Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رجب طيب اردوغان، رييس جمهوري ترکيه برخي کشورهاي غربي را به برهم زدن آرامش و ثبات در اين کشور متهم کرد.
«رجب طيب اردوغان» گفت: برخي از کشورهاي غربي در اين انديشه هستند که، چگونه آرامش و ثبات در ترکيه را برهم بزنند، اما آنان بايد بدانند که هيچ کشوري نخواهد توانست ترکيه را دچار ناآرامي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رجب طيب اردوغان طي سه سال گذشته، بارها دولت هاي غربي به رهبري آمريکا را به برهم زدن ثبات و آرامش ترکيه متهم کرده است.
بهترين نمونه براي اثبات ادعاي رئيس جمهوري ترکيه، حمايت آمريکا و برخي از دولت هاي غربي از حزب کارگران کردستان ترکيه و همچنين کردهاي سوريه و عراق است.
مقامات آنکارا بر اين باورند در شرايطي که ارتش ترکيه با تمامي امکانات خود به جنگ با کردهاي ترکيه و کردهاي منطقه رفته است، آمريکا با حمايت هاي تسليحاتي و لجستيکي از اعضاي اين گروه و ارائه مشاوره هاي نظامي به آنان، در واقع، به جنگ با اين کشور در خاورميانه رفته است.
در همين ارتباط، روزنامه يني شفق ترکيه در شماره اخير، نوشت: شواهد و اعترافات شماري از اعضاي حزب کارگران کردستان ترکيه (پ. ک. ک.) و يگان هاي مدافع خلق (ي. پ. گ.) نشان مي دهد که، آمريکا از اين گروه ها همچنان حمايت مي کند.
در حالي که، حزب کارگران کردستان ترکيه بيش از 30 سال است که عليه دولت مرکزي آنکارا مي جنگد.
اين درحالي است که، تا پيش از اين، ترکيه و آمريکا يکديگر را متحدان استراتژيک قلمداد مي کردند.
مقام هاي دولت آنکارا همچنين تاکيد دارند، فشارهاي آمريکا بويژه پس ازکودتاي نافرجام ماه ژوئيه سال 2016 ميلادي، با هدف فروپاشي و اضمحلال اقتصاد ترکيه در دستورکار قرار گرفته است.
درهمين راستا، مقام هاي ترکيه به افزايش نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملي ترکيه در برابر ارزهاي بين المللي بويژه دلار آمريکا اشاره مي کنند.
مقام هاي آنکارا براين باورند که، مشکلات اقتصادي اخير ترکيه، با برنامه ريزي هاي آمريکا و با هدف آسيب رساندن به اقتصاد ترکيه و فشارهاي هرچه بيشتر براين کشور صورت مي گيرد.
ازهمه مهم‌تر، اتهام مشارکت آمريکا در کودتاي نافرجام ماه ژوئيه سال 2016 ميلادي است که طي نزديک به سه سال گذشته بر روابط دو کشور سايه انداخته است.
مقام هاي ترکيه سفير سابق آمريکا در آنکارا را به مشارکت در کودتاي نافرجام 15 ژوييه 2016 ميلادي متهم کرده اند.
«سليمان سويلو» وزير کشور ترکيه اخيراً اعلام کرد: «جان باس» (John Bass) سفير سابق آمريکا در آنکارا درکودتاي نافرجام ماه ژوييه سال 2016 ميلادي در ترکيه مشارکت داشته و از آن حمايت کرده است.
با توجه به اختلاف هاي جاري ترکيه با آمريکا و تشديد روزافزون اين اختلاف ها، ديگر نمي توان دوکشور را متحد استراتژيک يکديگر در خاورميانه قلمداد کرد.
به همين دليل است که، به نظر مي رسد همگرايي ترکيه با روسيه و کشورهاي آسيايي و واگرايي اين کشور از آمريکا و سازمان پيمان آتلانتيک شمالي(ناتو) در دستور کار رهبران دولت آنکارا قرار گرفته است.
138/110
نويسنده: محمد علي طالبي خاکياني
کليدواژه ترکيه اردوغان

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۷۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعرض به شهر‌های عراق را نمی‌پذیریم

عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق امروز دوشنبه در دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت که عراق نمی‌پذیرد کشورش محل درگیری یا تهدیدی برای کشور‌های همسایه باشد و هر گونه تعرض به شهر‌های خود را نیز برنمی‌تابد.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) گزارش داد، رئیس جمهور هر دو کشور در این دیدار بر لزوم توقف تجاوز به غزه، حمایت از مردم فلسطین، اهمیت کاهش تنش‌ها و اتخاذ تفاهمات و گفت‌وگوی سازنده تاکید کردند.

رئیس جمهور عراق در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود بر اهمیت افزایش تلاش‌ها برای تقویت امنیت مرز‌ها و مقابله با چالش‌های تغییرات آب و هوایی، زیست محیطی و بحران آب تاکید کردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز دوشنبه وارد عراق شد و محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق از بدو ورود از اردوغان استقبال کرد.

دفتر اطلاع رسانی محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در این خصوص اعلام کرد: السودانی و رئیس جمهور ترکیه در این سفر، پرونده‌های آب، اقتصاد، امنیت و پروژه جاده توسعه مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد. همچنین توافقنامه چارچوب راهبردی میان دو کشور با هدف توسعه شراکت اقتصادی و تجاری امضا خواهد شد.

اردوغان پس از دیدار با رئیس جمهور عراق در کاخ دولتی در بغداد با محمد شیاع السودانی نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو کرد.

اردوغان پس از آن به اربیل می‌رود. این سفر بعد از ۱۲ سال انجام گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • اسرائیل در تلاش برای لغو دیدار بایدن و اردوغان است
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • السودانی: امنیت ترکیه و عراق به هم گره خورده است/ اردوغان: برپایی کشور فلسطین کلید صلح است
  • خیز بغداد و آنکارا برای توسعه همه جانبه رابطه / در سفر کم سابقه اردوغان به عراق چه می گذرد؟ / نفت، آب و تروریسم مهم ترین پرونده های روز میز مذاکرات دوجانبه
  • قدس در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد؛ تحرکات دولت اردوغان برای بازتعریف نقش ترکیه در موضوع فلسطین
  • تعرض به شهر‌های عراق را نمی‌پذیریم
  • حریت: پس از سفر اردوغان به عراق، عملیات زمینی علیه پ‌ک‌ک آغاز می‌شود
  • عملیات زمینی گسترده ترکیه علیه گروه‌های کُرد در عراق؛ زمان حمله مشخص شد
  • اردوغان وارد عراق شد
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان