Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-25@23:18:44 GMT

زندگی زیر سایه تهدید رانش زمین

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۶۷۹۶

شهر گرمی از شهرهای کوهپایه ای استان اردبیل است و توپوگرافی ویژه آن ، تهدید و فرصت های خاصی برای این شهر ایجاد کرده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، یکی از تهدیدات این توپوگرافی ، خطر رانش زمین برای ساکنان محله های کوهپایه ای است . در طول سالیان گذشته در محلات مختلف این شهر شاهد رانش زمین و خسارت به اماکن شهری بوده ایم که نمونه آن محله "کتول آباد" گرمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محله کوتول آباد در دهه گذشته به دلیل رانش زمین به طور کامل تخریب شد و اکنون برای جلوگیری از رانش مجدد این منطقه جنگل کاری شده است و طبق آخرین خبرها ، شهرداری قصد دارد این محدوده را به پارک جنگلی تبدیل کند.
رانش محله کوتول آباد باعث شد مسئولان گرمی در اواخر دهه 80 ساکنان این محله را به شهرک تازه تاسیس ولیعصر (عج) در دو کیلومتری جاده جدید گرمی به اردبیل انتقال دهند و زمینه ایجاد یک محل مسکونی مناسب در محلی هموار و وسیع در نزدیکی شهر گرمی را فراهم کنند.
محله طالقانی از دیگر محله های در معرض رانش است که این تهدید در حال حاضر به مرز  بحرانی رسیده است. در گذشته برای آمادگی با بحران احتمالی ، چندین مانور در این منطقه انجام شده است. در حال حاضر جلسات برگزار شده برای بررسی مشکل این محله ، به تصمیم انجام مطالعات بیشتر ختم شده است.
تخریب بیمارستان و مدرسه محله
محله طالقانی در غرب شهر و پشت بیمارستان قدیمی واقع شده است . ساکنان آن از خطر رانش زمین ابراز نگرانی می کنند.
یکی از اهالی اظهار می کند: قبلا یک بیمارستان و یک مدرسه در این محله با رانش زمین به کلی تخریب شده اند و حالا هم خانه های اهالی ترک برداشته اشت.
ذوالفقار پناهی اضافه می کند: ما نگران امنیت خانواده خود هستیم و صاحبان 300 واحد مسکونی محله ، از مسئولان می خواهند در این زمینه تصمیم کارساز بگیرند.
یکی دیگر از اهالی عنوان می کند: ما در زمین خود قصد ساخت و ساز داشتیم و حتی مراحل اولیه مانند نقشه کشی و ریختن مصالح انجام شده است ، اما اظهارات ضد و نقیض مسئولان درباره ایمنی زمین این محله باعث شده است ما هم بلاتکلیف بمانیم و مصالح ما در زمین روی مانده است و باید مدام نگهبانی دهیم.
تشدید خطر با گودبرداری غیراصولی
«فرهاد عبدالعلی پور» مدیر کل مدیریت بحران استان اردبیل بر لزوم تعیین تکلیف مناطق رانش پذیر استان و از جمله محله طالقانی گرمی تاکید می کند و از  دستگاه های اجرایی می خواهد در نظارت بر انجام هر گونه عملیات عمرانی و گودبرداری این مناطق دقت کنند.
وی عنوان می کند: در سال های گذشته تهدید بیشتر بوده است و بعد از زهکشی تا حدودی این خطر کاهش یافته است اما باید مطالعه جدیدی با لحاظ تمامی شرایط فنی  برای ساماندهی اوضاع این محله انجام شود.
عبدالعلی پور با اشاره به اینکه نباید تا مطالعه مجدد ، ساخت و ساز جدیدی در این محله صورت پذیرد می افزاید: در مناطقی که گودبرداری غیراصولی انجام شده است خطر تهدید رانش بیشتر شده است.
وی ادامه می  دهد: در حال حاضر هدف اول ثابت ماندن وضعیت فعلی است اما باید برخی ملاحظات برای جلوگیری از تشدید وضعیت انجام شود.
عبدالعلی پور اظهار می کند: این مسئله در روزهای گذشته در کارگروه رانش و با حضور مشاوران  و دفتر فنی  مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه مطالعات انجام شده در این زمینه مربوط به ده سال قبل است و در  این مطالعه تنها مسئله رانش  مورد بررسی  قرار گرفته است.
وی ادامه می دهد: مقرر شده است با انجام مطالعات جدید و همه جانبه در کوتاه ترین زمان ممکن اطلاعات به روز رسانی و مشخص شود آیا با رعایت مسایل فنی، امکان ساخت و ساز در این محله وجود دارد یا نه.
وعده تعیین تکلیف تا هفته آینده
ابراهیم امامی فرماندار گرمی می گوید: نگرانی های ساکنان محله طالقانی و دیگر محلات در معرض رانش برای ما قابل درک است و ما تمام تلاش خود را می کنیم تا با بررسی بیشتر ، این منطقه را ایمن سازی کنیم.
وی اظهار می کند: چون مطالعات قبلی مربوط به سال 87 است ، مشاور طرح باید داده های حاصله و راهکارها و ضوابط فنی در محدوده مورد نظر را به روز رسانی کند تا بتوانیم تصمیم درست بگیریم.
امامی اظهار می کند: در هفته آینده جلسه ای از سوی دفتر استانداری با مشاور مربوطه تشکیل می شود تا موارد جمع بندی شود و شهرداری تا ارائه اظهار نظر کارشناس مشاور ، با اطلاع رسانی و نصب تابلو در محدوده رانش ، از هر گونه ساخت و ساز جلوگیری می کند.
بررسی وضعیت این محله نشان می دهد سال هاست که اهالی این محله زیر خطر رانش زندگی می کنند و ضرورت دارند مسئولان با درک تهدید این خطر تصمیم درست و سریع در این زمینه اتخاذ کنند.
 
* نویسنده : یاشار پورمجید
عکس ها از : مهدی حسینی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: گرمی رانش زمین حوادث غیر مترقبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۶۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۱۲ اصفهان/ اجرای فاز نخست پردیس خانواده به‌زودی

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان گفت: در طول دو سال گذشته حدود ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در این منطقه تعریف شده است که بخشی از آن‌ها اجرا شده و بخشی در مرحله افتتاح است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی‌اکبر رسالت امروز _سه‌شنبه چهارم اردیبهشت‌_ در دیدار شهردار اصفهان با اهالی منطقه ۱۲ در قالب برنامه «مردم سلام» که در مسجد قبای ملک‌شهر برگزار شد، اظهار کرد: این منطقه از جهت وسعت بیشترین وسعت را به خود اختصاص داده است و حاشیه‌های ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که ارتباط خوبی با مردم داشته باشیم، افزود: در همین راستا در مساجد، معابر و در شهرداری منطقه ۱۲ برنامه ملاقات مردمی برگزار شده و ارتباط خوبی با مردم وجود داشته است.

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده در محلات این منطقه گفت: در محله «محمود آباد» سعی شده است با آسفالت معابر، بخشی از مشکلات مردم در این حوزه برطرف شود.

رسالت با اشاره به وجود بزرگترین پارک در محله محمودآباد افزود: این پارک در سال ۱۴۰۲ دیوارکشی شد.

وی با اشاره به مشکل محله عاشق آباد، بن بست ترافیکی این محله و ضرورت دسترسی به خیابان امام خمینی (ره) به عنوان خواسته مردم این منطقه گفت: در محله عاشق آباد معضل ترافیکی به واسطه میدانی که مسجد وسط آن قرار دارد، به‌وجود آمده است که امسال بخشی از آزادسازی آن انجام خواهد شد، همچنین ورزشگاه بزرگ منهاجی در این منطقه افتتاح شد.

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان با اشاره به هزینه آزادسازی‌های صورت گرفته برای اجرای پروژه‌ها تصریح کرد: تنها در یک مورد ۲۵ میلیارد تومان برای آزادسازی یک خانه انجام شد و شهرک کوثر به محله عاشق‌آباد وصل خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در محله مهدیه گفت: آسفالت و اصلاح معابر و ساخت مسجدی با همکاری اهالی که به‌زودی افتتاح خواهد شد، از جمله این اقدامات است.

رسالت گفت: در محله و شهرک امیرکبیر که تعداد زیادی از صنعتگران در این بخش حاضر هستند، طی ۲ سال چهار خیابان ساخته شد که ۲ خیابان به‌طور رسمی افتتاح شد و ۲ خیابان دیگر در آینده افتتاح خواهد شد، همچنین در این محله نماد صنعت در مرکز میدان نصب شد.

وی با بیان اینکه در محله ملک‌شهر یکی از بزرگترین معضلات ترافیکی در محله علیخانی برطرف شد و پارکینگی در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد، ادامه داد: برای پیاده‌روسازی و اصلاح آسفالت اقداماتی انجام شده و فرهنگسرای جدیدی کلنگ‌زنی شده است.

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: یکی از اقداماتی که از ۱۰ سال پیش در دستور کار شهرداری منطقه بوده، تملک پردیس خانواده است که در حال حاضر ۷۰ درصد آزادسازی آن انجام شده است و فاز نخست آن به‌زودی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: در مجموع در این ۲ سال حدود ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۱۲ تعریف شده است که بخشی از آن‌ها اجرا شده و بخشی در مرحله افتتاح است.

کد خبر 747334

دیگر خبرها

  • برکت عمر انسان در سایه عمل حسنه است
  • (تصاویر) رانش زمین در جاده عباس‌آباد به کلاردشت
  • بدون خسارت بودن رانش زمین در روستای کشکک رامیان
  • ادامه جنگ اوکراین در سایه تحریم و تهدید روسیه
  • رانش زمین در جاده روستایی گلزار محمد_ یافت آباد
  • سند تک برگ ۱۴۲ میلیون مترمربع از اراضی شهر جدید امیرکبیر صادر شد
  • ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۱۲ اصفهان/ اجرای فاز نخست پردیس خانواده به‌زودی
  • سیل مرگبار در چین/ ۴ نفر جان باختند+ تصاویر
  • سند ۴۲ میلیون مترمربع از زمین‌های شهر جدید امیرکبیر اراک صادر شد
  • نرخ رهن مسکن تهران؛ رهن در محله آذری با ۳۵۰ میلیون تومان