آب سر بالا رفت و «گنج قارون» ابوعطای قارونهای بی گنج شد
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۲۰۵۱۵
تهران- ایرنا- در سالهای اخیر، زمینه برای بازگشت چهرههای ماندگار به عرصه موسیقی ایران فراهم شد و این مجالی بود برای برخی از چهرهها تا به واسطه این بزرگان، خود را مطرح کنند؛ آب سربالا رفت و آنها که روزی صدای گنج قارون بودند امروز ابوعطای قارونهای بدون گنج شدند.
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار موسیقی ایرنا، از گذشته تاریخِ به فراموشی سپرده شده تا امروزِ جامعه عبورکرده از سنت و نرسیده به تجدد ما، همیشه در کنار اربابان فرهنگ و طیف جریانساز فرهنگی، جریانی ظهور مییابد که عملا هیچ نامی نمیتوان بر آن نهاد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این جریان، پایهگذار تفکری میشود که متاسفانه در مسیر رشد و نمو خود به جریان عوامزدگی و لمپنیسم میرسد؛ سخن از طیف بی تاریخ و فقیر از پیشینه فرهنگی و اجتماعی، یا به زبان ساده، نوکیسههاست. آنها که هیچ درک و علاقهای به اشیای قدیمی ندارند اما به کمک ثروت بادآورده خود، مشتری ثابت دکانهای عتیقهفروشی شدهاند تا آنچه در تاریخ از داشتن آن بیبهره بودهاند را بخرند.
این جماعت پای ثابت عکسهای یادگاری با هنرمندان نماینده طیف اجتماعی خود هستند. این جماعت نوکیسه به واسطه نداشتن پیشینه و فرهنگ و همچنین نداشتن کوچکترین اعتباری نزد طیف فرهیخته و دگر اندیش جامعه، هر روز در تکاپوی خریدن تاریخ و پیشینه فرهنگی برای خود بوده و با نزدیک شدن به طیفی خاص از جامعه فرهنگی سعی در تثبیت جایگاه غصبی خود در اجتماع در حال دگرگونی و بی ثبات ما هستند. طبیعتا نمایندگان این طیف، مخاطب هنر هنربندانی میشود که خاستگاهی جز همان سرچشمه ندارند.
** چونکه زاغان، خیمه بر بهمن زدند بلبلان، پنهان شدند و تن زدند
جالب اینجاست که در جامعهای چنین عوامزده، جریان اصلی حمایتکننده این دسته از هنرمندان در اصل کاسبان و دلالان دیروز عرصه اقتصادی بودند که تا این آشفته بازار را مجالی برای کسب درآمد و سود سرشار خود دیدند شعار وا فرهنگا سر داده و تحت حمایت و تایید جریان عوامزده جامعه به عنوان متولیان اقتصادی هنر (بخوانید چیزی شبیه بخش خصوصی)، دست به کار تولید انبوه جماعتی شدند که شباهت زیادی به هنرمندان دارند.
** چو بیشه تهی ماند از نره شیر شغالان درآیند آنجا دلیر
اما ریشه، هویت و اصالت، متاع نیست که قابل خرید و فروش باشد و تولیدکنندگان این عروسکهای هنری بهتر و بیش از خود این محصولات، این فقدان و تبعات آن را میشناسند. هرچند اصالت و ریشه، نعمتی است خدادادی که این جماعت از آن بیبهرهاند. اما به خاطر نمودِ ظاهری اجتماعی خود هم که شده سعی جدی در شبیهسازی آن دارند.
و در همین راستاست که بدون توجه به ارزشهای هنری، تابع بی چون و چرای اوامر سازندگان کالبد تهی خود یا همان کارفرمایانشان، هر سفارشی را قبول میکنند. هر اثری را میخوانند و برای اثبات نزدیکی و صمیمیت خود با اصحاب فرهنگ و هنر از هیچ کاری دریغ نمیکنند.
متاسفانه جریانات سیاسی و اجتماعی جامعه ما در چند دهه اخیر درست یا غلط باعث گوشهنشینی طیف وسیعی از هنرمندان و موسیقیدانان جریانساز و اربابان فرهنگی جامعه شد و اینک فضای حضور برای این هنرمندان در شرایطی گشوده شده که از قدرت و توان جوانی در این عزیزان نشانی نمانده اما نیاز به حضور در اجتماع، نیاز به دیده و شنیده شدن در آنها مانند هر هنرمند دیگری همچنان سرکش و جوان مانده است و چندین سال گوشهنشینی و عزلت، این نیاز را از یک حس کمرنگ به عطشی عمیق تبدیل کرده است.
** شیر، شیر است گرچه پیر است
این بزرگان، روزی جریانی را در موسیقی و سینمای ایران آغاز کردند که امروز پس از گذشت دههها هنوز آنروزها را دوره طلایی هنر مردمی ایران میدانیم. این بزرگان همان ریشه، هویت و اصالت هنر ایران هستند.
طیف نوظهور و بیریشه و بیهویت هنر ایران، همان طیف آغازگر جریان عوامزدگی، سهلاندیشی و آسانپذیری چه خوب نیاز به دیده شدن این عزیزان را در پس سالها خانه نشینی فهمیده و میداند برای فرار از بحران بیهویتی و بیاصالتی، هیچ پناهگاهی امنتر و مطمئنتر از سایه این هنرمندان سالخورده برایشان متصور نیست.
