Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چهارمین همایش بین‌المللی نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران،  با حضور اساتید دانشگاه‌های کشور در زمینه روابط خارجی ایران و تحولات منطقه در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد.

مجیدرضا مومنی کارشناس سیاست خارجی هند و آسیا مرکزی و قفقاز، در رابطه با اهمیت افغانستان گفت: افغانستان یک خاورمیانه یا حتی یک نظام بین الملل کوچک است و امروزه نظریه جغرافیا سیاسی هارتلند بیش از هر جای دیگری در افغانستان نمود پیدا می‌کند و حتی این کشور می‌تواند جایگزین تنگه هرمز در انتقال انرژی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره سیاست خارجی هند در قبال افغانستان اظهار کرد: هند از دولت مرکزی افغانستان حمایت کرده و برای جلوگیری از بازگشت طالبان تلاش می‌کند؛ البته پس از روی کار آمدن طالبان هند، ایران و روسیه برای مبارزه با آن اقداماتی انجام دادند و دهلی به دنبال حمایت از دولت فعلی است، در صورتی که ایران تاکید بر دولتی جامع‌تر و تکثر گرا‌تر دارد؛ البته گفتنی است ایران و افغانستان باوجود تفاوت در نگرش نسبت به مسائل، اشتراکات بسیاری هم دارند.

 کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: قدرت نگرفتن طالبان برای هند اهمیت زیادی دارد، زیرا این موضوع می‌تواند به قدرت گرفتن پاکستان منجر شود؛ اما برای ایران و روسیه گسترش نیافتن داعش در افغانستان مورد توجه بوده و لازم است هند برای کاهش حضور طالبان در افغانستان کمک کند، زیرا این کشور حلقه واسط برای تحقق بخشیدن به پروژه چابهار است.

وی در پایان گفت: از جمله عواملی که منجر به واگرایی هند و ایران می‌شود، روابط دهلی با اسرائیل است، اما باوجود تمام فراز و فرود‌ها در روابط، هر دو کشور برای تحکیم روابط خود در تلاش هستند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی سیاست خارجی برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۵۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان خواستار افزایش همکاری‌های تجاری با ازبکستان شد

الهام محمدوف سفیر آذربایجان در کابل با مولوی محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع دیدار کرد.
وزارت دفاع در یک اعلامیه ازقول مولوی محمد یعقوب مجاهد نگاشته است که بازگشایی سفارت آذربایجان در کابل یک اقدام مثبت بود و ما خواهان آغاز هرچه زودتر همکاری‌های اقتصادی و تجارتی با آذربایجان هستیم.
سفیر آذربایجان نیز تاکید کرده‌است که کشورش ضمن تقویت روابط، آماده گسترش همکاری‌ها با دولت و مردم افغانستان است.

پیش از این نیز یک هیأت رسمی ازبکستان به ریاست جمشید خواجه‌یوف، معاون نخست وزیری آن کشور برای همکاری‌های اقتصادی بیشتر به افغانستان سفر کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • طالبان خواستار افزایش همکاری‌های تجاری با ازبکستان شد
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد
  • روایت روزنامه جمهوری اسلامی از مدارا با طالبان بدون خط قرمز/ جازدن سیل به جای دادن حقابه!
  • عبدالکبیر: اتصال منطقه‌ای بدون افغانستان ممکن نیست
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • مناقشه آبی ایران و افغانستان وارد فاز جدیدی شد
  • مدارا با طالبان بدون خط قرمز! / معلمان و دغدغه معیشت/رویا فروشی برای کسب ثروت 
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند