Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-04@22:44:07 GMT

50 کشته در حمله انتحاری به مراسم مذهبی در کابل

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۷۷۳۰

50 کشته در حمله انتحاری به مراسم مذهبی در کابل

به گزارش جام نیوز، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد؛ حمله به اجتماع صدها نفره‌ای از طلبه‌ها و دانشجویان مذهبی در کابل، پایتخت افغانستان، دست‌کم ۵۰ کشته بر جای گذاشت. عامل این حمله یک بمب‌گذار انتحاری بوده و اقدام او همچنین ۷۲ نفر را نیز مجروح ساخته است.

 

این حمله روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان به مراسمی انجام شده که به مناسبت میلاد پیامبر اسلام در کابل برگزار شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان، بیش از ۲۰ نفر از مجروحان شرایط جسمانی وخیمی وخیمی دارند و این آمار ممکن است افزایش پیدا کند.

 

بمب‌گذار انتحاری موفق شده بود خود را به سالن عروسی برساند که این بار طلبه‌ها، دانشجویان مذهبی و روحانیون افغان به مناسبت میلاد پیامبر اسلام در آنجا جضور یافته بودند.

 

بشیر مجاهد، سخنگوی رئیس پلیس افغانستان، گفت: «متاسفانه قربانیان این حمله همگی دانشجویان و پژوهشگران مذهب بودند که با حضور در آنجا تولد محمد پیامبر را گرامی داشتند.» به گفته وی، از پلیس خواسته نشده بود که امنیت مراسم را تامین کند و بمب‌گذار به راحتی توانسته بود خود را به سالن برساند.

 

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما طالبان و گروه خلافت اسلامی موسوم به داعش، قبل از این بارها تجمعات مذهبی در افغانستان را هدف قرار گرفته بودند. شورای علمای افغانستان که دربرگیرنده رهبران مذهبی افغانستان است حملات انتحاری را حرام اعلام کرده است.

 

لازم به ذکر است که آمریکا در سال 2001 میلادی و پس از حملات 11 سپتامبر در همان سال به افغانستان حمله کرد که تا کنون حضور نظامی خود را در این کشور حفظ کرده است، اما از آن زمان تاکنون امنیت به این کشور بازنگشته است و بارها عملیات انتحاری و همچنین حمله به شهرها و روستاهای افغانستان انجام شده است و بسیاری از مناطق این کشور دوباره به دست طالبان افتاده است.

 

دویچه وله در تاریخ 07.10.2018 در گزارشی در این مورد می‌نویسد: یکی از اهداف اصلی ایالات متحده از حمله به افغانستان، سرنگون کردن رژیم طالبان بود؛ زیرا این گروه از شبکه تروریستی القاعده حمایت می‌کرد. شبکه‌ای که در آن زمان متهم اصلی حمله بر برج‌های تجارت جهانی بود. نیروهای ویژه امریکایی بالاخره پس از یک دهه جنگ در افغانستان توانستند اسامه بن لادن رهبر این شبکه را در مخفیگاهش در ابیت آباد پاکستان بکشند.

 

اما ۱۷ سال پس از حمله امریکا به افغانستان، طالبان بار دیگر به دروازه‌های کابل رسیده‌اند، جنگجویان این گروه در ولسوالی‌های کابل حضور دارند و حالا می‌توانند شهرها را سقوط دهند و شاهراه‌ها را مسدود کنند. ولی الله شاهین کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید مردم فکر می‌کردند که با حضور امریکا امنیت در افغانستان تامین می‌شود، ولی این برداشت نادرست بود: «در آن زمان وعده‌هایی برای مردم داده شده بود. اما متاسفانه آن وعده‌ها دروغ بود و حالا مردم در قریه‌ها بمباران می‌شوند.»

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: انتحاری آمریکا افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۷۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است

معاون ریاست عمومی اطلاعات طالبان اعلام کرد حضور گروه تروریستی داعش در افغانستان به کمترین حد و به صفر نزدیک شده است.

رحمت الله نجیب، معاون ریاست عمومی اطلاعات طالبان گفت گروه تروریستی داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است.

نجیب تأکید کرد داعش در افغانستان حضور ندارد اما در برخی موارد مخفیانه کارهایی انجام می‌دهد ‌بنابراین باید مردم هوشیار باشند.

پیش از این نیز ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرده بود داعش در افغانستان در حال تقویت نیست و توانایی جذب نیرو را نیز ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ماجرای تظاهرات کم‌سابقه علیه حکومت طالبان در افغانستان
  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است
  • تظاهرات کم‌سابقه علیه طالبان در بدخشان افغانستان
  • گرامیداشت از سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در کابل
  • استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم
  • کشته و زخمی شدن ۱۵۴ نفر در حملات داعش در افغانستان
  • حملات داعش در افغانستان بیش از ۱۵۰ کشته و زخمی برجای گذاشته است
  • بازخوانی یک جنایت
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان