Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، این مرجع تقلید در دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه، بابیان اینکه شورای عالی حوزه‌های علمیه و مدیریت حوزه تاکنون شایستگی خود را به منصه ظهور و بروز رسانده است بیان داشت: مدیریت حوزه و اعضای شورای عالی قدم در جای علمایی گذاشته‌اند که در گذشته حوزه‌های علمیه را هدایت می‌کردند و امروز به‌خوبی این نقش محقق شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او تصریح کرد: کسانی که فکر می‌کنند در قم کاری انجام‌ نشده در اشتباه هستند، در حوزه علمیه قم فعالیت‌های چشم‌گیری ازجمله تألیف، تحقیق، تدریس و فعالیت‌های علمی از این قبیل بسیار اجراشده است.

آیت الله نوری همدانی گفت: معتقدیم که حوزه‌های علمیه استمرار راه انبیا و اولیای الهی است و این مبلغان هستند که در تمامی عرصه‌ها حضور دارند.

او خاطرنشان کرد: تربیت فقیه و مجتهد برای ما امری مهم است، معتقدیم در دنیا یک فقاهت وجود دارد که از سرچشمه وحی گرفته ‌شده است، آن‌ هم فقاهت اهل‌بیت (ع) که سلسله ‌مراتب به نبی مکرم اسلام (ص) برمی‌گردد.

این مرجع تقلید بیان داشت: شورای عالی حوزه‌های علمیه باید با اساتید که با طلاب رابطه نزدیک دارند، ارتباط برقرار کرده و با مشکلات طلاب از این طریق آشنا شوند.

او تأکید کرد: بسیاری از مطالب نوشته و به قانون تبدیل می‌شود؛ اما اجرا شدن مهم است، شورای عالی حوزه‌های علمیه در اجراشدن قوانین و ارتباط با اساتید به سبب درک مشکلات طلاب سعی بیشتری داشته باشند.

آیت الله نوری همدانی گفت: نظارت و بررسی خیلی مهم است؛ افرادی وجود دارند، گرچه اندکند، اما در تدریس خود به‌ویژه در درس خارج توان علمی آن‌ها کم است، شورای عالی باید در این مسئله نظارت داشته باشد.

او یادآور شد: گنجاندن درس تفسیر، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در دروس حوزه از ضروریات است، اینکه بگوییم افراد باسواد می‌شوند خود به عمق مسائل پی می‌برند اشتباه است؛ بلکه علم اساتید سبب می‌شود تا نگرشی نو در طلاب ایجاد شود.

این مرجع تقلید با اشاره به‌ضرورت دروس اخلاق در حوزه‌های علمیه گفت: طلاب قدیم از کسانی که متخلق بودند استفاده می‌کردند و از آن‌ها بهره می‌بردند و آن‌ها نیز به‌سختی در این عرصه ورود پیدا می‌کردند، گاهی یک طلبه برای استفاده اخلاقی از یک نفر به او التماس می‌کرد.

او ابراز داشت: تهجد و شب‌زنده‌داری سبب شده تا برخی متخلق به آداب الهی شوند؛ اگر اخلاق در حوزه نباشد انسان به‌جایی می‌رسد که حکم اعدام شیخ فضل‌الله نوری را تأیید و امضا می‌کند، خوب است درس‌های اخلاق نمونه، ضبط شوند و به مدارس علمیه کشور ارسال گردند.

آیت الله نوری همدانی گفت: مسئله استعداد شناسی در حوزه دارای اهمیت بالایی است و استعداد طلاب متفاوت است، درگذشته علما طلاب را همچون پدر می‌شناختند، آیت‌الله ملاعلی معصومی همدانی معروف به آیت‌الله آخوند همدانی (ره) خود به طلاب شهریه می‌داد و از همه احوال آنان باخبر بود.

او تاکید کرد: حوزه‌های شهرستان‌ها باید تقویت شود، حوزه‌های شهرستان‌های پایه حوزه قم هستند، زیرا اگر طلبه‌ای ضعیف از حیث ادبیات به قم بیاید نمی‌تواند رشد خوبی داشته باشد و ادبیات عرب در تحصیل حوزه علمیه نقش مهمی دارد.

این مرجع تقلید ضمن تاکید بر استقلال حوزه اذعان داشت: استقلال در حوزه‌های علمیه بدین معنا نیست که از نظام کناره‌گیری کنیم، بلکه حوزه نباید دولتی باشد، اما حفظ از معیارها و شاخص‌های نظام و انقلاب وظیفه ما بوده و هست.

او عنوان کرد: مردم به حوزه‌های علمیه توجه و انقلاب را به وجود آوردند؛ اما امروز حوزه باید از این اصل پاسداری کند و حوزه باید انقلابی باشد و انقلابی عمل کند، بنده با جناح‌بازی مخالفم و معتقدم حوزه بالاتر از جناح‌بازی است.

آیت الله نوری همدانی گفت: مردم‌داری و با مردم بودن وظیفه ما است، این مردم بودند که درراه انقلاب و به گفته حوزه و روحانیت جان دادند و از کشور دفاع کردند و امروز نیز مردم از حوزه و روحانیت پاسداری از نظام را انتظار دارند.

او اظهار داشت: امام خمینی (ره) می‌فرماید روزی که روحانیت و علما به دنبال  جایگاهی برای خود رفتند و از مردم جدا شدند آن روز، روز مصیبت است؛ یکی دیگر از مسائلی که شورای عالی حوزه‌های بر عهده‌دارند این است که مبانی فقهی امام خمینی (ره) را در دروس حوزه جای دهند.

این مرجع تقلید در پایان بیان داشت: افتخار ما این است که شاگرد و سرباز حضرت ولیعصر (عج) هستیم و این انقلاب را انقلابی الهی می‌دانیم و انشاء الله که این انقلاب مقدمه‌ای برای ظهور واقع شود.

لازم بذکر است در ابتدای این دیدار آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گزارشی از فعالیت های شورای عالی و افق پیش روی حوزه ارائه کرد.

پس از آن آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، گزارش از وضعیت مدیریت حوزه و حوزه های سراسر کشور ارائه نمود.

در ادامه نیز دیگر اعضای محترم شورای عالی حوزه به بحث و تبادل نظر در مباحث جاری حوزه پرداختند.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی آیت الله العظمی ادبیات امام خمینی بازی شاخص 40 سالگی انقلاب منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۶۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عروس امام خمینی درگذشت /معصومه حائری که بود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، معصومه حائری عروس امام خمینی و همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی صبح امروز پس از یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.

آنگونه که جماران روایت کرده، معصومه حائری فرزند مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و از خاندان آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری بنیان گذار حوزه علمیه قم بود.

ایشان در تاریخ ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۳۳ با حاج آقا مصطفی خمینی ازدواج کردند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899428

دیگر خبرها

  • فرزندان با استعداد خود را به حوزه های علمیه بفرستید
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • عروس امام خمینی(ره) درگذشت
  • عروس امام خمینی درگذشت /معصومه حائری که بود؟
  • اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا
  • آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • جامعه المصطفی، بازوی صادرکننده گفتمان انقلاب است
  • جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌
  • هر مدرسه علمیه، اردوگاه امام زمان(عج) است/ جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی