Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@13:21:34 GMT

پزشک نیست اما طبابت می کند

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۵۴۷۴

پزشک نیست اما طبابت می کند

سنندج - ایرنا - پزشک نیست و شاید حتی یک جلد کتاب در مورد پزشکی و طبابت نیز نخوانده باشد اما روزانه ده ها نفر را ویزیت می کند، برایشان نسخه می پیچد و اعمال پزشکی بر روی آنها انجام می دهد.

به گزارش ایرنا، بر روی سر درب واحد تجاری نوشته آرایشگاه زنانه اما داخل که می شوی انواع و اقسام دستگاه هایی را می بینی که پیشتر فقط در مطب پزشکان دیده بودی، هر کسی مشغول کاری است و تنها گوشه کوچکی از سالن به کار اصلی آرایشگری اختصاص یافته که البته مشتری چندانی هم ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سالن نسبتا بزرگ آرایشگاه مملو از مشتری است، خانمی مشغول تاتو کردن ابروهایش است، سوزن را که داخل ابرویش فرو می برند از درد به خود می پیچد، با خود می گویم مگر مجبوری این همه درد را تحمل می کنی.
گوشه دیگری از سالن خانم تقریبا مسنی مشغول ماساژ دادن صورت دختر جوانی است و با دیدن دستگاه هایی که در کنارش قرار دارد متوجه می شوم فعلا در حال آماده سازی است و معلوم نیست قرار است چه بلایی بر سر صورت او بیاورد.
به قسمت دیگری از سالن که می روم اتاقک تقریبا کوچکی است که بوی خیلی تند و بدی از آن به مشام می رسد، فوری جلوی بینی ام را می گیرم و با پرسش از یکی از مشتری ها متوجه می شوم آن اتاقک مخصوص کاشت ناخن است.
در گوشه دیگری از سالن خانم دیگری روی صندلی نشسته و برای بوتاکس آماده می شود، با دیدن این صحنه ها احساس می کنم وارد مطب پزشکی شده ام اما نه، درست آمده ام فقط به نظرم شغل ها جابجا شده اند و این افراد بدون مدرک، پزشک شده و طبابت می کنند.
این سالن تنها نمونه ای از سالن های آرایش بیشتر مناطق کشور از جمله استان کردستان است که روزانه صدها نفر را برای انجام کارهای پزشکی و شبه پزشکی پذیرش می کنند.
قطعا اشتیاق و اعتماد مشتریان به آرایشگران موجب شده این افراد به خود اجازه دهند در چنین کارهای خطرناکی که هیچ سر رشته ای در آن ندارند ورود کرده و با سلامت روح و جسم مردم بازی کنند.
براستی علت این همه اشتیاق خطرناک چیست؟ آیا انجام اینگونه کارها که با سلامت انسان سر و کار دارد در سالنی که مجوزش با عنوان آرایشگر صادر شده کار صحیحی است؟
برای جواب این سوال به سراغ مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کردستان رفتم و نظراتشان را جویا شدم که در ادامه می خوانیم.

** تزریق بوتاکس، ژل و لیزر پوست در حیطه اختیار آرایشگاه ها نیست
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان می گوید: تمام مواردی که به نحوی با سلامت بدن انسان ارتباط داشته باشد باید تحت نظارت حوزه سلامت و توسط افراد متخصص انجام شود.
هومن قصری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اقدامانی نظیر بوتاکس، تزریق ژل، پاکسازی صورت از حیطه اختیارات پزشک متخصص بوده و افراد غیر متخصص حق دخالت در این حوزه را ندارند.
وی افزود: در صورت مشاهده اینگونه موارد توسط بازرسان و یا شکایت شاکی خصوصی از طریق مراجع قضایی و تعزیرات حکومتی قابل پیگرد قضایی است ضمن اینکه در سال های گذشته مواردی در این زمینه به مراجع قضایی معرفی شدند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: تیم های مشترکی از حوزه های بهداشت و درمان و حوزه نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی بطور مرتب از آرایشگاه ها بازدید می کنند.
وی یادآور شد: در صورت مشاهده هر نوع تخلف مراتب پس از بررسی در کمیسیون تعزیزات حکومتی در حوزه بهداشت و درمان به مراجع قضایی مرتبط جهت اقدام قانونی ارجاع می شود.
قصری با اشاره به اینکه سایر سازمان ها نظیر اصناف و اتحادیه آرایشگران نیز بازدیدهای مرتبی از این واحدهای صنفی دارند، گفت: در مجموع نظارت اصلی بر عهده اصناف و نظارت بر مسایل بهداشتی آرایشگاه ها نیز بر عهده مراکز بهداشت است.
وی در جواب این سوال که دستگاه هایی نظیر لیزر چگونه وارد آرایشگاه ها می شود، افزود: این دستگاه ها از طریق شرکت های واسطه ای و دلالی و خارج از چرخه توزیع قانونی در اختیار این صنف قرار می گیرد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: دستگاه های لیزر باید از نظر شرکت تولید کننده و استانداردهای مرتبط و اصالت کالا و عوارض احتمالی حتما برچسب و تاییدیه اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت را داشته باشند در حالیکه دستگاه های موجود در سالن های آرایشی فاقد این استانداردها است.

** آرایش و پیرایش وظیفه اصلی یک آرایشگر
رئیس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه کردستان نیز با بیان اینکه وظیفه یک آرایشگر تنها کارهای مربوط به آرایش و زیبایی است، تاکید کرد: هیچ آرایشگری حق ندارد در امور مربوط به پزشکی همانند لیزر و پاکسازی صورت با دستگاه دخالت کند.
پوران قادری به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از کارهایی که علیرغم برخوردهای فراوان قانونی در آرایشگاه ها بسیار انجام می شود کاشت ناخن است در حالیکه اجازه چنین کاری را به هیچ آرایشگری داده نشده است.
وی اظهار داشت: اتحادیه به هیچ عنوان مجوزی برای کاشت ناخن به آرایشگران نداده ضمن اینکه در صورت مشاهده چنین کاری پس از تذکر وسایل ضبط و متخلف به دادگاه معرفی می شود.
رئیس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه کردستان یکی دیگر از فعالیت هایی که در این واحدهای صنفی رواج یافته را تاتو اعلام کرد و یادآور شد: این کار نیز در آرایشگاه ها ممنوع است مگر اینکه فردی مدرک این کار را داشته باشد که تعداد این افراد بسیار کم است.
وی همچنین به لیزر و پاکسازی صورت در آرایشگاه ها اشاره کرد و افزود: لیزر یک کار بسیار حساس است که حتما باید توسط پزشک متخصص انجام شود بنابراین استفاده از دستگاه لیزر در هیچ آرایشگری مجاز نیست.
قادری یادآور شد: پاکسازی صورت نیز فقط زمانی در آرایشگاه ها مجاز است که از مواد گیاهی استفاده شود اما انجام این کار با استفاده از دستگاه کاملا ممنوع است.

** انجام کارهای پرخطر در آرایشگاه ها توجیه پذیر نیست
وی افزود: در مجموع انجام کارهای پرخطر که با سلامت افراد در ارتباط است نباید در آرایشگاه ها انجام شود و هیچ توجیهی را در این زمینه نمی پذیریم و در صورت مشاهده چنین مواردی اگر با تذکر حل نشود متخلف را به دادگاه معرفی می شود.
رئیس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه کردستان گفت: هیچ کدام از آرایشگاه های استان مجوز مداخله در امور پزشکی و انجام کارهای پرخطر را ندارند و هر ماه 2 نفر بازرس را برای سرکشی به این سالن ها اعزام می کنیم.
وی یادآور شد: نظارت کامل بر روی آرایشگاه های دارای مجوز صورت می گیرد لذا کارهای غیر قانونی بیشتر در آرایشگاه هایی انجام می شود که مجوز فعالیت از اتحادیه ندارند.

** آرایشگاه های فاقد مجوز پلمپ می شوند
قادری تاکید کرد: در حال حاضر 889 آرایشگاه زنانه دارای پروانه کسب در سطح استان فعالیت دارند و 84 پرونده جدید نیز در نوبت صدور مجوز قرار دارد.
وی گفت: در سال جاری با بازرسی های انجام شده و طبق گزارشات بازرسان اتحادیه حدود 20 آرایشگاه فاقد مجوز در سطح استان شناسایی شده و اخطار پلمپ گرفتند.
رئیس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه کردستان افزود: پس از شناسایی آرایشگرهای فاقد مجوز در مرحله اول از سوی اتحادیه به آنان 24 ساعت مهلت داده می شود و اگر در این مدت مراجعه نکردند به اتاق اصناف و سپس به اماکن ارجاع داده می شوند.
وی با بیان اینکه این آرایشگاه ها از طرف اماکن بازرسی و برای دریافت مجوز اخطار 15 روزه می گیرند که اگر مراجعه نکنند پلمپ خواهند شد، اظهار داشت: از اول سال جاری تاکنون 10 مورد از آرایشگاه های فاقد مجوز در استان پلمپ شده اند.

** وسایل آرایشگاه ها استرلیزه باشد
رئیس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه کردستان گفت: وسایلی که در آرایشگاه ها برای کارهای آرایشی استفاده می شود باید کاملا استرلیزه و بهداشتی باشد.
قادری یادآور شد: در این زمینه از سوی اتحادیه، معاونت غذا و دارو و اصناف بازرسی های لازم از آرایشگاه ها صورت می گیرد.
وی افزود: مواد آرایشی که برای مشتریان استفاده می شود نیز باید تاریخ دار و دارای برچسب اصالت باشد در غیر این صورت وسایل موجود در آرایشگاه ضبط می شود.
قادری همچنین به نحوه صدور مجوز برای فعالیت آرایشگران اشاره و اضافه کرد: برای تشکیل پرونده و صدور مجوز آرایشگاه پنج مدرک شامل آرایش و پیرایش، کار با مواد، متعادل سازی پوست و ابرو، کوتاهی و شنیون لازم است.
وی با بیان اینکه به افراد پایین تر از 18 سال مجوز داده نمی شود، اظهار داشت: هر آرایشگری حتی اگر یکی از این مدارک را نداشته باشد باید پس از مدت کوتاهی آن را دریافت و تحویل اتحادیه دهد.

** از سال 95 نرخ آرایشگاه ها ثابت مانده است
رئیس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه کردستان با بیان اینکه از سال 95 تاکنون هیچگونه افزایش نرخی نداشته ایم، گفت: هر چند افزایش تورم بر روی قیمت مواد آرایشی تاثیر داشته اما تاکنون افزایش نرخی خدمات برای این صنف اعلام نشده است.
وی افزود: برای تغییر نرخ آنالیزی از نرخ ها به اتاق اصناف و صنعت، معدن و تجارت فرستاده می شود و تا 10 درصد افزایش داده خواهد شد البته این درصد افزایش با این وضعیت به هیچ عنوان جوابگوی هزینه ها نیست.
قادری با بیان اینکه تا قبل از اعلام نرخ جدید هیچ آرایشگری حق افزایش ندارد، تاکید کرد: آرایشگاه های ما درجه یک و دو دارند البته تعیین نرخ آنان تفاوت چندانی با هم ندارد و افرادی که حداقل پنج سال از تاریخ کسب جوازشان گذشته باشد می توانند برای دریافت مدرک درجه یک اقدام کنند.
امید می رود نظارت های متولیان امر بر روی اینگونه اماکن بیش از پیش افزایش یابد و روزی برسد که هیچ کسی وارد کاری که سر رشته ای از آن ندارد، نشود.
7348/9102
گزارش: افسانه گلباغی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي آرايشگران خدمات پزشكي نظارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۵۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین وضعیت پزشکی ۸۵ درصد از زائران حج در گلستان

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم غریب آبادی عصر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با نزدیک شدن به موسم حج تمتع، معاینات پزشکی پیش از اعزام زائرین در ۱۰ شهرستان و در قالب ۳۹ کاروان با حضور ۹ نفر پزشک آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه در یک‌ماه گذشته معاینات چهار هزار و ۸۸۰ نفر زائر اعزامی انجام شد، افزود: با ثبت لیست اسامی در سامانه پزشکی حج و زیارت، تاکنون ۸۵ درصد زائران جهت اعزام تعیین تکلیف شده‌اند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر گلستان گفت: زائرانی که مشکل حادی نداشته باشند و سلامت آنها جهت تشرف به حج احراز شود در سامانه پزشکی حج و زیارت تأیید می‌شود و برای ادامه مراحل ثبت نام به کاروان‌ها معرفی خواهند شد.

وی ادامه داد: زائرانی که نیاز به مصرف دارو دارند، اقدام به تأمین داروهای مورد نیاز سفر کنند و از زمان معاینات تا پایان سفر مراقبت‌های لازم را تحت نظر پزشک معاین و پزشک کاروان داشته باشند.

غریب آبادی در خصوص واکسیناسیون حجاج، اظهار کرد: مقدمات آن در حال انجام است و به محض ارسال واکسن به استان و دریافت دُزهای مورد نیاز آغاز خواهد شد.

کد خبر 6077012

دیگر خبرها

  • محکومیت چشم پزشک متخلف در مشهد
  • جزییات افزایش ویزیت پزشکان اعلام شد/ پزشک متخصص ۱۸۹ هزار تومان
  • تعداد پزشکان اعزامی به حج کم شد/ ۳۸۰ پزشک عازم حج تمتع می شوند
  • ۳۸۰ پزشک عازم حج تمتع می شوند
  • تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳؛ پزشک عمومی ۱۲۶ و فوق تخصص ۲۴۱ هزار تومان
  • جزئیات افزایش ویزیت پزشکان اعلام شد ؛ از پزشک عمومی تا جراح و سزارین
  • وضعیت مصدومان‌شیمیایی سردشت بررسی شد/ ۸۰ نفر در صف ارزیابی
  • وضعیت پزشکی ۸۵ درصد از زائران حج گلستان مشخص شد
  • دانشمند بزرگ ایرانی که به ندرت نامش را شنیده‌ایم!
  • تعیین وضعیت پزشکی ۸۵ درصد از زائران حج در گلستان