Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بيرجند - ايرنا -عضو هيات علمي دانشکده کشاورزي سرايان و مخترع دستگاه برداشت گل زعفران گفت: اين دستگاه براي نخستين بار اختراع شده است و کشاورزان مي توانند از سال آينده هنگام برداشت گل زعفران در مزرعه، از مزاياي آن بهره مند شوند.

اميرحسن اسعديان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: ساخت اين دستگاه در خراسان جنوبي 6 سال به طول انجاميد چون فصل برداشت زعفران دستگاه تست مي شد اما براي رفع اشکالات بايد تا سال ديگر منتظر مي بوديم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اظهار داشت: تاکنون دستگاه هايي در دنيا براي جمع آوري زعفران اختراع شده اما يا قابليت تجاري نداشته يا ضرر زيادي به محصول مي زد يا دستگاه هايي بزرگي بوده که متناسب با مزارع زعفران ايران نبوده است.
مخترع دستگاه برداشت گل زعفران با بيان اينکه برداشت زعفران در ايران به صورت دستي انجام مي شود تاکيد کرد: اين دستگاه نخستين اختراع در جهان است که با وجود وزن کم هنگام برداشت هيچگونه آسيبي به محصول وارد نمي کند.
وي عنوان کرد: از آنجايي که برداشت گل زعفران کار بسيار سختي بوده و به صورت نشسته يا خميده در هواي سرد انجام شود بر آن شديم تا ساخت دستگاه برداشت گل زعفران را در استان پيگيري و اجرا کنيم.
اسعديان ادامه داد: از طرفي عمده کشاورزان داراي سن و سال بالايي هستند که جمع آوري گل زعفران با وجود ظرافت و حساسيت اين محصول، مشکلات عديده اي براي آنها در پي دارد.
وي با بيان اينکه برداشت گل زعفران به وسيله دست، آلودگي و بار ميکروبي زعفران را بالا مي برد يادآور شد: با استفاده از دستگاه مذکور در مدت يک ثانيه، يک متر از طول مزرعه با هر ميزان حجم گل زعفران بدون دخالت دست برداشت مي شود.
مديرعامل شرکت دانش بنيان کيان فناور فرداي شرق ادامه داد: گل زعفران بسيار حساس و فسادپذير بوده لذا بايد به سرعت از زمين برداشت شده و کلاله هاي آن از گل جدا شود در غير اينصورت کيفيت آن پايين آمده و احتمال وقوع آلودگي هاي قارچي زياد مي شود.
وي يادآور شد: اين دستگاه قادر است گل زغفران را با هر ارتفاع و طول برگ بدون مخلوط شدن علف هاي هرز گياه برداشت کند بدون اينکه فراواني محصول محدوديتي براي دستگاه ايجاد کند.
اسعديان گفت: دستگاه مذکور مجهز به سنسورهاي تشخيص بوده که علاوه بر اينکه به برگ هاي زعفران آسيب نمي زند به غنچه و پيچ هاي سفيد زعفران که در روزهاي آينده تبديل به گل مي شود نيز هيچگونه آسيبي وارد نمي کند.
وي افزود: کشاورزان براي استفاده از اين دستگاه در سال آينده مي توانند صورت قطعي يا پيش فروش ثبت نام کرده و برداشت گل زعفران خود را به اين دستگاه بسپارند.
عضو هيات علمي دانشکده کشاورزي سرايان، قيمت کنوني اين دستگاه را پنج ميليون تومان ارزيابي کرد و اظهار داشت: سال آينده بسته به نوسانات قيمت ارز ممکن است اين قيمت بالا يا پايين تر هم باشد.
وي اظهار داشت: بخشي از موتور دستگاه مذکور از خارج کشور تامين مي شود که انتظار مي رود جهاد کشاورزي استان با اختصاص يارانه يا ارز ارزان قيمت ما را در توليد انبوه آن ياري رساند.
امسال برداشت 57 تن زعفران خشک به ارزش 456 ميليارد تومان از سطح 15 هزار و 782 هکتار در خراسان جنوبي پيش بيني شده و 35 هزار و 830 کشاورز در اين زمينه فعاليت مي کنند.
خراسان جنوبي رتبه نخست زعفران با کيفيت کشور را به خود اختصاص داده است.
7557 * 6054
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۴۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمود حسینی پور عصر پنجشنبه در حاشیه آغاز آئین نشاکاری به صورت مکانیزه در آمل با تبریک به کشاورزان استان برای شروع فصل شالیزاری افزود: سخت‌ترین حوزه کشاورزی استان در حوزه برنج کاری بوده و از سوی دیگر این حوزه بیشترین مشکلات را نیز دارا است.

استاندار مازندران مازندران با اشاره به انجام اقداماتی و طی سال‌های گذشته برای رفع مشکلات شالی کاران گفت: هنوز فاصله زیادی در ارتقای بهره‌وری برنج داریم و باید به سمتی برویم که تولید برنج را مکانیزه کنیم.

حسینی پور مصرف آب را در حوزه شالیزاری و برنج مهم بر شمرد و گفت: افزایش کمیت و ارتقای کیفیت محصول برنج نیز مساله بسیار مهمی محسوب می‌شود تا با کشورهای فعال در این حوزه و در عرصه بین‌المللی رقابت داشته باشیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه طی دو سال گذشته اقدامات ویژه‌ای را انجام دادیم تصریح کرد: پایان سال گذشته با دست رئیس جمهور ودجه‌ای برای خروج بازار برنج از رکود تزریق شد و وضعیت خرید برنج ارتقا پیدا کرد.

حسینی‌پور با بیان اینکه برنجکاران باید از فروش محصول در بازار با قیمت مناسب رضایت و اطمینان داشته باشند گفت: سال گذشته به همین منظور رئیس سازمان بورس به استان سفر کرده بود و یک سری مطالعات در بورس در حال انجام است.

استاندار مازندران با بیان اینکه برنج ثروت کشاورزان آستان محسوب می‌شود، افزود: باید ارزش این محصول دیده شود و کشاورزان با این ثروت برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنند.

مازندران ۲۱۳ هزار هکتار شالیزار دارد و سالانه ۴۰ درصد برنج کشور را تأمین می‌کند. اولین آئین نشا در مازندران به صورت مکانیزه در روستای فیروزکلای آمل برگزار شد.

کد خبر 6082072

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جاری
  • شالیکاری در مازندران مکانیزه شود
  • برداشت ۴ هزار تن گندم در بوشهر + فیلم
  • اختصاص ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش جلگه رخ تربت حیدریه به کشت کلزا
  • ثبت نام کشاورزان در سامانه پهنه بندی، شرط خرید گندم
  • برداشت یکهزار تن کلزا در رامهرمز
  • خرید ۵۱ تن گندم از کشاورزان خوزستان
  • خرید توافقی ۳۱ هزار تن سیب زمینی
  • ۳۱ هزار تن سیب زمینی در اردبیل خریداری شد
  • رشد ۲۰۰ هکتاری سالانه مزارع طلای سرخ در اصفهان