Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-16@16:01:18 GMT

ایران بر روی خطرناک‌ترین گسل جهان قرار دارد

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۲۴۴۷۱

ایران بر روی خطرناک‌ترین گسل جهان قرار دارد

خبرگزاری  ایلنا: دکتر 'غلامرضا لطیفی' روز چهارشنبه در دومین روز همایش 'یکسال پس از زلزله کرمانشاه، تجربه‌ها و سیاست ها' در محل دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: فرایند پیش بینی و پیشگیری از وقوع بحران، برخورد و مداخله بحران و سالم سازی پس از وقوع مسائلی است که مدیریت بحران را تعریف می‌کند.

لطیفی افزود: در حقیقت، ما در مدیریت بحران به دنبال بازگرداندن حالت تعادل در جامعه و مناطق زلزله زده هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این عضو مدیریت بحران گفت: نبود زیرساخت‌های مورد نیاز برای جمع آوری و انتقال سریع اطلاعات، نبود بانک‌ها و طبقه بندی اطلاعاتی، نبود برنامه قبلی و دفن اموال بدون ثبت در پزشکی قانونی، تنوع قومیتی در منطقه و فقدان مرجعی برای ثبت این پدیده، فقدان برنامه ثبت و ضبط اطلاعات متوفیان و مصدومان ناشی از زلزله، انتقال مصدومان حادثه با وسائل نقلیه نامناسب و فقدان آمار لازم، نبود مرکز فرماندهی و واکنش سریع و فقدان فرماندهی محلی، فقدان فرماندهی ارشد و یکپارچه عملیات پاسخ به بحران، دانش و اطلاعات ناکافی افراد حاضر در حادثه. نبود سامانه ارزیابی سریع تلفات و خسارات، فقدان برنامه اقدامات اولیه، نبود سامانه مدیریت حادثه و نبود برنامه عملیات مبتنی بر سناریو از جمله مسائلی است که جامعه در مدیریت بحران با آن مواجه است.
وی همچنین در پایان آگاهی عمومی از مخاطرات زلزله، آموزش به منظور انجام اقدامات خود امدادی، آموزش به منظور همدلی و مشارکت پس از وقوع حادثه و آموزش‌های پناه گیری را از جمله اقداماتی دانست که باید مردم به هنگام وقوع حادثه بدان عمل کنند.

**ضوابط و مقررات مناطق زلزله خیز باید متفاوت از سایر مناطق تدوین شود
محمد شیخی، یکی دیگر از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست، گفت: نحوه ساخت و استقرار سکونتگاه ها، نحوه ساخت و بافت شهر‌ها و روستا‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و ضوابط و مقررات این گونه مناطق نیز باید متفاوت از سایر مناطق تدوین شود.
وی افزود: در گذشته، دانش فنی برای شناخت مبحث زلزله و همچنین امکان پیش بینی آن وجود نداشت؛ اما امروز که مجهز به شناخت در مبحث زلزله هستیم و برنامه ریزی منطقه‌ای در ایران سابقه‌ای طولانی دارد، چرا در برنامه ریزی‌ها لحاظ نمی‌شود؟ امروزه حتی در آمایش سرزمینی نگاه جدی به این قضیه وجود ندارد.
وی با بیان این که هیچ گونه هماهنگی و نظام سازمانی کارکردی مناسب برای برخورد با سانحه زلزله وجود ندارد، گفت: در غرب ایران با وجود آن که از گسل خطرناکی آگاهیم، نظام آمادگی جدی برای آن پیش بینی نکرده ایم. ساختار‌هایی باید وجود داشته باشد که پیش از سانحه نیز بتواند زمینه ساز حل و فصل مشکلات باشد.
این استاد دانشگاه افزود: بهترین نقاطی که در معرض خطرات قرار گرفته اند، بهترین امکانات زندگی را نیز دارا هستند. در ایران یک تناقض سرزمینی وجود دارد؛ انطباق پهنه‌های خطرپذیر بر پهنه‌های زیست پذیر که در نتیجه آن باید گفت؛ ناچاریم با زلزله زندگی کنیم.
وی در پایان تصریح کرد: در بازسازی، ملاحظات بیشتری می‌توان مطرح کرد که بسیار کاربردی‌تر از مبحاثی است که فقط از شرایط پیش آمده استفاده کرده و تحلیل‌هایی را برای بازسازی و دوباره سازی مطرح می‌کند.

منبع: فردا

کلیدواژه: زلزله ایران پیش بینی زلزله گسل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۲۴۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله ایران خطرناک بود؛ طراحی شده و نمادین نبود | واکنش اسرائیل چه خواهد بود؟

«تلافی ایران یک نمایش قدرت از سوی ایرانی ها اما با درنظر داشت قابلیت های دفاعی اسرائیل بود. به عبارت دیگر ایران با هدف قراردادن مستقیم و آشکار اسرائیل از خاک خود، به تشدید تنشی روی آورد که نتیجه آن می تواند کاهش تنش باشد.»

مایکل آ. هوروویتز، تحلیل گر ژئوپلیتیک و مسائل امنیتی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: ماهیت و هدف حمله ایران به اندازه تاثیر آن مهم است. علیرغم همه صحبت هایی که درباره ارسال پهپادهایی با سرعت اندک و قابل رصد در ساعات اخیر شده باید گفت که تهران همچنین بیش از ۱۰۰ موشک بالستیک شلیک کرد.

به نقل از جماران این تصور که این حمله برای شکست خوردن طراحی شده و یا هماهنگ شده بود اشتباه است. ایران بسیار تلاش کرد تا بر پدافند هوایی اسرائیل غلبه کند.این یک حمله بسیار خطرناک بود، که به راحتی می توانست با بحث ما در مورد جنگ آینده پایان یابد، نه مانند این ساعات که همه از یکدیگر سوال می کنند آیا اسرائیل به این حمله پاسخ خواهد داد یا خیر.من پیش از این این معتقد بودم که ایران بیشتر به سمت یک حمله "نمادین" برود و حالا ثابت شده که تحلیل من اشتباه بود.

ایران آسمان بالای سر نتانیاهو را پهپاد باران کرد

علی هاشم ، خبرنگار الجزیره که از بیروت اخبار مربوط به جنگ غزه را پوشش می دهد در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت:

اسرائیل از ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا برای سرنگونی پهپادها و موشک های ایران با هزینه کل بیش از یک میلیارد دلار در مدت ۷ ساعت سود برد.

هدف ایران این بود که آسمان نتانیاهو و دولتش را با موشک و پهپاد بپوشاند و علیرغم چندین لایه سامانه پدافند هوایی و رهگیری این پرتابه ها با کمک آمریکا، اردن، فرانسه و انگلیس، ایران در این کار موفق شد.

اکنون منطقه منتظر اقدام بعدی اسرائیل است و پس از آن مختصات روز بعد مشخص می شود.

هدف حمله ایران به وضوح بازگرداندن بازدارندگی و نه برانگیختن جنگ بود. اگر هدف برعکس بود، ما شاهد تلاش های پیچیده تر و نقش های حیاتی حزب الله و سایر گروه های متحد در منطقه بودیم. هدف این بود که آسمان اسرائیل را با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک بپوشانند.

ایران و آمریکا به دنبال پایان تنش هستند

فرزان ثابت، تحلیل گر ارشد مسائل بین الملل متمرکز بر حوزه های تحریم ها، عدم اشاعه هسته ای و امنیت خاورمیانه در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: ارزیابی اولیه من این است که حمله تلافی جویانه ایران به اسرائیل پاسخی جدی و اساسی بود که به گفته منابع اسرائیلی شامل بیش از ۱۷۰ پهپاد، ۱۲۰ موشک بالستیک و ۳۰ موشک کروز (نزدیک به تخمین آمریکا) بود.

پدافند ضد هوایی و موشکی بالستیک اسرائیل، با حمایت ایالات متحده و شرکای منطقه ای آن، اکثر این پرتابه ها را قبل از رسیدن به اسرائیل یا اصابت به اهداف مورد نظر خود در داخل اسرائیل با موفقیت رهگیری کرده است.

من معتقدم که تلافی ایران یک نمایش قدرت از سوی ایرانی ها اما با درنظر داشت قابلیت های دفاعی اسرائیل بود. به عبارت دیگر ایران با هدف قراردادن مستقیم و آشکار اسرائیل از خاک خود، به تشدید تنشی روی آورد که نتیجه آن می تواند کاهش تنش باشد.

در غیر این صورت، اگر هدف نفوذ به پدافندهای اسرائیل و انهدام اهداف بود، چرا صدها موشک و پهپاد ارسال می‌شود، در حالی کهایران می‌توانست به راحتی هزاران فروند از آن‌ها را در امواج متوالی و مداوم پرتاب کند؟

پیام‌های دیپلماتیک بعدی ایران دال بر این است که آنها این موضوع را به پایان رسیده می دانند و به وضوح امیدوارند که بتوانند تا حد زیادی به چرخه خشونت فعلی با اسرائیل پایان دهند. پاسخ اولیه جو بایدن، اگرچه ایران را محکوم کرده است، اما این تصور را ایجاد می کند که ایالات متحده مایل است به این چرخه خشونت میان ایران و اسرائیل پایان دهد. اسرائیل می تواند، برای مثال، پاسخ جدی و اساسی اما عمدتاً نمادین و بدون تلفات را به حمله ایران بدهد. مثلا می تواند دیگر اعضای محور مقاومت را هدف قرار بدهد.

با این حال، با توجه به ماهیت و سطح انتقام‌جویی ایران و عملکرد نامتناسب اسرائیل، من مطمئن نیستم که اسرائیل با برنامه ایران و آمریکا برای کاهش تنش موافق باشد و شاید شاهد اقدام های تلافی جویانه بیشتری از سمت اسرائیل باشیم که به تشدید تنش هم منتهی شود.

دیگر خبرها

  • اقدام خطرناک موتورسوار عجول در خیابان (فیلم)
  • برنامه مسابقات تیم هندبال دختران جوان ایران در مقدونیه
  • هفته ۳۲ سری آ ایتالیا؛ توقف همه مدعیان، حادثه ناگوار برای بازیکن رم*
  • پیام مهم واکنش آمریکا و متحدان اسرائیل به حمله سپاه از نگاه فلاحت‌پیشه /اقدام نظامی ایران، دقیق برنامه ریزی شده بود
  • پیام مهم واکنش آمریکا و متحدان اسرائیل به حمله سپاه از نگاه فلاحت پیشه /اقدام نظامی ایران، دقیق برنامه ریزی شده بود
  • نمایندگی ایران: بچه ناهنجار و خطرناک باید تنبیه می‌شد
  • جهان فقط دو سال فرصت دارد؟
  • حمله ایران خطرناک بود؛ طراحی شده و نمادین نبود | واکنش اسرائیل چه خواهد بود؟
  • حمله ایران خطرناک بود / این حمله طراحی شده و یا نمادین نبود
  • تشکیل پرونده قضایی برای مالکانی که از مقاوم‌سازی ساختمان‌های بلند استنکاف کنند