Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-29@17:37:48 GMT

تراکم کشت بذر کلزا و معایب آن

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۲۲۷۴۱

تراکم کشت بذر در مزارع کلزای گلستان :

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گلستان پیروی کشاورزان از همان روشهای سنتی کشت سبب شده ، کشاورزان بدون حساب و کتاب در زمین بذر بپاشند ، به این امید که محصول بیشتری برداشت کنند ، غافل از اینکه این بذرپاشی بی اندازه ، نه تنها عایدی ندارد ، بلکه سبب افت عملکرد سطح می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر خانه کشاورز گلستان می گوید : مصرف بذر در هر هکتار بر اساس وزن هزار دانه در مزرعه است و استاندارد وزن هزار دانه برای کلزا حداکثر 4 تا 4 و نیم گرم و در هر هکتار بین 2 تا 4 کیلوگرم است.

الله قلی ایمانی ادامه داد : وقتی دو برابر استاندارد بذر در مزرعه بپاشیم ، بوته های بیشتری می روید و گیاه دارای فضای کمتری برای رشد می شود و جلوی تهویه مناسب و مطلوب گرفته می شود.

کشت سنتی و هزینه های تحمیلی تهیه بذر :  

امسال دولت بذر را کیلویی 30 هزار تومان در اختیار کلزاکاران قرار داد ، در حالی که قیمت تمام شده آن با توجه به خارجی بودن آن کیلویی دویست هزار تومان برای دولت است.

تا کنون حدود هشتاد هزار هکتار از اراضی گلستان زیر کشت کلزا رفته است ، و اگر هر کشاورز در هر هکتار 3 کیلوگرم بیشتر از استاندارد بذر مصرف کند ، یعنی 240 هزار کیلوگرم بذر بیشتر از نیاز ، بیهوده مصرف و هزینه گزافی به دولت و کشاورزان تحمیل می شود.

همچنین اگر این رقم را با همان سی هزار تومان دولتی حساب کنیم ، 7 میلیارد و 200 میلیون تومان ضرر روی دست بخش کشاورزی استان می گذارد ، در حالی که به سادگی می توان با آموزش کشاورزان و آشنایی آنان با زیان های ناشی از مصرف بیش از حد بذر از این ریخت و پاش های بیهوده جلوگیری کرد.

معایب و زیانهای استفاده زیاد بذر در مزارع:

 معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان استفاده بیش از اندازه بذر هنگام کشت در مزارع را سبب افت عملکرد محصول می داند و می افزاید : وقتی بیشتر از نیاز سطح ، بذر در مزرعه پاشیده شود سبب می شود گیاه فضای کافی برای تنفس و تهویه نداشته باشد.

محمدرضا عباسی گفت : اگر چه عوامل متعددي در افزایش تولید محصول  دخیل هستند ، اما وجود فضای کافی برای تنفس گیاه به عنوان یک فاکتور مهم در افزایش عملکرد است و سبب رشد به موقع گیاه می شود.

او ادامه می دهد : بذر کلزا پس از آنکه در خاک مناسب کاشته شد و جوانه زد براي آنکه زندگی خود را با رشد و نمو کامل ادامه داده و محصول خوبی بدهد لازم است شرایط تغذیه اي آن کاملاً مناسب باشد و اگر بذرها به دلیل نبود فضا ، در فاصله بسیار کمی از هم سبز شوند فرصت رشد مناسب از گیاه گرفته می شود و تغذیه مناسب نخواهد داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان افزود : همین نداشتن فضا برای رشد ، سبب دانه بندی ضعیف می شود و در نهایت کاهش عملکرد را در پی خواهد داشت.

او همچنین سخت بودن امکان مبارزه با آفات و بیماری های قارچی در مزارع کلزا را از معایب دیگر پاشیدن بیش از نیاز بذر در مزارع بیان کرد.

وضعیت کشت و توزیع بذر کلزا در گلستان:  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم با اشاره به مصرف بیش از حد بذر در مزارع کلزا ، از توزیع 420 هزار کیلو بذر کلزا در بین کشاورزان استان خبر داد و افزود : این مقدار بذر را صاحبان حدود 70 هزار هکتار از اراضی گلستان دریافت کرده اند که به طور میانگین برای هر هکتار حدود 6 کیلوگرم است.

مختار مهاجر افزود : اگر چه بذر مرغوب به اندازه کافی برای کشت تهیه کرده ایم اما با توجه به پیش بینی کشت کلزا در حدود 80 تا 100 هزار هکتار از اراضی استان ما ، در صورت بذرپاشی استاندارد ، همین میزان توزیع شده کافی بود.

او گفت : هم اکنون در حدود 70 هزار هکتار از اراضی گلستان کلزا کشت شده است و فقط بخشی از مناطق شمال گلستان به دلیل کافی نبودن رطوبت هنوز کلزا نکاشته اند که پیش بینی می کنیم در روزهای آینده پس از بارش باران این کار انجام شود.

اقدامات جهاد کشاورزی برای رهایی از کشت سنتی بذر کلزا:  

 کلزا از محصولات مهمی است که گلستان قابلیت تولید فراوان آن را دارد و آگاهی کشاورزان و ترغیب آنها به رها کردن کشت سنتی می تواند به افزایش بیشتر این محصول کمک کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت : آگاهی کشاورزان با برگزاری کلاس های آموزشی و توزیع دستگاههای ریز دانه کار با قیمت یارانه دار از اقدامات ما در این راستا بوده است .

 محمدرضا عباسی افزود : از اوایل مهر با همکاری صدا و سیما برنامه هایی را در این زمینه داشتیم ، همچنین علاوه بر آموزش کشاورزان در مراکز توزیع بذر و خدمات جهاد کشاورزی ، با همکاری دهیاران و شوراهای روستاها و با حضور کارشناسان پهنه کلاسهای آموزشی برای کشاورزان در روستاها برگزار شد.

او همچنین کشت کلزا با استفاده از دستگاه ریز دانه کار را به دلیل داشتن قابلیت تنظیم در مصرف به اندازه بذر بسیار موثر دانست و افزود : تا کنون نزدیک به 500 دستگاه با قیمت 19 تا 21 میلیون تومان که 5 میلیون تومان آن را دولت به عنوان یارانه پرداخت می کند ، در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

عباسی ابراز امیدواری کرد : با ترویج کشت با دستگاه ریز دانه کار این مشکل برطرف ، بذر به اندازه استاندارد در مزارع پاشیده و کلزای بیشتری در گلستان تولید شود. 

گلستان ، پارسال با تولید 112 هزار و 700 تن کلزا در 55 هزار هکتار مزرعه ، عنوان نخست تولید کلزا در کشور را به خود اختصاص داد .

 

 

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: جهاد کشاورزی گلستان کشت سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۲۲۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت کلزا از مزارع کرمانشاه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از آغاز برداشت کلزا از مزارع مناطق گرمسیر استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، علی چاله چاله امروز _ دوشنبه دهم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برداشت کلزا در مزارع شهرستان قصرشیرین آغاز شده است، اظهار کرد: برداشت کلزا در مزارع مناطق سردسیر استان تا اواخر تیر ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه امسال ۴۰۱۹ هکتار از اراضی استان کرمانشاه زیر کشت کلزا رفته است، افزود: پیش بینی می‌شود امسال تولید کلزا در استان به حدود ۹۰۰۰ تن برسد که دو برابر سال گذشته خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه امسال در مقایسه با سال زراعی گذشته افزایش حدود دو برابری سطح زیر کشت کلزا در استان را شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: سال زراعی گذشته ۲۱۷۶ هکتار از اراضی استان زیر کشت کلزا رفته بود و حدود ۴۵۰۰ تن محصول در استان تولید شد.

چاله چاله با بیان اینکه شهرستان‌های کنگاور و سنقر و کلیایی با ۱۰۰۳ و ۲۰ هکتار به ترتیب بیشترین و کمترین سطح زیرکشت کلزای استان را دارند، اضافه کرد: به جز پاوه در همه شهرستان‌های استان کشت کلزا را داریم.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب مزارع کلزای استان در بازدیدهای صورت گرفته، تاکید کرد: انتظار داریم امسال شاهد عملکرد خوب مزارع کلزای استان باشیم و چهار مرکز خرید تضمینی کلزا در استان راه‌اندازی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه امسال کلزا با قیمت تضمینی هر کیلوگرم ۳۵ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود، گفت: تمام کلزای تولیدی در استان توسط کارخانجات روغن‌کشی داخل استان خریداری خواهد شد و این شرکت قول پرداخت مطالبات کُلزاکاران استان در کمتر از یک ماه را داده است.

کد خبر 749083

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت کلزا از مزارع کرمانشاه
  • بیش از ۱۸ هزار تن کلزا در شوش و کرخه برداشت شد
  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در نهاوند
  • تکلیف کلاسهای درس شلوغ مشخص شد ‌
  • سندرم تراکم،بلای جان کلانشهرها/ ضرورت تغییرالگوی ساخت مسکن از آپارتمان‌های ‌انبوه به خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • افزایش ۱۰۰ درصد کشت کلزا در شهرستان نهاوند