Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر ادامه روند برداشت از آب های زیر زمینی استان البرز به شکل کنونی ادامه داشته باشد در 5 سال آینده اهالی این استان دچار معضل خواهند شد. بحران کم آبی در البرز جدی گرفته شود

«حمید منصوری»، مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای البرز با بیان اینکه 85 درصد از کل آب مورد نیاز استان از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود گفت: اگر روند برداشت آب از 17 هزار چاهی که در استان البرز وجود دارد به همین شکل پیش برود تا پنج سال آینده شاهد کوچ جمعیت از استان البرز خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی ادامه داد: بحران در منابع آب زیرزمینی از زمانی آغاز شد که چاه‌های غیرمجاز بی ضابطه افزایش یافت این موضوع در کنار توسعه سطح زیر کشت و افزایش اراضی کشاورزی و کارخانه‌های صنعتی و رشد جمعیت، برداشت از منابع آب زیرزمینی را افزایش داد و باعث شد هم کیفیت و هم کمیت این منابع به مخاطره بیفتد و هم با بحران کم آبی مواجه شویم.

منصوری  با اشاره به اینکه باید بحران کم آبی در البرز جدی گرفته شود،خاطرنشان کرد: هر کشور به طور استاندارد مجاز است حداکثر 40 درصد از منابع آب استراتژیک برداشت کند، این رقم در کشورهای توسعه‌یافته بین 10 تا 20 درصد است اما در ایران 90 درصد و در البرز نزدیک به 100 درصد است. زمانی که برداشت از منابع زیرزمینی افزایش می‌یابد زمین هم استحکام خود را از دست داده و دچار فرونشست می‌شود چیزی که در استان‌هایی چون کرمان، فارس و اصفهان از قبل رخ داده و در البرز و تهران هم چند سالی است شاهد آن هستیم و مدتی است روند آن شدت گرفته است.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای البرز با اشاره به رشد بیش از سه درصدی جمعیت در استان البرز خاطرنشان کرد: این رشد که عمدتاً هم ناشی از مهاجرت است2 برابر میانگین کشوری بوده و باعث شده البرز در همه زمینه‌ها دچار توسعه نامتوازن شود؛ منابع آب البرز توان پاسخگویی به این توسعه نامتوازن را ندارد و همین باعث می‌شود بحران کم آبی در کلانشهر کرج و شهرهای اطراف و حتی روستاها خود را نشان دهد.

--- ---

 

---

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۸۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب گفت: برای نخستین بار گلخانه‌ای به سطح ۳۸۰ متر مربع با ۱۰۳ درخت موز در شهرستان داراب ایجاد شد.
وی افزود: تاکنون ۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم موز از این گلخانه برداشت شده است.
فتحی گفت: تغییر الگوی کشت و اجرای کشت گلخانه‌ای یکی از مهم‌ترین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دولت در بخش کشاورزی است که شرایط را برای حرکت به سمت کشاورزی پیشرفته و علمی فراهم می‌کند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب بیان کرد: کشاورزی در محیط گلخانه، علاوه بر آن که اثربخشی مستقیم بر مبارزه با آفات و امراض گیاهی دارد، در مدیریت مصرف آب هم نقش به‌سزایی داشته و برای شهرستانی چون داراب که با کمبود منابع آبی همراه است، بهترین روش برای استفاه مناسب از منابع آبی موجود خواهد بود.

دیگر خبرها

  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب
  • مهاجرت غیرقانونی «بحران جدی» از نگاه آمریکایی‌ها
  • کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان
  • افت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی
  • آغاز واکسیناسیون حجاج البرزی
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت ایران
  • اُفت ۴۰ سانتی متری آب از سفره‌های زیرزمینی خراسان شمالی/ ابلاغ دستورالعمل مهار اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور
  • عواملی که منجر به تشدید خسارات سیل در چین شده است