Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-24@11:08:12 GMT

وحدت اسلامی در منظومه فکری امام خامنه‌ای

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۷۳۶۲

وحدت اسلامی در منظومه فکری امام خامنه‌ای

در نگاه رهبر معظم انقلاب وحدت اسلامی جایگاه مهمی دارد، مجموع گفتارهای رهبر انقلاب نشانی است از اینکه ایجاد وحدت میان شیعه و سنی ریشه در اصول و مبانی انقلابی دارد که بر اساس مبانی قرآنی و تعالیم دینی پایه‌گذاری شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ در نگاه رهبر معظم انقلاب وحدت اسلامی جایگاه مهمی دارد، مجموع گفتارهای رهبر انقلاب نشانی است از اینکه ایجاد وحدت میان شیعه و سنی دغدغه دیروز و امروز ایشان به‌عنوان هدایتگر انقلاب اسلامی ایران نبوده، بلکه ریشه در اصول و مبانی انقلابی دارد که بر اساس مبانی قرآنی و تعالیم دینی پایه‌گذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"یکی از ابزارهای همیشه مورداستفاده‌ی دشمنان ملت‌های مسلمان برای اختلاف، مسئله‌ی اختلافات مذهبی، شیعه و سنی و از این قبیل بوده. دعوا درست کنند، اختلاف ایجاد کنند، برادران را به جان هم بیندازند، اختلافات را بزرگ کنند، برجسته کنند، موارد اشتراک و اتحاد را ضعیف کنند، کمرنگ کنند، یک‌چیز کوچک را بزرگ کنند، برجسته کنند؛ این‌همه نقاط اشتراک را که بین برادران سنی و شیعه هست، کوچک کنند، ضعیف کنند؛ این کاری است که دائم انجام‌گرفته است، الآن هم دارد انجام می‌گیرد.

جمهوری اسلامی از اولین روز در مقابل این توطئه ایستاده است؛ علت هم این است که ما ملاحظه‌ی کسی را نمی‌کنیم؛ این عقیده‌ی ماست. قبل از اینکه نظام اسلامی تشکیل بشود، برادران ما، بزرگان نهضت، بزرگان مبارزه‌ی انقلابی در آن روز - که هنوز خبری از حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی نبود - در جهت وحدت شیعه و سنی تلاش می‌کردند. من خودم در بلوچستان تبعید بودم. از آن زمان تا حالا با علمای سنی حنفی شهرهای بلوچستان - ایرانشهر و چابهار و سراوان و زاهدان - با آن‌هایی که بحمدالله زنده هستند، رفیقیم، نزدیکیم، صمیمی هستیم. من آنجا تبعیدی بودم، دستگاه‌ها نمی‌خواستند بگذارند تلاشی از سوی ما انجام بگیرد؛ اما درعین‌حال ما گفتیم بیائید کاری کنیم که یک نشانه‌ای از اتحاد شیعه و سنی را در این شهر نشان بدهیم؛ که این مسئله‌ی هفته‌ی وحدت - ولادت نبی اکرم در دوازدهم ربیع‌الاول به روایت اهل سنت، و در هفدهم ربیع‌الاول به روایت شیعه - آن روز به ذهن ما رسید و در ایرانشهر آن را عمل کردیم؛ یعنی از دوازدهم تا هفدهم جشن گرفتیم. این یک فکر عمیقی بوده است، مال امروز و دیروز نیست."( ۱۳۹۰/۷/۲۵ )

"هدف از این کار آن است که با شعار وحدت مسلمین، که شعار درست و ضروری‌یی هم است و من از قدیم این اعتقاد و تفکر را داشتم و دارم و آن را یک مسأله‌ی استراتژیک می‌دانم - یک مسأله‌ی تاکتیکی و مصلحتی هم نیست که حالا بگوییم مصلحت ما ایجاب می‌کند که با مسلمین غیر شیعه ارتباطات داشته باشیم - مسلمانان، بتدریج این اختلافات مذهبی و طایفه‌یی را کم کنند و از بین ببرند؛ چون در خدمت دشمنان است. ما با این انگیزه‌ی صحیح، مسأله‌ی وحدت مسلمین را در جمهوری اسلامی، یک مسأله‌ی اساسی قرار داده‌ایم."( ۱۳۶۹/۰۱/۲۶)

«معارف قرآن قطعی ترین دلیل مسلمانان برای ایجاد این اتحاد است. در بیانات رهبر عظیم الشان انقلاب آمده است:

"قرآن می‌فرماید: «واعتصموا بحبل اللَّه جمیعاً ولاتفرّقوا». اعتصام به حبل‌اللَّه برای هر مسلمان یک وظیفه است؛ اما قرآن اکتفا نمی‌کند به اینکه ما را به اعتصام به حبل‌اللَّه امر کند، بلکه به ما می‌گوید که اعتصام به حبل‌اللَّه را در هیئت اجتماع انجام بدهید؛ «جمیعاً»؛ همه با هم اعتصام کنید. و این اجتماع و این اتحاد، یک واجب دیگر است. بنابراین، علاوه بر اینکه مسلمان باید معتصم به حبل‌اللَّه باشد، باید این اعتصام را به همراه دیگرِ مسلمان‌ها و همدست با آن‌ها انجام دهد. " (۱۳۸۵/۰۵/۳۰)

 با تاملی در تاکتیک های دشمن در کشورهای اسلامی، در می یابیم که هدف اصلی آنها ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی و به دنبال آن از هم گسیختن امت اسلامی است بنابراین اساسی ترین نیاز امروز امت اسلامی حفظ وحدت میان شیعه و سنی است که بی شک تمامی هدایت ها و رهنمودهای معظم له در جهت ایجاد چنین حِصنی حصین و دژی مستحکم برای حفظ نیروهای اسلام و قوای حق و پیکار با استکبار جهانی به شمار می رود.

بیانات ایشان در دیدار میهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس وحدت اسلامی، مراد از وحدت را به خوبی تشریح می کند:

"مراد ما از وحدت اسلامی، یکی شدن عقاید و مذاهب اسلامی نیست. میدان برخورد مذاهب و عقاید اسلامی و عقاید کلامی و عقاید فقهی - هر فرقه‌ای عقاید خودش را دارد و خواهد داشت - میدان علمی است؛ میدان بحث فقهی است؛ میدان بحث کلامی است و اختلاف عقاید فقهی و کلامی می‌تواند هیچ تأثیری در میدان واقعیت زندگی و در میدان سیاست نداشته باشد. مراد ما از وحدت دنیای اسلام، عدم تنازع است: «ولاتنازعوا فتفشلوا». تنازع نباشد، اختلاف نباشد."( ۱۳۸۵/۰۵/۳۰)

"اتحاد مسلمین، به معنای انصراف مسلمین و فِرَق گوناگون از عقاید خاص کلامی و فقهی خودشان نیست؛ بلکه اتحاد مسلمین به دو معنای دیگر است که هر دوی آن باید تأمین بشود: اول این که فِرَق گوناگون اسلامی (فِرَق سنی و فِرَق شیعه) - که هر کدام فِرَق مختلف کلامی و فقهی دارند - حقیقتاً در مقابله با دشمنان اسلام، همدلی و همدستی و همکاری و همفکری کنند. دوم این که فِرَق گوناگون مسلمین سعی کنند خودشان را به یکدیگر نزدیک کنند و تفاهم ایجاد نمایند و مذاهب فقهی را باهم مقایسه و منطبق کنند. بسیاری از فتاوای فقها و علما هست که اگر مورد بحث فقهیِ عالمانه قرار بگیرد، ممکن است با مختصر تغییری، فتاوای دو مذهب به هم نزدیک شود".( ۱۳۶۸/۰۷/۲۴)

وجود نبی مکرم اسلام(ص) را بزرگترین مایه ی وحدت مسلمانان از دیرباز تا کنون دانسته و در این باره فرمودند: "چون اعتقاد آحاد مسلمانان به آن وجود اقدسِ بزرگوار، با عاطفه و عشق توأم است و لذا آن بزرگوار، مرکز و محور عواطف و عقاید همه‌ی مسلمانهاست و همین محوریت، یکی از موجبات انس دلهای مسلمین و نزدیکی فِرَق اسلامی با یکدیگر به حساب می‌آید"(۱۳۶۸/۰۷/۲۴)

به این ترتیب با پررنگ کردن نقاط اشتراک و کنار گذاشتن اختلافات بعضا احساسی در مورد اعتقادات هر دو گروه شیعه و سنی می تواند این ابزار برنده را از دست دشمنان اسلام و مستکبرین برباید که با پر رنگ کردن تفاوت ها و آتش افروزی در این میانه سعی در از هم گسیختن جامعه اسلامی دارند.

"انسجام اسلامی در یک وجه، خود ناظر به همه‌ی دنیای اسلامی است باید با هم منسجم باشند؛ باید به یکدیگر کمک کنند؛ هم دولتهای اسلامی، هم ملتهای اسلامی. و دولتهای اسلامی در استفاده‌ی از ظرفیت ملتهای اسلامی برای ایجاد این وحدت بزرگ، می‌توانند سهم و نقش داشته باشند.

چیزهایی مانع از اتحاد می‌شود. عمده‌ی آنها بعضاً کج‌فهمی‌ها و بی‌اطلاعی‌هاست؛ از حال هم خبر نداریم؛ درباره‌ی هم توهمات می‌کنیم؛ درباره‌ی عقاید هم، درباره‌ی تفکرات یکدیگر دچار اشتباه می‌شویم؛ شیعه درباره‌ی سنی، سنی درباره‌ی شیعه؛ فلان ملت مسلمان درباره‌ی آن ملت دیگر، درباره‌ی همسایه‌اش؛ سوء تفاهم‌ها، که دشمنان هم بشدت بر این سوءتفاهم‌ها دامن می‌زنند. افرادی هم متأسفانه بر اثر همین سوء فهم، سوء تحلیل، ندیدن نقشه‌ی کلی دشمن، بازیچه‌ی این بازی دشمن قرار می‌گیرند و دشمن از آنها استفاده می‌کند. گاهی یک انگیزه‌ی خیلی کوچک، انسانی را وادار می‌کند حرفی بزند، موضعی بگیرد، کاری بکند که دشمن در نقشه‌ی کلی خود از آن حرف استفاده می‌کند و شکاف را بین برادران زیاد می‌کند."( ۱۳۸۶/۰۱/۱۷)

"لیکن از یک دوره‌ای به این طرف، یک عامل دیگری هم وارد ماجرا شد و آن «استعمار» بود. نمی‌خواهیم بگوییم اختلاف شیعه و سنی همیشه مربوط به استعمار بوده؛ نه، احساساتِ خودشان هم دخیل بوده؛ بعضی از جهالتها، بعضی از تعصبها، بعضی از احساسات، بعضی از کج‌فهمیها دخالت داشته؛ لیکن وقتی استعمار وارد شد، از این سلاح حداکثر استفاده را کرد."( ۱۳۸۵/۱۰/۲۵)

با مشخص شدن ضرورت ایجاد وحدت اسلامی و پی بردن به نقش کثیف دشمن در ممانعت از ایجاد اتحاد و در بسیاری موارد اختلاف افکنی به بهانه های پوچ و واهی، بر همه لازم است که نگذاریم دشمنان اسلام به هدف شوم خود برسند. به این منظور به بیانات رهبر عزیز انقلاب اسلامی که همواره چون پدری دلسوز فرزندان خود را به برادری و مردم عزیز ایران را به همبستگی تحت لوای پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و دوستی و مودت با سایر مسلمانان جهان فراخوانده، اتکا می کنیم:

"وقتِ آن رسیده است که دنیای اسلام به خود آید و اسلام را به عنوان صراط المستقیم الهی و راه نجات انتخاب کند و در آن، با استحکام قدم بردارد. وقت آن رسیده است که دنیای اسلام، اتّحاد خود را حفظ کند و در مقابل دشمن مشترکی که همه گروههای اسلامی، آسیب آن دشمن را دیده‌اند - یعنی استکبار و صهیونیسم - به طور متّحد بایستد، شعارهای واحدی بدهد، تبلیغ واحدی بکند و راه واحدی را بپیماید. ان‌شاءاللَّه مورد تأیید پروردگار و مورد حمایت قوانین و سنن الهی هم خواهد بود و پیش خواهد رفت."( ۱۳۷۶/۰۵/۰۱)

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۷۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است

آیت الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب یکی از دلایل مقابله صهیونیست ها و استکبار جهانی با ایران اسلامی را تضعیف اسلام و امت اسلامی دانست و اظهار داشت: هیچ یک از قدرت های بزرگ و کوچک جهانی نمی توانند مشاهده کنند که اسلام به عنوان یک قدرت اثر گذار در جهان بشریت باشد و به همین جهت به عناوین مختلف با اسلام دشمنی می کنند.

آیت الله استادی، افزود: حال امت ، علما و اندیشمندان جهان اسلام چه وظایفی در این میان دارند؛ باید آگاهانه و با هوشیاری کامل و دقیق، وظایفی که دارند را به خوبی انجام دهند و آسیب ها را به خوبی رصد کرده و بشناسند.

عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم، عنوان کرد: یکی از عوامل تضعیف مسلمین نزاع واختلاف است؛ در گذشته نیز هر گونه جنگ ، خونریزی و درگیری های لفظی و تنش آفرین ریشه در اختلاف داشته است این در حالی است که این وضعیت به نفع هیچ یک از طرفین نبوده است بلکه دشمنان سود برده اند.

وی ادامه داد: صهیونیسم بین الملل و دشمنان اسلام هیچ دلسوزی نداشته و موجودیت اهل سنت و شیعه را به ضرر خود می دانند لذا از هز راه و مسیر که بتوانند اسلام را تضعیف کنند وارد می شوند.

این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه، تصریح کرد: حکام کشورهای عربی و اسلامی منطقه توجه نمایند که مصداق آب به آسیب دشمنان ریختن شکل نگیرد و با بی توجهی موجب تضعیف اسلام و تقویت دشمان نشوند.

وی در پایان تاکید کرد: باید به آنچه که اسلام ، قرآن و پیامبر خواسته اند توجه کرد و با برادری ، الفت و دوستی در کنار یکدیگر همدلی و اخوت برقرار نماییم و از هرگونه تنازع و اختلاف و جنگ دوری کرده که در واقع امری عقلانی است زیرا که جهان اسلام با وحدت موفق خواهد بود.

 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • وحدت رویه و هم‌فکری، عامل اصلی پیشبرد اهداف گزینش است
  • دشمنان وحدت و تقریب امت اسلامی را هدف گرفته اند
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب
  • افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه
  • توسعه بدون وحدت بین مسئولان و مردم امکان‌پذیر نیست
  • وحدت در بین مردم شیعه و سنی گلستان مثال زدنی است
  • هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • پوستر | رابطه با اسرائیل حرام است
  • قدرت امت اسلامی در تحقق امت واحده و ایجاد جبهه واحد در مقابل صهیونیسم جهانی است
  • راز اختلاف سنی ۱.۵ میلیون ساله یک جفت ستاره مشخص شد