Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس ابلاغ بخشنامه ارز حاصل از صادرات از سوی معاون ارزی بانک مرکزی، صادرکنندگان بیش از ۱۰ میلیون یورو مکلفند ۹۰ درصد ارز صادراتی را در "سامانه نیما" عرضه نماید. ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷ اقتصادی اقتصاد ایران صنعت و تجارت نظرات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، معاونت ارزی بانک مرکزی در بخشنامه ای نحوه‌ی بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه‌ی اقتصادی کشور را ابلاغ کرد، در این بخشنامه تمام صادرکنندگان مکلف به ارایه تعهد برگشت ارز هستند و بانک مرکزی مکلف است صرفاً برای واردات کالا و خدمات صادرکنندگانی تامین ارز کند که نحوه بازگشت ارز به چرخه اقتصادی مطابق ساختار تعیین شده در دستورالعمل این بانک باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاصله جذاب بازار آزاد و ثانویه در نرخ ارز

در این بخشنامه آمده است؛ در اجرای بند"1" مصوبه شماره 97405 مورخ 23‏/07‏/1397 شورای عالی هماهنگی اقتصادی و حسب تصمیمات کمیته بند"2" مصوبه یادشده از یک سو و در راستای تسهیل اجرای دستورالعمل شماره 210782‌‏/97 مورخ 20‌‏/06‌‏/ 1397 از سوی دیگر، بدینوسیله "نحوه‌ی بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه‌ی اقتصادی کشور" به شرح ذیل ابلاغ می‌شود:

1- کلیه صادرکنندگان کالا و خدمات مکلف به ارائه تعهد بابت برگشت ارز حاصل از صادرات خود به چرخه اقتصادی کشور می‌باشند.

2- بانک مرکزی مکلف است صرفاً برای واردات کالا و خدمات صادرکنندگانی تخصیص و تأمین ارز نماید که نحوه بازگشت ارز آنها به چرخه اقتصادی کشور مطابق ساختار ذیل مشخص باشد.
 

3- بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگانی که مجموع صادرات سالانه آنها تا یک میلیون یورو، بیش از یک میلیون یورو تا سه میلیون یورو، بیش از سه میلیون یورو تا ده میلیون یورو و بیش از ده میلیون یورو به شرح ذیل باشد:

الف) تا یک میلیون یورو
• از فروش ارز در "سامانه نیما" معاف است.
• در ازای واردات کالا و خدمات مورد نیاز چرخه تولید یا تجارت خود پس از ثبت سفارش استفاده نماید (واردات در مقابل صادرات خود).
• به صورت مستقیم جهت واردات کالا با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت به واردکنندگان دیگر پس از ثبت سفارش واگذار نماید (واردات در مقابل صادرات غیر).
• به صورت حواله یا اسکناس به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز با ثبت در "سامانه نظارت ارز (سنا)" عرضه نماید.


ب) بیش از یک میلیون یورو تا سه میلیون یورو
• مکلف‌اند 50 درصد ارز صادراتی را به "سامانه نیما" واگذار نماید.
تبصره: تا سقف یک میلیون از فروش ارز در "سامانه نیما" معاف است.
• مابقی ارز را می‌باید به طرق زیر به چرخه اقتصاد بازگردانند:
• در ازای واردات کالا و خدمات مورد نیاز چرخه تولید یا تجارت خود پس از ثبت سفارش استفاده نماید (واردات در مقابل صادرات خود).
• به صورت مستقیم جهت واردات کالا با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت به واردکنندگان دیگر پس از ثبت سفارش واگذار نماید (واردات در مقابل صادرات غیر).
• به صورت حواله یا اسکناس به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز با ثبت در "سامانه نظارت ارز (سنا)" عرضه نماید.

ج) بیش از سه میلیون یورو تا ده میلیون یورو
• مکلف‌اند 70 درصد ارز صادراتی را در "سامانه نیما" عرضه نماید.
تبصره: تا سقف یک میلیون از فروش ارز در "سامانه نیما" معاف است.
• مابقی ارز را بایستی به طرق زیر به چرخه اقتصاد بازگرداند:
• در ازای واردات کالا و خدمات و هزینه‌های بازاریابی مورد نیاز چرخه تولید یا تجارت خود پس از ثبت سفارش استفاده نماید (واردات در مقابل صادرات خود).

د) بیش از ده میلیون یورو
• مکلفند 90 درصد ارز صادراتی را در "سامانه نیما" عرضه نماید.
تبصره: تا سقف یک میلیون از فروش ارز در "سامانه نیما" معاف است.
• مابقی ارز را بایستی به طریق زیر به چرخه اقتصاد بازگردانند:
• در ازای واردات کالا و خدمات و هزینه‌های بازاریابی مورد نیاز چرخه تولید یا تجارت خود پس از ثبت سفارش استفاده نماید.
تبصره: فروش در "سامانه نیما" بیش از درصد مشخص شده در هر یک از سه دسته فوق، امکان‌پذیر است.

4- کلیه صادرات انجام گرفته از تاریخ 22‏/01‏/1397 مشمول این مصوبه خواهد بود.

انتهای پیام/

R1389/P1012122/S7,77,78,79/CT1 واژه های کاربردی مرتبط صادرات غیر نفتی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صادرات غیر نفتی صادرات غیر نفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۹۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی

امتداد - کارشناس اقتصادی گفت: هیچ توجیه اقتصادی برای افزایش قیمت کالا‌های اساسی وارداتی با توجه به افزایش قیمت دلار غیررسمی پذیرفتنی نیست.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ، جلیل جلالی‌فر، کارشناس و تحلیلگر تجارت خارجی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی تاکنون نیاز واردات را با نرخ تثبیت شده پاسخ داده و افزایش قیمت کالا‌ها به بهانه افزایش نرخ ارز غیررسمی به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست بهخبرنگار ایبنا گفت: وقتی ارز واردات به‌طور رسمی و قانونی از سوی بانک مرکزی به واردکنندگان و تجار اختصاص داده می‌شود و از سوی دیگر قیمت کالا‌های اساسی و وارداتی در کشور مبدا افزایش پیدا نکرده، دلیلی برای افزایش کالا‌های وارداتی با توجیه نوسانات ارزی وجود ندارد.

وی ادامه داد: به عنوان یکی از فعالان اقتصادی در بازار روسیه به خوبی بر روند واردات از این کشور اشراف دارم و باید به این نکته اشاره کنم که قیمت کالای وارداتی از این کشور نه تنها افزایش نداشته، بلکه حتی پیش بینی افزایش قیمت نیز مطرح نیست. در نتیجه باید دلیل افزایش قیمت کالا‌های اساسی در داخل کشور را در طول مسیر واردات تا رسیدن به دست مصرف کننده جستجو و بررسی کرد.

این فعال اقتصادی افزود: زمانی که بانک مرکزی نیاز‌های واقعی ارزی تجار و فعالان اقتصادی را با ارز نیمایی و به موقع جواب می‌دهد، این بدان معناست که وظیفه خود را به درستی انجام داده و افزایش قیمت برخی کالا‌ها از کانال بانک مرکزی صورت نگرفته است. در نتیجه باید دلیل آن‌را در سایر بخش‌ها بررسی کرد که شاید گروه‌های برخوردار از رانت واردات و حتی خود واردکنندگان هم در این میان نقش داشته باشند.

جلالی‌فر در خصوص نوسانات ارزی ناشی از اتفاقات منطقه‌ای گفت: در ماه‌های گذشته بار‌ها شاهد آن بودیم که با هر اتفاق و درگیری در منطقه، قیمت ارز هم دچار نوسان می‌شد. این بار هم با توجه به پاسخ ایران به حملات رژیم صهیونسیتی برای مدت کوتاهی، قیمت دلار کمی افزایش داشت، اما دوباره کاهشی شد. در واقع می‌توان گفت نوسانات اخیر نرخ ارز با واقعیت‌های اقتصاد همخوانی ندارد و دلیل اصلی آن هیجانات حاصله از رخداد‌های سیاسی داخلی و بین المللی است که با آرام شدن فضا، بازار به تعادل خواهد رسید، چون دلیلی برای نوسان وجود ندارد.

 

 

 

نویسنده: علیرضا هنرمنش

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی
  • تجارت خارجی ۶۰.۸ میلیارد دلاری ایران با ۱۵ کشور دنیا
  • ارزش دلاری صادرات گمرک لرستان ۱۵۴ درصد افزایش یافت
  • کاهش صادرات افغانستان در ماه حوت
  • چشم انداز روشن صادرات در خراسان شمالی
  • ۸۷ کشور جهان مقصد کالا‌های صادراتی استان
  • افزایش صادرات ایران به روسیه و بلاروس
  • رشد ۵۲ درصدی صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه و بلاروس
  • منابع قاچاق کالا و فرار سرمایه از کجا تأمین می شود؟
  • کاهش صادرات و واردات چین