Web Analytics Made Easy - Statcounter

در یک قرن اخیر، جهان اسلام شرایط بسیار ویژه ای را تجربه می کند، با توجه به شرایط حاکم بر جهان و دنیای اسلام، وحدت اسلامی در این برهه به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.



 

خبرگزاری شبستان: دکتر محمد حسین مختاری، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی و استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه در یادداشتی به مناسبت ایام ولادت رسول مهر و رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) به بررسی لزوم وحدت مسلمین و مساله قدس به عنوان محور امت اسلامی پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مشروح یادداشت را در ادامه می خوانید:

در یک قرن اخیر، جهان اسلام شرایط بسیار ویژه ای را تجربه می کند، با توجه به شرایط حاکم بر جهان و دنیای اسلام، وحدت اسلامی در این برهه به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده و با سرنوشت مسلمانان در عرصه اجتماعی-سیاسی گره خورده است. لزوم وحدت در میان مسلمانان و نیز اجتناب از اختلاف و تفرقه برای دست یابی به رشد و تعالی امت اسلامی بر هیچ کس پوشیده نیست، زیرا سعادت ملتهای آزاده و مسلمان، در گرو وحدت میان آنها است، همچنين تفرقه و اختلاف منشأ شقاوت ملت هاي اسلامي است.

قرآن؛ پیروان خود را به لطیف‏ترین مهر و دوستى و زیباترین مساوات رهنمایى کرده است

در قرآن برای اتحاد امت اسلامی، آیین برادری به عنوان گزاره مهم وحدت‌آفرین، مطرح گردیده است. مراد از وحدت و اخوت اسلامی که در منابع و متون دینی بیان شده، آن وحدتی است که بشریت را به سوی خدای واحد و هدف واحد سوق دهد. قرآن با جمله کوتاه (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ) ، پیروان خود را به لطیف‏ترین مهر و دوستى و زیباترین مساوات رهنمایى کرده است.

مقوله استکبارستیزی و گفتمان حمایت از مظلومان، برگرفته از آیات وحدت بخش اخوت و برادری در قرآن است، پس اگر دشمنان اسلام متعرّض امت اسلامی گردند، ضرورت مواجهه و مقابله امت اسلامی با دشمنان اسلام، بیش از پیش آشکار می‌گردد، پیامبر اسلام (ص) فرمود: «هم ید على من سواهم؛  مسلمانان مشت واحدى هستند بر مغز بیگانه». همچنین ایشان می‌فرماید: «مسلمانان مانند یک پیکرند، اگر عضوى را دردى به هم رسد، اعضاى دیگر کمک کنند، تا درد از عضو دردمند برطرف شود».  بنابراین اتحاد امت اسلامی، برگرفته از آموزه‌های قرآن کریم و سیره نبوی است و مسلمانان همچون دست‌های یک پیکر، تجلی‌بخش اسلام و نیز فرزندان یک پدر؛ یعنی پیامبر (ص) می‌باشند.

این آموزه قرآنی و روایی که اصل و اساس منویات امام خمینی(ره) و هم چنین مطالبات و سیاست‌های راهبردی مقام معظم رهبری است، در صورتی محقق می گردد که رابطه همدلانه میان پیروان مذاهب اسلامی وجود داشته باشد. در حقیقت اقتدار جامعه اسلامی زمانی به نمایش در می‌آید که پیروان مذاهب اسلامی یکپارچه و با اتحاد از مکتب حیات‌بخش اسلام حمایت کنند و در سایه این یکپارچگی و اتحاد، سلطه بیگانگان و دشمنان اسلام و مسلمین را از سرزمین های اسلامی برچینند.

اتخاذ یک روش منطقی و معقول از طرف مسلمانان در دفاع از اعتقادات مشترکشان ضروری است

 آن چه در برابر توطئه‌های استکبار جهانی که در عصر ما یک نظام و سیستم فکری و آکادمیک به‌شمار می‌رود باید انجام شود، آن است که در مبارزه با توطئه‌ها و خنثی کردن نقشه‌های استکباری، اتخاذ یک روش منطقی و معقول از طرف مسلمانان در دفاع از اعتقادات مشترکشان ضروری است و در اینجاست که تقریب معنای خاصی پیدا می‌کند.
وجوه مشترك ميان پيروان مذاهب اسلامي به‌صورت فراوان مشاهده مي‌شود. لذا مسلمانان از جانب قرآن مأموریت دارند كه به حبل الهي تمسک جویند و تنها از این طریق است که امت واحده اسلامي هويت خود را پيدا خواهد کرد و اجازه عربده کشی به قدرت‌هاي بزرگ استعماري نخواهد داد.

موضوع فلسطین مهمترین مساله حال حاضر جهان اسلام

 بی شک مهمترین مساله حال حاضر جهان اسلام موضوع فلسطین است و کشورهای اسلامی در قبال این موضوع مهم و حیاتی و ظلمی که به مردم فلسطین وارد می شود مسئولیت دارند. شایان ذکر است، این جنایت ها علیه مردم مظلوم فلسطین در زمانی در حال وقوع است که برخی از کشورهای عربی منطقه با رژیم غاصب صهیونیستی همراه و همزبان شده¬اند. لذا یکی از شاخصه های مهم سی و دومین کنفرانس وحدت اسلامی، موضوع قدس است و این خود می تواند نقش کلیدی در گفتمان سازی بین مسلمانان ایفا کند و از طرفی می تواند به عنوان یک امر مهم در جهان اسلام و به عنوان یک مساله ای که درد و دغدغه مشترک تمام مذاهب اسلامی است، انسجام و اتحاد مسلمانان را در مقابله با صهیونیزم بین الملل به دنبال داشته باشد. در عین حال امروز مواجه هستیم با صهیونیزم بین الملل و کنفرانس وحدت اسلامی نماد مبارزه و مقابله با طرح ها و توطئه ها استکبار جهانی است.
 

رسالت و ماموریت خطیر مسلمانان به ویژه علما در قبال قدس شریف

بدیهی است، مردم فلسطین حق بازگشت به سرزمین خود را دارند و انتقال سفارت آمریکای جنایتکار به قدس شریف بی اعتنایی به حقوق حقه مردم فلسطین و دهن کجی به مسلمانان و تجاوز به حقوق مسلّم فلسطینیان و خلاف مقررات و موازین بین المللی و شورای امنیت و برخلاف اخلاق و رفتارهای انسانی به شمار می رود. البته بر همگان مبرهن است که ما رژیم غاصب اسرائیل را نامشروع می دانیم. از اینرو، سفارتخانه ای مشروعیت ندارد تا بخواهد به قدس عزیز منتقل شود. کنفرانس وحدت اسلامی در واقع نمادی از نفرت و انزجار مسلمانان به ویژه علما که در این برهه حساس، رسالت و ماموریت خطیری بر دوش دارند در برابر رژیم غاصب اسرائیل است.


امیدواریم اینگونه اقدامات باعث بصیرت و بیداری بیش از پیش عموم مسلمانان به ویژه نسل جوان مسلمان در اقصی نقاط جهان گردد و شرایطی که به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی «مسلمانان نماز جمعه و جماعات را در قدس شریف خواهند خواند»، مهیا گردد.

پایان پیام/49

منبع: شبستان

کلیدواژه: حسن روحانی ارومیه هفته وحدت ارزانی آذربایجان غربی هفته کتاب و کتابخوانی مزارع زعفران هفته کتاب سفر استانی خوی قدس وحدت فلسطین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۲۰۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمنان وحدت و تقریب امت اسلامی را هدف گرفته اند

آیت الله سیدمحمدباقر گلپایگانی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، گسترش وحدت و همچنین آگاهی بخشی به امت اسلامی در مسائل مختلف جهان اسلام،خصوصا مسئله غزه را یک اصل مهم دانست و اظهار داشت: رسانه ها و مطبوعات اسلامی باید تلاش خود را افزایش داده و  تمرکز بر گسترش و تقویت وحدت امت اسلامی کنند؛ طرح های حفظ و تقویت وحدت را بسترسازی کرده و آگاه سازی مناسبی انجام دهند.

وی افزود: در موضوع غزه ما شاهد یک پروپاگاندای قوی از سوی صهیونیست ها بودیم، آنان حقایق را می پوشاندند و از انتشار واقعیت جلوگیری می کردند.

وی ادامه داد: از سویی دیگر دشمنان اسلام و امت اسلامی در فضای گستره تبادل اطلاعات و رسانه ای جهان پیوسته در تلاش هستند که بتوانند از مسائل ناچیزی که بصورت اختلافی بین مذاهب اسلامی وجود دارد در جهت ایجاد تفرقه و نزاع بین مسلمانان بهره کافی را ببرند.  

این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه، تصریح کرد: یکی از طرح های استکبار جهانی به خصوص استعمارگران، نفود و رخنه در پیکره اسلام بوده است؛ آنان از سالیان گذشته تاکنون روش ایجاد فاصله و دوری ملت ها از یکدیگر را در جهت نابودی امت ها بکارگرفته اند که اکنون در میان کشورهای عربی منطقه این مسئله به وضوح روشن است.

وی عنوان کرد: از اهداف استعمار جهانی تضعیف امت ها بوده و در نهایت آنان را از بین می برد، اختلافاتی که در بین مذاهب وجود دارد را می توان به دور از مسائلی که دشمنان می توانند از آن بهره ببرند در قالب مباحث علمی مطرح نمود.

وی در پایان تاکید کرد: امت های اسلامی ، ملت عزیز ایران و خصوصا رسانه های همسو باید هوشیاری را حفظ کنند و مواردی که محور مقاومت ، قدرت ایران عزیز و مشترکات بین مذاهب را پررنگ می کند را با انعکاس قوی تری به سمع و نظر جهانیان برساند زیرا دشمن وحدت و تقریب امت اسلامی را هدف گرفته است و مسائلی که ارزشی ندارند را با بزرگ نمایی به نزاع و تفرقه هدایت می کند.
 
انتهای پیام/  
 
 

دیگر خبرها

  • عملیات «وعده صادق» سربلندی جهان اسلام
  • هر جوان فلسطینی به قدر یک لشکر تاثیر دارد
  • وحدت و انسجام، نیاز ضروری و مهم امروز جهان اسلام است
  • جنگ ترکیبی دشمن با هدف از بین بردن وحدت مسلمین انجام می شود
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در ایران قانون است و همه باید از آن پیروی کنند
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب، قانون است و همه باید از آن پیروی کنند
  • حجاب در ایران قانون است و همه باید از آن پیروی کنند
  • احکام متناسب با جرم در پرونده‌های مرتبط با حجاب صادر شود
  • دشمنان وحدت و تقریب امت اسلامی را هدف گرفته اند
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب