Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-24@07:07:33 GMT

حناچی: شورای عالی استان‌ها هم‌عرض با سه قوه کشور است

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۲۰۴۰۱

حناچی: شورای عالی استان‌ها هم‌عرض با سه قوه کشور است

خبرگزاری فارس: فیروز حناچی در مراسم افتتاحیه ساختمان جدید شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: اگر به قانون اساسی نگاه کنید، ۷ اصل قانون به موضوع شورا‌ها می‌پردازد.

سرپرست شهرداری تهران ادامه داد: شورای عالی استان‌ها عصاره شورا‌های کشور است که هم عرض با قوای مجریه، قضائیه و مقننه است.

وی افزود: تشکیل شورا‌ها علی‌رغم فراز و نشیب‌هایی که داشته است، اهداف آن استفاده از خرد جمعی و حفاظت از منافع عمومی شهروندان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حناچی یادآور شد: شورا‌ها اگر همین مسیر را تعقیب و ادامه دهند، قطعا ما شاهد تقویت شورا‌ها در کشور خواهیم بود و می‌توان از این ظرفیت به درستی استفاده کرد.

سرپرست شهرداری تهران افزود: در سال ۱۲۸۶ قانون شهرداری‌ها مصوب شد که جزو اولین قوانین کشور محسوب می‌شود و جالب است که بدانید در اولین انتخابات برای تشکیل بلدیه، یکی از چالش‌های مجلس، عدم حضور در این انتخابات بود.

وی افزود: قانون فعلی شهرداری ۵۰ بند آن در دهه ۳۰ و ۵۰ بند دیگر آن در طول سی سال گذشته به تصویب رسیده است؛ و حناچی با اشاره به اینکه از پتانسیل شورا‌ها باید در جهت حفظ منافع مردم استفاده شود، گفت: در گذشته ۳۰ درصد جمعیت شهری و ۷۰ درصد روستایی بود که در دهه ۹۰ برعکس شده است و ۷۰ درصد جمعیت شهری و ۳۰ درصد بقیه روستایی است و ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در شهر‌ها زندگی می‌کنند که این ثبات باید در سطح کشور رعایت شود.

وی بیان داشت: امیدوارم در مسئولیت شهرداری تهران شرمنده مردم پایتخت و کشور نشوم.

منبع: فردا

کلیدواژه: سرپرست شهرداری تهران حناچی شورای عالی استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۲۰۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکایت سازمان بازرسی کل کشور از شورای شهر تهران

تین نیوز

در پی سازمان بازرسی کل کشور علیه شورای اسلامی شهر تهران، هیات عمومی دیوان عدالت اداری بخشی از یک مصوبه شورای شهر تهران درباره تراکم در احداث بنا را غیر قانونی اعلام و باطل کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، متن رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در اینباره به شرح زیر است:

بر اساس ماده ۱۰۰ قانون شهرداری (الحاقی ۲۷/۱۱/۱۳۴۵): « مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ نمایند. شهرداری می تواند از عملیات ساختمان های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله مأمورین خود اعم از آن که ساختمان در زمین محصور یا غیرمحصور واقع باشد، جلوگیری نماید »  و بر مبنای تبصره ۱ همین ماده، در موارد مذکور فوق که از لحاظ اصول شهرسازی یا فنی یا بهداشتی قلع تأسیسات و بناهای خلاف مشخصات مندرج در پروانه ضرورت داشته باشد یا بدون پروانه شهرداری ساختمان احداث یا شروع به احداث شده باشد به تقاضای شهرداری موضوع در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مطرح می شود و شهرداری مکلّف به اجرای رأی کمیسیون های مربوط است و از طرفی هرگونه اتّخاذ تصمیم در خصوص میزان  تراکم و سطح اشغال  در احداث بنا در صلاحیت  کمیسیون ماده ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران  قرار دارد و شوراهای اسلامی شهر فاقد هرگونه اختیار قانونی در این خصوص هستند.

بنا به مراتب فوق، تبصره ۲ الحاقی به بند ۳ـ۱ از مصوبه شماره ۲۸۸۱ مورخ ۱۴۰۰/۸/۳۰ شورای اسلامی شهر تهران که متضمن اتّخاذ تصمیم در رابطه با سطح اشغال و تراکم است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار بوده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می شود.

این رأی براساس ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوب ۱۰/۲/۱۴۰۲ ) در رسیدگی و تصمیم گیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل است. با اعمال ماده ۱۳ قانون دیوان عدالت اداری و تسری اثر ابطال مقرره مورد شکایت به زمان تصویب آن مخالفت شد.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ حکمتعلی مظفری

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • تشکیل شورای راهبردی سلامت با مصوبه شورا
  • حمایت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی
  • حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی در کشور
  • کمتر از نیم درصد جمعیت مشمول قانون مالیات بر سوداگری هستند
  • عدم تعیین تکلیف لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه
  • هزینه کرد شهرداری این شهر بدون ابلاغ بودجه، غیرقانونی است
  • در یکصد و پنجاهمین جلسه علنی شورای شیراز چه گذشت؟
  • شکایت سازمان بازرسی کل کشور از شورای شهر تهران
  • ابلاغ اولویت‌های پژوهش و فناوری چهار سال آینده شورای عالی عتف
  • موافقت شورای اسلامی شهر بیرجند با ۲ نرخی شدن تعرفه آب