Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@17:36:05 GMT

کشمکش ها بین صربستان و کوزوو رو به افزایش است

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۸۳۲۰

کشمکش ها بین صربستان و کوزوو رو به افزایش است

بلگراد - ایرنا - کشمکش های سیاسی بین صربستان و کوزوو پس از عدم موفقیت کوزوو برای عضویت در سازمان پلیس بین الملل (اینترپل) سیر صعودی را طی می کند و بروکسل در این راستا طرفین را به ادامه مذاکرات فراخوانده است.

به گزارش روز چهارشنبه بلگراد، کوزوو در دو مرحله رای گیری برای عضویت در سازمان پلیس بین الملل (اینترپل) که روز سه شنبه ( 20 نوامبر/ 20 آبان ) در مجمع عمومی این سازمان در دبی برگزار شد، موفق به کسب حمایت اکثریت اعضای این سازمان نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آلکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان در یک همایش خبری در بلگراد پس از شکست کوزوو در رای گیری برای عضویت در اینترپل گفت که صربستان بدون قدرت و هزینه زیاد موفق شد در برابر قدرت های بزرگ جهان مبارزه کند و آزادی، حاکمیت و استقلال خود را حفظ کند.
رئیس جمهور صربستان برای رسیدن به تفاهم با آلبانیایی تباران در حل و فصل مساله کوزوو تاکید کرد.
ایویتسا داچیچ وزیر امور خارجه صربستان نیز در این همایش خبری موفق نشدن کوزوو در رای گیری برای عضویت در سازمان پلیس بین الملل را موفقیتی بزرگ برای صربستان و مردم این کشور دانست وگفت: کوزوو عضویت در سازمان پلیس بین المللی را به منظور مبارزه بر علیه گروه های جنایی نمی خواست ، بلکه تلاش داشت که نشان بدهد کوزوو مانند کشور با صربستان برابر است.
داچیچ، نتیجه عالی رای گیری در مجمع عمومی سازمان پلیس بین الملل در دبی را نشان دهنده تغییرات وضعیت در فضای سیاسی بین المللی و تغییرات سیاسی صربستان در صحنه بین المللی دانست.
وی همچنین تاکید کرد که هیچ اقدامی را با زور و بدون توافق با صربستان در مساله کوزوو نمی توان حل و فصل کرد.
درخواست کوزوو برای عضویت در اینترپل نیز در سال های 2010، 2015 و 2017 مورد قبول اکثریت اعضای این سازمان بین المللی قرار نگرفته است.
برای اینکه درخواست عضویت کشوری در اینترپل پذیرفته شود،نیاز است که دو سوم اعضای این سازمان به کشور درخواست کننده رای موافق بدهند.
سازمان پلیس بین الملل 192 عضو دارد.
پلیس بین‌الملل یا اینترپل،سازمانی بین‌المللی است که برای مبارزه با مجرمان بین‌المللی و برقرار کردن امنیت عمومی کشورهای عضو به وجود تاسیس شده است.
این سازمان بین المللی در سال 1923 در وین پایتخت اتریش بنیان شد.
همچنین به این موضوع اشاره می شود که در آبان ماه 1394 درخواست کوزوو در مجمع عمومی یونسکو مورد قبول واقع نشد.
صربستان که بر اساس قانون اساسی خود و قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل کوزوو را استان جنوبی خود می داند از هر گونه ابزار سیاسی و حقوقی در ممانعت از عضویت کوزوو در سازمان های بین المللی استفاده می کند.
به رغم مذاکرات متعددی که بین بلگراد و پریشتینا به سرپرستی مسئولین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شده، مواضع صربستان و کوزوو به یکدیگر نزدیک نشده و مرتب اغتشاش هایی بین طرفین وجود دارد.
کوزوو با حمایت بیشتر کشورهای غربی به خصوص آلمان و 25 کشور عضو اتحادیه اروپا تلاش دارد که با عضویت در نهادهای بین المللی بتواند اعلام استقلال خود را برای راه یافتن به سازمان ملل به عنوان عضو دایم در این سازمان بزرگ بین المللی به مرحله پایان برساند.
عضویت کوزوو در سازمان ملل متحد با وجود اینکه بیش از یکصد کشور آن را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته اند، در حال حاضر با وجود حمایت راسخ جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه از حاکمیت و تمامیت ارضی صربستان، به امری غیرممکن تبدیل شده است.
با این توصیف می توان گفت که تنها راه باز شدن این گره کور، به تفاهم رسیدن بلگراد و پریشتینا است آن هم به این شرط که نتیجه این تفاهم «برد - برد» باشد، نه اینکه یک طرف برنده مذاکرات و طرف دیگر بازنده باشد.
کوزوو براساس قطعنامه 1244شورای امنیت سازمان ملل متحد از ژوئن سال 1999، تحت قیمومیت هیات غیرنظامی این سازمان قرار گرفته و نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موسوم به کی فور برای تامین امنیت در این سرزمین مستقر شده اند.
پارلمان کوزوو در فوریه 2008 به طور یکجانبه استقلال این بخش از صربستان را اعلام کرد. اما بلگراد با اعلام این که کوزوو، استان جنوبی صربستان است، اعلام یکجانبه استقلال آن را قبول ندارد و خواهان باطل شدن سند استقلال کوزوو از راه های دیپلماتیک و صلح آمیز است.
مقامات بلندپایه صربستان بارها تاکید کرده اند که حکومت این کشور هرگز استقلال کوزوو را به رسمیت نمی شناسد و دولت بلگراد همیشه در کنار صرب های این سرزمین قرار دارد.
اروپام**436** 1546

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي كشمكش صربستان كوزوو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۸۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۲۰ کشور آفریقایی در اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا

مدیر کل دفتر آفریقا سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تاکید بر آغاز فصل جدیدی از تعاملات تجاری بین ایران با قاره آفریقا، از حضور ۲۰ کشور آفریقایی در اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا خبر داد.

لیلا باغبان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیشترین میزان تجارت خارجی بین ایران و آفریقا در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد، گفت: تجارت خارجی با آفریقا به حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید؛ اما این عدد در مقایسه با تجارت کشورهای دیگر با قاره آفریقا قابل توجه نیست از این‌رو سازمان توسعه تجارت ایران برای تصاحب سهم بیشتر از بازار این قاره برنامه‌ریزی‌هایی را در نظر گرفته است.

به گفته این مقام مسئول آمار تجارت با آفریقا بیشتر از عددهای اعلامی است، اما به دلیل محدودیت‌های ناشی از اعمال تحریم‌ها، صادرات مستقیم به این کشورها نداریم و محصولات ایرانی از طریق کشور دوم مانند امارات، ترکیه، قطر و عمان به کشورها صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه باید فصل تازه‌ای از تعاملات تجاری با آفریقا باز شود، تصریح کرد: تجار چندان با ظرفیت‌های تجاری قاره آفریقا آشنا نیستند، هرچند برخی شرکت‌های ایرانی سال‌های سال است که در آنجا فعالیت دارند. اما ارقام تجار با کشورهای آفریقایی باتوجه به ظرفیت‌های تجاری ایران قابل قبول نیست و ظرفیت تجاری ایران قابلیت رشد چندین برابری را دارد. به بیان دیگر پتانسیل‌های دوجانبه و چند جانبه‌ای تجاری بین ایران و کشورهای آفریقایی وجود دارد.

مدیر کل دفتر آفریقا سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در سال‌های اخیر شناخت بهتری از فرصت‌های قاره آفریقا ایجاد شده، افزود: هیئت‌های تجاری آفریقایی رفت‌وآمدهای خود را به ایران افزایش داده‌اند. در ایران اکسپو ۲۰۲۳ از ۱۷ کشور آفریقایی هیئت تجاری داشتیم و به نظر می‌رسد که در سال جاری این تعداد افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته این مقام مسئول؛ همزمان با اکسپو ۲۰۲۴ رویداد اجلاس همکاری‌های ایران و آفریقا برگزار خواهد شد که در این اجلاس از مقامات آفریقایی برای شرکت در این رویداد دعوت شده است. 

وی با اشاره به دعوت از وزرای اقتصادی و تجاری آفریقایی در این همایش، گفت: تفاهم‌نامه‌های خوبی فی مابین ایران و کشورهای آفریقایی امضا خواهد شد و هم‌زمانی این همایش با ایران اکسپو شناخت آنها را از ظرفیت‌های ایران افزایش خواهد داد و این موضوع توسعه سریع‌تری به روابط تجاری ایران با این کشورهاخواهد داد و آن را تسهیل کند. 

باغبان استقبال از اجلاس ایران و آفریقا را قابل قبول توصیف کرد و گفت: بیش از ۲۰ کشور آفریقایی در این اجلاس حضور پیدا خواهند کرد و به نظر می‌رسد که تعداد شرکت‌کنندگان از قاره آفریقا در اکسپو ۲۰۲۴ افزایش پیدا خواهند کرد. 

وی ادامه داد: برنامه‌های اولیه اجلاس مشخص شده این برنامه‌ها از جنس دیدار با مقامات و مذاکره با تجار و شرکت‌های بزرگ و توانمند است همچنین بازدیدها و تورهای صنعتی نیز پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • ایران به عضویت سازمان جهانی ارزیابی و انطباق درآمد
  • عضویت ایران در سازمان جهانی ارزیابی و انطباق
  • اهمیت عضویت ایران در کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک
  • حضور ۲۰ کشور آفریقایی در اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا
  • راه اندازی سایت شبکه‌های تخصصی سمن‌های جوانان
  • نسل‌کُشی در غزه را فوراً متوقف کنید
  • جامائیکا کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت
  • قائم مقام سازمان سنجش بیان کرد؛ هشدار درباره عضویت داوطلبان کنکور در کانال‌های مدعی تقلب
  • قانم مقام سازمان سنجش بیان کرد؛ هشدار در خصوص عضویت داوطلبان کنکور در کانال‌های مدعی تقلب
  • نشست اتحادیه عرب درباره مسئله غزه و فلسطین