** حیف از طلا که خرج مطلا کند کسی
کاش پیشکسوتان عرصه هنر موسیقی، آنهایی که صدای گرمشان، متر و معیار هنر والای موسیقی یک ملت بود، بزرگانی که روزی گنج قارون موسیقی ایران بودند، آنها روزی ترنم صدای عاشق سلطان قلبها شدند، با شناخت درست و بهرهگیری از مشاوره هنردوستانی دلسوز و متخصص، جاده صافکن مسیر نه چندان هموار این شبههنرمندان نشوند. هرچند میدانیم، برای آوازهخوان چه پیر و چه جوان، صحنه اگر همه چیز نباشد تبلور عینی بسیاری از خواستههای آنهاست.
فراهنگ**9494** 1055
منبع: ایرنا
کلیدواژه: فرهنگي موسيقي هنرمندان موسيقي
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۲۰۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود معینی پور در اولین جلسه از سلسله نشستهای اکران، نقد و ایده پردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی که در سالن نمایش معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد تصریح کرد: ایده اصلی اندیشه سینما عمومی کردن اندیشه و تحلیلهای اندیشهای و دانایی است.
وی با بیان اینکه فیلم تولید روایت میکند، داستان میسازد و جهان خلق میکند و در افکار عمومی و جامعه تأثیرگذار است افزود: اساتیدی که در حوزه علوم انسانی اسلامی و اجتماعی فعالیت دارند، اگر نتوانند جهانی خلق کنند و فضای ذهنی و داشتههای علمی خودشان را برای دیگران و جامعه بیان کنند زبان الکنی خواهند داشت و با دیگران نمیتوانند گفتگو کنند.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) اضافه کرد: کما اینکه اگر نتوانند چیزی که دیگران ساختهاند از یک جهان جدید را ببینند و تحلیل و بررسی و نقد انجام دهند، کر و کور خواهند بود.
وی بیان داشت: پس مجبوریم کسانی که در حوزه علوم انسانی اسلامی فعالیت دارند و تجربیاتی در تخصص خود کسب کردهاند را با عرصه فیلم و سینما آشنا کنیم و هم اینکه انگارههای اساتید درباره فیلم را ارائه بدهیم.
معینی پور اظهار داشت: اگر کسی بخواهد به صورت تخصصی به نقدها بپردازد، باید به نقدهایی که نوشته شده مراجعه کند اما ما در سینما اندیشه از منظر اندیشهای در حوزه تخصصی خودمان و با یک رویکرد علمی – اندیشهای به فیلمها نگاه میکنیم.
وی با بیان اینکه فیلم جهان خلق شده کسی است که آن فیلم را ساخته و این جهان باید آسیب شناسی شود گفت: چارچوبی که بر اساس آن میبایست به این فیلمها نگاه کرد رمزگانی دارد که شامل رمزگان فنی و سرگرمی و تکنیکی و تلفیقی از فرم و محتوا میشود.
معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی عنوان داشت: اصحاب اندیشه و علم در حوزه فرهنگی باید به زبان عوام و تولید تصویر از اندیشههایشان توجه کرده و ارائه آنها را یاد بگیرند که یکی از ضعفهای جدی جریانات حوزوی و علوم انسانی اسلامی در ایران است که بلد نیستند اندیشهشان را به تصویر بکشند.
وی تصریح کرد: ما در انتقال اندیشه و مضامین دینی بلد نیستیم آنها را به تصویر بکشیم و از معضلات اصلی محسوب میشود و فرمهای محدود – روشهای گفتگوی محدود – تعامل با عرف بسیار محدود و هم اینکه بلد نیستیم با دیگران چگونه به تفاهم برسیم و خوب بشنویم.
معینی پور یکی از مزیتهایی که عالمان دینی در گذشته داشتهاند را تعامل و ترابط با عموم مردم دانست و گفت: یکی از مظاهر مدرنیته و یکی از خواستههای مدرنیته که درباره ما اعمال شده این است که روز به روز از عرف جامعه و فضای عمومی جامعه فاصله گرفتهایم و تبدیل به یک طبقه شدهایم.
وی خاطرنشان کرد: طبقه فکر و اندیشه و طبقه علم و این تعامل در سینما اندیشه شکل خواهد گرفت و اندیشه و تحلیلهای اندیشهای و دانایی در حوزه سینما عمومی خواهد شد.
در ابتدای این نشست نیز، حمید بایرامی دبیر علمی این نشست نیز با بیان اینکه سینما در دنیای امروز، به عنوان یک وسیلهی قدرتمند برای انتقال اندیشهها، ارزشها و دیدگاهها به جوامع مختلف شناخته میشود گفت: از طرفی، فیلمهای ساخته شده در جوامع غربی، با تمرکز بر موضوعات مختلف، تأثیرات عمیقی بر باور و ناخودآگاه جوانان و نسلهای جدید گذاشته و میگذارد.
وی افزود: خلائی که در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد این است، با اینکه صاحبنظران و اندیشمندان اسلامی در برههای با استفاده از ابزارهایی که قابلیت انتقال اندیشه را داشته توانستهاند این امر را محقق کنند و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) از جمله این انتقال اندیشههاست اما با اینکه ابزارهای انتقال اندیشه به جامعه و مردم با گذشت زمان به لحاظ کمی و کیفی پیشرفت روزافزونی داشته ولی به نظر میرسد، اندیشههای ناب انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به خوبی به جامعه و مردم منتقل نمیشود.
دبیر علمی سلسله نشستهای سینما اندیشه گفت: ما در این برنامهها در صدد هستیم با استفاده از توان علمی اساتیدی که در تخصص خودشان از جمله صاحبنظران و اندیشمندان محسوب میشوند، استفاده کنیم و تا حدودی به این خلاء و مساله موجود در کشور بپردازیم.
کد خبر 6089777 فاطمه علی آبادی