Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله عبدالکریم بی‌آزار شیرازی، قرآن‌پژوه و استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: مسئله وحدت یکی از ضروریات دین آسمانی یعنی اسلام حنیف است. اگر بر روی توحید هم تا این میزان تأکید و تکیه شده است، معنایش این است که توحید باید خروجی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته باشد که همان وحدت و صداقت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه توحید و نتایج آن در آیات قرآن به میزان زیادی منعکس است، افزود: اساساً پیامبران برای رفع اختلاف میان مردم و ایجاد وحدت مبعوث شدند و امامت هم برای ایجاد وحدت حول محورهای مشترک است، به همین دلیل حضرت زهرا(س) در خطبه تاریخی خویش فرمودند که فلسفه امامت، برقراری وحدت امت است.

بی‌آزار شیرازی با بیان اینکه خروجی امت توحیدی، کاهش گناهان و اختلاف است، بیان کرد: اگر در جامعه‌ای دروغ و بی‌صداقتی، اختلاس و رعایت نشدن حقوق دیگران زیاد است، نشان می‌دهد روح دینداری حقیقی در چنین جامعه‌ای رو به رشد نیست و جوامع اسلامی متأسفانه به این بلیه مبتلا هستند.

بی‌آزار شیرازی با بیان اینکه وحدت در آیات زیادی از قرآن وجود دارد به ریشه اختلاف‌ها اشاره و اظهار کرد: براساس آیات قرآن بغی، افزون‌خواهی، حسادت، تکبر و خودبرتربینی عامل تفرقه میان‌مذهبی و درون‌دینی است و کسانی مبتلا به تفرقه هستند که  دارای روح‌های تهذیب‌نایافته و بی‌اخلاق باشند.

وی افزود: به تعبیر امام خمینی(ره) کسانی که به نام دین و دفاع از مذهب به اختلافات دامن می‌زنند، دروغ می‌گویند؛ زیرا این‌ها دغدغه دین و مذهب ندارند، چون بنیاد دین بر وحدت، صداقت و زندگی اجتماعی صحیح است و این اختلافات ناشی از روح بیمار آنان است.

بی‌آزار شیرازی با بیان اینکه احکام عملی اسلام بر پایه وحدت است، بیان کرد: نماز، روزه، حج، جهاد و بسیاری از احکام عبادی اسلام حتی اجتماعی و جمعی است؛ سیاست دائمی اسلام بر پایه وحدت است همان‌طور که قرآن فرموده «وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ»(انفال/46).

وی با بیان اینکه برخی از اختلافات ناشی از تفاوت بر سر الفاظ است گفت: به عنوان مثال برخی تصور می‌کنند که فقط شیعه طواف نساء دارند، در حالی که در اهل سنت هم وجود دارد که البته با لفظی متفاوت است. حتی در بسیاری از احکام و مناسک هم مشترکات فراوانی داریم.

دکان‌داری فرقه‌ای؛ عامل برخی اختلافات

بی‌آزار شیرازی در پاسخ به این سؤال که با وجود همه این مبانی و حتی برپایی کنفرانس‌هایی که هزینه‌های زیادی هم در بر دارد شاهد هستیم که وضعیت خوبی در اتحاد اسلامی وجود ندارد، اظهار کرد: قبول داریم که کارهای صورت گرفته در جهت تقریب اسلامی و وحدت، ایده‌آل نیست ولی اگر با 40 سال قبل و دوران پیش از انقلاب اسلامی مقایسه کنیم، می‌بینیم که اختلافات بسیار کمتر شده و در پرتو ایجاد مجامع تقریبی در ایران شاهد جنگ‌های مذهبی که در بسیاری از کشورهای اسلامی مرسوم است، نیستیم؛ بسیاری از افتراقات کم شده گرچه استعمارگران و متعصبان هر فرقه که دکان باز کرده‌اند، در حال تلاش هستند تا به اختلافات دامن بزنند.

این محقق و استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال که وضعیت کنونی اتحاد اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید، بیان کرد: نباید انتظار داشته باشیم که جوامع اسلامی صددرصد متحد شوند؛ این امر محال است همان‌طور که قرآن فرموده «وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ؛ و اگر پروردگار تو مى‏ خواست قطعاً همه مردم را امت واحدى قرار مى‌داد، در حالى كه پيوسته در اختلافند»(هود/118).

وی افزود: متأسفانه در بیشتر کشورهای اسلامی مردم به دنبال فرقه‌های بدلی اسلام هستند و برخی دکان‌داران مذهبی و تلاش‌های استعمار هم سبب شده تا مسیر کنونی را شاهد باشیم. اگر این مسیر تداوم یابد هرگز به وحدت نمی‌رسیم و بر تفرقه موجود افزوده خواهد شد و متأسفانه با القای استعمار ملی‌گرایی هم رشد می‌کند.

بی‌آزار شیرازی ادامه داد: برای رسیدن به وحدت باید ریشه‌های اختلاف را بررسی و آن را از بین ببریم؛ یکی از عوامل اختلاف، روحیه استکباری و تنفر از انسان‌های دیگر و خود را برتردیدن است که این انگاره زشت با بازگشت به روح توحیدی و اخلاقی برطرف خواهد شد؛ همچنین عامل دیگر تفرقه، فرقه‌های زمینی، ساختگی و قلابی‌اند که از اسلام حنیف به دورهستند و با نام‌های گوناگون فرقه و حزب ایجاد می‌کنند و به تعبیر قرآن «فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُمْ بَيْنَهُمْ زُبُرًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ»(مؤمنون/53).

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه قرآن کریم براین مسئله تکیه دارد که اختلاف‌افکنان میان مسلمین، مشرک هستند که در زمان پیامبر(ص) هم وجود داشتند، عامل دیگر اختلاف را وجود مزدوران استعمار برشمرد و تصریح کرد: فرعون برای تداوم حکومتش به تفرقه دست می‌زد و امروز هم مزدوران استعمار در ماهواره‌ها و رسانه‌های خود شبانه‌روز مشغول این کار هستند و برای اثبات خودشان تنها به نفی دیگران می‌پردازند.

افزایش آگاهی و بصیرت؛ راه وحدت

بی‌آزار شیرازی ادامه داد: به نظر بنده راهکار عملیاتی‌تر شدن وحدت مسلمین رفع این موانع در کنار افزایش آگاهی مردم و بصیرت‌بخشی است تا فریب عوامل تفرقه‌افکن را نخورند؛ زیرا در برخی موارد افراد جاهل قاصر، اسیر دست این گروه‌های بدلی و قلابی می‌شوند و با تصور اینکه بهشت را می‌خرند خود را به جهنم می‌اندازند.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه تنها راه وحدت بازگشت به دین حنیف اسلام است، اظهار کرد: پیامبر(ص) فرقه‌ها و قبیله‌های مختلف دوره جاهلیت را به سوی اسلام و ایمان کشاندند و حول محور الله جمع و تمدن اسلامی با آن رشد سریع و عجیب و فرهنگ با عظمت را ایجاد کردند و امروز هم ما راهی جز همین روش نداریم.

وی تاکید کرد: بصیرت و آگاهی‌بخشی به مردم و روشنگری و دورساختن آنان از تعصبات جاهلانه به نام دین و مذهب راه ایجاد وحدت است وگرنه با فحاشی و بدگویی‌هایی مانند فرقه سبیه و تکفیر گروه‌های افراطی مانند خوارج کنونی(داعش و ...) وحدت ایجاد نمی‌شود. باید مبارزه مشترک شیعه و سنی علیه این فرقه‌های ساختگی ایجاد شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن قرآن بی آزار وحدت بدلی فرقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۸۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای شوراها از دخالت دادن تفکرات سیاسی پرهیز کنند

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار رشتخوار گفت: ضروری است که شورائیان از اختلافات و دخالت دادن تفکرات سیاسی در کار شوراها پرهیز کنند.

حسین باهوش، ۱۱ اردیبهشت با حضور در جمع شوراهای اسلامی شهرستان گفت: امروزه عرصه، عرصه خدمتگزاری است، شوراهای اسلامی تنها نهادی هستند که بدون هیچ چشم داشتی و دریافت هزینه‌ای برای عمران و آبادانی شهرها و روستاها تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه هیچ شأنی بالاتر از خدمت کردن به مردم برای ما نیست، بیان کرد: از تمامی اعضای شوراهای اسلامی تقاضا داریم برای توسعه و آبادی شهرستان رشتخوار کمک کنند.

فرماندار رشتخوار تأکید کرد: شوراها نباید در محیط‌های شهر و روستا به صورتی عمل کنند که موجب ایجاد مشکلات شوند بلکه آنان باید مشکلات مردم را رفع و پیگیری کنند.

وی با تأکید بر اینکه شورائیان از دخالت دادن تفکرات سیاسی پرهیز کنند، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین درخواست‌های ما از اعضای شورای اسلامی و دهیاران اجرا و پیگیری طرح نهضت ملی مسکن است که تاکنون این طرح بیش از ۲۹۱۱ نفر در شهرستان‌ متقاضی داشته است.

باهوش با اشاره به اینکه برای پیشرفت و توسعه شهرستان تاکنون زحمات بسیاری کشیده شده است، یادآور شد: در روستاهای براکوه، کت و سعادت‌آباد زمین‌های نهضت ملی مسکن تعیین و واگذار شده و در روستاهای فتح‌آباد، نوق، درریز، چاهشورک جنگل و تعدادی از روستاهای دیگر این طرح در دست اقدام است.

فرماندار رشتخوار همچنین به اقدامات انجام شده در خصوص پروژه باند دوم محور رشتخوار اشاره و اذعان کرد: قطعه ۷ پروژه باند دوم از مسیرهای مختلفی پیگیری شده است و در جلسه‌ای که با معاون وزیر راه و شهرسازی با حضور مسئولان‌ استانی و شهرستانی در تهران برگزار شد قول پیگیری چندماهه اخذ شد و همچنان تا تحقق موضوع پیگیر هستیم.

وی با بیان اینکه همچنین قطعه ۹ این پروژه هم با سرعت در حال انجام است، ادامه داد: در حوزه اشتغال و کارآفرینی از چند ماه آینده اتفاقات خوبی در شهرستان رشتخوار رقم خواهد خورد و با راه‌اندازی شرکت‌های فولادی شاهد این موضوع خواهیم بود.

فرماندار شهرستان رشتخوار، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی و خدماتی علاوه بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی نگاه ویژه‌ای به حوزه فرهنگی داشته باشند، زیرا اگر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی کاهش پیدا کند به مراتب نارضایتی‌های مردمی کاهش پیدا خواهد کرد.

وی در پایان به حل و فصل کردن مشکلات توسط شوراها در سطح روستا، داشتن رویکرد فرهنگی و اجرای برنامه‌های فرهنگی، برگزاری بازی‌های بومی محلی در روستاهای دارای ظرفیت و ... تأکید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صهیونیست ها از اتحاد کشورهای اسلامی ترس دارند/ وحدت جهان اسلام از مهمات پیروزی بر صهیونیسم است
  • اولویت امروز جهان اسلام غزه است/ بقاء انقلاب و استحکام آن مرهون وحدت و تقریب است
  • ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
  • بیانیه‌های تکراری، هیچ حقی برای دولت کویت در مورد «آرش» ایجاد نخواهد کرد
  • سپاه، صلح طلب اما جنگ بلد، مقتدر ولی مظلوم
  • کارنامه و کتابشناسی شهیدمطهری؛ از مشهد و قم تا مبارزه با مارکسیسم
  • اعضای شوراها از دخالت دادن تفکرات سیاسی پرهیز کنند
  • تخصص بدون تعهد و تعهد بدون تخصص زمینه‌های فساد را ایجاد می‌کند
  • دشمنان، همواره در تلاش برای ایجاد نفاق برای منحرف کردن مسیر پیشرفت ایران هستند
  • اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...