Web Analytics Made Easy - Statcounter

ده لیخت با 19 سال سن، ستون دفاعی تیم ملی هلند و باشگاه آژاکس به شمار می رود. ستاره ای که در عین جوانی، بسیار پخته عمل کرده و باشگاه های بزرگ اروپایی برای به خدمت گرفتن او، از هیچ تلاشی مضایقه نمی کنند.

طرفداری - فوتبال هلند و در راس آن باشگاه آژاکس، به کارخانه بازیکن سازی در سطح اروپا و جهان شهره بوده و بازیکنان بزرگی از این تیم سرشناس به دنیای فوتبال معرفی شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 یکی از این بازیکنان آینده دار باشگاه آژاکس، که در ماه های اخیر از او در رسانه ها زیاد صحبت به میان می آید، ماتیس ده لیخت کاپیتان 19 ساله باشگاه آژاکس و تیم ملی هلند در خط دفاع بوده که توجه بسیاری از باشگاه های سرشناس اروپایی، به خصوص بارسلونا را به خود جلب نموده است. در این یادداشت که ترجمه ای مفصل از سایت های totalfootballanalysis و skysports است، قصد داریم تا شما را با سبک بازی و خصوصیات فنی این ستاره جوان هلندی، بیشتر آشنا سازیم.

مشخصات بازیکن

مدافع وسط 19 ساله باشگاه آژاکس، از توان فیزیکی و جسمانی مساعدی برخوردار بوده و با قد 188 سانتی متری خود، توان بسیار بالایی برای پیروزی در نبردهای هوایی دارد. بازی این مدافع راست پا پیچیدگی خاصی ندارد ولی با این وجود، او یکی از بهترین مدافعان لیگ هلند بوده که عبور از او برای هر بازیکن و مهاجمی سخت خواهد بود. شماره 4 آژاکس، تاکنون که 12 هفته از لیگ اردیویسه می گذرد به همراه تیمش در رده دوم جدول رده بندی این رقابت ها قرار گرفته است. یکی از عوامل موفقیت آژاکس در لیگ هلند، خط دفاعی بسیار قدرتمند این تیم است. پس از گذشت 12 هفته از لیگ سراسری این کشور، آن ها تنها 5 گل دریافت نموده اند و مشترکا به همراه آیندهوون صدرنشین اردیویسه، بهترین خط دفاع این مسابقات را شکل داده اند. جالب است بدانید که در طول این 12 هفته، آژاکس تنها یک شکست داشته که آن هم در غیاب ستاره و کاپیتان 19 ساله اش، رقم خورده است. شکست 3-0 در برابر آیندهوون که در آن بازی، ده لیخت به علت آسیب از ناحیه زانو غایب بود و عدم حضور او، باعث شکست سنگین هم تیمی هایش شد. در فصل گذشته، میانگین درصد پاس های سالم ده لیخت 90.4% بوده که از این نظر او در صدر مدافعان لیگ هلند قرار گرفته است.

 این عملکرد کم نظیر در ارائه پاس های سالم باعث شده تا در اندیشه های تاکتیکی «اریک تن هاگ» سرمربی 48 ساله آژاکس و همچنین «رونالد کومان» سرمربی تیم ملی هلند، ماتیس علاوه بر حضور موفق در کارهای دفاعی، در بازیسازی برای این تیم ها نیز نقش موثری داشته باشد. ده لیخت در صعود هلندی ها به نیمه نهایی رقابت های لیگ ملت های اروپا، آن هم در گروه سختی که دو قهرمان فعلی و اسبق جام جهانی در آن حضور داشتند، نقشی اساسی داشته و از ستارگان تیم ملی هلند در این مسابقات به حساب می آید. تصویر زیر به عملکرد این مدافع جوان، در دو نیمه بازی برابر فرانسه در دور رفت رقابت های لیگ ملت های اروپا که با شکست 2-1 لاله های نارنجی همراه بوده است، می پردازد.

این نقشه در واقع بیانگر عملکرد پاس های ماتیس ده لیخت در بازی با فرانسه بوده و همان طور که مشخص است، او تنها 5 پاس اشتباه داده و مابقی پاس های این بازیکن به طور صحیح و سالم در اختیار دیگر هم تیمی هایش قرار گرفته است. چنین جواهری برای تیم هایی که بازی آن ها مبتنی بر مالکیت و گردش توپ بالا است، ایده آل بوده و به همین دلیل است که باشگاهی به مانند بارسلونا، برای به خدمت گرفتن این ستاره مستعد هلندی، علاقه زیادی از خود نشان می دهد. از نظر مدیران بارسا، ده لیخت می تواند جایگزین بسیار مناسب و طولانی مدتی برای جرارد پیکه در خط دفاعِ آبی اناری ها باشد.

همان گونه که از آمار مشخص است، ماتیس ده لیخت از عملکرد به نسبت بهتری در مقایسه با جرارد پیکه در فصل 18-2017 برخوردار بوده است. ده لیخت پاس های رو به جلوی بیشتری داده و درصد پاس های سالم او نیز بالاتر بوده است. در سایر عملکرد های دفاعی نیز ده لیخت نسبت به پیکه برتری داشته است؛ اما باید این نکته را نیز به یاد داشت، که حضور در تیمی به مانند بارسلونا و لیگ سختی هم چون لالیگا نسبت به آژاکس و اردیویسه دارای تفاوت های خاص خودش می باشد. اما وقتی حضور موفق این بازیکن را در بالاترین سطح رقابت های ملی در اروپا و هم چنین لیگ قهرمانان اروپا بررسی می کنیم، می توانیم به حضور موفق این مدافع جوان در تیم های بزرگ اروپایی خوش بین باشیم.

دوئل ها

ده لیخت در فصل جدید رقابت های لیگ هلند به طور میانگین در هر 90 دقیقه، 5.7 دوئل هوایی داشته که تقریبا در 60% از آن ها (3.3) نیز موفق بوده است. این مدافع هم چنین در هر 90 دقیقه از بازی هایی که در ترکیب آژاکس حاضر بوده، 66.5 پاس داده که درصد پاس های صحیح او 91.8% بوده است. در دو تصویر زیر عملکرد کلی ده لیخت و همچنین تعداد پاس ها و درصد آن ها را در فصل جدید در رقابت های باشگاهی و ملی، به شما نشان داده ایم. کاپیتان آژاکس در بازی برابر خرونینگن که با برتری 0-3 این تیم همراه بود، بازی فوق العاده ای را از خود به معرض نمایش گذاشت. او در این بازی به تنهایی موفق شد، 5 موقعیت مسلم گلزنی را از بازیکنان خرونینگن گرفته و در دو اقدام به تکل نجات بخش در محوطه جریمه تیمش نیز موفق عمل کند. درصد پاس های سالم او در این بازی 96% بود و توانست با 6 پاس بلند، مهاجمان تیم خود را صاحب موقعیت سازد. از این آمارهای فوق العاده در طول فصل جاری رقابت های لیگ هلند بارها از ده لیخت دیده شده و خط هافبک و حمله آژاکس با خیال راحت از بابت کاپیتان خود در خط دفاعی، با آسودگی بیشتری در فاز هجومی شرکت می کنند. توانایی ده لیخت در انجام تکل های موفقیت آمیز در محوطه جریمه تیمش فوق العاده است و او به بهترین شکل ممکن بدون آن که بر روی بازیکنان حریف خطای پنالتی انجام دهد، خطر را از محوطه جریمه تیم خود به خوبی دور می کند.

بار دیگر به بازی فرانسه و هلند در دور رفت لیگ ملت های اروپا رجوع می کنیم. در نقشه زیر ده لیخت در برابر بازیکنان هجومی قهرمانِ جام جهانی، عملکرد فوق العاده ای را از خود نشان داده است. با وجود باخت 2-1 او و هم تیمی هایش در این مسابقه، ولی همان طور که از این تصویر به خوبی برمی آید، این مدافع جوان هلندی، در 5 دوئل برابر مهاجمین فرانسه از جمله گریزمان، ام باپه و ژیرو موفق بوده است. در حالی که بسیاری از مدافعان دنیا با کوله باری از تجربه در برابر بازیکن سرعتی هم چون کیلیان ام باپه یا جامانده و یا در برابر تکنیک ناب این بازیکن جوان فرانسوی کم می آورند، اما همان طور که ملاحظه می کنید، ده لیخت در برابر این مهاجم فرصت طلب اشتباهی نداشته و بازی بی نقصی را انجام داده است.

پاس های بلند (پاس های قُطری)

ده لیخت تخصص بالایی در ارسال پاس های بلند در تیم باشگاهی خود دارد و این مدافع، میانگین 3.3 پاس بلند در هر 90 دقیقه را در تمامی رقابت ها در فصل جاری، به نام خود ثبت کرده است. در تصویر زیر، ماتیس ده لیخت چندین گزینه برای ارسال پاس به هم تیمی های خود دارد؛ همان گونه که مشخص است، اگر کاپیتان آژاکس اقدام به ارسال پاس کوتاه نماید، با توجه به یارگیری فشرده بازیکنان حریف، امکان لو رفتن توپ و در نتیجه شرایط ضدحمله برای تیم خرونینگن کاملا مهیا می گردد. تنها بازیکنی از آژاکس که تحت یارگیری فشرده تیم حریف نیست، کلاس یان هونتلار است که ده لیخت با دید و هوش بالای خود و با ارسال یک پاس قُطری او را صاحب موقعیت گلزنی در محوطه جریمه حریف می کند.

پوشش عمق و موقعیت های دفاعی

همان گونه ک قبلا نیز اشاره شد، مدافع جوان آژاکس درک خوبی برای قرارگیری در موقعیت های دفاعی و به خصوص پوشش عمق تیم خود دارد. ده لیخت به مانند مدافعانی که در مرز سی سالگی قرار دارند، بسیار پخته عمل کرده و با دیدی باز تمام حرکات مهاجمین تیم های مقابل را در محوطه جریمه تیمش، تحت نظر دارد.

ده لیخت به مانند یک رهبر در خط دفاعی تیمش عمل می کند و علاوه بر انجام شرح وظایف خود در زمین، به دیگر عناصر دفاعی تیمش نیز در پوشش فضاها و خنثی کردن حملات حریف کمک شایانی می کند. در دو تصویر زیر، دالی بلیند مدافع سابق منچستریونایتد و فعلی آژاکس در کورس از مهاجم حریف کم آورده و جا مانده است. به حرکت ماتیس ده لیخت توجه کنید. ده لیخت با سرعت بالایش سعی دارد که خود را به مهاجم رقیب و هم تیمیش بلیند برساند.

دالی بلیند در تکل برای بازپس گیری توپ و جلوگیری از موقعیت حمله ناکام می ماند و مهاجم حریف بدین ترتیب در موقعیت تک به تک با دروازه قرار می گیرد. اما چیزی که مهاجم در این صحنه کمتر انتظار آن را دارد، از راه رسیدنِ کاپیتان سخت کوش آژاکس است. ده لیخت از میانه میدان در کورس با مهاجم بوده و با توجه به تخصص بالایش در زدن تکل و بازپس گیری توپ از این شیوه، می تواند از شگرد خود در این صحنه استفاده کرده و با یک تکل به موقع و بدون نقص، یک فرصت خطرناک را از تیم رقیب سلب نماید.

در تصویری دیگر که از بازی با خرونینگن انتخاب شده است، هنر مدافع 19 ساله آژاکس را از زاویه دیگری با هم بررسی می کنیم. یک ضد حمله از سوی تیم خرونینگن بر روی دروازه آژاکس در دقیقه 56 بازی در حال تدارک است. کاپیتان آژاکس مجبور بوده هم عمق را پوشش داده و هم سمت راست دفاعی خود را نیز زیر نظر داشته باشد. در این صحنه او به دیوید نرس مهاجم برزیلی آژاکس می گوید که سمت راست دفاعی تیم را پوشش دهد.

نرس به سمت راست می رود تا از نفوذ مهاجم خرونینگن جلوگیری به عمل آورد. حال ده لیخت نیز با پوشش عمق، دیگر بازیکن رقیب را تحت نظر دارد و در نهایت با تدبیر و رهبری ده لیخت، این موقعیت گل نیز از حریف گرفته می شود. نکته مهمی که در این دو تصویر به وضوح مشخص بود، ارتباط کلامی بسیار بالای ده لیخت با هم تیمی هایش است. این واقعیت را در نظر بگیرید، که این مدافع هلندی تنها 19 سال سن دارد ولی در شرح وظایف تاکتیکی هم تیمی هایش و به عنوان یک رهبر و کاپیتان در آژاکس، همانند کاپیتان های بزرگ و بازیکنانی که در اواخر دوران ورزشی خود قرار دارند، عمل می کند. مدافعی که با کسب تجربه بیشتر در سالیان بعد می تواند، کیفیت بازی و قدرت رهبری خود را نیز فزونی بخشد.

نقاط ضعف

بزرگترین نقطه ضعف این بازیکن را تنها و تنها می توان کمبود تجربه وی دانست. با وجودی که در 19 سالگی، ماتیس ده لیخت عهده دار کاپیتانی آژاکس است، ولی فراموش نشود که او در لیگ متوسطی هم چون هلند بازی می کند. ده لیخت برای اینکه تبدیل به یک مدافع بزرگ و شاخص در سطح جهان تبدیل شود، باید در تیم های به مراتب بزرگتر از آژاکس و در بازی های سخت تر نیز محک بخورد. در بازی برابر آلمان در دور برگشت رقابت های لیگ اروپا که به تساوی 2-2 دو تیم انجامید، ده لیخت تا حدی بر روی گل دوم آلمان ها که توسط سانه به ثمر رسید، مقصر بود. این خود نشان می دهد، فاکتور کمبود تجربه و بازی برابر مهاجمین بزرگ را شاید بتوان تنها نقطه ضعف کاپیتان آژاکس دانست.

نتیجه گیری

بری هولشاف، مدیر برنامه ماتیس ده لیخت در مورد این مدافع می گوید:

ذهن او در حین بازی، دائما درگیر تصمیم گیری های جدید است. تصمیم برای اینکه چگونه بتواند تمام 100% قابلیت های فنی خود را در زمان مسابقه به معرض نمایش بگذارد تا تیم تحت هدایتش را پیروز از زمین بازی خارج نماید. او برای خود اهدافی دارد که قبل از بازی بر روی آن تمرکز می کند تا تمامی آن ها را در میدان مسابقه پیاده سازی نماید.

علاوه بر قدرت بازیخوانی و هوش بالایی که ده لیخت به آن شهره است، توان فیزیکی، جسمانی و قد مناسبی که این مدافع سخت کوش هلندی دارد به او کمک می کند که در هیچ نبرد زمینی و هوایی کم نیاورده و عبور از او برای هر بازیکنی کار سختی باشد. او در 19 سالگی کاپیتان یکی از تیم های پرافتخار قاره اروپاست و همین موضوع در اعتماد به نفس بالای این بازیکن تاثیرگذار بوده است. تیم هایی به مانند بارسلونا و یا حتی منچسترسیتی که اصول فوتبالی و تاکتیکی آن ها مبتنی بر قابلیت بالای حفظ توپ و پاس کاری های متعدد است، به بازیکنی به مانند ده لیخت در خط دفاعی احتیاج مبرمی دارند. مدافعی که توان بازیسازی فوق العاده ای داشته و با پاس های کوتاه و بلند خود، می تواند در انجام کارهای تاکتیکی این گونه تیم ها نقش پررنگی داشته باشد. ماتیس ده لیخت تنها باید تجربه بالاتری کسب نماید تا در آینده بتواند برای تیم ملی هلند و باشگاه خود، مثمرثمر واقع گردد.

 

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۲۴۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت سکه امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

قیمت امروز سکه توسط اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران، قیمت سکه را به شرح زیر اعلام کرد:

قیمت آنلاین سکه را در نشانی زیر مشاهده کنید:

https://www.estjt.ir/

کد خبر 744026

دیگر خبرها

  • تمرین تاکتیک‌های پرسپولیس برای بازی حساس آبادان
  • سکه و طلا چند شد؟ +جدول
  • کرنر با هوش مصنوعی گل می‌شود
  • قیمت سکه امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • آژاکس و رویاپردازی پیرامون بازگشت اریک تن هاخ
  • رقابت آیندهوون با آژاکس برای جذب سرجینیو دست
  • قیمت سکه و طلا امروز ۲۷ فروردین +جدول
  • دلار در جست‌وجوی ایستگاه ثبات
  • فاینورد برد و جهانبخش ۷ دقیقه بازی کرد!
  • جهانبخش دوباره آماده بازی شد