اساتید دانشگاه، متخصصین امور مختلف و کارفرمایان حضور دارند و در امر اشتغال‌زایی برای مددجویان ایفای نقش می‌کنند.

عبدالملکی، گفت: در این کانون آموزش، مشاوره، تامین تجهیزات، بازاریابی و فروش و موضوع نظارت بر اجرای طرح‌ها صورت می‌گیرد و همه کسانی که توان فعالیت در حوزه اشتغال را دارند می‌توانند وارد شوند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در ادامه اظهار داشت: طرح جهادگران کارآفرین هم به تازگی در دستور کار کمیته امداد قرار گرفته که در آن دانشجویان جهادگر با ادبیات و مبانی کارآفرینی آشنا می‌شوند و سپس از آنها دعوت می‌شود برای ایجاد اشتغال برای محرومان فعالیت کنند.

وی افزود: فعالیت جهادگران در دو بخش هدایت شغلی و در کنار همکاران کمیته امداد و راهبری شغلی به صورت شناسایی کارفرمایان جدید صورت می‌پذیرد.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: قانون بازنشستگان بازار سکه و ارز ظریف اشتغال بیکاری شغل کمیته امداد امام خمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۴۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۲۲ هزار بسته معیشتی میان نیازمندان

مدیرکل کمیته امداد مازندران، گفت: ۲۲ هزار بسته معیشتی میان نیازمندان مازندران توزیع شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، میثم معافی، اظهار داشت: در ایام ماه مبارک رمضان تاکنون 22 هزار بسته معیشتی به ارزش 9 میلیارد تومان میان نیازمندان مازندران توزیع شده است.

وی با اشاره به کمک خیرین و مشارکت مردمی در تهیه بسته‌های معیشتی افزود: توزیع بسته‌های معیشتی کمیته امداد میان خانواده های مددجو کمیته امداد استمرار دارد.

معافی همچنین تصریح کرد: سال گذشته  100 هزار سرپرست خانواده کمیته امداد در کشور با کمک کمیته امداد و دریافت وام 150 میلیون تومانی اشتغال به خودکفایی رسیدند که در مازندران 4 هزار سرپرست خانواده آموزش‌های مهارتی دیدند و به توانمندی اقتصادی رسیدند.

مدیرکل کمیته امداد مازندران بیان کرد: توانمندسازی 23 هزار سرپرست خانواده در طرح مهارت افزایی، کارآفرینی و آموزشی را داریم که با استفاده از تسهیلات اشتغال‌زایی در آینده نزدیک استقلال اقتصادی را برایشان به همراه دارد.

وی گفت: تاکنون جذب هزار و صد میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی توسط اداره کل کمیته امداد را داشتیم که بیش از 70 درصد این تسهیلات به جوانان جویای کار غیر مددجو امداد اختصاص یافت.

معافی افزود: متقاضیان جوان جویای کار دهک یک تا 5 می‌توانند با مراجعه به سایت (حیات) ثبت نام کرده و از تسهیلات بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توزیع ۲۲ هزار بسته معیشتی میان نیازمندان
  • توزیع ۲۲ هزار بسته معیشتی میان مددجویان کمیته امداد مازندران
  • توزیع هزار بسته سبد کالا بین مددجویان کمیته امداد خراسان رضوی
  • برگزاری جشن بهره‌مندی مددجویان روستایی از مسکن
  • توزیع یک هزار بسته معیشتی بین مددجویان کمیته امداد هریس
  • پویش «خانه دوست کجاست» در ایلام آغاز شد
  • توزیع ۱۰۰۰ بسته معیشتی بین مددجویان کمیته امداد هریس
  • عیدی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد واریز شود
  • فعالیت ۱۱۴ آشپزخانه مهدوی در خراسان شمالی
  • ۲۰۰ هزار پرس غذای گرم بین مددجویان ایلام توزیع می‌شود