Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@03:37:26 GMT

جایگاه الحریری در اهل سنت لبنان؛ از ادعا تا واقعیت

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۷۲۶۰

جایگاه الحریری در اهل سنت لبنان؛ از ادعا تا واقعیت

بیروت- ایرنا- در بحبوحه اختلافات بر سر اختصاص یک سهم از وزرای سنی کابینه آینده لبنان به 6 نماینده مستقل اهل سنت در پارلمان، «طلال سلمان» روزنامه نگار و تحلیلگر پرآوازه لبنانی در توئیتی اشاره کرد که این نمایندگان از بیشتر 16 نماینده حزب «المستقبل» به رهبری «سعد الحریری» رای بیشتری آورده اند.

به گزارش ایرنا، سلمان در حساب توئیتری خود، مطالبه 6 نماینده مستقل سنی را در داشتن یک کرسی وزارتی در کابینه بر حق دانست، چرا که توانسته اند رای پر شماری را به نسبت نمایندگان فراکسیون سعد الحریری نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه بدست آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پیش از این 6 نماینده سنی پارلمان لبنان که به تازگی فراکسیونی تشکیل داده اند و به سنی های مستقل 8 مارسی معروف شده اند، با دلالت بر اینکه دارای درصد قابل توجهی از آرای اهل سنت هستند، به انحصارطلبی یاران الحریری اعتراض دارند و بر اساس نتایج انتخابات و معیارهایی که برای همه نیروها و احزاب دیگر لحاظ شده، یک سهم از 6 وزیر سنی درکابینه را حق خود می دانند.
این نمایندگان رد شدن خواسته شان از سوی الحریری را «عناد» توصیف کرده و تاکید دارند که پایگاه مردمی آنها خواهان کوتاه نیامدن از حقوق سیاسی شان هستند.
در حالی که سعد الحریری از 3 خرداد امسال ماموریت یافته تا سومین دولت خود را تشکیل دهد، اما تاکنون موفق نبوده است. دلیل این عدم موفقیت او، سهم خواهی خارج از چارچوب حزب مسیحی «نیروهای لبنانی» و «سوسیالیست ترقی خواه» بود که یکی با 15 نماینده، 5وزیر می خواست و دیگری با 9 نماینده، 3 وزیر.
سرانجام اواخر مهرماه با پادرمیانی نیروهای سیاسی لبنانی و برخی دولت های خارجی، هم این دو حزب نزدیک به جبهه غربی-عربی از خواسته شان اندکی پاپس کشیدند، هم «میشل عون» و حزب نزدیکش با الحریری توافق کردند که اندازه ای از خواسته آنها را بپذیرد.
اما با حل این دو گره، اختلاف بر سر اختصاص یک سهمیه وزیر سنی به 6 نماینده خارج از دایره حزب المستقبل به تازه ترین گره تشکیل دولت تبدیل شد. حزب الله در حمایت از مطالبه این 6 نماینده سنی مذهب، از تسلیم اسامی وزرای خود به نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه خودداری کرد و «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله اعلام کرد که تا وقتی الحریری به خواسته بر حق این 6 نماینده سنی که از حمایت بخش وسیعی از جامعه لبنان برخوردارند، عمل نکند این حزب نیز که تاکنون برای تسهیل در روند تشکیل دولت بسیار تواضع نشان داده، با این کار مخالفت می کند.

**نگاهی به آرای کسب شده نمایندگان سنی در انتخابات پارلمانی لبنان
در اردیبهشت ماه گذشته مردم لبنان با قانونی جدید و بر اساس الگوی نسبیت 128 نماینده را به ساختمان میدان نجمه بیروت فرستادند. 27 تن از این نمایندگان، بر اساس تقسیم بندی های طایفه ای باید از میان اهل سنت بودند.
در صحنه سیاسی لبنان طی دو انتخابات آخر مجلس، معمولا حزب المستقبل به رهبری الحریری می توانست اکثر این 27 کرسی را بدست آورد، اما این بار انشقاق در حزب آبی لبنان و جدا شدن مهره هایی از جمله «اشرف ریفی» وزیر مستعفی دادگستری، به علاوه از نظر بسیاری نیز اقدام عربستان سعودی در ماجرای سال گذشته بازداشت الحریری در ریاض و اجبار وی به استعفا، باعث تضعیف و ریزش آرای او و یارانش شد.
سعد الحریری در بیروت که حوزه اصلی و جولانگاه وی به حساب می آمد، با کسب 20 هزار و 751 رای، پس از آرای نماینده حزب الله در جایگاه دوم ایستاد و «عدنان طرابلسی» همپیمان سنی حزب الله نیز توانست در همین حوزه با کسب 13 هزار و 18 رای، انحصار چندین ساله المستقبلی ها را در میان اهل سنت بشکند و به پارلمان راه یابد.
«نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان و از اصلی ترین چهره های المستقبل تنها 6هزار و 411رای آورد و «رولا الطبش» دیگر نماینده المستقبل نیز 6هزار و 637 رای. البته «تمام سلام» نخست وزیر پیشین لبنان هم که همسو و نزدیک به المستقبل است، 9هزار و599 رای را برای خود کرد. دیگر نماینده سنی راه یافته از بیروت «فؤاد مخزومی» با 11هزار و346 رای بود که خود را منتسب به جریان خاصی نمی داند و مستقل است.
وضعیت در دیگر حوزه ها هم دستکمی از بیروت نداشت و نمایندگان همسو با جریان مقاومت یا همان سنی های 8مارسی علی رغم تعداد کم شان، نتایج خوبی کسب کردند. «عبد الرحیم مراد» با 15هزار و111 ، «قاسم هاشم» با 6هزار و12، «الولید سکریه» با 6هزار و916، «جهاد الصمد» با 11هزار و897 و «فیصل کرامی» 7هزار و126 رای، در کنار «اسامه سعد» با 9هزار و880 خارج از دایره حزبی المستقبل و توسط مردم از شمال و جنوب و شرق لبنان، به مجلس فرستاده شدند.
در این میان «محمد القرعاوی» با 8هزار و768، «عاصم عراجی» با 7هزار و224، «ولید البعرینی» با 20هزار و426، «محمد مصطفی سلیمان» با 14هزار و911، «محمد المرعبی» با 14هزار و145، «بهیه الحریری» با 13هزار و370، «محمد الحجار» با 10هزار، «بکر الحجیری» با 5هزار و994، «عثمان علم الدین» با 10هزار و221، «سامی فتفت» با 7هزار و943، «محمد کباره» با 9هزار و600، «سمیر الجسر» با 9هزار و527، و «دیما جمالی» با 2هزار و66 رای توانستند به مجلس راه پیدا کنند.
«نجیب میقاتی» با کسب 21هزار و 300رای بالاترین رای را در میان نمایندگان سنی آورد و می توانست بازهم نخست وزیر لبنان باشد، اما به همراه 3 همپیمان خود که به مجلس راه یافتند، ترجیح داد موضع میانه درپیش گیرد و یک سهم از الحریری بگیرد. «بلال عبدالله» هم با کسب 8هزار و892 رأی به فراکسیون وابسته به حزب «ولید جنبلاط» رهبر سوسیالیست های ترقی خواه پیوست.
6نماینده سنی می گویند آیا 70 هزار نفری که به سنی های مستقل رای دادند، نمی توانند مانند آن 167 هزار نفری که به المستقبلی ها رای دادند، عادلانه در دولت وحدت ملی برای خود وزیر داشته باشند؟! مساله ای که «میشل عون» رئیس جمهوری و «جبران باسیل» رئیس حزب نزدیک به او، معتقد به آن هستند، اما معتقدند الحریری باید از کیسه و سهمیه خود خرج کند. ولی الحریری حاضر نیست تنها به 4 وزیر با احتساب خودش قانع شود.
خاورم**2054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي الحريري لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۷۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید امیرعبداللهیان بر تسریع فرآیند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، مجتبی امانی در این دیدار گزارشی از آخرین تحولات محل ماموریت و وضعیت روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و لبنان، همچنین تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و مقاومت و مردم این کشور ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: امیرعبداللهیان: موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی توقیف‌شده مورد توجه جدی ماست

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش های سفیر کشورمان، بر لزوم تداوم تلاش برای پیگیری توسعه روابط دو کشور بخصوص در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی، همچنین اهمیت جایگاه لبنان و نقش آن در محور مقاومت‌ علیه رژیم متجاوز صهیونیستی تأکید کرد.

امیرعبداللهیان بار دیگر بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس جمهور لبنان تأکید و آنان را به تسریع در این کار دعوت کرد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد:به نظر می رسد کشورهای منطقه نیز به این مهم توجه داشته و در صدد کمک به حل این موضوع هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229235 برچسب‌ها لبنان

دیگر خبرها

  • با نمایندگان مجلس در بروجرد و کوهدشت+گزارش
  • راستی‌آزمایی یک ادعا !
  • دیدار نمایندگان ایران و روسیه در آستانه سفر گروسی به تهران
  • رایزنی نمایندگان ایران و روسیه در وین
  • نماینده شیراز: طبل رسوایی غرب و غربگرا‌ها با هم به صدا در آمده است
  • اتفاقات سکوهای زنان دردسرساز شد؛ اولین اقدام کمیته انضباطی در خصوص پرسپولیس و سپاهان
  • امیرعبداللهیان بر توسعه روابط ایران و لبنان تاکید کرد
  • تاکید امیرعبداللهیان بر تفاهم در انتخاب رئیس جمهور لبنان
  • تأکید امیرعبداللهیان بر تسریع فرآیند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان
  • دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با سفیر ایران در لبنان