Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی اسدی در گفت و گو با خبرگزاری برنا در اصفهان، درباره بازی‌های بومی و محلی استان اصفهان اظهار کرد: ما از سال 1391 توسط رستمی که دارای مدرک دکترای تربیت‌بدنی است شروع به تحقیق در مورد این بازی‌ها کردیم و در آن زمان فدراسیون نام خود را از روستایی به بومی و محلی تغییر داد تقریبا دو سال تحقیقات خود را ادامه دادیم و مجددا فدراسیون به نام فدراسیون روستایی تغییر نام پیدا کرد و ما از آن روزبازی‌های بومی و محلی را شناسایی کردیم در واقع تقریبا 180 بازی بومی استان اصفهان را به تفکیک شهرستان‌ها شناسایی و قوانینش ضبط و بعد از آن این مستندات، تبدیل به کتاب شد و مجوز آن را ارشاد گرفتیم و حدود 1000 جلد کتاب را به چاپ رساندیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:  اگر ما می‌خواستیم این 180 بازی بومی محلی را حفظ کنیم خودش یک سازمان تربیت‌بدنی مستقلی می‌خواست، چون از یک طرف بازی‌های بومی و محلی را شناسایی می‌کردیم و از طرف دیگر متولی ورزش روستایی بودیم همچنین باید بازی‌های کلاسیک را پشتیبانی می‌کردیم از طرف دیگر هم فعالیت راهبردی انجام داده بودیم در که  اگر در هم تلفیق می‌شد، سنگین بود. به هر حال بازی‌های بومی و محلی را رشته به رشته شروع کردیم هر رشته‌ای که خود فدراسیون اعلام می‌کرد در آن رشته شروع به فعالیت می‌کردیم با کمال افتخار ما اولین دوره مربیگری بازی‌های بومی و محلی درجه 3 کشور را در اردوگاه باغ ابریشم انجام دادیم همچنین 40 مربی که در حال حاضر نزدیک به 180 نفر هستند و بازی‌ها را شناسایی کردند.  هفت‌سنگ لیگ‌برتر کشوری و لیگ‌برتر و دسته یک استان در دو بخش آقایان و بانوان را دارد همچنین جوانان و بزرگسالان در این رشته فعالیت می‌کنند و مسابقه می‌دهند  روز پنج‌شنبه مسابقات دسته یک شهرستان خوانسار با حضور 12 تیم برگزار می‌شود و تیم اول تا سوم به لیگ‌برتر استان صعود می‌کند و قهرمان لیگ‌برتر استان به لیگ‌برتر کشور صعود می‌کند.

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان اصفهان ادامه داد: دال پلان ورزشی است که انحصاری برای عشایر است که به معنای سنگ و پرنده بوده و معنای امروزی آن نشانه‌گیری با سنگ است که هدف را با سنگ نشانه‌گیری می‌کنند، در گذشته  و در هوا سنگ را به پرنده می‌زدند و در حال حاضر تخته‌ها را در فاصله‌های 7 الی 14 متر سه نشانه می‌گذارند طرف در آن خط هفت متر می‌ایستد و با سنگ تخته‌ها را نشانه می‌گیرد، بازی‌های خونه به خونه، لی‌لی، یک قل دو قل بازی است که 7 نفر می‌ایستند و با ریگ بازی می‌کنند.کشتی کمرگیری، چوب و پل و .. همراه با تقریبا بیش از 30 بازی بومی و محلی فراگیر شده و اکنون در شهرستان‌ها در حال ترویج است، مسابقات شهرستانی‌استانی و کشوری هم برای آن‌ها برگزار می‌شود.

اسدی گفت: در مسابقات چوب‌کشی بانوان استان اصفهان قهرمان کشور شدند و این تیم و یکی از بانوان استان اصفهان به عنوان تیم‌ملی چوب‌کشی به مسابقات چوب‌کشی جهانی قرقیزستان اعزام شد و در واقع مسابقات جهانی این رشته هم برگزار شد، بازی‌های بومی و محلی کم کم ریتم خود را به دست می‌آورد هر چند یکسری بازی‌های بومی و محلی در کنار برگزاری مسابقاتی مانند سوارکاری تیر و کمان موسیقی‌های محلی و حماسی نیز نواخته می‌شود، در گذشته با تیر وکمان شیشه‌ها را می‌شکستند اما الان مسابقات این رشته را برگزار می‌کنند که یک بازی بومی ومحلی محسوب می‌شود و در کشور نیز رونق پیدا کرده است، این‌ها تلفیقی از موسیقی‌های حماسی، محلی و بازی‌های بومی و محلی دارد که بسیار نشاط‌آور است و همچنین هزینه آنچنانی ندارد.

به گزارش برنا؛ بازى‌هاى استان اصفهان شامل آبد، چارسنگ، آپوست بره، آدک مارک، آفتاب مهتاب، ات‌متک، اتل‌متل، استادجملو، الاکلنگ، انگشتان، اوساى کرباس پاره‌کن، اوستا خرت نلنگه، اوستا سلامی، بازى با چوب، باقالى به‌ چندمن، بالشت‌بازی، بشکن بشکنه، بیابریم بنه، پلاچفته، پیش‌پیشی، تاکوچی، تولی، جساخیزک، جن‌جنک، جفت جوالدوز، جمال جمال، جم‌جمک، چشم بندوک، چنگ‌چاله، چنگولک‌بازى (تاب‌بازی)، چوقاپلی، حمام‌بازی، خروس جنگی، خرى‌سو، خونه شیر، درخونه شاه را آب بپاش، دودی، دوزبازی، سُک‌سُک، سورى‌بازی، سه سال سنگی، شاه‌دزدبازی، شل‌کن سفت‌کن، عامویادگار، قاب‌بازی، قایم‌شدنی، کالنگ‌لنگی، کلاه بَرَک، کمربندبازی، کى بود؟ کى بود؟ من نبودم، کیه کیه درمى‌زنه، گاو - گوساله - پنیر، گردوبازی، گرگ و گله، گل‌پنبه، گندم گل‌گندم، لاک‌پشت بازی، لَپربازی، مرغکى دارم به این قرار، موش از این خانه گذشت، مهره‌بازی، نخودنخود هرکسى به‌جاى خود، نون بیار - کباب ببر، یک قل دوقل، هفت سنگ، یک مرغ دارم چندتا تخم مى‌کنه؟ است.

ق/ 2

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان اصفهان بازی کشتی موش برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۴۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صغیر اصفهانی، شاعری که اندیشه‌ای کبیر داشت

ادبیات هر ملتی آئینه تمام نمای هویت آن ملت است و تحولات ادبی همواره بر پایه دگرگونی‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شکل می‌گیرد و در حقیقت ادبیات هر دوره پاسخی است به نیازهای آن دوره و شاعران نیز مهری بر تأیید هویت آن دیار هستند و صغیر اصفهانی نیز سندی است بر تاریخ و تمدن اصفهان.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهر اصفهان با پیشینه بسیار کهن تاریخی خود از پیش از اسلام تاکنون همواره مورد توجه و تحولات و منشأ تأثیرات گوناگون در عرصه‌های مختلف بوده و بر این اساس اوضاع اقلیمی و جغرافیایی و واقع شدن اصفهان در میانه کشور، موقعیت بسیار ممتازی به این شهر بخشیده است.

در برخی از برهه‌های تاریخی این نقش بسیار پررنگ‌تر و قوی‌تر بوده و پس از اسلام نیز بر میزان توجه به این شهر افزوده شد و در طی قرن‌های متمادی علی رغم وقوع حوادث و پیدایش فراز و نشیب‌های فراوان تاریخی، نه تنها هیچ گاه از اهمیت آن کاسته نشد، بلکه در برخی مقاطع تاریخی به عنوان پایتخت ایران نیز برگزیده شد.

اولین بار در زمان آل‌بویه این شهر مرکز حکومت آل‌بویه قرار می‌گیرد و پس از آن در دوره سلجوقیان، به‌عنوان پایتخت ایران انتخاب می‌شود؛ وجود آثار متعدد معماری مربوط به عصر سلجوقی در این شهر و نیز آرامگاه برخی از بزرگان این حکومت در اصفهان، مؤید این مطلب است؛ از سویی لازم به ذکر است که ادبیات هر ملتی آئینه تمام نمای هویت آن ملت است و تحولات ادبی همواره بر پایه دگرگونی‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شکل می‌گیرد؛ و در حقیقت ادبیات هر دوره پاسخی است به نیازهای آن دوره و شاعران نیز مهری بر تأیید هویت آن دیار هستند و صغیر اصفهانی نیز سندی است بر تاریخ و تمدن اصفهان.

محمّد حسین صغیر اصفهانی ابن اسداللَّه شاعر ادیب و عارف وارسته، از مشاهیر شعرای معاصر اصفهان بود که در ۸ سالگی زبان به سرودن شعر گشود و شگفتی همگان را برانگیخت و از همان زمان «صغیر» تخلص پیدا کرد.

او اگرچه قصیده و غزل بسیار گفته اما اغلب اشعارش مدح و مرثیه چهارده معصوم (ع) است او از مداحان طراز اول اصفهان بوده و در تشکیل انجمن مداحان و تربیت و پیشرفت آنان نقش زیادی داشته و بر همین اساس حاج احمد صغیر فرزند مرحوم صغیر اصفهانی که خود نیز شاعر است، در ویژه برنامه بهار بهار با بیان اینکه صغیر اصفهانی از کودکی ذوق عرفان داشت، اظهار کرد: صغیر اصفهانی در شعرهای خود خدا را شکر می‌کند و می‌گوید افتخار می‌کنم که در کودکی خدا زبان مرا به اشعار گشود.

وی با اشاره به خصوصیات پدرش ادامه داد: صغیر اصفهانی یک پارچه حقیقت و نو دوستی بود، به طوری که از ناراحتی، خودپسندی و مواردی از این دست در وجود وی دیده نمی‌شد.

این شاعر و فرزند مرحوم صغیر اصفهانی تصریح کرد: صغیر اصفهانی همیشه سعی می‌کرد به دیگران در حد توان خدمت کند، عشق وافری به چهارده معصوم داشت و در مدح امیرالمومنین و اباعبدالله اشعار زیادی سرود.

وی با بیان اینکه صغیر اصفهانی به تخلص خود راضی بود و به آن اشاره داشت، افزود: «یک شب وی در دوره نوجوانی و زمانی که زبانشان به شعر باز شده بود در انجمن شعرا، قطعه شعری می‌خواند که برای مهمانان جالب بوده، پس از آن یکی از مهمانان به وی می‌گوید که تو اکنون صغیر هستی و این شعر را گفته‌ای و چه بهتر که همین فامیلی را داشته باشی؛» از این‌رو تخلص وی صغیر شد.

صغیر با اشاره به اینکه صغیر اصفهانی از هر سبکی شعر دارد، گفت: اینکه صغیر اصفهانی همیشه خود را کوچک می‌دانست و خضوع و خلوص داشت، او را بزرگ کرد.

وی با اشاره به بخشی از اشعار صغیر اصفهانی در خصوص قیامت اظهار کرد: قیامت روزی است که هرکس هرچه فرستاده است را می‌بیند، در همین راستا باید گفت که پدر دین باور بود و در اشعار او نیز این مورد تجلی پیدا کرده است.

کد خبر 747367

دیگر خبرها

  • جشنواره توانمندی‌های بومی، محلی و ورزشیِ روستاییان در اسلام آباد مغان
  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان
  • درخشش اصفهانی‌ها در میان برترین‌های ورزش ایران
  • جشنواره بازی‌های بومی محلی در میناب
  • جشنواره بازی های بومی محلی در میناب
  • دختر شیروانی قهرمان شطرنج‌ لیگ برتر کشور شد
  • جشنواره بازی‌های محلی بانوان در بجنورد برگزار می‌شود
  • آغاز جشنواره فرهنگی، ورزشی بازی‌های بومی محلی شهرستان لردگان
  • ایجاد نشاط اجتماعی در جوامع محلی با برگزاری مسابقات ورزشی
  • صغیر اصفهانی، شاعری که اندیشه‌ای کبیر داشت