Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-26@05:51:27 GMT

دستور کار مهم بن زاید در سفر به اردن

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۶۶۴۴

دستور کار مهم بن زاید در سفر به اردن

به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «محمد بن زاید آل نهیان» ولی‌عهد ابوظبی روز سه‌شنبه (دیروز) در سفری چند ساعته وارد امان پایتخت اردن شد و با «عبدالله دوم» شاه اردن در کاخ الحسینیه دیدار کرد.

بر اساس بیانیه صادره از دیوان پادشاهی اردن، دو طرف در این دیدار تلاش‌های مربوط به احیای روند سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی را بررسی کرده و بر ضرورت پایان دادن به منازعه فلسطینی-اسرائیلی با استناد به راه‌حل دو دولت و طرح صلح عربی جهت دستیابی به تشکیل دولت مستقل فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن سال ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی تأکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طرح صلح عربی بر برقراری روابط عادی بین اعراب و رژیم صهیونیستی در ازای عقب‌نشینی این رژیم از اراضی اشغالی سال ۱۹۶۷ و تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی تأکید دارد.

در حالیکه مذاکرات صلح بین رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان از سال ۲۰۱۴ متوقف شده است اما این رژیم اقدامات دیپلماتیک علنی برای نزدیکی روابط با برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را به صورت علنی گسترش داده است.
روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» درباره سفر بن زاید به اردن نوشت که دو طرف بر ضرورت اقدام مشترک عربی و تقویت آن برای مقابله با چالش‌هایی که منطقه را تهدید می‌کند، تأکید کردند.

بن زاید و عبدالله دوم همچنین بر استمرار و رایزنی بین اردن و امارات درباره مسائل مختلف منطقه تأکید کردند و شاه اردن مدال الحسین به عنوان عالی‌ترین نشان غیرنظامی اردن را به بن زاید اهدا کرد.به نوشته این روزنامه، روابط امان و ابوظبی طی ماه‌های اخیر شاهد سردی و رکود بوده است.

منابع دیپلماتیک بر این باور هستند که بن زاید برای بررسی پاره‌ای از مسائل مشترک و مهم از جمله احیای توازن در روابط بین دو کشور و نیز هماهنگی درباره شکست رکود در روابط بین اردن و عربستان سعودی به خصوص با شخص «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی، به اردن سفر کرده است.

بنابر این گزارش، اقدام شاه اردن در عزل فرستاده شخصی خود به عربستان سعودی دارای پیام‌های سیاسی بود از جمله اینکه اردن با مشکلات عدیده‌ای در روابط با بن سلمان مواجه است موضوعی که احتمالا در دیدار بن زاید با عبدالله دوم مورد بررسی قرار گرفته است.

«عبدالله دوم» شاه اردن اخیرا پس از سفر به واشنگتن، «باسم عوض‌الله» فرستاده ویژه خود به عربستان را که از نزدیکان بن سلمان و در واقع مشاور او بود، برکنار کرد.
باسم عوض‌الله از جمله جنجالی‌ترین شخصیت‌ها در اردن است و دلیل آن هم اجرای برنامه‌های اصلاحات اقتصادی در زمان تصدی منصب وزیر برنامه‌‌ریزی و همکاری بین‌المللی است. وی پس از آن عهده‌دار منصب ریاست دیوان پادشاهی اردن شد.

عوض‌الله با کاخ سعودی نیز در ارتباط بوده و از دوستان نزدیک و مشاور «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی محسوب می‌شود و بنا به گفته منابع رسمی اردن، دوستی عوض‌الله با آل سعودی در دوره «عبدالله بن عبدالعزیز» شاه سابق سعودی کاملا مشهود بود.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۶۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌نمی‌توان برای اتفاق اصفهان عنوان «حمله» را به کار برد

وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در خصوص اتفاق اصفهان و پاسخ ایران به اسرائیل، گفت: بعد از عملیات «وعده صادق» همانطور که فرماندهان نظامی و رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح و فرمانده سپاه پاسداران اعلام کردند از این به بعد اگر اشخاص و دارایی‌های ما مورد حمله‌ی رژیم صهیونیستی قرار بگیرند جمهوری اسلامی ایران برای خودش این حق را قائل است که عمل متقابل انجام دهد.

به گزارش جماران بخش‌هایی از گفت و گوی جلال زاده را در ادامه می‌خوانید:

اتفاقی که در اصفهان افتاد را نمی‌توان عنوان «حمله» برای آن به کار برد. رژیم صهیونیستی قبلا هم از این کار‌های کودکانه و کور داشته است که جمهوری اسلامی ایران نیز در میدان پاسخ آن‌ها را داده است. حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ما در دمشق یک حمله بدیع و مخالف تمامی کنوانسیون‌ها، حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل بود که جمهوری اسلامی تصمیم گرفت یک جواب قاطع و طبق موازین بین‌المللی به آن‌ها بدهد؛ لذا طبق مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مصاحبه‌هایی که فرماندهان ما انجام دادند، هرگونه حمله رژیم صهیونیستی به امکان و دارایی‌ها جواب خواهیم داد.

در اصفهان پدافند ارتش جمهوری اسلامی به بعضی از اشیاء مشکوک شده بود و به سمت آن‌ها تیراندازی کرده بود و اصلا در قواره حمله رژیم صهیونیستی نبود. امیدارم با تمام دیوانگی‌هایی که رژیم صهیونیستی دارد به خاطر منافع کوتاه مدت خود هم که شده است، کار دیوانه‌باری انجام ندهد که این‌بار پاسخ جمهوری اسلامی نسبت به قبل متفاوت خواهد بود.

اردن باید پاسخگو باشد و در گفت و گویی که وزیر امورخارجه اردن با امیرعبداللهیان داشتند توضیحات لازم را دادند و همانجا اعلام کردند که ما اجازه حضور پرنده‌های رژیم صهیونیستی را در فضای اردن نخواهیم داد. ما در بحث دفاع از منافع ملی با هیچ کشوری تعارف نداریم و اعلام کردیم اگر ما بدانیم که رژیم صهیونیستی از امکانات کشور‌ها و پایگاه‌های آمریکا علیه منافع ما استفاده کرده قطعا با پاسخ متقابل ما مواجه خواهند شد.

دیگر خبرها

  • بلژیک سفیر رژیم صهیونیستی را احضار می‌کند
  • دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو که تبلیغاتش در اینستاگرام زیاد است
  • جمیله علم الهدی در پاکستان، «بانوی اول» شد /تصاویری از حضور در مراسم افتتاح با عینک آفتابی
  • حمایت مردم اردن از فلسطین
  • رویکرد اردن نسبت به مساله فلسطین
  • (تصاویر) جمیله علم‌الهدی، «بانوی اول ایران» در پاکستان!
  • اسرائیل؛ اسم رمز سکوت تاریخی اعراب!
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • ‌نمی‌توان برای اتفاق اصفهان عنوان «حمله» را به کار برد
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط