Web Analytics Made Easy - Statcounter

مادرید- ایرنا- روزنامه پوبلیکو در مقاله ای به قلم «نازنین ارمنیان» استاد دانشگاه علوم سیاسی بارسلون نوشت : نتانیاهو نخست وزیر تل آویو با توجه به تجربه شکست علیه مردم نوار غزه در اندیشه جنایت حساب شده در این منطقه است.

به گزارش ایرنا، ارمنیان می گوید که مخالفت نتانیاهو با یک راه حل نظامی علیه غزه به خاطر بی‌ ثمر بودن آن پس از تجربه سه جنگ و درگیری علیه فلسطینیان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: او ترجیح می‌ دهد که یک جنایت کنترل شده علیه نوار غزه انجام دهد اما استراتژی خود را انزوای تهران با فشار آوردن به اروپا و کشورهای عربی‌ می داند.
ارمنیان ادامه داد : آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسراییل 11 نوامبر ( 20 ابان ) در حالی که نتانیاهو در مراسم یکصدمین سال پایان جنگ جهانی در پاریس حضور داشت، عملیات آدم ربایی ( ربودن یحیی السنوار یک فرمانده حماس) را طراحی کرد و به اجرا گذاشت.
مقاله نویس افزود : لیبرمن هدف این کار را ، تبادل فرمانده حماس با اسرای اسراییلی‌ یا اجساد سربازان خود و برگ برنده برای مذاکرات در پایان دادن به راهپیمایی بزرگ بازگشت ذکر کرد.
ارمنیان نوشت :راهپیمایان فلسطینی در مرز اسراییل ، ترقه های اتش زا پرتاب می کردند و در جریان 2 نظامی اسراییلی‌ کشته و سه تن دیگر مجروح شدند. اما در مقابل با حمله و رگبار مسلسل نیروهای تل آویو 227 فلسطینی کشته و نزدیک به 20 هزار نفر دیگر مجروح و معلول شدند.
وی افزود: این حملات صهیونیست ها از سوی رسانه ها و مطبوعات تل آویو ' مقابله” نامیده شد.
نویسنده توضیح داد که با میانجیگری مصر ، قطر ، سازمان ملل و تایید آمریکا توافقی حاصل شد که تل آویو در ازای توقف راهپیمایی بزرگ بازگشت که در ماه مارس در مرز با اسراییل شروع شد، محاصره غزه را کاهش دهد.
استاد دانشگاه بارسلون یادآوری کرد: در نتیجه توافق مقرر شده بود، غزه که تحت یک وضعیت نسل کشی‌ به تمام معنا قرار دارد، ساعت های بیشتری از آب و برق برخوردار باشد و کمک 15 میلیون دلاری قطر برای حقوق کارمندان نوار غزه در اختیار حماس قرار گیرد.
وی تصریح کرد :لیبرمن این توافق را یک 'کاپیتولاسیون یا تسلیم در برابر تروریسم' قلمداد می‌ کند. باید دید آیا اعتراضات مردم گرسنه و دارای 70 درصد جوان بیکار غزه می‌ تواند از سوی حماسی که توسط عربستان سعودی ، امارات متحده ، قطر ، ایران و ترکیه که هر کدام منافع متضاد در مساله فلسطین دارند، مهار شود.
مقاله نویس ادامه داد: عملیات لیبرمن به شکست انجامید. یگان نفوذی اسراییلی‌ لو رفت و یک سرهنگ دوم شته شد .
هواپیماهای اسراییلی‌ غزه را 150 بار بمباران کردند و فلسطینی ها با 400 خمپاره به آنها پاسخ دادند. یک اتوبوس نظامی اسراییلی‌ مورد هدف قرار گرفت و اهالی اشودود و بئرشبع را مجبور شدند به پناهگاه های ضد هوایی بروند .
ارمنیان افزود :نتانیاهو بلافاصله از پاریس بازگشت و آتش بس را پذیرفت ، لیبرمن وزیر جنگ استعفا کرد و به جای اینکه مسئولیت خود در این عملیات نافرجام را قبول کند، نتانیاهو را به خاطر مخالفت با اخراج فلسطینی های خان الاحمر و ارائه کمک قطر به حماس، مقصر دانست و هدفش در این برنامه این بود که در آستانه انتخابات پارلمانی 2019 ، خود را به عنوان 'دست آهنین علیه فلسطین' معرفی‌ کند.
وی افزود : رهبر راست افراطی اسراییلی‌ به کمتر از نابودی 2 میلیون فلسطینی محبوس و در محاصره نوار غزه رضایت نمی‌ دهد.
ارمنیان ادامه داد : رژیم اسراییل در برابر این که آیا غزه یک تهدید استراتژیک است یا ایران ؟ دچار اختلاف و شکاف شده است.

**تمرکز نتانیاهو بر ایران
ارمنیان نوشت : نخست وزیر اسراییل بدون درخواست تصویب دولت ائتلافی در نوار غزه آتش بس اعلام کرد. برای او ، ایران چالش اصلی‌ است و آن را نه فقط برای اسراییل بلکه چالش اصلی‌ 'کل سیاره زمین' قلمداد می‌ کند .
استاد دانشگاه ادامه داد : نتانیاهو پس از تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا ( که دلایل خود برای حمایت از اسراییل را دارد) برای انتقال سفارت به بیت المقدس ، کاهش کمک به آوارگان فلسطینی، خروج از برجام و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران، سعی‌ دارد روابط اسراییل با کشورهای عربی‌ را عادی کند.
وی با اشاره به دیدار نتانیاهو از عمان ، شرکت تیم ملی‌ تل آویو در چهل و هشتمین مسابقات جهانی‌ ژیمناستیک هنری و حضور وزیر فرهنگ و ورزش اسراییل در یک مسابقه جودو در ابوظبی ، تصریح کرد :با این حال ، قتل خاشقجی توسط نیروهای امنیتی عربستان سعودی،طرح ' توافق قرن' را که می‌ خواست به مساله فلسطین پایان دهد، دشوار کرده است.
این کارشناس خاطرنشان ساخت: امتیازات یک طرفه کشورهای عربی (که اکنون به خاطر موضوع خاشقچی در مخمصه قرار دارند )، احزاب راست افراطی اسراییل را هنوز تندرو تر خواهد کرد و این در حالی‌ است که جنبش بایکوت ، عدم سرمایه گذاری و تحریم ها هر دفعه در افکار عمومی‌ اروپایی جای بیشتری را پیدا می کند.
به عقیده ارمنیان ، دشوار است که مردم کوچه وبازار کشورهای عربی از این عادی سازی حمایت کنند. رژیم های عربی‌ در جریان بهار عربی‌ قدرت مردم خود را شناختند .
وی ادامه داد :لیبرمن نخستین و نتانیاهو دومین قربانی این رو در رویی هستند .دولت ائتلاف نتانیاهو در حال سقوط است و امکان انتخابات پیش از هنگام را نباید منتفی دانست.

**درس های یک عملیات نافرجام
ارمنیان در بخش دیگری از مقاله خود به چند نکته در رابطه با عملیات نافرجام لیبرمن و اعلام آتش بس از سوی نتانیاهو اشاره کرد و نوشت :
- اسراییل ظرفیت های دفاعی فلسطینی ها و پیامد های سیاسی آن در تل آویو را دست کم گرفته است.
- فلسطینی ها فرصت تاریخی برای استفاده از این شکاف در دولت اسراییل دارند .
- اسراییل نمی تواند حماس را در نوار غزه با 2 میلیون فلسطینی در محاصره سنگین را که از اسراییل نفرت دارند، شکستدهد.
- نتانیاهو برای ایجاد شکاف و جدایی بیشتر بین فلسطینی ها، برای آتش بس با تشکیلات خودگردان فلسطین مذاکره نکرده بلکه با حماس توافق کرده است .
- در حال حاضر ، خط مشی‌ 'سیاست سخت' نتانیاهو بر ' بی‌ رحمی خالص' لیبرمن برنده است.
شبس**اروپام *5*491** 1917

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي فلسطين اسپانيا نتانياهو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۲۳۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه ۸۶ قانونگذار دموکرات به بایدن: اسراییل قوانین ما را نقض می‌کند

قانونگذاران دموکرات آمریکا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور اعلام کردند شواهد نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی با ممانعت از ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه، قوانین ایالات متحده را نقض کرده است.

 به گزارش ایسنا، ۸۶ عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور اعلام کردند مانع‌تراشی‌های رژیم صهیونیستی در ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تضمین‌هایی که این رژیم برای تبعیت از قانون حمایت خارجی آمریکا داده را نقض می‌کند.

بر اساس این قانون، دریافت‌کنندگان حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا باید از حقوق بشردوستانه بین‌المللی تبعیت کرده و اجازه دهند کمک‌های بشردوستانه بدون هیچ مشکلی به مقصد موردنظر تحویل داده شود.

قانونگذاران آمریکایی در نامه خود تصریح کردند کابینه رژیم صهیونیستی در برابر درخواست‌های متعدد واشنگتن برای باز کردن گذرگاه‌های مرزی زمینی و دریایی با هدف ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه مقاومت کرده است.

این اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در این نامه به گزارش‌هایی استناد کردند که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی نمی‌گذارد حمایت‌ها به میزانی به غزه ارسال شود که از قحطی جلوگیری شود.

در این نامه آمده است: ما از دولت آمریکا انتظار داریم تبعیت اسرائیل از قوانین موجود را تضمین کرده و برای پیشگیری از بحران انسانی مضاعف در غزه گام‌هایی ملموس بردارد.

بایدن از آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا خواسته تا روز چهارشنبه به کنگره این کشور گزارش دهد که آیا تضمین‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر رعایت قوانین بین‌المللی در استفاده از تسلیحات آمریکایی معتبر هستند یا نه.

در ماه میلادی گذشته دست‌کم چهار نهاد وزارت خارجه به بلینکن هشدار دادند که بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، رژیم صهیونیستی به تعهدات خود در این زمینه پایبند نبوده است.

قانونگذاران آمریکایی در این نامه با اشاره به ممانعت عامدانه از تحویل کمک‌های بشردوستانه به ساکنان غزه، نسبت به شیوه‌های جنگی رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی شدید کردند.

آنها از بایدن خواستند نتانیاهو را توجیه کند که تا وقتی کمک‌های بشردوستانه آن‌طور که باید به مردم غزه تحویل داده نشوند، ممکن است رژیم صهیونیستی دیگر صلاحیت دریافت کمک‌های تسلیحاتی آمریکا را نداشته باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تشدید حملات رژیم صهیونیستی به رفح
  • رابرت دنیرو حمایتش از صهیونیست‌ها را تکذیب کرد
  • تکذیب حمایت رابرت دنیرو از اسرائیل
  • قصاب غزه در ایستگاه پایانی
  • طرح توهمی نتانیاهو برای غزه بعد از قتل عام فلسطینی‌ها
  • مسکو از جنگ ایران و اسرائیل چه بهره‌ای برد؟ روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • هجدهمین یادواره شهدای روستای جعفر آباد رفسنجان
  • روایتی کامل از شب حمله ایران به اسراییل
  • نامه ۸۶ قانونگذار دموکرات به بایدن: اسراییل قوانین ما را نقض می‌کند