Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@16:54:48 GMT

نقش هویت ساز خانواده ها در حال تغییر است

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۲۴۳۱۲

نقش هویت ساز خانواده ها در حال تغییر است

یزد- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: نقش هویت بخشی مدرسه در دوره پیش دبستانی کمتر از نقش خانواده است و این خانواده ها هستند که همچنان بیشترین تاثیرگذاری را در هویت سازی کودکان در این دوره دارند اما این نقش در رده های سنی نوجوانی و جوانی به سرعت در حال تغییر است.

به گزارش ایرنا سیدمحمد بطحایی، چهارشنبه در نخستین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در یزد با بیان اینکه نقش ها خانواده ها در هویت فرزندان کاهش یافته، خانواده را یکی از مهمترین و اساسی ترین محیط های شکل گیری هویت افراد بیان و تصریح کرد: متاسفانه این نهاد در معرض تهدید قرار دارد و نقش ان در هویت کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه هویت یکی از مهمترین مولفه های شخصیتی و رفتاری افراد است اظهار داشت: هویت افراد در دوران کودکی و نوجوانی شکل می گیرد.
وی ادامه داد: گسست بین نسلی، نقش خانواده و محوریت خانواده و مرجعیت آن را در پرداختن به هویت، کاهش می دهد و بچه ها کم کم دیگر از پدر الگو نمی گیرند و بیشتر از دوستان و همسن و سالان خود الگو می گیرند.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: 24 میلیون و 196 هزار خانواده در کشور داریم و این یعنی اینکه این رقم در 40 سال گذشته، 3.4 برابر شده و آمارها هم نشان می دهد یکی از دلایلی که نقش خانواده ها در هویت بخشی کاهش یافته افزایش سن ازدواج است.
وی کوچک شدن بعد خانواده را از دیگر دلایل کمرنگ شدن خانواده در موضوع هویت دانست و افزود: میانگین سن ازدواج از 26.6 در سال 85 به 29.2 درصد رسیده و خانواده ها اکنون بسیار کم جمعیت شده اند.
وزیر آموزش و پرورش، نقش خانواده در دوره دبستان را بسیار مهم دانست و خاطر نشان کرد: باید به شدت در حوزه اموزش خانواده ها سرمایه گذاری کنیم که البته این امر در وزارتخانه آغاز شده است .
بطحایی تصریح کرد: امروز افتخار می کنیم که 70 درصد کودکان واجد شرایط در دوره پیش دبستانی مشغول به تحصیل هستند در حالیکه این رقم در 6 سال گذشته 11 درصد بود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی از مهدهای کودک که زیر نظر وزارتخانه نیستند به موضوع هویت بچه ها کم توجه هستند افزود: اتفاقاتی در این مهدهای کودک به نام شادی و نشاط در یادگیری رخ می دهد که از تاثیرات آن غافل هستند.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه این گونه اتقاقات به حرفه ای نبودن و کم تخصص بودن مربیان مهدها بر می گردد که تاثیرات بسیار مخربی بر هویت بچه ها دارد.
بطحایی افزود: یکی از دلایلی که ضرر آموزش زبان خارجی در دوره پیش دبستانی بیش از نفع آن است این است که آموزش این زبان، حامل فرهنگ است و این فرهنگ بر هویت بچه ها تاثیرگذار است و شالوده های فرهنگ کودکان را شکل می دهد و بعدها تغییر آن در دوره های بالاتر دشوارتر است.
وی ادامه داد: سیاست ما در دوره پیش دبستانی سیاست تعمیق هویت بچه ها و ارتباط و تعامل بیشتر با خانواده ها و آموزش آنهاست و اکنون آموزش متمرکز مربیان پیش دبستانی در حال برگزاری است.
وزیر اموزش و پرورش اضافه کرد: اگر کیفیت کارهای تعلیم و تربیت در مدرسه افزایش یابد ما می توانیم این فرصت مناسب را به داخل مدرسه بکشیم یعنی به جای اینکه دانش آموز ما که آینده ساز کشور است، در کوچه و خیابان دوست و همسن و سال خود را پیدا کند،از انها الگو بگیرد تا در داخل مدرسه این فضا را ایجاد کنیم.
وی خاطر نشان کرد: وزارت آموزش و پرورش در طی ماههای گذشته در تلاش بوده که محیط آموزشی را به یک محیط آموزشی فعال، موثر و لذت بخش تبدیل کند .
وزیر آموزش و پرورش افزود: باید جای خالی خانواده را در مدرسه پر کنیم تا تعمیق هویت خود را از برنامه های آموزشی مدرسه تامین کنند .
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه استفاده از کتابهای کمک آموزشی، برای بچه ها در دوره ابتدایی سم است گفت: این موضوع بچه ها را از مدرسه جدا می کند و یادگیری ها را سخت ، طاقت فرسا و تلخ می کند .
وی اظهار داشت: این امر فشار بسیاری به کودکان وارد می کند زیرا آنها باید زندگی کردن را در مدرسه یاد بگیرند.
بطحایی ادامه داد: اگر معلمی بصورت نسجیده از کتب کمک درسی استفاده می کند لذت بچه ها را در مدرسه گرفته است.
وزیر اموزش و پرورش گفت: حذف کتاب های کمک درسی در مقطع ابتدایی گام اول وزارت آموزش و پرورش است و همه معلمان در راستای اجرای شدن این امر در مدرسه باید فریاد بزنند.
وی یادآور شد: باید تلاش کنید مدرسه ها را به مدارس با نشاط تبدیل کنید اما حذف کتب درسی زمان می برد،باید اینقدر تکرار و تذکر بدهیم که این سیاست مهم آموزش و پرورش نهادینه شود.
وی با بیان اینکه تا زمانی که بطحایی و تیم فعلی وزارت آموزش و پرورش است سیاست حذف کتب درسی اجرایی و محقق می شود گفت:مدارس ابتدایی ما باید تصفیه شود از این آلودگی ها و بچه ها باید در مدراس ابتدایی نفس بکشند و از یادگیری خود لذت ببرند.
وی افزود: تعجب کردم که بخش حاکمیتی بنده را اظهار کرده بود که چرا مسابقه فوتبال در مدارس پخش شد؟ بنده تا قبل از پخش مسابقه از آثار مثبت آن خبر نداشتم بعد از پخش آن صدها پیام از سوی خانواده برای من ارسال شد که بچه ها در آن روز با شور و اشتیاق به مدرسه رفتند و روز خوبی در مدرسه داشتند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تغییر ماهیت تکالیف از سیاست های وزارت اموزش و پرورش است افزود: باید به تدریج به سمتی برویم که تکالیف در مدرسه انجام شود.
وی خاطر نشان کرد: امسال برنامه ویژه ای که برای 6 پایه تحصیلی یعنی برای دوره متوسطه اول و دوم آغاز کردیم این است که دو ساعت در مدرسه، اموزش کتاب درسی تعطیل و اموزش دیگر صورت گیرد.
وزیر اموزش و پرورش از راه اندازی اتاق های بازی های آموزشی در مدارس خبر داد و گفت: این اتاق در سه پایه اول ابتدایی در مدارسی که امکان دارد اجرا می شود.
وی تصریح کرد: در راستای این امر، سنگ اندازی زیادی می شود اما نمی توانیم صبر کنیم که یک روز همه چیز کامل شود و هدف از ایجاد اتاق بازی، یادگیری و فرآیند ان است، این کار را در 10 استان کشور آغاز خواهیم کرد و سپس در دیگر استان های توسعه می دهیم .
وی از برگزاری جشنواره ملی مدارس موفق در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد و گفت: این جشنواره نقطه عطف روش های نوین یاددهی و یادگیری و مدرسه داری است.
2088/6197

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي آموزش و پرورش بطحايي يزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۲۴۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در مدرسه علمیه مروی

مراسم رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» روز سه شنبه ۲۸ فروردین ماه سال ۱۴۰۳، با حضور رضامراد صحرایی وزیر محترم آموزش و پرورش و اعضای کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در حوزه علمیه مروی برگزار می‌شود.

در این کتاب اندیشه رهبر انقلاب در خصوص آموزش و پرورش به صورت منظومه‌ای محور بندی، دسته بندی شده و جامع، مورد نظر قرار گرفته است و اگر کسی بخواهد اندیشه ایشان را در خصوص جایگاه آموزش و پرورش، بایدها و نبایدهای آموزشی و پرورش، الزامات تحول بنیادین، الزامات محتوای کتب درسی، نظام الگویی، منزلت معلم، کارکرد معلم، الزامات معیشت معلم و… را به صورت یک کل منسجم و ساختار مند مورد نظر و مداقه قرار دهد مطالعه کتاب پیش رو به وی توصیه می‌شود.

کتاب که به قلم احمد نادری بوده و توسط انتشارات حوزه علمیه مروی به چاپ رسیده است به هشت فصل با عناوین، جایگاه و اهمیت آموزش و پرورش، الزامات آموزش و پرورش؛ بایدها، مشکلات نظام آموزشی فعلی، گفتمان رهبری؛ نظام الگویی، هویت معلم؛ معلم کیست؟، سند انحرافی ۲۰۳۰، ضرورت وجود معاونت پرورشی، الزامات محتوای کتب درسی؛ تقسیم شده و شامل تمام بیانات رهبر معظم انقلاب تا سال ۱۴۰۲ می‌باشد.

گفتنی است مراسم رونمایی از کتاب ساعت ۱۳ در سالن اجتماعات حوزه علمیه مروی واقع در خیابان ناصر خسرو، کوچه مروی، حوزه علمیه مروی ۲، با حضور اساتید، طلاب و مقامات ملی و کشوری برگزار می‌گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • کهگیلویه و بویراحمد، پیشرو در اجرای طرح‌های قرارگاه عدالت تربیتی 
  • رونمایی از کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در مدرسه علمیه مروی
  • جبران «بوی ماه مدرسه» با تغییر تقویم از ماه مهر
  • جبران «بوی ماه مدرسه» با تغییر تقویم از ماه مهر
  • تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است
  • باید هویت ملی و دینی دانش آموزان را به آنها یادآور شویم
  • افزایش۵۰ درصدی فضاهای ورزشی آموزش و پرورش
  • زیرساخت‌های آموزشی زبرخان به موازات جمعیت دانش‌آموزشی، پیشرفتی نداشته است
  • بیش از ۱۴۰۰ مدرسه سیار و کوچ‌رو وجود دارد
  • یک‌هزار پیشنهاد در فراخوان عمومی رویداد «قهرمان مدرسه» ثبت شد