Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-28@10:41:18 GMT

روند اجرای بخشنامه عفاف و حجاب در دانشگاه آزاد

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۶۳۳۱

روند اجرای بخشنامه عفاف و حجاب در دانشگاه آزاد

بر اساس سند راهبردی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که بر اساس اسناد بالادستی نظام تهیه شده است، دستورالعملی با عنوان «بخشنامه عفاف و حجاب» از سوی معاونت فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه تنظیم شد که همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید این بخشنامه برای اجرا از سوی این معاونت به واحدهای این دانشگاه ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره روند اجرای این بخشنامه اظهار کرد: این بخشنامه یک دستورالعمل جامع، دقیق و همه جانبه است و بر اساس اسناد بالادستی است که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و با کمک جمع کثیری از کارشناسان فرهنگی سراسر کشور تنظیم شده است.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این کارشناسان با دقت بسیار پیش‌نویس این دستورالعمل را بررسی کرده‌اند، گفت: در این زمینه افرادی که سال‌ها در فضای عمومی دانشگاه‌ها مشغول خدمت هستند و نیاز‌های دانشگاهی را می‌شناسند نقش آفرینی کردند و این دستورالعمل حاصل بیش از هزار ساعت کار کارشناسی است.
وی در مورد شیوه و روند اجرای این بخشنامه بیان کرد: شیوه اجرای این بخشنامه به این صورت است که نسبت به افرادی که خدایی نکرده نسبت به پوشش، رفتار و شئون اخلاقی دانشگاه، بی‌توجهی داشته‌اند، بی‌تفاوت نباشیم. روند اجرای این بخشنامه هم به این صورت است که در ابتدا به دانشجویان تذکر لسانی داده شود تا به آن‌ها یادآوری شود شان فضای آکادمیک و علمی را باید رعایت کنند. در مراحل بعد اگر دانشجویی به این تذکر توجهی نداشت، همچنان این روند ادامه می‌یابد و تذکر لسانی به دانشجو داده می‌شود. در مراحل بعدی اگر باز هم با بی‌تفاوتی دانشجو روبرو بودیم، کمیته انضباطی که کار آن رسیدگی به این امور است فعال می‌شود و تصمیم‌گیری می‌کند.
کلانتری در پاسخ به این پرسش که کمیته انضباطی متشکل از چه کسانی است، یادآور شد: در تمامی واحد‌های دانشگاه آزاد یک کارگروهی تعریف شده که متشکل از رئیس آن واحد، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاون فرهنگی در آن واحد، مسئول بسیج دانشجویی، مسئول بسیج اساتید و رئیس مرکز مشاوره است. همچنین بخش‌ها و حوزه‌های مختلفی در این کارگروه‌ها تعبیه شده که به تناسب اقتضائات بومی هر واحد بتوانند برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند و در جهت ارتقا دانشجویان گامی بردارند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد همچنین درباره سازوکار‌های سلبی این کمیته در راستای اجرای بخشنامه عفاف و حجاب و برخورد با دانشجویان خاطی، گفت: یکی از نکات حائز اهمیت در این دستورالعمل انجام کار‌های ایجابی به جای اقدامات سلبی است. در حقیقت معرفت‌افزایی دانشجویان در فضای دانشگاه درباره نوع پوشش و اهمیت آن و همچنین توجه به رفتار‌های انسانی و الهی از جمله وظایف اصلی معاونت‌های فرهنگی در ذیل این بخشنامه است. این مسئله به صورت جدی‌تر دنبال می‌شود.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که معرفت‌افزایی در این امر با چه فعالیت‌هایی همراه است، گفت: به این منظور برنامه‌هایی از جمله برپایی میزگرد‌هایی با موضوع عفاف و حجاب و نیز برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و جلسات مناظره از جمله این فعالیت‌ها خواهد بود. همچنین پخش آثار سینمایی که در این حوزه موفق بوده‌اند در دستور کار اجرای این بخشنامه است. این فعالیت‌ها در جهت بالا بردن سطح آگاهی، شناخت و معرفت دانشجویان نسبت به شئون دانشگاهی، احکام شرع مقدس اسلام، در اولویت قرار دارد.
حجت‌الاسلام کلانتری درباره میزان اثرگذاری این فعالیت‌ها یادآور شد: ممکن است تعداد انگشت‌شماری دانشجو نیز باشند که از طریق معرفت‌افزایی، دادن اطلاعات و آگاهی لازم نتوانند خود را با فضای علمی و پژوهشی تطبیق دهند که البته باید با احترام و زبان نرم به آن‌ها تذکر داده شود.
وی یکی از علت‌هایی که باعث نهایی شدن ابلاغ این دستورالعمل شد را اعتراض بسیاری از دانشجویان و نیز والدین آن‌ها نسبت به برخی رفتار‌های خلاف عرف در دانشگاه بیان کرد و گفت: لذا این دستورالعمل که طبق قانون است و بر اساس مصوبه‌هایی که سال‌هاست نهایی و ابلاغ رسمی شده، تدوین و منتشر شد.
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد در پاسخ به این پرسش که آیا به واحد‌های دانشگاه آزاد اختیار عمل برای برخورد با رفتار‌های خلاف عرف دانشجویان داده شده، گفت: تنها در مواقع خاص و نادری که به هیچ شکل اقدامات دیگر موثر واقع نمی‌شود، بله واحد‌ها می‌توانند بر اساس اختیارات قانونی خود عمل کنند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا دانشگاه دانشگاه آزاد کلانتری عفاف و حجاب بخشنامه معاونت فرهنگی دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۶۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش شورای نگهبان به ادعای یک نماینده درباره جریمه بی حجابی

به گزارش همشهری آنلاین، سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه «لایحه عفاف و حجاب هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده است» درباره طرح ادعایی از سوی یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه «تمام ارکان نظام برای جریمه بی حجابی به جمع‌بندی رسیدند» تاکید کرد: تهیه، تدوین و تصویب طرح‌ها و لوایح بر عهده دولت و مجلس است و شورای نگهبان ورودی به مباحث کارشناسی نمایندگان ندارد.

هادی طحان نظیف با اشاره به آخرین وضعیت فرآیند بررسی لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان گفت: این لایحه چندین مرتبه میان مجلس و شورای نگهبان در رفت‌وآمد بوده و آخرین اصلاحات این لایحه نیز در جلسه شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه «لایحه عفاف و حجاب هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده است»، اظهار کرد: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شده‌ است و پس از اصلاح و رفع ایرادات از سوی مجلس، مجدداً در شورای نگهبان آن را بررسی می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره طرح ادعایی از سوی یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه «تمام ارکان نظام برای جریمه بی حجابی به جمع‌بندی رسیدند» با تاکید بر اینکه تهیه، تدوین و تصویب طرح‌ها و لوایح بر عهده دولت و مجلس است و ما ورودی به مباحث کارشناسی نمایندگان نداریم، عنوان کرد: ایراداتی که نسبت به لایحه عفاف و حجاب داشتیم نیز همین موارد را شامل می‌شود. ما در اظهارنظر نسبت به مصوبات وارد مباحث کارشناسی مجلس نمی‌شویم بلکه در جاهایی که مصوبه خلاف شرع و قانون اساسی باشد، ورود می‌کنیم.

کد خبر 841017 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر ویژه زنان - حجاب شورای نگهبان

دیگر خبرها

  • خبر فوری سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب
  • واکنش شورای نگهبان به ادعای یک نماینده درباره جریمه بی حجابی
  • طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است
  • نمایشگاه عفاف‌و حجاب در موزه زاهدان افتتاح شد
  • تبلیغات شهر قزوین در حوزه عفاف و حجاب قابل قبول نیست
  • فضای تبلیغات شهر قزوین در حوزه عفاف و حجاب قابل قبول نیست
  • راه‌اندازی نمایشگاه عفاف‌ و حجاب در موزه زاهدان
  • آمار افت و خیز دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو اعلام شد/ روند رشد اعضای هیئت علمی با مرتبه استاد
  • وضعیت اخلاق مداری دانشجویان
  • عرصه عفاف و حجاب، عرصه فرهنگ سازی است