Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان- ایرنا- مدیر گروه داخلی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت : کمتر از 10 درصد سکته های مغزی در کشورمان در بین افراد بالغ کمتر از 50 سال رخ می دهد.

به گزارش ایرنا، محمد سعادت نیا روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در این دانشگاه افزود : هرچه هرم سنی جامعه به سمت کهنسالی برود شیوع سکته مغزی افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بدون اشاره به میانگین سنی سکته مغزی در کشورهای پیشرفته، ادامه داد : سن سکته مغزی در کشورمان از میانگین کشورهای پیشرفته، 10 سال کمتر است.
این پزشک متخصص مغز و اعصاب، سکته مغزی در میان مردان را بیشتر از زنان دانست و اظهارداشت : اما علائم و عوارض سکته مغزی در میان زنان بیشتر است.
وی عوامل خطر در ابتلا به سکته مغزی را فشار خون، بیماری های قلبی عروقی، دیابت، چربی خون، تحرک نداشتن، اضطراب و استعمال سیگار و مواد مخدر اعلام و اضافه کرد : بر اساس مطالعه ای که در کشور انجام شده استعمال مواد مخدر تریاک و هرویین نیز از عوامل تاثیرگذار در سکته مغزی است.
سعادت نیا یکی از مهمترین و قوی ترین عوامل تاثیرگذار بیماری های قلبی و عروقی در سکته مغزی را ' آریتمی قلبی ' ( اختلال در ضربان قلب ) ذکر و تصریح کرد : یکی از اختلال های ضربان قلب یعنی ' فیبریلاسیون دهلیزی ' در این موضوع اهمیت خاصی دارد.
وی بالا رفتن سن را از عوامل تاثیرگذار دانست و گفت : هرچه جمعیت کشورمان به سمت پیری و میانسالی می رود، این عامل خطر خود را بیشتر نشان می دهد.
این پزشک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه بروز سکته مغزی در آب و هوای سرد بیشتر است، افزود : با وجودی که در کشورمان آب و هوای سرد غالب نمی باشد اما بروز سکته مغزی بالاست زیرا عوامل خطر ابتلا به آن در کشورمان به خوبی کنترل نشده است.
سعادت نیا با اشاره به اینکه هنوز تحقیق جامعی درباره اینکه چه عاملی در کشورمان بیشتر تاثیر را در سکته مغزی دارد، تصریح کرد : شواهد نشان می دهد که فشار خون، عامل عمده خطرپذیری در این عارضه است.
وی از مردم خواست تا با مشاهده علائم اولیه سکته مغزی یعنی از دست دادن ناگهانی تعادل، از دست دادن بینایی در یک یا هر دو چشم، غیر متقارن به نظر رسیدن صورت، ضعیف شدن یا بی حس شدن دست یا پا و مشکلات صحبت کردن در اسرع وقت با اورژانس پزشکی تماس بگیرند.
وی با بیان اینکه سکته مغزی 2 نوع خونریزی دهنده و غیر خونریزی دهنده است، گفت : در نوع خونریزی دهنده، شریان مغزی پاره شده و خون داخل مغز تجمع می کند که کمتر از 15 درصد از سکته های مغزی کشورمان از این نوع است.
سعادت نیا اضافه کرد : در سکته مغزی غیر خونریزی دهنده، عاملی مانند لخته خون باعث بسته شدن رگ می شود و به خون رسانی به مغز آسیب می رساند که حدود 85 درصد سکته های مغزی در کشورمان از این نوع است.
مدیر گروه داخلی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ' آنژیوگرافی ' را یکی از راه های درمان سکته مغزی اعلام و تصریح کرد : در این روش لخته خون از داخل عروق به بیرون کشیده می شود که امکانات آن در زمان حاضر به طور محدود در استان وجود دارد اما در سال آینده گسترش می یابد.
رییس اداره بیماری های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست گفت : واحدهای مراقبت سکته مغزی در 11 بیمارستان استان ایجاد شده است و خدمات رسانی ویژه ای در این زمینه ارائه می کند.
شهربانو مظاهری افزود : این بیمارستان ها در کلانشهر اصفهان شامل الزهرا(س)، امین، غرضی، شریعتی و آیت الله کاشانی و در شهرستان های نجف آباد، شاهین شهر، خمینی شهر، لنجان، فلاورجان و مبارکه فعال است.
وی فاصله زمانی استاندارد بین مراجعه بیمار سکته مغزی به بیمارستان تا شروع درمان موثر را کمتر یا مساوی یک ساعت عنوان و تصریح کرد : این فاصله در اصفهان کمتر از 45 دقیقه و در کشورهای پیشرفته کمتر از نیم ساعت است.
ژاله صادقیان کارشناس امور بیماری های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست گفت : بر اساس آمار ثبت شده در سالجاری، 80 درصد از افرادی که سکته مغزی کردند 55 سال به بالا و 20 درصد بین 15 تا 55 سال بودند.
سکته مغزی نوعی اختلال نورولوژیک (مغز و اعصاب) ناگهانی است که به دنبال آن خون‌رسانی به ناحیه‌ای که دچار سکته شده، مختل می‌شود.
در سال های اخیر، سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران بوده است.
3011/6026/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي سكته مغزي معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۲۳۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت ۵ درصدی بانوان در امر اهدای خون

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ افشین محمدی  با بیان اینکه اکنون  ۵ درصد اهدا کنندگان خون را بانوان تشکیل می‌دهند درحالی که در شرایط بحرانی همچون دوران دفاع مقدس بانوان ۳۰ درصد از مجموع اهداکنندگان را تشکیل می‌دادند.


او تصریح کرد: ترس از سوزن زدن، مشغله کاری بیشتر خانم‌ها و همچنین شرایط فیزیولوژی آنها دلایلی است که مشارکت بانوان را کمتر کرده که البته این افراد ضرورت حضور خود را حس نمی‌کنند که در این صورت حتما مشارکت آنها بیشتر می‌شد.

محمدی با اشاره به اینکه ضروری است  فرهنگ سازی اهدای خون را در کشور جا بیاندازیم، افزود: مراجعه کنندگان نگران سلامتی خود نباشند چرا که قبل از خونگیری کسانی را که دچار کمبود آهن و کمبود خون هستند شناسایی می‌کنیم و اجازه اهدای خون را به این افراد نخواهیم داد.

دیگر خبرها

  • کمتر از ۳ درصد جمعیت دام زنده، کشتار شد
  • مشارکت ۵ درصدی بانوان در امر اهدای خون
  • حمایت مردم اصفهان از عملیات تاریخی «وعده صادق»
  • حمایت دستگاه قضائی از اجرای طرح عفاف و حجاب در اصفهان
  • راه‌های کاهش پوسیدگی دندان
  • تغییرات آب و هوایی باعث افزایش مرگ و میر ناشی از سکته مغزی می‌شود
  • کشاورزان مدیریت منابع آبی را جدی بگیرند
  • خدمات نرم‌افزار «اصفهان من» کمتر از پروژه‌های عمرانی نیست
  • تغییرات اقلیمی ممکن است باعث افزایش مرگ های سکته ای شود
  • تغییرات اقلیمی ممکن است باعث افزایش مرگ و میر ناشی از سکته شود