Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@16:46:22 GMT

وجود ماهی‌های مهاجم در تالاب‌های ایران و عراق

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۶۰۷۸

وجود ماهی‌های مهاجم در تالاب‌های ایران و عراق

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گونه‌هایی از ماهی‌های مهاجم در تالاب‌های ایران و عراق مشاهده شده‌اند، گفت: در حال حاضر وجود ماهی‌های غیربومی مهاجم در تالاب شادگان، رودخانه کارون و تالاب هورالعظیم گزارش شده است.

عادل مولا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مشاهده ماهی‌های مهاجم غیر بومی در تالاب‌ها و رودخانه‌های خوزستان، اظهار کرد: ماهی‌های غیربومی مهاجم گونه‌هایی هستند که در گذشته در زیستگاه‌ها وجود نداشته‌اند و خودشان را با زیستگاه‌های جدید وفق می‌دهند که این موضوع موجب آسیب رسیدن به گونه‌های بومی و زیستگاه‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در استان خوزستان با گونه تیلاپیا از نوع زیلی مواجه هستیم؛ این ماهی‌ها ارزش اقتصادی ندارند و به زیستگاه و گونه‌های دیگر آسیب‌رسانی می‌کنند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: این ماهی همه‌چیزخوار است  و از گیاه، تخم ماهی و حتی ماهی‌های دیگر تغذیه می‌کند. همچنین ماهی تیلاپیا در هر شرایط آبی اعم از آلوده یا سالم و با هر شرایط دمایی قدرت زیست دارد. فعالیت ماهی تیلاپیا تنها در دمای زیر پنج درجه محدود می‌شود.

مولا عنوان کرد: این ماهی مهاجم غیربومی تخم ماهی‌های بومی از جمله ماهی "بنی" که تخم‌ خود را در آب رها کرده‌اند، را می‌خورند. همچنین از زیستگاه‌های ماهی‌های بومی استفاده غیرمعقول می‌کنند یعنی از پوشش گیاهی که خوراک اصلی ماهی‌های بومی است، استفاده می‌کنند و ماهی‌های بومی دچار کمبود مواد غذایی می‌شوند. این شرایط موجب می‌شود ماهی‌های بومی با افت رشد مواجه شوند.

وی تصریح کرد: راه‌های زیادی برای کنترل ماهی‌های مهاجم غیربومی وجود دارد اما عملی نیستند. تنها راه ممکن، عقیم‌سازی ماهی‌های مهاجم و غیربومی است که این کار مستلزم هزینه‌های هنگفت است و از عهده یک سازمان برنمی‌آید.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در حال حاضر در تلاش برای کنترل ماهی‌های غیربومی مهاجم در خوزستان هستیم. در این زمینه به صیادانی که مجوز صید دارند توصیه کرده‌ایم که اگر ماهی‌های تیلاپیا را صید کردند، آن را به رودخانه یا منابع آبی برنگردانند. این ماهی‌ها جزو تعداد تعیین شده برای صید صیادان محسوب نمی‌شود و صید آنها تا حدود کمی موجب کنترل تیلاپیا خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تالاب ماهي محیط زیست منطقه خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۶۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، موسی جسور گفت:  طی گشت و کنترل مشترک یگان حفاظت محیط زیست شهرستان میاندوآب و باروق  و در راستای رسیدگی به گزارشات مردمی ، دو رشته تور دام ماهیگیری به طول 500 متر از منطقه حفاظت شده تالاب سد نوروزلو کشف و جمع آوری گردید.

وی افزود : با توجه به اینکه پروانه صید و شکار توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست صادر نشده است لذا مامورین یگان حفاظت محیط زیست میاندوآب، در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی با خاطیان طبق ضوابط و مقررات زیست محیطی برخورد خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب
  • شناسایی مرغداری آلوده کننده تالاب انزلی با لاشه مرغ‌های تلف شده
  • جمهوری اسلامی «پسماند رژیم صهیونیستی» را مدیریت کرد
  • کشف محموله غیر مجاز ماهی‌های تالابی در شادگان
  • همایش ملی دانش محیط‌زیست ایران برگزار شد
  • بالغ بر ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ملی دانش محیط‌زیست ایران رسید
  • آبگیری ۹۳ درصدی تالاب شادگان
  • بهره‌مندی از هوش مصنوعی برای احیای تالاب‌های فارس
  • بهره‌مندی از هوش مصنوعی در جهت احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها
  • بنای افزایش مساحت زمین‌های کشاورزی در فارس را نداریم