Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-05@23:56:33 GMT

تولید نمایش‌های لاکچری نافی منافع فرهنگی تئاتر

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۹۴۸۹

تولید نمایش‌های لاکچری نافی منافع فرهنگی تئاتر

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ 10 شب از اجرای نمایش «بینوایان» به کارگردانی حسین پارسایی در سالن «تهران ـ رویال هال» هتل اسپیناس پلاس می‌گذرد اما همچنان واکنش‌هایی متفاوت نسبت به تولید و اجرای این نمایش که از همان ابتدا همراه با فرایند تولید آن به وجود آمده بود، ادامه دارد.

در پی اجرای موفق و اتفاقاً دهان پُرکن «الیور توئیست» در تالار وحدت که حسین پارسایی آن را با بازی بهترین‌های عرصه بازیگری به روی صحنه آورد، تکرار این تجربه با استفاده از رمان مشهور دیگری از ادبیات جهان یعنی «بینوایان» در دستور کار قرار گرفت و البته روند تمرینات و تولید این نمایش در سکوت کامل خبری به انجام رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنان با وجود استقبال نسبتاً خوبی که از اجرای این نمایش برطبق مشاهدات میدانی گزارش شده است و اینکه در شب‌های گذشته طیف خاصی از مخاطبان به واسطه رقم بالای بهای بلیط تماشاگر این نمایش بوده‌اند اما باید دید که تولید این نمایش و البته نمایش‌هایی از این جنس که ممکن است  به تبعیت از آن‌ها، زین پس رواج پیدا کنند چه آورده فرهنگی برای تئاتر حرفه‌ای کشور داشته است و البته آسیب‌های احتمالی که تولید این‌گونه نمایش‌ها ناخواسته بر روند تولیدات نمایشی خواهد گذاشت نیز باید بررسی شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد:

1 ـ به طور قطع تولید نمایش‌هایی همچون «الیور توئیست» و «بینوایان» سطح فنی و هنری آثار نمایشی را البته با توجه به بضاعت‌های سخت‌افزاری و امکانات صحنه‌ای که در اختیار داریم ارتقا خواهد داد و در نهایت این امر تبدیل به فرهنگی در زمینه تولید آثاری شود که منطبق با استانداردهای تولیدات نمایشی به پیش رفته و در نتیجه ما را در سطح جهانی نیز در زمینه آثار نمایشی و نگاهی فنی و هنری به آن به منظور رقابت بین‌المللی مطرح کند. تحقق چنین رویدادی موجب خواهد شد که ما با تضمینی که نسبت به توفیق تولید و اجرای نمایشی در این مختصات به وجود می‌آید به واسطه حضور پویا در محافل جهانی به تقویت چرخه اقتصادی تئاتر امیدوار باشیم.

2 ـ  طیفی از جامعه که امکان و یا بهتر بگوییم شانس حضور در سالن اجرای چنین نمایش‌هایی را پیدا می‌کنند از جمله اقشار متمول و متمکن جامعه هستند که در شرایط عادی شاید در سایر سالن‌های نمایشی که ممکن است شرایط سخت‌افزاری  و امکانات سالن آن‌ها مناسب نباشد چندان رغبتی به حضور و تماشای تئاترهای اجرا شده روی صحنه نداشته باشند، اجرای نمایشی همچون «بینوایان» فرصت مناسبی برای حضور مؤثر و فرهنگ‌ساز این طیف از مخاطبان تئاتر و آشتی آن‌ها با هنری است که اساساً به شکل سنتی جامعه ایرانی با آن قرابت و آشنایی مناسبی ندارد. به نظر می‌رسد که مسئولان تئاتری و اداره کل هنرهای نمایشی باید از این اقبال تماشاگر نسبت به تماشای این آثار نمایشی در حین و پس از تمام اجرای آن، استفاده مطلوبی به عمل آورند تا آن‌ها نیز با حمایت مالی خود به بدنه حرفه‌ای تئاتر از طریق سرمایه‌گذاری و تقویت اسپانسرینگ، منابع مالی را به منظور بهبود شرایط تولید آثار نمایشی در این عرصه تزریق کنند. به نوعی می‌توان گفت که استقبال تماشاگر خاص از آثار نمایشی اصطلاحاً لاکچری که این شب‌ها حداقل شاهد اجرای یکی از آ‌نها هستیم به شکل بالقوه موجب اعتمادزایی و افزایش سرمایه اختصاص یافته به هنر تئاتر و فعالیت‌های موجود در آن می‌شود.

3 ـ تا به این لحظه به هزینه‌ای که صرف تولید نمایشی همچون «بینوایان» شده، اشاره نشده است، هر چند که ممکن است مسئولان و عوامل تولید چنین نمایشی با این توجیه که چون سرمایه‌گذار بخش خصوصی است و ربطی به بودجه‌های دولتی ندارد لذا چندان ضروری نیست که این مبالغ هزینه‌کرد اطلاع‌رسانی شود؛ با این وجود و با توجه به مختصات کار فاخری همچون «بینوایان» و البته از طریق یک منبع غیررسمی می‌توان این استنباط را داشت که هزینه‌ای چند میلیارد تومانی صرف تولید این اثر نمایشی شده است که البته با توجه به شرایط اقتصادی و تورمی که شاهد آن هستیم، معقول هم به نظر می‌رسد؛ با این فرض همچنان این پرسش مطرح است که چرا گروه نمایشی پیش از آغاز اجرای این نمایش در قالب برگزاری یک نشست خبری به برخی از شبهات و پرسش‌های مربوط به روند تولید این نمایش اشاره نکردند؟ در چنین صورتی و به شرط قانع شدن اصحاب رسانه چه بسا که اهالی رسانه نیز می‌توانستند در این فرهنگسازی که می‌توان با جذب حمایت مالی بخش خصوصی این سرمایه‌گذاری را در جهت تولید آثار فاخر نمایشی ملی و بین‌المللی هدفمند ساخت، مسئولان فرهنگی و هنرهای نمایشی را مساعدت کنند تا از طریق منابع مالی جدید تعریف شده، امکان خروج عرصه تئاتر حرفه‌ای از بن‌بست اقتصادی پیشرفته فراهم شود.

4 ـ بخشی از بازیگران این گونه آثار فاخر نمایشی از چهره‌های نامی عرصه سینما، تلویزیون هستند که به طور مثال در سینما و در یک پروژه یک و یا یک و نیم‌ماهه، مبالغی غیرقابل مقایسه با بازیگری تئاتر را دریافت می‌کنند. به طور قطع آثار نمایشی همچون «بینوایان» که پروسه تمرین و اجرای آن چندین ماهه است وقتی حضور آن‌ها را در چنین آثاری مشاهده می‌کنیم چون در خلال تمرینات ممکن است بسیاری از پیشنهادات سینمایی و تلویزیونی آن‌ها رد شود لذا میزان دستمزد دریافتی آن‌ها برای بازی در این نمایش باید چیزی معادل با دستمزدی باشد که آن‌ها در حوزه سینما و تلویزیون دریافت می‌کنند و به طور حتم بخش اعظمی از بودجه میلیاردی تولید چنین آثاری صرف پرداختن دستمزد بازیگران شده است که البته ایشان مستحق دریافت آن هم هستند اما نگرانی که این روند به وجود می‌آورد اینکه با توجه به اجرا نشدن قانون تیپ و پرداخت دستمزد به بازیگر تئاتر که سوابق و تجربه آن در این حوزه دخیل است، پرداخت دستمزدهای اصطلاحاً نجومی در عرصه هنرهای نمایشی باب و متداول شود و نتیجه اینکه مشکلی بر مجموع عدیده حوزه هنرهای نمایشی به وجود آید.

5 ـ به هر حال تولید و اجرای نمایشی همچون «بینوایان» را باید جریانی یک طرفه و نه تعاملی در عرصه هنرهای نمایشی محسوب کرد که در آن نقش مخاطب در پویایی و رونق نمایش، رسانه در انعکاس اخبار و تبلیغ به منظور افزایش اینگونه تولیدات و سوق دادن این قابلیت به سمت تولید آثار ملی و نمایش‌هایی که به باورهای اعتقادی و دینی ما نزدیکتر است، نادیده گرفته شده است و این میان شاهد تولید نمایش‌هایی از این دست بدون در نظر گرفتن منافع ملی حوزه فرهنگ و هنر هستیم که البته با چراغ سبز اداره کل هنرهای نمایشی و صدور مجوز اجرا، سر برافراشته و عرض اندام می‌کنند و تنها نفعی که حوزه تئاتر حرفه‌ای از تولید چنین نمایشی می برد، تنظیم جدول اجرایی دهان پُرکنی است که زین پس در جریان سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» با آن روبرو خواهیم شد.

به قلم امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام       

  

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن بینوایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۹۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه‌محوری در دستور کار جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دارد

نشست خبری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با حضور مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و دبیر این رویداد هنری در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در نشست خبری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد درباره برگزاری این رویداد اظهار کرد: احساس کردیم بچه‌های مسجد به باروری رسیده‌اند و این رویداد می‌تواند خروجی خوبی برایمان داشته باشد و ما فعالان تئاتر مسجد را وارد شکل جدی‌تری از تئاتر کنیم.

وی در ادامه به کارگاه‌های کارگردانی در مشهد اشاره کرد و افزود: چشم‌انداز جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد این بود که بچه‌های تئاتری را به رشد برساند تا این افراد به جشنواره تئاتر مقاومت، جشنواره تئاتر ایثار و حتی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یابند و کم‌کم حضور خود را در جریان تئاتر کشور اعلام کنند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تاکید کرد: آنچه ما در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در دستور کار قرار دادیم گروه‌محوری است و آنچه می‌خواهیم در این رویداد هنری مطرح کنیم است که تئاتر، کار گروهی است و کار فردی نیست و اگر دوستان گروه داشته باشند می‌توانند موفق شوند و اجرای بهتری داشته باشند.

جایزه ویژه مزین به نام «فرج الله سلحشور»

وی ادامه داد: در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد جایزه‌ها بیشتر گروهی هستند و یک جایزه ویژه مزین به نام «فرج الله سلحشور» خواهیم داشت که از مسجد تئاتر را آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد.

زارعی تصریح کرد: ما با جایزه «فرج الله سلحشور» به بچه‌های تئاتر مسجد می‌گوئیم که می‌توان از مسجد برخواست و کارگردان و هنرمندی جهان شمول شد که اثرش توسط ۴۰ میلیارد نفر دیده شده است.

وی ادامه داد: آئین افتتاحیه این جشنواره ۱۸ اردیبهشت ماه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق برگزار می‌شود و گروه‌های نمایشی یک اجرا در امامزاده عبدالله و سه اجرا ر مساجد شهر بافق و یزد خواهند داشت.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان به جایزه ۳۰۰ میلیونی این رویداد هنری اشاره کرد و افزود: جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور جایزه ۲۰ میلیون تومانی است که به ۵ گروه برگزیده اعطا خواهد شد. همچنین به گروه‌های برگزیده جایزه ۱۰ میلیون تومان اهدا می‌شود.

در ادامه مصطفی موتورچی دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد اظهار کرد: جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در بافق یزد برگزار می‌شود.

وی دلیل منتشر نشدن فراخوان منحصر به این جشنواره را برگزاری رویدادهای تئاتری چون «محرابیان» طی سه سال گذشته در استان‌ها معرفی کرد که باعث شده تا علاقه‌مندان به تئاتر از مساجد به محله و روستا و در نهایت شهرستان و رویدادهای استانی راه یابند و ادامه افزود: ۱۸۰ اثر توسط هیئت بازبین مورد بررسی قرار گرفت که از این میان ۴۲ اثر به بازبینی حضوری رسید و در نهایت ۱۴ اثر به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد راه یافت.

دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد پیش زمینه کار تولید تئاتر در مسجد را تربیت مربی معرفی کرد و سپس به سلسله آموزش‌های ویژه مربیان پرداخت و یادآور شد: ۸ نقطه پایلوت در استان‌ها انتخاب شد و با هدف اینکه مربیان، آموزش‌دهندگان بچه‌های مسجد در استان‌هایشان باشند ۲۰۰ نفر در کلاس‌ها حضور یافتند و در نهایت به ۸۰۰ گروه در سراسر کشور رسیدیم.

موتورچی پیش زمینه کار تولید در مساجد را علاوه بر مربی، نمایشنامه مناسب برای اجرا در مساجد دانست که باید تک جنسیتی باشد و طی مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجرا شوند و اظهار کرد: جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» با این هدف طی سه دوره برگزار شد و ماحصل و خروجی آنکه شامل ۱۵۰ نمایشنامه بود، برای تولید تئاتر توسط بچه‌های تئاتر مردمی مسجد در اختیار گروه‌های نمایشی قرار گرفت.

وی همچنین یادآور شد: در طول برگزاری یان جشنواره علاوه بر کارگاه‌های ویژه کارگردانی، با همکاری انجمن هنرهای نمایشی بافق دو کارگاه ویژه نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی ویژه مسجد تعریف شده که دوره آموزشی نمایشی با حضور سیدحسین فدایی حسین و کارگاه کارگردانی با حضور نصرالله قادری خواهد بود.

دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد ادامه داد: جایزه بازیگری این جشنواره شامل ۷ جایزه بازیگران خانم و ۷ جایزه ویژه بازیگران مرد خواهد بود، همچنین نویسندگی و کارگردانی سه برگزیده و در رتبه اول و دوم و سوم خواهد داشت و در طراحی بصری ۲ جایزه برگزیده و تقدیری خواهیم داشت؛ در این دوره از رویداد تئاتر مردمی بچه‌های مسجد دو پاسداشت خواهیم داشت و جایزه ویژه جشنواره به نام «فرج الله سلحشور» به گروه برتر جشنواره اهدا خواهد شد.

در پایان این نشست خبری پوستر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد رونمایی شد.

کد خبر 750885

دیگر خبرها

  • تماشا خانه سیار کانون به استان فارس رسید
  • اجرای تئاتر عروسکی در مناطق کم برخوردار فارس
  • گروه‌محوری در دستور کار جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دارد
  • اعلام آمار فروش سالن‌های دولتی تئاتر
  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال
  • «شهر آفتاب مهتاب» اتفاقی آوانگارد در تئاتر دهه ۴۰
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب