Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما، معن الجربا دبیرکل جنبش کرامت عربستان در مصاحبه با شبکه المیادین، درباره بیانیه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مورد ماجرای قتل جمال خاشقجی گفت: به اعتقاد من، ماجرای جمال خاشقجی برای عربستان به یک نقطه عطف و یک دو راهی تبدیل شده است. اکنون عربستان یا به شرایط آرام گذشته باز خواهد گشت که همواره برای ثبات منطقه تلاش می کرد یا اینکه محمد بن سلمان، عربستان را به کشور بدون دوست تبدیل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وي افزود این بیانیه گامی به جلو برای توقف حمایت از محمد بن سلمان است. کاخ سفید که پیش از این از محمد بن سلمان دفاع می کرد، اکنون می گوید ممکن است او در قتل خاشقجی دست داشته است. تنها چیزی که ترامپ اکنون می تواند به محمد بن سلمان ارائه کند، این است که راه خروج امنی از این بحران برای او ایجاد کند. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی الجربا افزود: روابط آمریکا و عربستان محدود به باقی ماندن محمد بن سلمان در قدرت نیست و هر کسی بعد از او به قدرت برسد، قراردادهای او با آمریکا را لغو نخواهد کرد. بن سلمان همکاری سعودیها و اسرائیل را از پشت پرده خارج کرد. سخنان عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان درباره اینکه شاه سعودی و ولیعهد عربستان خط قرمز هستند، بیانگر اصرار محمد بن سلمان بر باقی ماندن در قدرت است. تصمیم دادستانی سعودی به متهم کردن یازده نفر، آخرین برگ برنده محمد بن سلمان را هم از بین برد و محافظان شخصی او را درگیر این ماجرا کرد.
وی خاطرنشان کرد: ترکیه اکنون به نوک پیکان ماجرای خاشقجی تبدیل شده است زیرا منافع آنکارا مستلزم ایفای این نقش است. آنچه بین ترکیه و عربستان رخ می دهد، بخشی از کشمکش بین دو کشور بر سر رهبری اهل تسنن است. ترور خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول، تلاشی برای ضربه زدن به سازمان اطلاعاتی ترکیه بود. جنایت سعودی باعث ایجاد وحشت در بین مردم برای رفتن به مناسک حج می شود. در حالی که خاندان سعودی همواره، برگزاری مناسک حج را افتخاری برای خود معرفی کرده اند. بین المللی شدن اداره حج به یک درخواست پررنگ تر تبدیل شده است.
این معارض عربستانی افزود: پایان جنگ یمن در شرایط فعلی، شکست دیگری برای بن سلمان خواهد بود. اگر بن سلمان در یمن شکست بخورد، باعث جرأت پیدا کردن مردم عربستان خواهد شد. برکناری بن سلمان پس از شکست در یمن، ملت های منطقه را به انقلاب علیه حاکمان ظالم شان تشویق خواهد کرد. پایان جنگ در یمن و لغو محاصره قطر، صرفنظر از اینکه بن سلمان در قدرت باقی بماند یا نه، رخ خواهد داد. شاهزاده احمد بن عبدالعزیز با همه کسانی که برای دیدار او ابراز تمایل می کنند، حتی افسران عادی و شخصیت های محلی هم دیدار می کند. محمد بن سلمان نمی تواند تحرکات احمد بن عبدالعزیز را محدود کند زیرا او با تضمین های آمریکا و انگلیس به عربستان بازگشت. احمد بن عبدالعزیز اصلی ترین شخصیت برای جانشینی بن سلمان است و به همین علت شاهد سخنان او از موضع قدرت هستیم. از شاهزاده احمد بن عبد العزیز برای ولیعهدی و پادشاهی حمایت می کنیم تا او بخشی از مرحله انتقالی برای رسیدن به حکومت دموکراتیک در عربستان باشد. اگر حاکمان سعودی به خواست مردم گوش نکنند، رژیم آل سعود در مسیر نابودی قرار خواهد گرفت.
معن الجربا افزود: بین همه طرف ها در آمریکا توافق نظر وجود دارد که باید بین محمد بن سلمان و عربستان تمایز قائل شد. می توان گفت رژیم سعودی از همان ابتدا، شکل گیری اسرائیل را پذیرفته است. کمک انگلیسی ها به سعودیها برای در دست گرفتن قدرت در حجاز، به شرط موافقت آنها با تشکیل اسرائیل بود. به همین علت، همکاری بین سعودیها و اسرائیل از همان ابتدا ایجاد شده بود، هر چند که تا پیش از محمد بن سلمان، جنبه پنهان داشت. افراد زیادی در عربستان هستند که می توانند برنامه های مورد نظر آمریکا را اجرا کنند. تحولات گذشته نشان می دهد که محمد بن سلمان ممکن است دست به هر اقدامی بزند. وي ادامه داد به اعتقاد من، او به راحتی قدرت را رها نخواهد کرد و ممکن است عربستان را درگیر جنگ داخلی کند. بن سلمان فقط در صورت اعمال فشار گسترده بین المللی و داخلی ممکن است حاضر شود از قدرت کناره گیری کند. اقدام محمد بن سلمان در فدا کردن محافظ شخصی اش در ماجرای قتل خاشقجی باعث می شود دیگر هیچ کسی به او اعتماد نکند. بنابراین محمد بن سلمان، آخرین متحد خود را هم از دست می دهد. هیچ کسی دیگر در عربستان نه ارتش و نه گارد ملی، محمد بن سلمان را فرمانده قابل اعتماد برای خود نخواهند دانست.
الجربا خاطرنشان کرد: محمد بن سلمان تصور می کرد به راحتی خواهد توانست، ماجرای قتل خاشقجی را پنهان کند. ترکیه می خواهد نشان دهد که رژیم سعودی توانایی برعهده گرفتن رهبری اهل تسنن را ندارد. ایران، ترکیه و مالزی از جمله طرف هایی هستند که مسئله اداره بین المللی مناسک حج را مطرح کرده اند. اگر برگزاری مناسک حج از دست رژیم سعودی گرفته شود، به معنای پایان کار آن خواهد بود. به ویژه آنکه اهمیت عربستان برای کشورهای غربی درباره تأمین منابع انرژی در بلندمدت ادامه نخواهد داشت و در پانزده سال آینده، نفت ارزش خود را از دست خواهد داد و انرژی های جایگزین، به اصلی ترین منبع تامین انرژی تبدیل خواهد شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: عربستان خاشقجی آمریکا محمد بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۲۲۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد

سفیر ایران در عربستان سعودی در گفتگویی اعلام کرد که امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، علیرضا عنایتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی در گفتگو با شبکه العربیه اعلام کرد که امسال در موسم حج 90 هزار ایرانی عازم سرزمین‌ وحی خواهند شد.

سفیر ایران در ریاض درباره اعزام عمره گزاران ایرانی به عربستان تاکید کرد که این اقدام در چارچوب مراحل توافقی است که در ماه مارس میان وزرای خارجه دو کشور در پکن منعقد شد.

وی همچنین در این گفتگو بازگشت پروازهای مستقیم بین دو کشور و چندین پرواز عمره را از جمله مراحل اجرای این توافقنامه ذکر کرد.

عنایتی افزود که این پروازها به مدت 20 روز تا قبل از آغاز موسم حج ادامه خواهد داشت و تعداد کل عمره‌گزاران ایرانی تا آن زمان که پروازهای عمره پایان خواهد یافت به 6000 نفر خواهد رسید.

وی در خصوص حج‌گزاران ایرانی در موسم حج امسال نیز گفت: بر اساس توافق میان سازمان حج و زیارت ایران و وزیر امور اسلامی در عربستان سعودی 90 هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد.

روز دوشنبه 3 اردیبهشت ماه پس از گذشت 9 سال وقفه، نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسئولان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

علیرضا عنایتی سفیر کشورمان در ریاض طی اظهاراتی با ابراز خرسندی از ورود عمره‌گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفرهای زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست.

سفیر کشورمان با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی براى تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به‌لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهادهای ذی‌ربط این امر میسر گردید و به‌امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی‌ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسئولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

استقبال سفارت از ورود اولین عمره‌گزاران ایرانی به مدینهآغاز عملیات حج عمره پس از وقفه 9 ساله

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • ملک سلمان، پادشاه عربستان بستری شد
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • کار پادشاه عربستان به بیمارستان کشید؟ | دلیل بستری شدن ملک سلمان
  • پادشاه عربستان بستری شد
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات